AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Główczyk
Lekcja wychowawcza, Program nauczania

Program ścieżki "Edukacja prozdrowotna dla klasy II gimnazjum"

- n +

Program ścieżki
Edukacja prozdrowotna dla klasy II Gimnazjum

Cele:
Pomoc uczniom w kształtowaniu postaw akceptujących człowieczeństwo we wszystkich jego przejawach, a więc na płaszczyźnie psychicznej, fizycznej i fizjologicznej. Potrzeba zrozumienia pojęcia profilaktyki i jej stosowania w życiu codziennym jako nadrzędnej nad problemami chorób i ich zwalczania(zapobiegać czy leczyć.)? Z punktu widzenia korzyści dla organizmu oraz postaw, zachowań i nawyków w tym zakresie.

Czas realizacji:
  • Lekcje wychowawcze
  • Lekcje biologii
  • Lekcje języka polskiego
  • Lekcje informatyki
  • Lekcje geografii
  • Lekcje chemii
  • Lekcje wychowania fizycznego
  • Lekcje techniki
  • Lekcje plastyki

    Dodatkowi specjaliści:
    higienistka szkolna
    lekarz
    pielęgniarka
    Wstęp:
    Uczniowie klasy VIII mają pewne wiadomości i umiejętności z higieny środowiska i zdrowia człowieka zdobyte przede wszystkim na lekcji biologii w klasie VII.
    Należy zapowiedzieć uczniom że na w/w przedmiotach będą realizowane zagadnienia dotyczące zdrowia, a "zlepiać" je będzie wychowawca na lekcjach wychowawczych.

    Lekcje wychowawcze:
    Proponuję wyjść od utrwalenia i powtórzenia wiadomości w zakresie zdrowia i choroby na dwóch pierwszych lekcjach wychowawczych, a następnie zająć się następującymi zagadnieniami:
    1. Jakie są zadania higieny.
    2. Choroby cywilizacyjne i choroby społeczne (tu AIDS)
    3. Wpływ trucizn i używek na organizm.
    4. Profilaktyka uzależnień.
    5. Zachowanie sprzyjające i zagrażające zdrowiu, podejmowanie odpowiednich wyborów.
    6. Formy pomocy dla osób eksperymentujących i uzależnionych.
    7. Poczucie własnej wartości dawanie i przyjmowanie wsparcia, asertywność.
    8. Sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
    9. Składniki pokarmowe w spożywanych pokarmach.
    10. Higiena w okresie połogu i ciąży
    11. Elementy środowiska przyrodniczego istotne dla zachowania zdrowia.
    12. Wpływ czynników metabolicznych na zdrowie człowieka.
    13. Znaczenie wody dla życia człowieka.
    14. Rekreacja i wypoczynek.
    15. Zmęczenie, przemęczenie, znużenie, stres (higiena życia psychicznego)
    16. Ochrona zdrowia i oświata zdrowotna w Polsce ( zadania i struktury).

    Chemia 1. Wpływ zanieczyszczeń pyłowych i gazowych powietrza atmosferycznego na zdrowie człowieka.
    2. Skład wody do picia makrocząstecki.

    Geografia
    1. Jakie zanieczyszczenia i skażenia występują w okolicy i jaki jest ich wpływ na samopoczucie i zdrowie człowieka.

    Biologia
    1. Mikroorganizmy chorobotwórcze występująca w powietrzu, wodzie, glebie.
    2. Stosunek anabolizmu i katabolizmu w metaboliźmie.
    3. Układ hormonalny,.
    4. Skład organizmów żywych (pierwiastki, związki organiczne i nieorganiczne).

    Wychowanie fizyczne
    1. Aktywność ruchowa w różnych okresach życia i stanach zdrowia.
    2. Wypoczynek czynny i bierny.
    3. Wartość zdrowotna zajęć sportowych.
    4. Dlaczego codziennie ćwiczyć
    5. Higiena pracy umysłowej i snu.

    Język polski
    1. Utwory literackie i poetyckie o zdrowiu.

    Technika i informatyka.
    1. Skład żywności , układanie jadłospisów, ich różnice ze względu na wiek stan zdrowia, rodzaj pracy.
    2. Higiena produkcji i przechowywania żywności.

    Pielęgniarka
    1. Wpływ trucizn na życie człowieka (papierosy, alkohol, narkotyki)

    Lekarz
    1. Choroby cywilizacyjne (układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, nowotwory), choroby społeczne ( gruźlica, AIDS, weneryczne, reumatyzm) Przyczyny i zapobieganie.

    Finał edukacji prozdrowotnej winien odbyć się w formie konkursu, pracy lub sesji na temat:
    Zabiegi człowieka , które mogą polepszyć warunki środowiskowe w których mieszkasz.



    Uwagi końcowe
    Za realizację edukacji prozdrowotnej odpowiedzialnym jest wychowawca, który współpracuje z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Wspólnie ustalają czas realizacji ( najlepiej ten sam lub z odwołaniem się do problemu).Materiał może być realizowany na całych lub fragmentach lekcji.

    Opracowanie: Maria Główczyk
    Nauczyciel Publicznego Gimnazjum
    nr 4 w Chrzanowie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3242


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.