Katalog Bogusława Szczurek Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz lekcji przeprowadzonej wśród uczniów szkoły średniej - "Komunikacja niewerbalna"Scenariusz lekcji przeprowadzonej wśród uczniów szkoły średniej - "Komunikacja niewerbalna"Cel dydaktyczny: Wyjaśnienie czym jest komunikacja pozawerbalna oraz ukazanie, co sprzyja budowaniu więzi z innymi, a co ją niszczy.Cel wychowawczy: Refleksja nad niewerbalnymi formami komunikacji. Tok lekcji: 1. Wytypowanie uczniów do odegrania czterech scenek sytuacyjnych. Nauczyciel ukierunkowuje uczniów i dialogi, tak aby scenki były prowadzone żywo i sprawiały wrażenie autentycznych. 2. Przedstawienie scenek, a klasa obserwuje pod kątem informacji pozawerbalnych (postawa ciała, gesty, mimika oraz ton głosu): a) kolega umawia się z koleżanką do kina na film. b) kolega rozbił ojcu samochód, a drugi go pociesza. c) uszczęśliwiona uczennica opowiada siostrze, że udało jej się porozmawiać na koncercie z jej idolem muzycznym. d) uczeń gra rolę ulicznego draba zaczepiającego innych ludzi. 3. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami. 4. Nauczyciel uświadamia uczniom, że 93% informacji przekazywanych jest bez słów, a tylko 7% jest mową. Ten poza słowny język może ludzi zbliżać do siebie lub oddalać (ośmielać lub odpychać): 5. Nauczyciel pobudza uczniów do refleksji nad pozawerbalnym przekazywaniem informacji: pomyśl i poobserwuj siebie: Chcąc budować dobre więzi między ludźmi, musimy starać się , aby nasze pozasłowne informacje zbliżały i ośmielały rozmówców, a nie odpychały. Uwaga dla prowadzącego lekcję: Uczniowie odgrywający scenkę nie powinni wiedzieć, że klasa zwraca uwagę na postawę ciała, gesty, mimikę i ton głosu.
Opracowanie: Bogusława Szczurek Wyświetleń: 5270
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |