Katalog

Jadwiga Hoppe , 2011-11-16
Skierniewice

Język angielski, Projekty edukacyjne

Innowacja pedagogiczna z języka angielskiego

- n +

Innowacja pedagogiczna
w nauczaniu przedmiotu język angielski
na poziomie gimnazjum.



Temat: Przez kulturę krajów anglojęzycznych do nauki języka angielskiego (‘Through culture of English –speaking countries to learning English’)

Autor innowacji: mgr Jadwiga Hoppe, nauczyciel języka angielskiego w Gimnazjum nr 1, im. Szarych Szeregów w Skierniewicach, staż pracy – 10 lat, nauczyciel mianowany

Czas realizacji: lata 2011/2012, 2012/2013, 2013/2014;

Miejsce innowacji: Gimnazjum nr 1 im. Szarych Szeregów w Skierniewicach

Adresat innowacji: uczniowie klasy Ib

Rodzaj innowacji: metodyczna;

Finansowanie: innowacja wymaga zakupu projektora, ekranu, komputera z łączem internetowym oraz drukarki do pracowni;



I PODSTAWA PRAWNA INNOWACJI
Innowacja pedagogiczna „Przez kulturę krajów anglojęzycznych do nauki języka angielskiego” powstała w oparciu o :

• Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (D.U. z 2009, nr 4, poz. 17)

• Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (D.U. z 2002, nr 23, poz. 225 ze zmianami)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.(D.U. z 2002, nr 56, poz. 505)

• Rozporządznie MENiS w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (D.U. z 2002, nr 15, poz. 142 ze zmianami)

• Rozporządznie MENiS w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (D.U. z 2001, nr 61, poz. 624 ze zmianami)




II PRZYCZYNY WPROWADZENIA INNOWACJI
Podstawą do napisania innowacji stała się chęć rozbudzenia w uczniach potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu języka angielskiego. Dlatego też powstał pomysł, by w roku szkolnym 2011/2012 utworzyć klasę, w której realizowana byłaby innowacja pedagogiczna z zakresu języka angielskiego – ‘Through culture of English –speaking countries to learning English’, czyli ‘Przez kulturę krajów anglojęzycznych do nauki języka angielskiego’.
Powszechnie wiadomo, że wiedza na temat kultury krajów anglojęzycznych pomaga zrozumieć sam język i ułatwić jego naukę. Prostym przykładem może być fakt istnienia wielu odmian języka angielskiego. Świadomość tego, że nie wszyscy mówią angielskim w ten sam sposób otwiera ucznia na nieustannie zmieniające się warunki i sposób nauki, wpływa na elastyczność w procesie uczenia się i kształtuje tolerancję dla różnorodności.
Ponadto, przekazane na lekcji zagadnienia kształtują w uczniu pewien obraz życia w krajach anglojęzycznych i zmniejszą szok kulturowy, na który mógłby być narażony w chwili kontaktu z obcą mu kulturą.
Jak większość informacji przekazywanych w szkole, także i informacje kulturowe są zaspokojeniem naturalnej ciekawości świata i mogą przyczynić się do rozwoju zainteresowań ucznia oraz wzbogacenia jego wiedzy o świecie.
W końcu, coraz częściej elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych są przedmiotem różnego rodzaju konkursów i testów (np. egzaminu gimnazjalnego, czy matury). Warto więc wspomóc uczniów w tej dziedzinie.
Innowacja ma na celu wzbogacenie programu nauczania języka angielskiego o zagadnienia kulturowe.


III ZASADY INNOWACJI:
Wprowadzona innowacja przewiduje 2 godziny dodatkowe w tygodniu z języka angielskiego w 3-letnim cyklu nauczania. Godziny te zostaną przeznaczone na pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu języka angielskiego, wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego (elementy geografii, historii, życia codziennego, kultury masowej, itp.), doskonaleniu poszczególnych umiejętności językowych oraz umiejętności stosowania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych. W klasie I działania będą realizowane w oparciu o Wielką Brytanię, w klasie II będą to Stany Zjednoczone Ameryki, a w klasie III- Australia. Założenia innowacji będą realizowane w korelacji z podręcznikami z języka angielskiego zatwierdzonymi przez MEN i w oparciu o autorskie materiały przygotowane przez nauczyciela. Podczas realizacji dodatkowych godzin uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań dzięki atrakcyjnym metodom aktywizującym oraz technikom multimedialnym, jako że innowacja przewiduje tworzenie projektów, prezentacji, filmów itp.
Prace wykonane przez uczniów podczas trwania innowacji wzbogacą bibliotekę szkolną i będą mogły być wykorzystywane podczas zajęć w innych klasach.



IV CELE OGÓLNE INNOWACJI

-rozbudzanie i pogłębianie wiedzy i pasji związanej z językami obcymi (poprzez poznanie kultury krajów anglojęzycznych),
-rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach szczególnie jeżeli chodzi o umiejętność mówienia, słuchania i czytania w języku angielskim,
-rozwijanie i kształtowanie postaw tolerancji i otwartości na obce wzorce kulturowe,
- zastosowanie zdobytej wiedzy teoretycznej w praktycznych sytuacjach językowych.


V CELE SZCZEGÓŁOWE:

- uczeń odkrywa indywidualne zdolności i predyspozycje poprzez różne formy działań artystycznych – tworzenie projektów, prezentacji, filmów itp.,
- ćwiczy umiejętność pracy w zespole,
- rozwija zainteresowania kulturą poprzez udział projekcji filmów dotyczących sfery kulturowej krajów anglojęzycznych,
- nawiązuje swobodny dialog w komunikacji interpersonalnej,
- dostrzega różnice między ludźmi i uznaje je za naturalne,
- łatwiej rozumie wypowiedzi w języku angielskim, dzięki filmom i prezentacjom w języku angielskim,
- ma bogatsze słownictwo,
- z łatwością rozwiązuje zadania egzaminacyjne.



VI OCZEKIWANE EFEKTY:

- wzrost świadomości międzykulturowej,
- umiejętność nawiązania swobodnego kontaktu interpersonalnego,
- łatwość w rozumieniu filmów w języku angielskim,
- wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie,
-posługiwanie się bogatym słownictwem,
- umiejętność czytania ze zrozumieniem w języku obcym, rozumienia ze słuchu, pisania i mówienia.



VII TEMATYKA

Nauczanie języka angielskiego poprzez poznawanie kultury krajów anglojęzycznych został podzielony w następujący sposób.
Klasa I Wielka Brytania
Klasa II USA
Klasa III Australia

Wiedza o krajach anglojęzycznych będzie obejmowała poniższe obszary:

1. Geografia ogólna:
- położenie geograficzne,
- klimat
(projekcje filmów, prezentacje multimedialne, authentic materials- artykuły).

2. Podróżowanie i turystyka:
- stolice (opis ogólny, szczegółowy),
- główne atrakcje turystyczne
(projekcje filmów, prezentacje, ulotki, pocztówki, itp.).

3. Styl życia :
- tradycje,
- jedzenie,
- formy spędzania wolnego czasu,
- typowe domy
(konkurs kulinarny, scenki, prezentacje, pisanie maili).

4. Festiwale i uroczystości:
(kalendarze, wykonanie afisza, artykuły).

5. Sport:
(albumy, afisze, prezentacje).

6. Szkolnictwo:
- porównanie w systemem szkolnictwa w Polsce
(referat, prezentacja, filmy, maile).

7. Słynni ludzie / symbole/ ikony.
(drama, prezentacje, wywiady)

8. INNE…

Ponieważ uczniowie mają różne zainteresowania pozwolę im na zgłaszanie własnych pomysłów pracy, których ja nie zaproponowałam, dzięki czemu chętniej przystąpią do jej wykonania.



VIII METODY REALIZACJI

Metody realizacji są dostosowane do różnych typów modalnych: typu kinestetycznego, słuchowego i werbalnego poprzez uwzględnienie różnorodnych form, technik i środków nauczania, takich jak: praca samodzielna, w parach, w grupach, zastosowanie mediów podczas zajęć, rzutnika , etc. Podczas zajęć przeważać będą metody aktywizujące, które mają za zadanie stawianie ucznia w takiej sytuacji, aby odczuwał potrzebę podejmowania działań jakich od niego oczekujemy, w kompilacji z metodą podającą, co umożliwia osiągnięcie celów i nabycie założonych umiejętności przez słuchaczy. Taki model pracy umożliwia kształtowanie oprócz umiejętności przedmiotowych również kompetencji kluczowych, które są tak istotne w dalszym życiu i funkcjonowaniu we współczesnym świecie (planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, twórcze rozwiązywanie problemów, skuteczne komunikowanie się, współpraca w grupie, wykorzystanie informacji z różnych źródeł, efektywne posługiwanie się technologią informacyjną). Zostaną zatem wprowadzone atrakcyjne środki dydaktyczne działające na wzrok, stwarzające uczniom możliwość rozmowy i dyskusji, umożliwiające uczniom uczenie się poprzez działanie. W czasie wykonywania czynności uczniowie będą angażować umysł, wolę, emocje, zmysły, będą badać, doświadczać i działać.
Duża część pracy innowacyjnej obejmie korzystanie z Internetu- pracując w ten sposób uczniowie będą czuć się swobodnie, a wiec pracować efektywnie. Poza tym umiejętne wykorzystanie technologii komputerowej pozwoli na zmianę koncepcji nauczania, co przyczyni się do zwiększenia jakości prowadzonych zajęć.



IX FORMY PRACY
- praca indywidualna, w parach, grupach,
- korzystanie z różnych źródeł informacji, także autentycznych (tzw. authentic materials),
- symulacje językowe typowych sytuacji komunikacyjnych;
- ćwiczenia w pisaniu listów, pocztówek, e-maili,
- organizowanie i udział w imprezach i konkursach językowych;
- wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w pracowni internetowej;
- prezentacje multimedialne,
- projekcje filmów połączone z ćwiczeniami na zrozumienie oraz pogadankami,
- tworzenie albumów/ kalendarzy,
- konkursy kulinarne,
- wysłuchiwanie wiadomości telewizyjnych lub radiowych ( za pomocą Internetu, płyt itp.),
- inne pomysły uczniów wynikające z ich zainteresowań




X EWALUACJA INNOWACJI:

W czasie trwania innowacji będzie prowadzona dokumentacja, na podstawie której będzie można podsumować wnioski dotyczące realizacji założonych celów. Badania opierać się będą o wywiady, mini-konkursy , ankiety. Na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy i postępów uczniów.
Wyniki ewaluacji opracowywać będzie nauczyciel języka angielskiego w czerwcu 2012r., 2013 r., 2014 r. Dokumentacja ewaluacji znajdować się będzie w bibliotece szkolnej. W końcowym etapie realizacji innowacji wyniki przeprowadzonej ewaluacji zostaną opracowane w formie raportu, z którym zostaną zapoznani uczniowie, ich rodzice, rada pedagogiczna i organ nadzoru pedagogicznego. Posłuży on do opracowania planu poprawy działań realizowanego programu innowacyjnego.

Ewaluacji podlegać będą:
- zgodność programu innowacyjnego z jego założeniami
- atrakcyjność programu dla uczniów,
- jego praktyczność i użyteczność,
- skuteczność stosowanych metod,
- formy i metody pracy,

Działania te skierowane będą na badanie umiejętności i kompetencji uczniów, jak również ich zachowania w różnych sytuacjach. W trakcie realizacji programu innowacyjnego będą zbierane informacje o pozytywnych zmianach wychowawczych, stosowanych metodach dydaktycznych, osiągnięciach uczniów poprzez wywiad, obserwacje oraz opinie uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób.
Wyświetleń: 7239


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.