Katalog Katarzyna Bartel, 2012-01-11 Gliwice Lekcja wychowawcza, Scenariusze Scenariusz zajęć "Poznajemy zespół klasowy"Scenariusz kilkugodzinnych zajęć w klasie IV z cyklu „ Poznajemy zespół klasowy” ( 3 jednostki lekcyjne) 1. Cele ogólne: Budowanie poczucia własnej wartości Ułatwienie poznania siebie i innych Tworzenie więzi koleżeńskich między uczniami Budowanie przynależności do klasy 2. Osiągnięcia ogólne: Integracja zespołu klasowego Stworzenie więzi koleżeńskich Poczucie przynależności do grupy społecznej 3. Środki dydaktyczne: • Karta „ To Ja” (zał. 1) • Przybory do pisania • Kartki papieru • Arkusz szarego papieru • Puzzle (zał. 2) 4. Metody pracy: Praktycznego działania 5. Formy pracy: Indywidualna Grupowa PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Posadź uczniów w kręgu Każdy z uczniów przedstawia się imieniem i mówi o sobie dwa zdania. 2. Zabawa „ Pozwólcie, że wam przedstawię ................” Klasa dzieli się na pary. Jedna osoba opowiada drugiej o sobie przez 3 minuty. Później następuje zmiana. Na zakończenie na forum klasy, każdy przedstawia swojego partnera, zgodnie z tym co usłyszał przed chwilą. 3. Karta „To Ja” Rozdajemy uczniom karty „To Ja” (zał. 1). Uczniowie wypełniają je, dopisując zakończenie każdego zdania, zgodnie z tym co przeżywają i myślą o sobie w związku z odnoszonymi sukcesami. Sposób prezentacji kart ustalamy z uczniami. Mogą je wywiesić, mogą również zabrać do domu i pokazać rodzicom. 4. Zabawa „Puzzle” Uczestnicy chodzą po klasie i wyszukują odpowiednie osoby np. o tym samym kolorze oczu. Na każdym puzzlu piszemy inną informację o osobie np. Znajdź kogoś kto ma taki sam kolor oczu co Ty lub Znajdź kogoś kto ma długie włosy. 5. Zabawa „Swój portret” Uczniowie siadają w kręgu i każdy z nich mówi o swoim aktualnym samopoczuciu. Następnie każdy dostaje papier i kredki. Rysuje swój portret jako drzewo, nie podpisując go. Skończone rysunki kładziemy na podłodze białą stroną do góry. Nauczyciel losuje kartki, natomiast klasa próbuje zgadnąć, kogo przedstawia prezentowany portret. Pamiętajcie, że nie chodzi o ocenę sposobu wykonania portretu. 6.Wyznaczamy na środku sali umowną linię dzielącą ją na pół. Uczniowie zajmują miejsca po obu jej stronach, w zależności od swojego stanowiska do określonego twierdzenia prezentowanego przez nauczyciela. Jedna połowa sali przeznaczona jest dla odpowiedzi „tak”, druga dla „nie”. Przykłady stwierdzeń: - jestem odważny - lubię jeść czekoladę - mam przyjazne usposobienie - często jestem w złości, itp. Po każdej zmianie miejsc rozglądamy się dookoła, by zobaczyć kto znalazł się po której stronie. 7. Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna osoba z pary zamyka oczy, druga staje się przewodnikiem po sali. Trzymając za rękę i chroniąc przed niebezpieczeństwem oprowadza „niewidomego” kolegę, dbając, aby zapoznać go z jak największym obszarem. Po 3 minutach następuje w parach zmiana. Rozmowa o odczuciach, jakie budzi chodzenie bez możliwości widzenia otoczenia, a jakie sytuacja odpowiedzialności za drugą osobę uzależnioną od nas. 8. Zabawa „ Gdyby ta osoba była ....... to ..........” Wszyscy siadają w kręgu. Jedna osoba wychodzi z sali. Pozostali ustalają, o kim za chwile będą mówili. Po powrocie osoba ma za zadanie zgadnąć, o kim jest mowa. Robi to, analizując odpowiedzi poszczególnych uczniów na pytanie: gdyby ta osoba była np. kwiatem, to jakim ........... Przy budowaniu porównań należy używać dowolnych obiektów, występujących w wielu wariantach np. drzewa, książki. Osoba o której mowa również odpowiada na pytania. Gdy wszyscy już odpowiedzą, osoba wybrana musi zgadnąć, o kim mówili i powiedzieć, co naprowadziło ją na właściwy trop i rozwiązanie. Osoba odgadywana dzieli się swoimi odczuciami po wysłuchaniu o sobie takiej ilości porównań. Zabawa powtarzana jest tak długo, jak tego chcą uczestnicy. 9. Podsumowanie cyklu Zespół klasowy wspólnie rysuje duże drzewo na arkuszu papieru. Po zakończeniu zostaje ono powieszone na ścianie. Każdy dostaje kartkę, na której napisane jest słowo „MY”. Należy zbudować zdanie zaczynające się właśnie od tego słowa. Pojedyncze osoby następnie łączą się w czwórki i dokonują syntezy czterech zdań, napisanych przez nich wcześniej. Czwórki łączą się w dwie duże grupy i pracują analogicznie jak wcześniej. Etap ostatni to tworzenie motta klasy ze zdań opracowanych przez każdą z dwóch grup. Powieszenie go obok drzewa. Literatura: 1. M. Jachimska, 1997, Scenariusze lekcji wychowawczych wg programu Żyj skuteczniej, Oficyna Wydawnicza UNUS, Wrocława Załącznik 1: Karta „ To ja” Mam na imię ........................................................................................................................ Czuję się świetnie, gdy ........................................................................................................... Jestem dumny z siebie, gdy .................................................................................................... Najlepiej potrafię .................................................................................................................... Byłem naprawdę szczęśliwy, gdy ........ ............................................................ ............................................................ Coś wspaniałego, co wydarzyło się w tym roku, to ........................................................................................................................ Wyświetleń: 1526
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |