Katalog

Małgorzata Gołębiowska, 0000-00-00
Kolbuszowa

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki w klasie I LO - Dział: Logika matematyczna

- n +

Kolbuszowa, 17.11.2011 r.

Scenariusz lekcji matematyki w klasie IC
LO im. Janka Bytnara w Kolbuszowej
TEMAT: IMPLIKACJA ZDAŃ. RÓWNOWAŻNOŚĆ ZDAŃ.


Cele lekcji:
1) ogólne:
• precyzyjne formułowanie myśli w mowie i piśmie
• rozwijanie umiejętności współpracy przy rozwiązywaniu problemów
• rozwijanie umiejętności wykorzystywania nowoczesnych narzędzi (tablica interaktywna) wspomagających rozwiązywanie problemów matematycznych

2) szczegółowe – uczeń potrafi:
• zapisać implikację, równoważność zdań
• odczytać zapisane zdanie z użyciem symboli
• określić, czy implikacja, równoważność zdań jest zdaniem prawdziwym czy fałszywym
• określić, czy dane twierdzenie jest implikacją, czy równoważnością.

Czas trwania lekcji – jednostka lekcyjna (45 minut).

Metody pracy:
• pogadanka
• opowiadanie
• metoda oparta na działaniu praktycznym uczniów.

Formy pracy – praca „równym frontem” z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, praca w parach.

Materiały pomocnicze, środki dydaktyczne – zestaw multimedialny wraz z tablicą, płyta z zadaniami interaktywnymi załączona do podręcznika „Matematyka kl. 1” Wydawnictwa Nowa Era, zestawy zadań dla uczniów, podręcznik „Matematyka kl. 1” GWO.

Tok lekcji:
1) Czynności organizacyjne:
a. sprawdzenie obecności
b. przypomnienie poznanych na poprzedniej lekcji pojęć z zakresu logiki matematycznej.

2) Wprowadzenie do nowej lekcji:
Nauczyciel omawia – czego dotyczyć będzie bieżąca lekcja; podaje temat lekcji, następnie uruchamia program do wykorzystania tablicy interaktywnej.

3) Realizacja tematu lekcji:
Uczniowie zapoznają się z materiałem teoretycznym zawartym w materiale multimedialnym, sporządzają notatkę.
W parach rozwiązują wyświetlone zadania, po czym chętni podchodzą do tablicy interaktywnej, przedstawiając wyniki swojej pracy.

4) Podsumowanie lekcji:
Po tej lekcji uczniowie powinni:
• wiedzieć jaką postać rozpoznać ma implikacja, równoważność
• ocenić wartość logiczną wymienionych zdań złożonych w zależności od wartości logicznej zdań pojedynczych
• zapisać symbolicznie zdania logiczne złożone
• jak inaczej można zapisać zdanie „p wtedy i tylko wtedy, gdy q”
• podać przykłady twierdzeń matematycznych w postaci implikacji, równoważności.

5) Zadanie pracy domowej i jej omówienie:
• Podać po 3 przykłady zdań w postaci implikacji, równoważności – prawdziwych oraz po 3 przykłady – fałszywych.
• Wyszukać w podręczniku „Matematyka kl. 1” GWO i zapisać w zeszycie twierdzenia podane w formie implikacji, równoważności.

Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Gołębiowska
Wyświetleń: 1638


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.