AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Jaśkowska, 2011-11-22
Szyszków

Biologia, Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny z biologii

- n +

Projekt edukacyjny z biologii

Temat: W świecie witamin.

1. Cel projektu:
- podsumowanie i pogłębienie wiadomości na temat witamin i ich roli w organizmie człowieka.
- kształcenie badawczego sposobu myślenia,
- kształtowanie kreatywności i umiejętności prezentacji,
- pogłębianie umiejętności pracy w grupie,

Instrukcja

2. Projekt jest realizowany w grupach. Każda grupa opracowuje i wykonuje zagadnienie będące elementem całości oraz planuje formę prezentacji. W trakcie realizacji projektu należy uwzględnić następujące zagadnienia:
- znaczenie badanych witamin (rola w funkcjonowaniu organizmu człowieka, naturalne źródła pozyskiwania),
- budowę chemiczną i klasyfikację witamin,
- chemiczne metody wykrywania witamin,
- witaminy a dieta w różnym wieku ( zalecane dawki dziennego spożycia witamin)

3. Przygotowując prezentację, należy wykorzystać różnorodne (przynajmniej 5) źródła informacji (przynajmniej 5):
- internet,
- prasę popularnonaukową,
- podręczniki,
- wywiad z osobą mającą kontakt z omawianą substancją, np. farmaceutą, dietetykiem, lekarzem,
- wykresy (schematy, diagramy),
- ilustracje,


4. Forma prezentacji może być różnorodna:
- referat,
- plakat,
- gazetka,
- prezentacja multimedialna,
- ekspozycja różnorodnych potraw sporządzonych z witamin,
- folder

5. Informacje i pomoc można uzyskać w trakcie konsultacji z nauczycielem przedmiotu (daty). Część doświadczalną można realizować w domu lub w szkolnym laboratorium (daty).

6. Prezentacja prac poszczególnych grup i podsumowanie realizacji projektu odbędzie się w dniu… (data) , na lekcji biologii.

7. Ocena pracy grupy będzie wystawiana na podstawie następujących kryteriów:
- realizacji instrukcji,
- oryginalności wykonania (pomysły),
- systematyczności pracy grupy obserwowanej w czasie konsultacji,
- umiejętności pracy w grupie,
- walorów estetycznych  w przypadku prac plastycznych,
- poprawnego wykonania projektu i jego opisu oraz właściwie sformułowanych wniosków z części doświadczalnej.



Instrukcje szczegółowe (zagadnienia dotyczące części doświadczalnej)
Grupa 1
Nazwiska członków grupy ……………………………………………….…………
………………………………………….………………
…………………………………………….……………
……………………………………………….…………

Zagadnienie problemowe Wykrywanie witamin C
Doświadczenie do wykonania 1.Potrzebne składniki: mąka ziemniaczana, woda, jodyna, sok z pomarańczy, szklanka i łyżka
2. Wlej szklankę wody do garnka dodaj łyżkę mąki ziemniaczanej i zagotuj.
3 Nalej wody do szklanki dodaj 10 kropli płynu z garnka
i kroplę jodyny.
4.Do uzyskanego płynu dodaj po kropli soku z pomarańczy.
5.Co się dzieje z płynem pod wpływem witaminy C?


Wnioski
……………………….……………………………….…
……………………………………………………..……

Konsultacje laboratoryjne (daty) ……………………………………….…………………
…………………………………………….……………

Formy realizacji projektu i sposoby dokumentowania …………………………………….……………………
………………………………….………………………
…………………………………………………………


Grupa 2
Nazwiska członków grupy
……………………………………………….…………
………………………………………….………………
…………………………………………….……………
……………………………………………….…………
Zagadnienie problemowe Zawartość witaminy C w produktach spożywczych

Doświadczenie do wykonania 1. Materiały:
- soki owocowe naturalne i paczkowane (lecz nie witaminizowane) np. sok z cytryny, cebuli,
jabłkowy, pomarańczowy lub inny wybrany produkt,
- tabletkę z witaminą C rozpuścić w 1 ml wody,
- indofenol – barwnik koloru niebieskiego, który robi się przezroczysty w obecności witaminy C,
- probówki w takiej ilości ile mamy przygotowanych soków,
- kroplomierz.
2. Wykonanie
Do ponumerowanych probówek nalać po 2 ml indofenolu.
Do pierwszej probówki nie dolewać żadnego soku – próba kontrolna.
Do probówki nr 2 za pomocą kroplomierza dodawać po jednej kropli roztworu witaminy C lekko mieszając.
Do następnych probówek wpuszczać kroplomierzem krople kolejnych soków aż do odbarwienia się
indofenolu. Należy liczyć krople i mieszać zawartość probówek.
Wyniki należy zanotować w tabelce.
3. Zadania do wykonania:
Skonstruuj tabelkę, w której odnotujesz dane.
Wyciągnij odpowiednie wnioski z rozprowadzonego doświadczenia.

Wnioski ……………………….……………………………….…
……………………………………………………..……

Konsultacje laboratoryjne (daty) ……………………….……………………………….…

Formy realizacji projektu i sposoby dokumentowania ……………………….……………………………….…
……………………………………………………..……
……………………….……………………………….…
……………………………………………………..……




Numer probówki

Zawartość próbki Liczba kropel potrzebnych
do odbarwienia indofenolu

1. Próba kontrolna - indofenol
--------------------------
2. Roztwór witaminy C

3. Sok 1

4. Sok 2

5. Sok 3









Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4743


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.