![]() |
![]() |
Katalog Alicja Skowronek Geografia, Konspekty Interakcja Ziemia - człowiek. Gospodarowanie zasobami naturalnymi Ziemi - konspekt lekcji dla I kl. gimnazjumKonspekt lekcji geografii dla klasy I gimnazjumTreści Podstawy Programowej:Interakcja Ziemia - człowiek. Gospodarowanie zasobami naturalnymi Ziemi. Ścieżka międzyprzedmiotowa : Edukacja Ekologiczna. Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w litosferze. Moduł programu: Dzieje geologiczne Ziemi. Temat lekcji: Skały dokumentami dziejów Ziemi. Rozpoznawanie skał i minerałów. Cele ogólne: 1. Kształtowanie umiejętności tłumaczenia zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie nieożywionej w geologicznej skali czasu oraz dostrzegania przejawów tych procesów w otaczającej rzeczywistości. 2. Kształtowanie naukowego poglądu ucznia poprzez obserwacje i logiczne wnioskowanie - prowadząc obserwacje, doświadczenia i relacjonując ich wyniki uczniowie kształtują swój światopogląd, przygotowują się do rozumienia praw przyrody, ich logiki, przekonują się, że człowiek może stale rozwijać swoje możliwości poznania. Cele szczegółowe: Uczeń zna: Uczeń rozumie: Uczeń potrafi: Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: Okazy minerałów i skał, lupy, młotki, nożyki, pojemniki z wodą, kwas solny (dysponuje nim nauczyciel), podręczniki, słowniki geograficzne i inne pozycje książkowe zawierające informacje o skałach i minerałach, plansze wykonane przez nauczyciela, tzw. "karty pracy" przygotowane przez nauczyciela, które uczniowie wypełniają podczas zajęć. Metody i formy pracy: Przebieg lekcji Uczniowie pracują w grupach, wyznaczono 6 grup. Na stolikach do dyspozycji uczniów znajdują się: - okazy skał i minerałów: - lupy, nożyki, młotki, pojemniki z wodą, - plansze informacyjne dotyczące podziału skał wg procesów które spowodowały ich powstanie oraz podział skał wg cech budowy zewnętrznej, - każdy uczeń otrzymuje dwie "karty pracy" do wypełnienia wg kolejności podanej przez nauczyciela (karty w załączeniu), - podręczniki geografii, słowniki geograficzne, książki z informacjami o skałach i minerałach. Część wstępna: Po wejściu do pracowni uczniowie zajmują miejsca wyznaczone przez nauczyciela (gradacja trudności). Nauczyciel podaje temat lekcji, zapisuje go na tablicy a uczniowie w swoich zeszytach. Następnie informuje o celach lekcji, przewidywanych osiągnięciach uczniów, wprowadza do tematu i objaśnia sposób wykonania ćwiczeń (wypełnienia kart). Część właściwa: - Aby wypełnić kartę nr 1 należy przypomnieć sobie wiadomości o procesach geologicznych kształtujących powierzchnię skorupy ziemskiej wykorzystując materiały przygotowane przez nauczyciela. Po wypełnieniu kart, uczniowie dokonują samooceny poprzez porównanie swoich odpowiedzi z prawidłowymi odpowiedziami zamieszczonymi na kartach rozdanych przez nauczyciela po zakończeniu ćwiczenia. - Po zakończeniu ćwiczenia wstępnego uczniowie przystępują do wypełnienia karty nr 2. Odpowiadając na pytania przygotowane przez nauczyciela rozpoznają skały, które znajdują się na ich stoliku. Po wypełnieniu kart dokonują samooceny porównując swoje odpowiedzi z prawidłowymi otrzymanymi od nauczyciela po zakończeniu ćwiczenia. Podsumowanie pracy i ocena: Na zakończenie pracy reprezentant każdej grupy charakteryzuje skałę którą jego grupa miała rozpoznać. Prawidłowo wypełnione karty uczniowie wklejają do swoich zeszytów przedmiotowych. Zadanie domowe: 1. Czym różni się skała wapienna od granitu? 2. Jakie skały spotyka się najczęściej w okolicy twojego zamieszkania?
Opracowanie: mgr Alicja Skowronek Wyświetleń: 3357
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |