Katalog Joanna Patoła, 2012-02-24 Klimontów Matematyka, Ciekawostki Pomocnicy matematykiPomocnicy matematyki Matematyka - przedmiot sprawiający często uczniom wiele problemów. Uczeń musi ją zrozumieć, aby sprawnie się w niej poruszać. Jednakże samo rozumowanie nie wystarcza. Wiele wiadomości wymaga zapamiętania. Z pamięcią bywa różnie – raz lepiej , raz gorzej - zwłaszcza, gdy wiele podobnych informacji dociera do nas w krótkim czasie. Moja krótkie doświadczenie w zawodzie nauczyciela matematyki przypomniało mi moje trudności w tym przedmiocie z czasów szkolnych. Widząc jak uczniowie borykają się z odtwarzaniem reguł i nazw, zaczęłam stosować w nauczaniu nietypowe, ale nasuwające się automatycznie porównania, zaczęłam szukać w Internecie wierszyków i ciekawostek pozwalających w łatwy sposób coś zapamiętać. Poniżej przedstawiam kilka tych, które bardzo spodobały się uczniom i ułatwiły im pracę. Znaki rzymskie Niby nic trudnego, ale z uwagi na rzadkość stosowania i występowanie w życiu znaków rzymskich, zapisywanie i odczytywanie (zwłaszcza większych liczb) sprawia wiele kłopotów. Odwołałam się tu do monitora LCD ( prawie każde dziecko ma go w domu) – i ułożyłam po kolei: L C D 50 100 500 Jednostki długości/masy Uczniowie mylą ilość gramów i dekagramów w kilogramie, a samo określenie, że „kilo” to 1000 nie wystarczyło. Zapisaliśmy: K I L O 1 0 0 0 Kilogram zawierał więc 1000 gram ów, kilometr 1000 metrów i usłyszałam od czwartoklasisty pytanie: „czy kilowat ma 1000 watów?” Róża wiatrów Mimo tego, że wszystkie dzieci uczą się angielskiego, zapamiętanie angielskich symboli kierunków jest trudne. Tu pomógł wierszyk, w którym pierwsze litery odpowiadają kierunkom. Na Ekierce Siedzi Wrona Liczby w działaniach W dodawaniu mam składniki, A w mnożeniu są czynniki. Sumę mamy ze składników, Zaś iloczyn jest z czynników. odjemna odjemnik odejmuje I różnicę otrzymuje. Gdy dzielną przez dzielnik podzielę Mam iloraz w niedzielę. I w dzień zwykły i od święta NIE DZIEL PRZEZ 0, PAMIĘTAJ! Pamiętaj Chimero, Nie dziel przez zero. Oś rzędnych i odciętych – X/Y Aby nie mylić powiedziałam, że Y jest długi więc pasuje do osi pionowej. Z osią rzędnych i odciętych poradziłam sobie wykonując ręką gest odcięcia głowy i dodając słowo „odcięcie” . Joanna Patoła Wyświetleń: 1395
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |