Katalog Bożena Krystyna Bakuła, 2012-01-10 Królewo Ekologia, Plany pracy Program zajęć przyrodniczychProgram zajęć przyrodniczych w ramach projektu: „Szkoła bliżej życia” dla uczniów Gimnazjum nr 7 w Elblągu na zajęcia pozalekcyjne przygotowany przez prowadzącą zajęcia- Bożenę Bakuła według projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Zajęcia odbywają się w czwartek 800 – 845 lub co drugi tydzień 800 – 940 z przerwą 10 minutową. Wstęp: Program adresowany jest do wszystkich chętnych uczniów Gimnazjum nr 7 w Elblągu , którzy wykazują się zainteresowaniami poznawania praw i zjawisk rządzących otaczającą nas rzeczywistością. Jego treści pozwalają na dokładniejsze pogłębienie i rozszerzenie wiadomości, których nie można zrealizować na lekcjach biologii, chemii, geografii i matematyki ze względu na ograniczenia czasowe. Pozwala on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność młodzieży i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka. Realizacja programu pozwala na rozwijanie zainteresowań ekologicznych uczniów i aktywne ich współuczestnictwo w ochronie środowiska lokalnego. Cele zajęć : 1) rozwijane są wiedza i umiejętność przyrodnicza uczniów, a w szczególności wiedza ukierunkowana na rozwój nowych technologii ochrony środowiska i ekologii 2) stwarza się możliwość poszerzania wiedzy przyrodniczej, opracowywania i interpretowania wiedzy z dziedziny nauk przyrodniczych 3) kształtowane są zachowania prozdrowotne i zachowania nastawione na ochronę środowiska przyrodniczego 4) kształcone są umiejętności myślenia, prowadzącego do rozumienia poznawanej wiedzy, jak i nabycia umiejętności posługiwania się nią 5) ukazana jest użyteczność wiedzy chemicznej w życiu codziennym, powiązanie jej z innymi naukami; 6) ukazywane jest znaczenie wiedzy chemicznej w rozwoju cywilizacji; 7) kształtowane są podstawy w zakresie ochrony środowiska, własnego zdrowia i bezpieczeństwa 8) kształtowana jest osobowość ucznia, jego stosunek do otaczającego świata, wdrażanie do zrozumienia praw przyrody; 9) wzbudzane i rozwijane są zainteresowania uczniów procesami zachodzącymi w przyrodzie (rozwijanie tzw. „przewidywanie rezultatów”) 10) kreowane są postawy odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej za stan przyrody 11) promowane są wśród uczniów postawy aktywne, kreatywne i mobilne. Rezultaty zajęć: 1) ocena własnych zachowań wobec środowiska naturalnego, świadomość zagrożeń jakie może ponieść człowiek w sytuacji nieumiejętnego korzystania z dorobku cywilizacji nauki i wiedzy przyrodniczej w jego codziennym życiu, a także dla przyszłych pokoleń 2) budzenie szacunku do przyrody poprzez: a) ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływ na jakość jego życia b) krytyczna analiza relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska, c) przestrzeganie zasad ochrony środowiska, d) aktywne współuczestnictwo w ochronie środowiska e) rozumienie stanowiska człowieka w przyrodzie f) docenianie wpływu przyrody na zdrowie człowieka g) poszukiwanie rozwiązań, pomysłów zgodnych z ideą rozwoju zrównoważonego h) projektowanie działań ochronnych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu i) rozumienie własnej roli w ochronie środowiska. 3) przyjęcie przez ucznia określonej wiedzy, przekonań i postaw: a) którymi będzie posługiwał się w życiu z poszanowaniem praw natury i praw każdego człowieka do zachowania piękna ziemi dla wszystkich pokoleń b) poszukującej sposobów i metod, dzięki którym wszystkie istoty mogłyby żyć w harmonii z innymi ludźmi i całą przyrodą i które mogłyby zostać uwolnione od cierpień i nieszczęśliwych doświadczeń c) rozumienie w jaki sposób nauka chemia jest przyjazna człowiekowi i dla środowiska 4) wiedza na temat zagrożenia cywilizacyjne wynikające z działalności człowieka: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze 5) wiedza na temat właściwości fizyko-chemicznych najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych 6) umiejętność wyjaśnienia na gruncie teorii atomistycznej faktów poznanych na zajęciach bądź znanych im z życia codziennego 7) umiejętność posługiwali się sprzętem laboratoryjnym podczas wykonywania doświadczeń fizyko-chemicznych 8) rozumienie i akceptacja znaczenie wiedzy chemicznej jako elementu wykształcenia ogólnego, uzupełnianie i rozszerzanie jej samodzielnie lub grupowo 9) umiejętność rozwiązywania problemów matematyczno-przyrodniczych w oparciu o obliczenia rachunkowe i wyciąganie wniosków z przeprowadzonych obserwacji i obliczeń 10) przygotowanie do bezpiecznego posługiwania się różnymi substancjami występującymi w życiu codziennym. Procedury osiągania celów: preferowanie metod aktywizujących uczniów, kształcenie umiejętności prawidłowego wnioskowania, przeprowadzanie obserwacji i doświadczeń ( opisywanie, porządkowanie, porównywanie, dowodzenie, sprawdzanie, tłumaczenie, podsumowywanie, liczenie) zajęcia terenowe, wycieczki gry i zabawy edukacyjne projekty badawcze plakaty konkursy korzystanie z różnych źródeł informacji (podręczniki, czasopisma, filmy edukacyjne, tablice chemiczne, tablica Mendelejewa itp.) projekcje filmów dydaktycznych dotyczących: dziury ozonowej, efektu cieplarnianego, kwaśnych opadów i innych zagrożeń Ziemi udział w selektywnej zbiórce odpadów uczestnictwo w akcjach sprzątania świata segregowanie śmieci Wykaz jednostek tematycznych: 1. Źródła zanieczyszczeń powietrza . - zanieczyszczenie naturalne i antropogeniczne; - przyczyny zanieczyszczeń i wyjaśnia ich skutki: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze. 2. Sposoby ochrony powietrza. - analiza wykresów obiegu azotu, dwutlenku węgla, tlenu w przyrodzie; - omówienie znaczenia warstwy ozonowej i skutków jej niszczenia; - dokonanie analizy poznanych właściwości poszczególnych składników powietrza; - opracowanie zbioru praw dotyczących ochrony powietrza. 3. Źródła zanieczyszczeń wody. - omówienie właściwości i roli wody w przyrodzie; - przyczyny i źródła źródła zanieczyszczeń wody; - podaje przyczyny zanieczyszczeń i wyjaśnia ich skutki; 4. Stan środowiska wodnego, roztwory wodne. - procesy niszczące zbiorniki wodne; - zjawisko eutrofizacji; - rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z roztworami wodnymi, stężeniem procentowym roztworów wodnych - wykorzystanie tablic i wykresów chemicznych rozpuszczalności substancji w wodzie do zadań rachunkowych 5. Sposoby ochrony wody. - [wycieczka - zwiedzanie oczyszczalni ścieków] - projekcja filmów dydaktycznych dotyczących: pracy oczyszczalni ścieków, źródeł zanieczyszczeń, ilości zużywanej wody itp.; - referaty uczniów - przedstawienie sposobów likwidacji zanieczyszczeń wód (seminarium uczniowskie 6. Źródła zanieczyszczeń - odpady. - rodzaje odpadów; - definiowanie pojęcia: odpady - oznakowania substancji toksycznych 7. Stan środowiska - odpady. - lokalizacja miejsca składowania odpadów w gminie - rodzaj wysypiska (uporządkowane i nie-); - zagrożenia dla środowiska wynikające ze złego składowania odpadów. 8. Sposoby ochrony środowiska. - recykling i utylizacja odpadów; - budowa wysypiska śmieci; - projektowanie rozwiązania problemu odpadów w gminie 9. Ziarnista budowa materii. - omówienie zjawiska dyfuzji wraz z dowodami istnienia atomów i cząsteczek; - rozwiązywanie problemów obliczeniowych z wykorzystaniem mas atomowych i cząsteczkowych; - analiza wpływu położenia pierwiastka w układzie okresowym na jego właściwości; - omówienie wpływu promieniotwórczości na życie całej planety; - zapisy ilości protonów, neutronów i elektronów w poszczególnych atomach pierwiastków; - praca nad poprawnym zapisem wzorów i nazw związków chemicznych; - projekcja filmu dotyczącego wpływu promieniowania jonizującego na organizmy żywe; - pogadanka na temat osiągnięć naukowych np.: Marii Skłodowskiej – Curie, - ---omówienie --- kilku katastrof związanych z promieniotwórczością {opracowanie przepisu na zostanie„Noblistą”}; debata nad zaletami i wadami różnych sposobów pozbywania się odpadów radioaktywnych. {dyskusja po wygłoszeniu referatów dotyczących zjawiska promieniowania} 10. Występowanie, właściwości i zastosowanie różnych surowców mineralnych skorupy ziemskiej - dyskusja na temat sposobów zabezpieczania metali przed korozją; -dyskusja na temat problemów ekologicznych związanych z eksploatacją i wykorzystaniem surowców energetycznych - pogadanka na temat odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii; [wyjaśnienie konieczności poszukiwania i stosowania alternatywnych źródeł energii]; {burza mózgów pod hasłem: „Jak możemy przyczynić się do oszczędnego gospodarowania paliwami kopalnymi”}; [opracowanie gazetki informacyjnej dotyczącej ekologicznego zagrożenia wyciekami ropy naftowej]. Tematyka prelekcji ekologicznych: 1. „O ekologii słów kilka” 2. Odpady i recykling (elektrośmieci, szkło, papier, metale i tworzywa, baterie, niebezpieczne odpady, bioodpady). 3. Jak postępować podczas zagrożenia ekologiczno-chemicznego? 4. Zagrożenie środowiska metalami ciężkimi. 5. Odnawialne źródła energii. 6. Żyć w zdrowym środowisku. 7. Racjonalne użytkowanie energii. 8. Co zagraża Ziemi i co zrobić aby nasza planeta była piękna? 9. Chemia nauka przyjazna człowiekowi. Tematyka zajęć doświadczalnych : 1) chromatografia bibułowa 2) otrzymywanie tlenu, dwutlenku węgla i wodoru – badanie właściwości 3) inne doświadczenia według możliwości szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz zgodnie z tematyką realizowanych treści. Konkursy: 1. Konkurs wiedzy ekologicznej – test ph. „Bo dobrze chroni się tylko to co się dobrze zna” 2. Przyczyny zanieczyszczeń powietrza i zapobieganie ich powstaniu – „Powietrze takie macie jak o nie dbacie” 3. „Powietrze takie macie – jak o nie dbacie” (dla klas I i II , luty 2009 r.) – plakat 4. „Wpływ spalin samochodowych i dymów z zakładów przemysłowych na przyrodę” 5. Konkurs ph. „Dbajmy o środowisko - na co dzień” - porady na formacie A1 - dom przyjazny dla środowiska - biuro przyjazne dla środowiska - zakupy przyjazne dla środowiska - podróżowanie przyjazne dla środowiska - wakacje też mogą być przyjazne dla środowiska - nasz przyjaciel las 6. Konkurs dla uczniów klas pierwszych ph..: „Czysta woda” Wyświetleń: 1358
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |