Katalog Agata Szustakiewicz, 2011-10-07 Żyrardów Język angielski, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO – JĘZYK ANGIELSKIPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO – JĘZYK ANGIELSKI Agata Szustakiewicz Zespół Szkół nr 3 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wiskitkach aktualny stopień awansu zawodowego :nauczyciel kontraktowy nauczany przedmiot :język angielski data rozpoczęcia stażu :01. 09. 2005 r. data zakończenia stażu :31. 05. 2008 r. posiadane kwalifikacje :studia wyższe zawodowe w zakresie filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym uzupełniające studia magisterskie w zakresie dydaktyki języków obcych opiekun stażu : mgr Jadwiga xxx mgr Anna xxx Plan Rozwoju Zawodowego został sporządzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 01 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, nauczyciel kontraktowy do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego powinien posiąść: umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach, umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań, umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1). NIEZBĘDNE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE 2). DZIAŁANIA I ZADANIA PODJĘTE NA RZECZ REALIZACJI WYMAGAŃ 1). § 7.2.1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, analizowania i dokumentowania własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 2). 1) Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego: a) Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu; b) adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela. Tworzenie na użytek własny zbioru tekstów aktów prawnych dotyczących awansu. Korzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez portale internetowe oraz fachowe czasopisma poświęcone awansowi przy tworzeniu PRZ, sprawozdania z realizacji PRZ, prezentacji dorobku i układu teczki. Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, Planu Rozwoju Zawodowego, sprawozdania z realizacji PRZ, oraz przygotowanie prezentacji dorobku. 2) Współpraca z opiekunem stażu. Ustalenie zasad współpracy. Obserwowanie lekcji prowadzonych przez opiekuna. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna. Omawianie prowadzonych i obserwowanych lekcji w celu doskonalenia umiejętności ewaluacji własnych i obserwowanych zajęć. Tworzenie konspektów lekcji i pisanie notatek z obserwowanych zajęć. 3) Dalsze doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć. Opracowywanie i realizacja rozkładów materiału do nauki języka angielskiego. Wdrażanie różnych metod nauczania oraz ewaluacja ich skuteczności. Prowadzenie lekcji w obecności Dyrektora szkoły. cały staż 4) Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Udział w wewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego: a) Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych Udział w zewnątrzszkolnych formach szkolenia zawodowego: a) Szkolenie na egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej języka angielskiego. Udział w różnego rodzaju szkoleniach, warsztatach i konferencjach metodycznych Samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych: a) Studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej b) Korzystanie z portali poświęconych awansowi zawodowemu c) Korzystanie z internetowych materiałów i serwisów przeznaczonych dla nauczycieli języka angielskiego. 5) Wzbogacanie warsztatu poprzez stosowanie metod aktywizujących. Poznanie metod aktywizujących przez studiowanie stosownej literatury oraz publikacji internetowych na bieżąco. 6) Modyfikowanie warsztatu pracy w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia. Diagnoza potrzeb edukacyjnych konkretnego typu ucznia (samodzielna obserwacja lub zapoznanie się z opinią Poradni). Prowadzenie konsultacji dla uczniów słabych. Prowadzenie konsultacji uczniów zdolnych. Praca z uczniem niepełnosprawnym z dysfunkcjami. 7) Pełnienie roli opiekuna praktyk Prowadzenie lekcji pokazowych dla studenta. Pomoc w poprawnym zaplanowaniu lekcji prowadzonej przez studenta. Omawianie i ocenianie obserwowanych i prowadzonych lekcji. 1). § 7.2.2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 2). 1) Zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz diagnoza problemów społecznych i cywilizacyjnych. Obserwacja własna, rozmowy z uczniami, oraz wnioski wyciągane z pracy z doświadczonymi pedagogami. 2) Wprowadzanie do nauki języka angielskiego treści dotyczących wybranych problemów środowiska lokalnego oraz zainteresowań nastolatków. Przygotowywanie lekcji języka angielskiego w oparciu o tematy takie jak szkodliwość palenia, narkotyki, bezrobocie, przemoc, itp. 3) Przygotowanie Planu Pracy Wychowawczej. Poruszanie na godzinach wychowawczych problemów uzależnień, anoreksji i bulimii, zagrożeń związanych z komputerami i Internetem, sekt, dysleksji, itp. 4) Poznawanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów, w celu udzielenia im pomocy. Obserwacja, rozmowy z uczniami i rodzicami i udzielanie im informacji o stypendiach. Pomoc w dostępie do darmowych podręczników do nauki języka angielskiego. 5) Diagnozowanie innych problemów wychowawczo-opiekuńczych uczniów i próby pomocy. Obserwacja, rozmowa z wychowawcą n/t zaobserwowanego problemu, zgłoszenie problemu pedagogowi szkolnemu lub Dyrektorowi szkoły. 6) Pełnienie roli opiekuna młodzieży. Opieka nad uczniami podczas przerw śródlekcyjnych. Opieka nad uczniami podczas wyjść pozaszkolnych i wycieczek. 7) Realizowanie zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych i wychowawczych z uwzględnieniem potrzeb społecznych uczniów. Pełnienie roli Przewodniczącego Samorządu Szkolnego, co związane jest z: a) pisaniem planów pracy Samorządu oraz półrocznych i rocznych sprawozdań z jego realizacji; b) comiesięcznymi zebraniami z uczniami wchodzącymi w skład Samorządu; c) przydzielaniem zadań poszczególnym klasom w postaci uroczystości, gazetek, itp, oraz kontrolowaniem ich realizacji; d) braniem udziału w różnych uroczystościach wraz z uczniami wchodzącymi w skład Pocztu Sztandarowego naszej szkoły. 8) Podejmowanie dodatkowych wewnątrz-szkolnych działań przy współpracy z innymi nauczycielami, z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i społecznych uczniów. Współudział w organizacji przedstawień i imprez szkolnych. Współudział w organizacji wycieczek szkolnych. Współpraca z pedagogiem szkolnym. Promowanie szkoły w środowisku lokalnym. Udział w spotkaniach z rodzicami uczniów, którzy chcą podjąć naukę w naszym szkole. 1). § 7.2.3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej 2). 1) Doskonalenie umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem w pracy nauczyciela. Udział w kursach komputerowym dla nauczycieli. 2) Wykorzystywanie komputera w pracy nauczyciela. Tworzenie sprawdzianów, testów, kartkówek, materiałów dodatkowych oraz wszelkich dokumentów szkolnych przy użyciu komputera. Zachęcanie uczniów do przekazywania zadanych prac w formie multimedialnej lub pocztą elektroniczną. Propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego i zachęcanie do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób. Korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii i pedagogiki. 3) Wykorzystywanie Internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego. Uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego przez portale poświęcone awansowi. Poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego przez Internet. Konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych. Uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach ze stron wydawnictw edukacyjnych. Stworzenie bazy linków do ulubionych portali edukacyjnych 1). § 7.2.4. Znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela. 2) 1) Pogłębianie wiedzy z dziedzin pedagogiki, psychologii i dydaktyki. Lektura prac z tych dziedzin w celu odświeżenia wiedzy potrzebnej do obrony pracy magisterskiej. Praca z uczniami z różnymi potrzebami edukacyjnymi- dyslektycznymi, zdolnymi, słabymi, z dysfunkcjami, itp. Udział w kursach poświęconych zagadnieniom z w/w dziedzin. Znajomość najnowszych pozycji wydawniczych z w/w dziedzin. 2) Zastosowanie zdobytej wiedzy z tych dziedzin w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów. Rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów poprzez: a) udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych, omawianie problemów edukacyjnych uczniów z ich rodzicami i proponowanie środków naprawczych; b) zastosowanie właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej. Rozwiązywanie problemów wychowawczych poprzez: a) nieustanną pracę wychowawcza z klasami w których jestem wychowawcą; b) zgłaszanie zaobserwowanego negatywnego zjawiska wśród uczniów pedagogowi szkolnemu lub wychowawcy klasy; c) udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo - opiekuńczych podczas Rad Pedagogicznych. Indywidualne rozmowy z wychowankami, które odniosły częściowy lub całkowity pożądany efekt. 1). § 7.2.5. Znajomość przepisów dotyczących systemu oś-wiaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż, oraz umiejętność posługiwania się tymi przepisami. 2). 1) Dalsze poznawanie zasad organizacji i zasad funkcjonowania szkoły poprzez analizę dokumentów szkolnych. Analiza Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Wychowawczego, oraz stworzenie Przedmiotowego Systemu Oceniania. 2) Wprowadzanie zmian i aktualizowanie dokumentów szkolnych. 3) Poznawanie przepisów prawa oświatowego i posługiwanie się nimi we własnej pracy. Rozporządzenia MENiS dotyczące m.in. podstawy programowej, programów nauczania, oceniania i promowania uczniów. Śledzenie zmian w przepisach dotyczących organizacji i przebiegu egzaminów maturalnych. Udział w pracach Komisji Egzaminacyjnych – przy egz. ustnych i pisemnych - podczas egzaminów maturalnych. Udział w pracach plenarnych i klasyfikacyjnych Rad Pedagogicznych. Wyświetleń: 1949
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |