Katalog Anna Królik, 2011-10-25 Ryki WOS, Sprawdziany i testy Test " Człowiek w społeczeństwie" ………………………………………………….. ( imię i nazwisko ucznia) TEST” CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE” 1. Wymień 3 cechy człowieka, wyróżniające go od świata zwierzęcego. - …………………………………………………………………………………………… - …………………………………………………………………………………………… - …………………………………………………………………………………………… 2. Połącz w pary: a. socjalizacja - grupa ludzi o podobnym statusie społecznym i majątkowym b. asertywność - proces nabywania umiejętności związanych ze społeczeństwem c. klasa społeczna - zmiana zachowania danej osoby spowodowana naciskiem innych - umiejętność wyrażania własnych emocji, uczuć i opinii 3. Podaj 2 przykłady grupy społecznej: - małej ……………………………………………………………………………… - nieformalnej ……………………………………………………………………………………. 4. Uzupełnij luki w tekście. Bardzo często, gdy nie słuchamy drugiej osoby i niepotrzebnie podnosimy głos dochodzi do ……………………………. . W celu rozwiązania często potrzebna jest trzecia osoba zwana ………………………….. Osoba ta pomaga nam znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obydwie strony konfliktu. W czasie sporu ważne jest by nie używać,……………………………………, ………………………………. Innym sposobem rozwiązania sporu są ……………………………………, jest to proces wzajemnego poszukiwania rozwiązania sprawy. Ważne jest aby każda ze stron konfliktu umiała zrezygnować z wygórowanych wymagań. Obie strony muszą osiągnąć …………………………………. , tym sposobem zażegnujemy konflikt. 5. Podaj różnicę między klasą społeczną a warstwą społeczną …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 6. Podaj 5 funkcji jakie pełni rodzina: - ……………………………………………………. - ……………………………………………………. - …………………………………………………… - ……………………………………………………. - …………………………………………………… 7. Komunikacja werbalna to sposób porozumiewania się za pomocą: a. gestów b. mimiki c. słów d. tonu głosu 8. Na podstawie poniższego tekstu odpowiedz na pytania Przynależność klasowa a styl życia Różne klasy naszego społeczeństwa żyją w odmienny sposób w sensie ilościowym, lecz także w sensie jakościowym. Socjolog wart swego wynagrodzenia, jeśli podać mu dwa podstawowe wskaźniki przynależności klasowej człowieka, takie jak dochód i zawód, potrafi zestawić długa listę innych jego przewidywanych cech, nawet jeśli nie otrzyma żadnych dalszych informacji. (…) Zaopatrzony w te dwie informacje o danej jednostce, socjolog potrafi snuć przenikliwe domysły co do dzielnicy, w której ona mieszka, jak i co do rozmiarów i wyglądu jej domu. Potrafi również opisać ogólne wnętrze tego domu i domyśli się stylu obrazów na ścianach oraz rodzaju książek i czasopism, których można się spodziewać na półkach salonu. Co więcej, potrafi odgadnąć, jakiego rodzaju muzyki ta osoba lubi słuchać, oraz czy chodzi w tym celu na koncerty ,słucha płyt czy też radia.(…) Wiele tu z wymienionych elementów jest w środowisku każdej z klas społecznych wymuszanych przez zewnętrzne presje. Tak więc dyrektor korporacji, który ma „zły” adres i „ złą” żonę, zostanie poddany poważnym naciskom, aby zmienił jedno i drugie.(…) Albo też dziecko z klasy niższej- średniej gustującej w muzyce kameralnej( poważnej) spotka się z silnymi naciskami, aby zmieniło tę aberację ( nieprawidłowości, odchylania od normy) na zainteresowania muzyczne bardziej zgadzające się z upodobaniami jego rodziny i przyjaciół. ( Tekst, P.L. Berger, Zaproszenie do socjologii, przekład J. Stawiński) a. Wymień 2 czynniki decydujące o przynależności do określonej klasy ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… b. Odpowiedz, na jakie dziedziny życia zdaniem autora ma wpływ przynależność klasowa ……………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ,…………………………………………………………………………………………………… c. W jaki sposób otoczenie klasowe wymusza na jednostce określone postępowanie, podaj dwa przykłady ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 9. Krytyczny stosunek do zasad obowiązujących w grupie to; a. Konformizm b. Nonkonformizm c. Arbitraż …………………………………………………………………………. ( imię i nazwisko ucznia) TEST” CZŁOWIEK W SPOŁECZEŃSTWIE” 1. Wymień 3 cech wrodzone człowieka - ………………………………………………………… - ………………………………………………………… - ………………………………………………………… 2. Połącz w pary ; a. społeczeństwo - grupa ludzi, których łączy styl życia, wykształcenie, poglądy, wartości b. warstwa społeczna - naśladowanie , uleganie wpływą grupy utożsamianie się z grup, c. konformizm - umiejętność wyrażania własnych emocji uczuć i opinii - ukształtowana historycznie, terytorialnie zbiorowość połączona wspólnymi instytucjami 3. Podaj 2 przykłady grupy społecznej - pierwotnej ……………………………………………………………………………………………………………………….. - formalnej ……………………………………………………………………………………………………………………….. 4. Wymień 5 zasad skutecznego porozumiewania się - …………………………………………………………………………… - ………………………………………………………………………….. - ………………………………………………………………………….. - ………………………………………………………………………….. - ………………………………………………………………………….. 5. Uzupełnij luki w tekście Człowiek jest istotą …………………………………….. należąca do świata przyrody i od niej uzależnioną. Jednakże różni się od świata zwierząt, ……………………………., …………………………………. . Z tego powodu mówimy, że człowiek jest istotą ………………………………. Człowiek jest też świadom swego istnienia, od urodzenia pozostaje ścisłych związkach z otaczającym światem i ludźmi. Mówimy wtedy że człowiek jest istotą ……………………………………. Bez ludzi nie może żyć, wszystkich umiejętności uczy się z otoczenia w procesie ………………………………….. 6. Podaj przykład zachowania konformistycznego i nonkonformistycznego ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7. Komunikacja niewerbalna to sposób porozumiewania się za pomocą: a. słów b. mowy ciała( gesty, mimika, ton głosu) c. telewizji d. internetu 8. Na podstawie poniższego tekstu odpowiedz na pytania Czym jest rola społeczna? Rola dostarcza wzorca, zgodnie z którym jednostka ma działać w konkretnej sytuacji.(…) Spójrzmy na przykład na role zawodowe: w roli śmieciarza kryje się luźny wzorzec, natomiast lekarze, duchowni czy oficerowie muszą przyswoić cały repertuar charakterystycznych manier, zwyczajów językowych i ruchowych, takich jak: żołnierska postawa, świętoszkowaty sposób wysławiania się czy niosące pokrzepienie podejście do chorego. (…) Role pociągają za sobą zarówno pewne działania, jak i uczucia oraz postawy odnoszące się do tych działań. Profesor czyniąc coś, co uchodzi za mądre, czuje się mądry. Kaznodzieja znajduje w sobie wiarę w to co głosi. Żołnierz odkrywa w swej piersi podniecenie bojowe, gdy wkłada mundur. W każdym razie, jeśli nawet emocje lub postawy są obecne przed podjęciem danej roli, to ostatnia nieuchronnie wzmacnia to, co już było przedtem. ( Tekst, P.L. Berger, Zaproszenie do socjologii, przekład J. Stawiński) a. Wyjaśnij , czym różnią się między sobą role społeczne ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… b. Podaj przykład w jaki sposób rola społeczna oddziałuje na emocje, przekonania, postawy ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… c. Na podstawie tekstu określ wzór jednej z wymienionych w nim ról społecznych ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 9. Umiejętność wyrażania własnych emocji , uczuć i opinii w sposób otwarty to: a. uległość b. komunikacja c. asertywność d. aberracja Wyświetleń: 30362
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |