Katalog

Iwona Kubina, 2012-01-05
Frampol

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zabaw integracyjnych z rodzicami

- n +



Scenariusz zabaw integracyjnych z rodzicami
Czas trwania : 2 godz.

Formy : zbiorowa, zespołowa ;

Środki dydaktyczne : duża ilość klocków w czterech kolorach, bibuła w czterech kolorach , nagrania CD , balony , kredki , flamastry do malowania twarzy, szary papier , farby plakatowe,

Cele:
Dziecko
• wspólnie z rodzicami bawi się przy muzyce,
• nabywa umiejętności pracy w grupie zadaniowej związanej z realizacją zadań, rozwiązywaniem problemów wynikających z zabawy pt. “Bajka o Ćwierćlandzie”,
• podejmuje wspólne działania twórcze związane z ekspresją plastyczną, muzyczną i słowną,
• nabywa umiejętności prezentowania przed innymi dziećmi i rodzicami efektów pracy twórczej,






• rozumie integracyjne i przesłanie zawarte w zabawie “Bajka o Ćwierćlandzie”,
• poznaje nowe muzyczne zabawy integracyjne,
• utrwala znajomości barw;


Przebieg zajęć :


Przygotowanie sali: 4 kąty sali w czterech kolorach : żółtym, zielonym, czerwonym, niebieskim, balony w czterech kolorach, 4 duże figury geometryczne


1. Zabawy muzyczno-ruchowe na powitanie.
Dzieci i rodzice stojąc w luźnej gromadce śpiewają na powitanie :
Wszyscy są, witam Was, Dzieci witają się ze sobą i z rodzicami
Zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś Ty, Klaszczą w dłonie kolegi,
Raz, dwa, trzy.
Ja potrzebuję Ciebie, Wskazanie ręką na siebie i na kolegę, rodzica
Ty potrzebujesz mnie.
Będziemy wspierać siebie. Dzieci chwytają się za ręce i unoszą je do góry.
Prawa nóżka, lewa nóżka, Wysuwają do przodu prawą, a potem lewą nogę.
Prosto z serca – buźka! Dotykają swojego serca i przesyłają “buziaka” ręką innym dzieciom i rodzicom


Zabawy : „Karuzela” , „ „Labada”










2. Zaproszenie do zabawy pt. “Bajka o Ćwierćlandzie”.
Dzieci losują wizytówkę w kolorze niebieskim , czerwonym, żółtym lub zielonym
i siadają w wyznaczonych kolorowymi balonami i figurami miejscach sali , rozdzielonych “granicą” wyklejoną taśmą. Tworzą w ten sposób cztery kolorowe “państwa”: czerwone, zielone, żółte i niebieskie.

3. Odczytanie pierwszej części “Bajki o Ćwierćlandzie”.
(modyfikacja “Bajki o Ćwierćlandzie” zamieszczonej w książce J. Krzyżewskiej “Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Część II.”)


Ćwierćland to ogromne państwo, które składa się z 4 krajów. Pierwszy kraj jest cały żółty
drugi – niebieski, trzeci – czerwony, a czwarty zielony.
W kraju zielonych wszystko jest zielone: domy, ogrody, ulice, zwierzęta, a także ludzie. Dzieci bawią się zielonymi piłkami, liczą zielone kwiaty i wymyślają zielone rymowanki. Od rana do wieczora słychać tu okrzyki: “Zieloni górą!”.
W kraju czerwonych widać tylko czerwień. Czerwone dzieci bawią się czerwonymi zabawkami, a czerwoni dorośli jeżdżą czerwonymi samochodami. Marzenia wszystkich są czerwone. Codziennie można tu usłyszeć: “Tylko czerwony jest prawdziwy!”.
W kraju żółtych wszystko widać w żółtych barwach. Żółte dzieci i żółci dorośli spacerują po żółtym parku, trzymając się za żółte ręce. Spoglądają na żółte drzewa i żółtą trawę. Nawet niebo jest tutaj całe żółte. Zamiast “dzień dobry” ludzie witają się słowami “dzień żółty”.

W kraju niebieskich rosną niebieskie rośliny. Dzieci ubierają się tylko na niebiesko i
śpiewają niebieskie piosenki. Patrzą swymi niebieskimi oczkami na niebieski świat.

Dorośli nie mówią do nich “moje kochane dzieci”, ale niebieskie, niebieściutkie
niebieściątka”.



Wszystkie kraje są oddzielone od siebie granicami, których nikt nigdy nie przekracza. Czasami tylko dzieci podchodzą do granic swojego państwa i przyglądają się z ciekawością innym kolorom. Niestety bardzo szybko wracają do swoich zajęć pod surowym wzrokiem dorosłych.
Nadeszło wielkie święto, podczas którego każdy kraj musiał zaprezentować wypracowane przez siebie zadania.




4. Wyznaczenie “kolorowym państwom” zadań do wykonania.

• plakatu zapraszającego do wizyty w swoim państwie,
• ubrań w odpowiednim kolorze , malowania twarzy ,
• ułożenie rymowanki lub piosenki o własnym państwie,
• przygotowanie narodowego jadłospisu swojego kraju,
• ułożenie okrzyku – zawołania na cześć kraju,
• wybudowanie kilku budowli z klocków w kolorze państwa ( dzieci samodzielnie muszą wybrać klocki w kolorze państwa )


5. Prezentacja efektów pracy twórczej “kolorowych państw”. Przedstawiciele “państw” prezentują wykonane zadania.


Zabawy z chusta animacyjną : na sygnał pod chustę wchodzi państwo czerwone, itd.





6. Odczytanie drugiej części “Bajki o Ćwierćlandzie”.


Mijały miesiące, a nic się nie zmieniało. Dzieci z kraju żółtych ciągle krzyczały: “Żółty, to jest to!”. Kraj czerwonych wysławiał tylko swój kolor, czerwony, jak pomidor. Dzieci zielonego kraju były zachwycone, że wokół nich rozpościera się tylko kolor zielony. Dzieci z niebieskiego kraju uważały, że ich kolor jest najpiękniejszy. Pewnego dnia wydarzyło się coś niesamowitego. Na świat przyszło kolorowe dziecko. Wyglądało prawie jak tęcza: niebiesko-zielono-żółto-czerwone. Popatrzyło po sobie, rozejrzało się wokół i bardzo posmutniało. W żadnym z krajów nie zobaczyło kolorowych dzieci. W jednym były same zielone, w drugim tylko czerwone, w trzecim - żółte, a w czwartym - niebieskie.



Na środek sali wychodzi dziecko ubrane w czterokolorową pelerynę.
• Gdzie są moi bracia? W którym kraju mam zamieszkać? – zdziwiło się kolorowe dziecko.
• Jak myślicie, czy w żółtym kraju kolorowe dziecko byłoby szczęśliwe? ( Nie.)
• Czy będąc tylko wśród czerwonych dzieci dobrze by się czuło? (Nie.)
• A czy gdyby za swoich braci miało tylko niebieskie, albo tylko zielone dzieci, czy byłoby szczęśliwe? (Nie.)
• Co mogłyby zrobić dzieci ze wszystkich czterech krajów, aby kolorowe dziecko czuło się wśród nich szczęśliwe?(Połączyć się w jedno kolorowe państwo).
• Ale, w jaki sposób możemy połączyć się, skoro mamy granice?

Trzeba je zburzyć, zerwać i wybudować kolorowe mosty z klocków do wszystkich państw, aby wszyscy poczuli więź ze sobą i byli razem szczęśliwi.

Na środku trzeba wybudować wspólne kolorowe miasto .




• Połączenie “ społeczności czterech kolorowych państw” we wspólnej zabawie integracyjnej.


Dzieci zrywają naklejone na podłodze “granice”. Wszyscy łączą się w zabawie
„ Chłopcy , dziewczęta , dalej spieszmy się …” , „ Iskierka” .



7. Zabawa ,,Mieszanie kolorów”

Do przygotowanego pudła z podwójnym dnem wrzucamy różnokolorowe śmiecie powstałe w czasie pracy zespołów .Wypowiadamy czarodziejskie zaklęcie:,, Czary-mary, hokus- pokus” i mieszamy zawartość pudła.
Otwarcie pudła i wysypanie symbolicznych nagród dla uczestników warsztatów.



Wyświetleń: 3152


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.