Katalog Katarzyna Bochniarz, 2012-02-06 Lublin Język angielski, Program nauczania Kółko języka angielskiego dla maturzystówProgram kółka języka angielskiego dla klas maturalnych Przedmiot: język angielski Etap edukacyjny: IV klasa technikum Typ zajęć: pozalekcyjne koło zainteresowań Ilość godzin tygodniowo: 1 Geneza programu: Niniejszy program został opracowany z myślą, aby wzbogacić ofertę programową szkoły oraz stanowić skuteczne narzędzie w przygotowywaniu uczniów do egzaminu maturalnego. Uczniowie będą mieli okazję oswoić się z wymaganiami egzaminacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem zasad nowej matury ustnej w 2012r. oraz utrwalić i poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności z zakresu gramatyki i leksyki języka angielskiego, a przy okazji wzbogacić swoją wiedzę dotyczącą kultury, historii i geografii krajów anglojęzycznych. Program autorski koła języka angielskiego dla maturzystów oparty jest na podstawie programowej i programie nauczania DKOS-4015-152/02 oraz standardach egzaminacyjnych. Opracowała: Katarzyna Bochniarz Cele: A) ogólne: • zapoznanie uczniów ze strategiami pomocnymi w nauce; • wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności i aktywowanie posiadanej już wiedzy; • podniesienie poziomu kompetencji językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania; • poszerzanie zasobu słownictwa oraz lepsze opanowanie wybranych zagadnień gramatycznych; • rozbudzanie w uczniach zainteresowania z zakresu wiedzy o krajach anglojęzycznych; • kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych narodów i kultur; • przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego; • zachęcanie do nawiązania współpracy międzynarodowej w ramach korespondencji z rówieśnikami z krajów anglojęzycznych; B) szczegółowe: • uczeń potrafi wykazać się znajomością: a) różnorodnych środków językowych umożliwiających formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym i leksykalnym, b) rutynowych zachowań językowych w szerokim kontekście sytuacyjnym, c) zasad konstruowania różnych form prostych wypowiedzi i zastosowania odpowiednich środków stylistycznych dla osiągnięcia danego celu komunikacyjnego, d) różnych realiów socjokulturowych danego obszaru językowego z elementami np. tradycji i zwyczajów, literatury; • uczeń potrafi stosować posiadaną wiedzę w celu: a) zrozumienia ogólnego sensu i głównych punktów autentycznego tekstu, zawierającego słownictwo lub struktury gramatyczne na poziomie podstawowym, rozróżniania poszczególnych jego części i rozpoznawania związków między nimi, b) wyszukania szczegółowych informacji w autentycznym tekście zawierającym słownictwo lub struktury gramatyczne na poziomie podstawowym, c) posługiwania się zróżnicowanymi strukturami leksykalno-gramatycznymi, pozwalającymi na osiągnięcie wskazanych celów komunikacyjnych, d) nadania właściwej formy budowanej przez siebie wypowiedzi z uwzględnieniem rejestru językowego, stylu formalnego i nieformalnego; • wykorzystując posiadaną wiedzę uczeń potrafi wykazać się umiejętnością: a) przedstawienia ogólnych i szczegółowych informacji i intencji zawartych w autentycznym tekście przeczytanym lub usłyszanym, b) prowadzenia rozmowy z zastosowaniem zróżnicowanych środków językowych odpowiednio do funkcji komunikacyjnych, c) budowania spójnych wypowiedzi z zastosowaniem odpowiednich i różnorodnych form językowych, d) analizowania i przetwarzania dostarczonych informacji stosownie do celu komunikacyjnego (np. zmiana formy ustnej na pisemną, stylu formalnego na nieformalny); • uczeń potrafi wykazać się umiejętnością wykorzystania własnych doświadczeń i przeżyć w różnych zadaniach komunikacyjnych, a w szczególności do: a) formułowania, uzasadniania i obrony własnych opinii, b) prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego, c) wykorzystania wiedzy o krajach danego obszaru językowego oraz o kraju ojczystym w sytuacjach komunikacyjnych, d) wykorzystania tekstu lub swoich doświadczeń do tworzenia spójnej i uargumentowanej wypowiedzi. Metody: • metoda komunikacyjna, z naciskiem na wyrażanie własnych opinii; • metoda audiowizualna; • techniki aktywizujące uczniów, np. praca indywidualna, w parach, grupach, dyskusja, prezentacja Formy pracy: W celu jak największej aktywizacji uczniów na zajęciach będą stosowane różnorodne formy pracy , od pracy indywidualnej poprzez pracę w parach i grupach, do pracy z całą grupą uczniów. Ważnym elementem będzie wizualizacja stosowana zarówno przy wprowadzaniu nowego słownictwa, objaśnieniach gramatycznych jak również przy ćwiczeniach rozwijających cztery podstawowe sprawności językowe. Techniki: • słuchanie nagrań prezentujących różne akcenty i tempo wypowiedzi; • słuchanie wypowiedzi, komentarzy, poleceń nauczyciela i kolegów; • powtarzanie za wzorcem; • zadawanie pytań do tekstu i odpowiadanie na nie; • formułowanie wypowiedzi zgodnie z intencją; • uczestniczenie w spontanicznej komunikacji; • czytanie w celu ogólnego zrozumienia, wyszukiwanie danych w tekście; • tłumaczenie struktur; • przepisywanie, zapisywanie wypowiedzi; • rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych, rebusów, krzyżówek; • odgrywanie ról w różnych sytuacjach, inscenizacja; • prowadzenie korespondencji w języku angielskim. Rozkład materiału: 1. The UK – podstawowe elementy wiedzy o Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. *rozwiązując quiz uczniowie sprawdzają swoją wiedzę na temat podstawowych zagadnień dotyczących historii i geografii Wielkiej Brytanii; *uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają najmniej znane zagadnienia a następnie opowiadają o swoich doświadczeniach z kulturą Wielkiej Brytanii; 2. Relative Clauses – użycie zdań przydawkowych. *uczniowie zapoznają się z zasadami tworzenia zdań przydawkowych w języku angielskim; *uczniowie potrafią uzupełnić teksty zaimkami: who, which, where, that 3. The UK – zagadnienia kulturowe. *uczniowie potrafią wyjaśnić w języku angielskim pojęcie kultury; *uczniowie potrafią prawidłowo połączyć ze sobą fotografie przedstawiające elementy kultury angielskiej z szablonami zawierającymi opisy do fotografii; *uczniowie znają i stosują w wypowiedziach ustnych różne spójniki i potrafią prawidłowo argumentować swoje wypowiedzi; 4. Pisanie krótkiej formy użytkowej - pocztówka. *uczniowie zapoznają się z zasadami pisania pocztówek; *uczniowie potrafią znaleźć i poprawić błędy w przykładowej pocztówce; *uczniowie potrafią sformułować pocztówkę na temat udanego i nieudanego pobytu na wakacjach; 5. Ćwiczenie sprawności mówienia - zestawy do matury ustnej z języka angielskiego. *uczniowie przypominają sobie formę egzaminu ustnego z języka angielskiego a następnie losują zestawy i odgrywają rozmowę egzaminacyjną z nauczycielem; 6. Reported Speech – mowa zależna w zdaniach twierdzących. *uczniowie zapoznają się z zasadami tworzenia mowy zależnej w zdaniach twierdzących w języku angielskim; *uczniowie potrafią prawidłowo przekształcić zdania na mowę zależną; 7. Reported Speech – mowa zależna w pytaniach i poleceniach / prośbach. *uczniowie zapoznają się z zasadami tworzenia mowy zależnej w pytaniach i poleceniach / prośbach w języku angielskim; *uczniowie umieją prawidłowo przekształcić pytania i polecenia / prośby na mowę zależną a także odtworzyć oryginalne wypowiedzi; 8. Zwroty i wyrażenia w listach prywatnych. *uczniowie zapoznają się z formą listu prywatnego; *uczniowie piszą pod kierunkiem nauczyciela list do kolegi / koleżanki; 9. Notes, advertisements – pisanie notatek i ogłoszeń. *uczniowie zapoznają się ze zwrotami typowymi dla tych krótkich form pisemnych; *uczniowie formułują pisemną notatkę do współlokatora oraz ogłoszenie o zgubionym portfelu; 10. Czasy teraźniejsze – ćwiczenia. *uczniowie przypominają sobie zasady użycia dwóch czasów teraźniejszych: Present Simple i Present Continuous; *uczniowie umieją uzupełniać zdania poprawnymi formami czasów teraźniejszych; *uczniowie umieją opowiadać o rutynie dnia codziennego, o bieżących zajęciach i planach na bliską przyszłość wykorzystując właściwe czasy teraźniejsze; 11. Invitations, wishes - pisanie zaproszeń i życzeń. *uczniowie zapoznają się z krótkimi formami pisemnymi; *uczniowie formułują zaproszenie na przyjęcie urodzinowe, a następnie piszą życzenia z okazji narodzin dziecka; 12. „The British image abroad” – ćwiczenie sprawności czytania i mówienia. *uczniowie zapoznają się z tekstem dotyczącym znanych osobistości brytyjskich oraz brytyjskiego sposobu życia, nadają poszczególnym paragrafom tytuły oraz dopasowują do nich dodatkowe informacje; *uczniowie robią listę 10 ulubionych Brytyjczyków ze świata sportu, muzyki, kina itp. i uzasadniają swój wybór. Następnie porównują swoją listę z listami pozostałych uczniów i słuchają ich wypowiedzi; 13. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – rozumienie tekstu słuchanego. *uczniowie rozwiązują pierwszą część arkusza maturalnego a następnie omawiają wyniki z nauczycielem; 14. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – rozumienie tekstu czytanego. * uczniowie czytają trzy teksty z arkusza maturalnego i rozwiązują polecenia. Następnie omawiają wyniki z nauczycielem; 15. Vocabulary practice – szkoła i praca. *uczniowie rozwiązują krzyżówkę i uzupełniają zdania związane ze szkołą i pracą (wybieranie właściwych określeń; dopasowywanie terminów do definicji; tłumaczenie fragmentów zdań; uzupełnianie tekstu wyrazami z ramki); *uczniowie rozmawiają o zaletach i wadach bycia uczniem i pracownikiem; 16. Zwroty i wyrażenia w listach formalnych. *uczniowie zapoznają się z formą listu formalnego; *uczniowie piszą pod kierunkiem nauczyciela list z reklamacją; 17. Conditionals – przypomnienie okresów warunkowych. *na podstawie przykładów uczniowie odświeżają sobie zasady tworzenia 0, I, II oraz III okresu warunkowego w języku angielskim; *uczniowie potrafią zastosować zasady gramatyczne w ćwiczeniach zawierających okresy warunkowe; 18. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – krótka i dłuższa forma użytkowa. *uczniowie piszą krótką oraz dłuższą formę użytkową zgodnie z poleceniami umieszczonymi w arkuszu. Wyniki omawiają na następnych zajęciach; 19. Vocabulary practice – życie rodzinne i towarzyskie. *uczniowie rozwiązują ćwiczenia na słownictwo związane z życiem rodzinnym i towarzyskim (dopasowywanie słów do ilustracji; uzupełnianie zdań; grupowanie wyrazów w kolumnach; uzupełnianie mapki skojarzeń; wybieranie właściwej odpowiedzi); 20. Ćwiczenie sprawności mówienia - zestawy do matury ustnej z języka angielskiego. *uczniowie losują zestawy i odgrywają rozmowę egzaminacyjną z nauczycielem; 21. Truly British? - stereotyp Brytyjczyka w Polsce. *uczniowie zapisują na arkuszach papieru typowe stereotypy obrazu Brytyjczyka w Polsce; *uczniowie porównują zebrane stereotypy ze stereotypem Polaka w Wielkiej Brytanii; 22. We are looking for penpals abroad – pisanie e-maila. *uczniowie pod kierunkiem nauczyciela piszą wspólnie list w formie e-maila do uczniów szkół średnich w Wielkiej Brytanii w celu nawiązania kontaktu korespondencyjnego; 23. Zdania czasowe ze spójnikami: when, as soon as, before, after. *uczniowie zapoznają się z zasadami tworzenia zdań czasowych w języku angielskim; *uczniowie potrafią zastosować zasady gramatyczne w ćwiczeniach zawierających zdania czasowe; 24. „Come to my Party!” – przysłówki miejsca. *uczniowie czytają list w celu ogólnego zrozumienia oraz wyszukania danych w tekście; *uczniowie streszczają poszczególne paragrafy listu; *na podstawie informacji zawartych w liście uczniowie rysują trasę na mapkach a następnie uzupełniają zdania przysłówkami miejsca; *uczniowie potrafią udzielić wskazówek dotyczących różnych miejsc oraz zapytać o drogę. 25. Vocabulary practice – żywienie i zakupy. *uczniowie dopasowują nazwy towarów do sklepów; *uczniowie słuchają dialogów w sklepach i uzupełniają zdania; *uczniowie potrafią zapytać o towar, przymierzalnię, cenę, formę zapłaty, wymianę itp. Ćwiczą dialogi w parach; 26. Czasy przeszłe – ćwiczenia. *uczniowie przypominają sobie zasady użycia poszczególnych czasów przeszłych: Past Simple, Past Continuous, Past Perfect Simple, Past Perfect Continuous; *uczniowie umieją uzupełniać zdania poprawnymi formami czasów przeszłych; *uczniowie umieją relacjonować wydarzenia wykorzystując właściwe czasy przeszłe; 27. Zwroty i wyrażenia w listach formalnych. *uczniowie przypominają sobie formę listu formalnego; *uczniowie piszą pod kierunkiem nauczyciela list motywacyjny; 28. Vocabulary practice – podróżowanie i turystyka. *uczniowie rozmawiają o zaletach i wadach różnych środków transportu; *uczniowie rozwiązują ćwiczenia związane z podróżowaniem i turystyką (dopasowywanie obrazków do pojęć; uzupełnianie tabelki podanymi wyrażeniami; uzupełnianie zdań właściwymi wyrażeniami; wyjaśnianie różnic pomiędzy parami wyrazów); 29. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – rozumienie tekstu słuchanego. *uczniowie rozwiązują pierwszą część arkusza maturalnego a następnie omawiają wyniki z nauczycielem; 30. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – rozumienie tekstu czytanego. * uczniowie czytają trzy teksty z arkusza maturalnego i rozwiązują polecenia. Następnie omawiają wyniki z nauczycielem; 31. Czasy przyszłe - ćwiczenia. *uczniowie przypominają sobie zastosowanie poszczególnych czasów przyszłych (Future Simple, Future Continuous jak również Present Simple i Present Continuous oraz konstrucję be going to) na podstawie ilustrowanych wypowiedzi; *uczniowie odpowiadają na pytania o swoje plany na bliską i dalszą przyszłość oraz tworzą przewidywania dotyczące sytuacji na świecie; *uczniowie potrafią uzupełnić teksty właściwymi formami czasów przyszłych; 32. Arkusz do matury pisemnej z języka angielskiego – krótka i dłuższa forma użytkowa. *uczniowie piszą krótką oraz dłuższą formę użytkową zgodnie z poleceniami umieszczonymi w arkuszu. Wyniki omawiają na następnych zajęciach; 33. Ćwiczenie sprawności mówienia - zestawy do matury ustnej z języka angielskiego. *uczniowie losują zestawy i odgrywają rozmowę egzaminacyjną z nauczycielem; 34. Describing pictures – ćwiczenia. *uczniowie opisują wylosowane ilustracje i opisują trzy podstawowe elementy (Kto?, Gdzie?, Co robi?). Następnie odpowiadają na pytania nauczyciela; 35. Do’s and Don’ts – czasowniki modalne. *uczniowie dopasowują nakazy i zakazy do ilustracji przypominając sobie jednocześnie użycie poszczególnych czasowników modalnych; *uczniowie tworzą własne nakazy, zakazy oraz porady do podanych sytuacji; *uczniowie umieją połączyć hipotezy do rezultatów tworząc pełne zdania z wykorzystaniem czasowników modalnych; 36. Vocabulary practice - sport i zdrowie. *uczniowie rozmawiają o tym jak dbają o swoją kondycję fizyczną i co uważają za zdrowy styl życia; *uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalając słownictwo związane ze sportem i zdrowiem (uzupełnianie informacji dziennikarskich podanymi wyrazami z ramki; wybieranie właściwej odpowiedzi; dopasowywanie opisów do rysunków; tłumaczenie fragmentów zdań); 37. „Shorts, vests and biscuits” – podstawowe różnice pomiędzy amerykańskim i brytyjskim angielskim. *uczniowie czytają tekst poruszający kwestię różnic pomiędzy amerykańskim i brytyjskim angielskim; *uczniowie dzielą się na dwie grupy: „the Americans” i „the Brits” i wybierają z tekstu słowa pasujące do konkretnej grupy. Następnie tworzą dialogi w oparciu o jak największą ilość wyrazów; *uczniowie wykonują ćwiczenia na słownictwo amerykańskie i brytyjskie; 38. Vocabulary games – praca ze słownictwem. *uczniowie rozwiązują quizy, rebusy i krzyżówki na słownictwo z zakresu 15 obszarów leksykalnych, obowiązujących na egzaminie maturalnym. Ewaluacja Program kółka z języka angielskiego przeznaczony jest do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Nie przewiduje on sprawdzania umiejętności uczniów poprzez ocenianie. Kompetencje uczniów sprawdzane są przy wykonywaniu zadań praktycznych. Formą oceny programu z punktu widzenia przydatności i atrakcyjności jest ankieta przeprowadzona po pierwszym semestrze nauki oraz, oczywiście, wyniki maturalne uczniów. Bibliografia: • “Reading and Writing Targets” , V. Evans, J. Dooley, Express Publishing, 1998 • “Test Your Vocabulary”, P. Watcyn-Jones, Penguin Books, 2000 • „Culture Vulture”, P. Whiley, Macmillan Polska Sp. z o.o., 2001 • “Macmillan English Grammar In Context”, S. Clarke, Macmillan Polska Sp. z o.o., 2008 • “Revise ForMatura repetytorium” , M. Smolik, A. Mędela, E. Mańko, Macmillan Polska Sp. z o.o., 2010 • „Zestawy do matury ustnej z języka angielskiego. Matura od 2012 roku”, H.Q. Mitchell, M. Emanowicz, A. Szyrwińska, MMPublications, 2011 • materiały z Internetu (zaczerpnięte ze stron wydawnictw językowych) Autor: Katarzyna Bochniarz Wyświetleń: 2900
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |