Katalog

Agnieszka Sutuła, 2011-11-30
Sulęcinek

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Wolność to...

- n +

WOLNOŚĆ TO...
scenariusz lekcji wychowawczej
dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego
Cele:
Poznanie pojęcia wolność i zniewolenie
Uświadomienie uczniom, co daje im wolność
Uświadomienie, że człowiek bardzo łatwo ulega zniewoleniu

Środki dydaktyczne:
• Małe kartki z klejem dla każdej grupy (ok. 20) w dwóch kolorach np. zielone i żółte
• Duży arkusz papieru
• Długopisy, mazaki

Przebieg zajęć:
1. Powitanie
2. Rozdanie uczniom kartek w dwóch kolorach: żółtym i zielonym
3. Technika niedokończonych zdań. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie:
„Wolność to...” (Kartka żółta)
„Czuję się wolny, gdy...” (Kartka zielona)
4. Duży arkusz papieru (tablica) zostaje podzielony na dwie części:
Wolność to...
Czuję się wolny, gdy...
Uczniowie przyklejają swoje kartki w odpowiednich miejscach. Następnie odczytujemy wszystkie kartki bez ich komentowania.
Zapoznanie ze słownikowymi definicjami:
- WOLNOŚĆ – niezależność, niepodległość, swoboda, samodzielność. (mały słownik j. polskiego, PWN)
- WOLNY – korzystający ze swobody, nie krępowany; swobodny, niezależny, niezawisły; człowiek wolny, niezależny (mały słownik j. polskiego, PWN)
5. DYWANIK na temat: kiedy jesteśmy naprawdę wolni. Każdy uczeń ma odpowiedzieć na pytanie:
Czy jestem wolny, gdy biorę narkotyki?
Czy jestem wolny, gdy piję alkohol?
Czy jestem wolny, gdy pale papierosy?
Czy jestem wolny, gdy ...
6. Podsumowanie. Burza mózgów: „Co nam wolność może dać, a co może nam ją odebrać?”
Powinno paść stwierdzenie: „Alkohol, narkotyki odbierają wolność.”

Uzależnienie jest jak jazda pociągiem. Wsiadamy na pierwszej stacji i jedziemy dalej. Gdy jedziemy normalnym pociągiem wiemy dokąd jedziemy, znamy miejsce przeznaczenia. Gdy wsiadamy do pociągu „branie” nie wiemy dokąd dojedziemy. Możemy przestać zanim się uzależnimy, ale możemy też przekroczyć granicę zwaną UZALEŻNIENIE. Kiedy to następuje? Nie wiadomo. Zależy to od predyspozycji organizmu.

7. U uświadamiamy uczniom, że każdy człowiek jest od czegoś uzależniony, od: telewizji, telefonu komórkowego, internetu, samochodu, kawy, słodyczy, itd.
8. Na końcu lekcji zadajemy pracę domową. Każdy uczeń na tydzień, dwa tygodnie, (określamy jakiś czas) ma zrezygnować z czegoś co robi codziennie, np.: z jedzenia słodyczy, z oglądania TV przez kilka godzin, grania w gry komputerowe, itd. Każdy uczeń prowadzi przez ten czas dziennik, w którym zapisuje swoje odczucia, jak czuł się pierwszego, drugiego, piątego i ostatniego dnia ABSTYNENCJI od swojego przyzwyczajenia.
Wyświetleń: 1420


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.