Katalog Bogdan Siwiec, 2011-09-26 Kraków Historia, Plany wynikowe Plan wynikowy z realizacji programu nauczania historii Liceum Ogólnokształcące. Rok I, semestr I, IIOpracował Dr Bogdan Piotr Siwiec bsiwiec@op.pl Rok I semestr I. Założeni ogólne: Plan wynikowy oraz realizacja programu nauczania historii w liceum ogólnokształcącym w systemie zaocznym AP Edukacja w swojej ogólnej formie została oparta o program nauczania historii dla liceum ogólnokształcącego(DKOS-4015-17/02). Nauczanie historii, na kolejnym etapie kształcenia ogólnego powinna zdobytą już wiedzę w tym zakresie rozbudowywać i konkretyzować, kładąc nacisk przede wszystkim na samodzielność myślenia i rozumienie procesów i zjawisk historycznych, kulturowych i społecznych, periodyzacji dziejów, różnorodności źródeł poznania przeszłości. Nauczanie historii powinno dostarczyć również umiejętności ogólnie przydatnych i konkretnych, które pozwolą słuchaczowi integralnie traktować różne elementy procesów historycznych, precyzyjnie formułować myśli, samodzielnie pracować z tekstem i książką, korzystać z różnych środków przekazu i informacji, odczytywać informacje wizualne (mapy, tabele). Nauka historii traktowanej jako integralna część humanistyki powinna wpływać na kształtowanie postaw rozumienia człowieka i świata jego wartości, otwartości na problemy kultury i chęci uczestniczenia w niej, rozumienia tolerancji dla innych kultur i obyczajów, poszanowania dla tradycji i jej zabytków. I. Historia i jej badanie. Źródła historyczne, metody poznawania przeszłości. Zagadnienia; historia jako nauka, nauki pomocnicze historii, rozumienie historii i i jej interpretacja, źródła historyczne, periodyzacja dziejów, metodyka badawcza historii, znaczenie badania historii dla rozwoju człowieka, kultury i cywilizacji. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • zna pojęcia i terminologię historyczną, • definiuje dzisiejsze rozumienie źródła historycznego ich rodzaj i podział, • potrafi przypisać do określonej nauki pomocniczej zakres jej badań, • wymienia etapy badania historycznego i uzasadniania jego zastosowanie, • odróżnia w tekście narracji historycznej hipotezę od tezy • uzasadnia potrzebę badania autentyzmu i wiarygodności źródeł na przykładzie znanym z podręcznika. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • rozwija umiejętności analizy porównawczej przekazów źródłowych, • zna system periodyzacji dziejów, okresów, i epok historycznych, • umieszczać wydarzenia w czasie i przestrzeni, • potrafi analizować różne źródła historyczne, • znać rolę nauk pomocniczych historii w rekonstrukcji dziejów. II Pierwsze cywilizacje, państwa, imperia. Zagadnienia; Społeczeństwa i kręgi cywilizacyjne Bliskiego Wschodu, geneza i funkcjonowanie miast, organizacja państwowa w pierwszych cywilizacjach, rola pisma, początek imperiów na Bliskim Wschodzie. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • nazywa etapy chronologii rozwoju cywilizacji, • lokalizuje na mapie geograficznej i historycznej położenie pierwszych miast, • porównuje rolę miasta w starożytności i obecnie, • ustala na podstawie źródeł archeologicznych (podręcznik) oraz informacji z wykłądu czynniki decydujące o miejskości osady, • wyjaśnia genezę pierwszych cywilizacji i ośrodków miejskich Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • definiuje pojęcie państwa-miasta Starożytnego Wschodu, • analizuje rolę miast w cywilizacji Wschodu • porównuje miasta Mezopotamii i Egiptu, • zna strukturę społeczną państw starożytnego Wschodu, • wykazać związek między warunkami naturalnymi a dominującymi cechami gospodarki III Osiągnięcia cywilizacyjne ludów Starożytnego Wschodu. Zagadnienia; Osiągnięcia cywilizacyjne poszczególnych kultur krajów Bliskiego Wschodu z zakresu medycyny, techniki, literatury, sztuki, matematyki, astronomii, religii, kultu zmarłych jako fundamentów cywilizacji. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi omówić najważniejsze osiągnięcia państw Bliskiego Wschodu • wymienić najważniejszych bogów egipskich, • wyjaśnić pozycję władcy i kapłanów w życiu społeczeństw Starożytnego Wschodu, • wymienić co najmniej 4 państwa Starożytnego Wschodu, usytuować w czasie ich trwanie i lokalizuje na mapie, • wyjaśnić terminy i pojęcia; system irygacyjny, hieroglify, pismo klinowe, piramida, • zna cechy charakterystyczne kultury państw Bliskiego Wschodu. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • wyjaśnić genezę cywilizacji egipskiej, • scharakteryzować rolę rolnictwa, rzemiosła i handlu w procesach społecznych i osiągnięciach cywilizacyjnych starożytności, • wyjaśnić przyczyny najważniejszych konfliktów zbrojnych w starożytności’ • zna przyczyny i skutki upadku cywilizacji. • Wymieniać podziały społeczne i prawa obwiązujące na Bliskim Wschodzie. IV. Wielkie religie starożytności. Zagadnienia: Co to jest religia?, Religie tradycyjne, - pojęcie politeizmu. Rola mitów w religiach politeistycznych. Systemy religijno-filozoficzne Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Pojęcie monoteizmu ( na przykładzie monoteizmu). Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi wymienić podstawowe zasady judaizmu, hinduizmu, buddyzmu, religii politeistycznych greków, rzymian. • dostrzegać wpływ religii na życie społeczeństw starożytnych, • wyjaśnia sakralny charakter władzy • zdefiniować pojęcia religii, kultu religijnego, politeizmu, monoteizmu, Jahwe, Dekalog, • porównać religie Greków z religiami Starożytnego Wschodu, • Zna formy kultu starożytnego Rzymu. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi wyjaśnić pochodzenie i znaczenie mitów w wierzeniach greckich, • wymienia etapy kształtowania się judaizmu w kontekście zmian historycznych, • wykazuje umiejętność krytycznej analizy tekstu Biblii jako źródła historycznego, • określić znaczenie religii żydowskiej dla późniejszych cywilizacji, • wyjaśnić rozwój systemów religijnych starożyności od religii tradycyjnych do monoteizmu Izraela V. Cywilizacja i kultura starożytnej Grecji. Zagadnienia: Kultura arystokratów i kultura wspólnot obywatelskich. Powstanie i rozwój filozofii, formy wychowawcze w starożytnej Grecji, reformy demokratyczne, sztuka i wzorce estetyczne epoki klasycznej. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi umieścić w czasie trzy okresy rozwoju kultury greckiej (archaiczny, klasyczny, hellenistyczny) i krótko je scharakteryzować, • zna najważniejsze osiągnięcia ośrodków cywilizacyjnych Krety i Myken, • zna główne elementy kultury ateńskiej, • wymienić i umiejscowić w czasie okresy działalności największych filozofów greckich, • rozpoznać najważniejsze zabytki sztuki greckiej oraz odróżnić style architektoniczne. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • określić wpływ osiągnięć nauki na życie i sposób myślenia greków, • scharakteryzować znaczenie filozofii greckiej dla rozwoju filozofii i kultury europejskiej, • dokonać analizy fragmentu tekstu filozoficznego, • omówić rolę współzawodnictwa jako mechanizmu sprzyjającego rozwojowi jednostki i kultury, • scharakteryzować najważniejsze gatunki literackie i teatralne. VI. Ateny i Sparta jako przykłady greckich polis. Zagadnienia: wspólnota obywatelska (polis) i jej warianty ustrojowe, demokracja i oligarchia. Sparta i Ateny jako typy idealne ustroju oligarchicznego i demokratycznego. Kolonizacja grecka- ekspansja cywilizacyjna przez ekspansję modelu polityczno-społecznego. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • zna podziały społeczne Aten i Sparty, • omówić ustroje starożytnej Grecji, oligarchię, tyranię, demokrację, monarchię hellenistyczną, • przedstawić ewolucję ustrojową Aten; monarchia, oligarchia, tyrania, demokracja, • opisać zasady działania demokracji ateńskiej, • rozumie związek między wychowaniem spartańskim a charakterem państwa. • wymienić różne aspekty funkcjonowania polis. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi ocenić formy ustrojowe z różnych punktów widzenia, • omówić podziały społeczne i prawa obowiązujące w starożytnej Grecji, • potrafi ocenić zakres wolności obywateli w różnych typach ustrojów greckich. • odnajdywać antyczne wątki w kulturze europejskiej. VII. Cywilizacja i kultura epoki hellenistycznej. Zagadnienia: Sztuka i wzorce estetyczne epoki hellenistycznej, główne szkoły filozoficzne, literatura, nauka, religia hellenistyczna, wzorce cywilizacyjne nowej kultury- cechy charakterystyczne i ich zasięg. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • zna najważniejsze konflikty militarne; wojny z Persją i walki o hegemonię w Grecji ( wojna peloponeska i wojny czasów Filipa II, Aleksandra Wielkiego, • potrafi scharakteryzować przyczyny i skutki najważniejszych konfliktów, • wskazać na mapie państwa greckei, które opanowali Macedończycy • wyjaśnić pojęcie kultura hellenistyczna, Zawiązek Morski, hegemonia, • porównać kulturę helleńską i helenistyczną, • wymienić różne aspekty funkcjonowania polis w okresie epoki hellenistycznej. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • omówić najważniejsze formacje wojskowe tego okresu, • przedstawić najważniejsze osiągnięcia i nowe formy kulturowe epoki hellenistycznej w zakresie sztuki, filozofii i religii (kult panującego), • wyjaśnić, dlaczego nie udało się zachować jedności imperium po smierci Aleksandra, • na podstawie tekstu źródłowego określić cele polityczne Aleksandra Wielkiego i jak odnosił się do mieszkańców podbitych ziem, • Omówić na czym polegał uniwersalizm kultury hellenistycznej i jakie miało ono znaczenie dla ówczesnych ludzi. VIII Rzym –narodziny , rozwój i upadek imperium. Cywilizacja i kultura. Zagadnienia: Ustrój państwa rzymskiego w dobie republiki i cesarstwa – instytucje, ideały. Podboje rzymskie; zasięg, organizacja i eksploatacja prowincji. Romanizacja imperium. Prawo rzymskie. Cywilizacyjne ujednolicenie imperium rzymskiego (instytucje, kultura materialna, wartości). Geneza kręgu kultury europejskiej. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi określić chronologię królestwa, republiki, cesarstwa w dziejach Rzymu, • wymienia i identyfikuje na mapie krainy historyczne związane z dziejami Rzymu (Italia, Lacjum, Kartagina, Galia), • opisać najważniejsze działania militarne wojen punickich, • wyjaśnić i odróżnia pojęcia charakteryzujące epokę pryncypatu i dominatu, • wymienić i wyjaśnić różnorakie (gospodarcze, społeczne, polityczne, kulturowe( składniki uniwersalnej cywilizacji rzymskiej, • zna ważne postacie republiki oraz cesarstwa ( Sullę, Cycerona, Juliusza Cezara, Marka Antoniusza, Oktawiana,, Tyberiusza, Nerona, Trajana, Dioklecjana, Teodozjusza Wielkiego, Konstantyna), • umieścić w czasie podział Cesarstwa Rzymskiego na wschodnie i zachodnie, okres kryzysu i upadku Cesarstwa Zachodniego. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi wyjaśnić przyczyny sukcesu ekspansji Rzymu, wyróżniając czynniki militarne, polityczne, kulturowe • przedstawić przemiany społeczne w okresie cesarstwa, • określić rolę wojska w systemie władzy, • scharakteryzować przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne upadku cesarstwa Zachodniorzymskiego, • scharakteryzować najważniejsze osiągnięcia kultury duchowej Rzymu, • wskazać wpływ innych cywilizacji na kulturę starożytnego Rzymu • scharakteryzować znaczenie kultu boskiego władców. IX. Narodziny i rozwój chrześcijaństwa. Zagadnienia; Powstanie chrześcijaństwa. Wyjście chrześcijaństwa poza wspólnotę żydowską. Organizacja, doktryna, system wartości. Chrześcijaństwo a cywilizacja grecko rzymska. Chrystianizacja imperium. Kościół Rzymski i Kościoły lokalne. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi wymienić miejsca, daty, postacie związane z narodzinami chrześcijaństwa. • wymienia podstawowe cechy organizacji, doktryny, systemu wartości chrześcijaństwa, posługując się właściwymi pojęciami, • wskazać przyczyny popularności chrześcijaństwa w państwie rzymskim, • przedstawić ewolucję polityki państwa rzymskiego wobec wyznawców Chrystusa, • wyjaśnia związek najwcześniejszego chrześcijaństwa z judaizmem, • wyjaśnia uniwersalny charakter chrześcijaństwa Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • charakteryzuje etapy chrystianizacji imperium, • przedstawić najważniejsze ugrupowania religijne w Palestynie czasów Chrystusa, • wyjaśnić pojęcia Mesjasz, judaizm, chrześcijaństwo, Nowy Testament, ewangelie, Ojcowie Kościoła, teologia, • omówić formy kultu pierwszych chrześcijan i symbolikę pierwotnego chrześcijaństwa, • uzasadnia nazywanie źródeł tożsamości europejskiej judeochrześcijańskimi • wyjaśnia pierwotne znaczenie słów związanych z chrześcijaństwem (apostolos, episcopos) X. Kształtowanie się zrębów Europy V-VII w. Zagadnienia; Kryzys imperium i upadek Cesarstw na Zachodzie. Wielkie wędrówki ludów. Państwa barbarzyńskie na gruzach imperium. Ekspansja islamu. Cywilizacyjna rola Kościoła katolickiego w pierwszych wiekach średniowiecza. Chrystianizacja plemion germańskich i zjednoczenie Zachodu przez Franków. Kręgi cywilizacyjne i kulturowe wczesnośredniowiecznej Europy. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi umieścić w czasie kryzys y upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego, • omówić okoliczności i przyczyny detronizacji ostatniego cesarza zachodniorzymskiego, • omówić i wskazać na mapie wielkie wędrówki ludów, trasy wędrówek i osiedlania się najważniejszych plemion barbarzyńskich na przełomie V-VI wieku, • potrafi określić przyczyny atrakcyjności kultury rzymskiej dla innych ludów • wymienia i wskazuje na mapie trzy kręgi cywilizacyjne wczesnośredniowiecznej Europy. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • scharakteryzować wpływ barbarzyńców na rozwój państwa rzymskiego, • wymienia warunki powstania państw w obszarze Europy pogańskiej, • wskazać terytorialny i kulturowy zasięg trzech kręgów cywilizacyjnych w wyniku rozpadu Cesarstwa Rzymskiego i podbojów arabskich • porównać poziom cywilizacji w trzech kręgach kulturowych wyróżniając gospodarkę, organizację władzy, kulturę. Plan wynikowy z realizacji programu nauczania historii Liceum Ogólnokształcące Rok I, semestr II. I. Europa za czasów panowania Karolingów. Cesarstwo Karola Wielkiego, renesans karoliński w sztuce, nauce, kulturze. Podział państwa karolińskiego i jego skutki. Powstanie Państwa Kościelnego. Kształtowanie się systemu feudalnego w Europie. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi wskazać na mapie terytoria podbiteoraz obszary wpływów państwa Karola Wielkiego, • wymienić elementy jedności państwa Karola; gospodarcze, polityczne, kulturowe, • ocenić wpływ dokonań Karola Wielkiego na ujednolicenie Europy, • wymienić główne cechy renesansu karolińskiego, • wskazać na mapie i wymienić państwa, które wyłoniły się z monarchii karolińskiej, • podać i omówić charakterystyczne cechy państw Starszej Europy, • wymienić i omówić podstawowe cechy feudaluizmu. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi wymienić etapy tworzenia się państwowości frankijskiej (V-VIII w.) • scharakteryzować Europę karolińską jako zjawiska politycznego i kulturowego, • umieć dostrzec i przedstawić długotrwały wpływ zjawisk kulturowych z okresu panowania Karolingów, • wymienia i wyjaśnia procesy polityczne, gospodarcze, społeczne, które doprowadziły do ukształtowania się feudalizmu. II. Uniwersalizm europejski. Ekspansja cywilizacji chrześcijańskiej w Europie. Zagadnienia: Podstawowe cechy średniowiecznej cywilizacji zachodu Europy w wiekach X-XIV: przewaga życia wiejskiego, poddaństwo, hierarchie feudalne, chrześcijaństwo rzymskie. Kościół jako depozytariusz kultury. Kształtowanie się państwa francuskiego i niemieckiego w X wieku. Uniwersalizm papieski i uniwersalizm cesarski. Powstanie nowych ponad plemiennych organizacji państwowych w Europie Środkowo-Wschodniej i recepcja politycznych i kulturowych wzorów Zachodu. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • potrafi ulokować w czasie fakty ; traktat z Verdum, objęcie władzy przez Kapetyngów we Francji, powstanie cesarstwa ottonów oraz zna uniwersalistyczne poglądy cesarza Ottona III, • wymienić i wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy Europą łacińską, a Europą Bizantyjską, • wyjaśnić przyczyny różnic pomiędzy Francją i Niemcami, • wymienić wzory cywilizacji łacińskiej przyjęte w młodszej Europie, wyróżniając wśród nich społeczne, gospodarcze, polityczne, kulturowe. • potrafi zanalizować i ukazać rolę Kościoła w tworzeniu dóbr kultury w średniowiecznym społeczeństwie, • omówić działalność misyjną benedyktynów w chrystianizacji Europy zachodniej, • ocenić znaczenie misji Cyryla i Metodego dla chrystianizacji Europy środkowej, Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi ulokować w czasie fakty; chrzest państw skandynawskich, Polski, Czech, Węgier, Rusi, • wyjaśnić składniki procesu dziejowego powstawania państw w młodszej Europie • wyróżnić etapy i charakter wpływów bizantyjskich i tatarskich na Rusi, • umie porównać poziomy cywilizacyjne Europy łacińskiej i Europy bizantyjskiej według opracowanego planu, • wymienić charakterystyczne cechy kultury i systemu władzy w Bizancjum, • porównać problemy średniowiecznych uniwersalizmów ze współczesnymi problemami stosunku społeczeństw do Unii Europejskiej. III. Cesarstwo i papiestwo rywalizacja o władzę w średniowiecznej Europie. Zagadnienia; Sytuacja Kościoła w X wieku i próba reform. Rywalizacja dwóch uniwersalizmów o Dominum Mundi, cezaropapizm, papocezaryzm. Wyprawy krzyżowe do Ziemi Świętej. Powstanie zakonów rycerskich i mendykanckich.. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wskazać i omówić problemy Kościoła i papiestwa w X-XI wieku, (schizma wschodnia, „saeculum obscurum”) • wskazać główne postacie i wyjaśnić istotę sporu między władzą świecką a kościelną o władzę w średniowiecznej Europie i ocenić ich wzajemną rywalizację. • omówić próby reform gregoriańskich i ich znaczenie, • wymienić rodzaje wspólnot charakterystycznych dla średniowiecza, powstanie nowych zakonów rycerskich, mendykanckich, heretyckich, • scharakteryzować najważniejsze wyprawy krzyżowe średniowiecza, • wskazać na podstawowe elementy ustrojowe i społeczne związane z rozwojem Europy w okresie średniowiecza. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • rozwija umiejętności analizy porównawczej przekazów źródłowych, • wyjaśnić wpływ Kościoła na regulacje prawne i obyczajowe wspólnot • zna rolę Kościoła w życiu politycznym, gospodarczym i kulturalnym Europy w dobie średniowiecza, • przedstawić charakterystykę ewolucji ustrojowej od monarchii feudalnej do monarchii stanowych. IV. Ewolucja ustrojowa i społeczno-gospodarcza Europy- od monarchii patrymonialnej do monarchii stanowej. Zagadnienia: Produkcja wiejska i miejska w Europie –zagrożenia i powolne tempo zmian. Czynniki rozwoju; przyrost demograficzny, kolonizacja wewnętrzna, postęp techniczny. Rola handlu i kolonizacji w upowszechnianiu wzorów gospodarowania. Polityczne reprezentacje stanów- u źródeł europejskiego parlamentaryzmu. Główne typy ustrojów i władztw średniowiecznych, monarchia patrymonialna, rozdrobnienie feudalne, monarchia stanowa. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • określić wpływ sytemu feudalnego na funkcjonowanie społeczeństwa i państwa, • zna grupy społeczne w miastach oraz miejskie struktury władzy, • wskazać na mapie najważniejsze szlaki handlowe średniowiecza, • scharakteryzować osadnictwo miejskie na ziemiach polskich, • przedstawić genezę monarchii stanowej na podstawie Anglii i Francji, • scharakteryzować zasady funkcjonowania monarchii stanowej ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji króla i reprezentacji stanowej, • omówić rozwój handlu i miast w średniowieczu oraz rolę pieniądza w gospodarce tego okresu, Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • dokonać analizy fragmentów Wielkiej Karty Swobód, • zna przyczyny, zasady, następstwa kolonizacji na prawie niemieckim, • scharakteryzować cechy gospodarki europejskiej w XIV i XV w., wyjaśnić przyczyny rozkwitu gospodarczego Europy Środkowo-Wschodniej w tym okresie. V. Państwo polskie od X - XII w. Zagadnienia; Monarchia piastowska w X-XII wieku- przemiany struktur społecznych i form państwa. Czynniki kształtujące polską świadomość narodową ( rodzima dynastia, polska metropolia kościelna. Patroni Polscy, świadomość wspólnej przeszłości, język i jego zagrożenia. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • zna podział Słowian na Zachodnich, Wschodnich, Południowych, wskazuje na mapie ich zasiedlania, określa przynależność Polan do grupy zachodniej, • potrafi charakteryzować rolę Polan w powstaniu państwa polskiego, • wymienić czynniki państwotwórcze ( powstanie grupy przywódczej w społeczności plemiennej, podbój i jego narzędzia-drużyna, dynastia, system wymuszania danin). • omówić przyczyny i znaczenie przyjęcia chrztu i powstania organizacji kościelnej, • scharakteryzować główne wydarzenia kształtujące dzieje państwa polskiego w okresie panowania Bolesława Chrobrego. • Wskazać i omówić kryzys państwowości pierwszego państwa polskiego i jego przezwyciężenie. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • Omówić procesy kształtujące państwowość polską w rozwój chrześcijaństwa w pOlsce w 2 połowie XI i 1 połowie XII w. • Wskazać na miejsce Polski w wydarzeniach o zasięgu europejskim i środkowoeuropejskim, • Scharakteryzować stosunki pierwszych Piastów z sąsiadami i papiestwem. . VI. Od rozbicia do zjednoczenia. Polska w XII-XIV wieku. Zagadnienia: Testament Bolesława Krzywoustego i jego skutki. Proces pogłębiania się rozbicia, wzrost zagrożenia wewnętrznego, zmiany terytorialne, przesłanki zjednoczenia, Proces jednoczenia państwa, dążenia zjednoczeniowe Władysława Łokietka. Stosunki z Krzyżakami. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • omówić skutki polityczne, gospodarcze i społeczne statutu Krzywoustego na ziemiach polskich do XIII wieku, • scharakteryzować proces jednoczeniowy ziem polskich w XIII i XIV wieku- czynniki ułatwiające i utrudniające • znać procesy ewolucji ustrojowej Polski od monarchii patrymonialnej, rozbicia dzielnicowego do monarchii stanowej i ulokować je w czasie, • potrafi wymienić władców polskich dynastii piastowskiej, lokuje ich w czasie oraz imiona i daty koronacji królów z dynastii piastowskiej, Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • potrafi porównać rozbicie feudalne zachodniej Europy i Polski, • porównać na mapie terytorium Polski przed rozbiciem i po zjednoczeniu, • scharakteryzować społeczeństwo polskie i przemiany gospodarcze w XIII i XIV wieku, • omówić główne założenia i rolę Polski w polityce europejskiej w XIV wieku.` VII. Corona Regni Poloniae. Państwo polskie za panowania Kazimierza Wielkiego. Zagadnienia; Wieloetniczna monarchia Kazimierza Wielkiego i pojęcie „Corona Regni” w XIV wieku. Główne elementy przemian społecznych i gospodarczych na ziemiach polskich w XIII-XIV w. Polityka zagraniczna i wewnętrzna Kazimierza Wielkiego. Planowane osiągnięcia, poziom podstawowy Słuchacz: • wskazać na mapie ziemie, które znalazły się pod panowaniem Kazimierza Wielkiego, • określić cele reform Kazimierza Wielkiego, kodyfikację prawa, rozwój gospodarczy, budownictwo obronne, założenie uniwersytetu, • wyjaśnić terminy i pojęcia; kult św. Stanisława, Korona Królestwa Polskiego, modernizacja kraju, kodyfikacja prawa, sukcesja, • scharakteryzować, kierunki polityki zagranicznej Kazimierza Wielkiego, Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • przedstawić cele i osiągnięcia polityki zagranicznej Kazimierza Wielkiego, • na podstawie mapy porównuje terytorium Polski za panowania Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego, • przedstawić proces kształtowania się monarchii stanowej w Polsce, • wyjaśnić okoliczności przekazania tronu polskiego Andegawenom. VIII. Znaczenie unii w dziejach Polski średniowiecznej. Zagadnienia; stosunki polsko-węgierskie, znaczenie rządów Andegawenów w Polsce, problemy dynastyczne, geneza unii polsko-litewskiej, ewolucja związku polsko-litewskiego, Jagiełło na tronie polskim-okoliczności zawarcia unii, skutki polityczne, społeczne, kulturowe unii. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia pojęcie unii w epoce średniowiecza i porównuje z dzisiejszym, • lokuje w czasie unię polsko-węgierską i przedstawia jej główne założenia, • wymienia dynastie panujące w Europie Środkowej i Wschodniej, • omawia rządy Andegawenów w Polsce, • charakteryzuje zasady unii polsko-litewskiej. • wyjaśnia przyczyny unii polsko-litewskiej. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • rozwija umiejętności analizy porównawczej przekazów źródłowych, • rozumie na czym polega polityka dynastyczna, • przedstawia okoliczności zawarcia unii Polski z Litwą w XIV w., • dokonać bilansu kosztów i zysków związku polsko-litewskiego, • wykazuje w szerszym zakresie zainteresowanie dziejami państw i narodów, które współtworzyły dzieje Polski. IX. Jagiellonowie wobec wyzwań epoki. Zagadnienia; problem krzyżacki w polskiej polityce zagranicznej od XIII-XVI wieku i jego rozwiązanie, wojna trzynastoletnia, pokój toruński, polityka dynastyczna w XV wieku. Rozwój kulturowy i gospodarczy Polski u schyłku średniowiecza. Ewolucja ustrojowa państwa polskiego; monarchia patrymonialna-monarchia stanowa. Kształtowanie się stanów w Polsce. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • przedstawia rolę rządów Jadwigi Andegaweńskiej w polityce Polski XIV wieku, • ocenia rządy i wkład Władysława Jagiełły w proces umacniania państwa polskiego, • definiuje pojęcie polityki dynastycznej, • analizuje stosunki polsko-krzyżackie, • ocenić traktat toruński pierwszy i drugi • przedstawić główne zasady ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej u schyłku średniowiecza. Planowane osiągnięcia słuchacza ponadpodstawowy Słuchacz: • dokonuje oceny skuteczności polityki dynastycznej Jagiellonów, • potrafi na mapie zrekonstruować przebieg Wielkie Wojny z Zakonem i zmiany terytorialne w wyniku wojny trzynastoletniej, • ustalać związki pokrewieństwa na podstawie tablic genealogicznych, • scharakteryzować przemiany w dziejach państwa i społeczeństwa polskiego w okresie późnego średniowiecza. X. Kultura europejskiego średniowiecza. Zagadnienia; rozwój miast i uniwersytetów, znaczenie teologii w nauczaniu uniwersyteckim nowe typy zakonów żebrzących, kultura i sztuka okresu pełnego średniowiecza, architektura gotycka, kryzys Kościoła w XIV wieku i jego przezwyciężenie. Literatura i sztuka schyłku średniowiecza, literatura w językach narodowych. Powstanie i odnowienie Akademii Krakowskiej. Jej znaczenie dla państwa. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia czynniki, które wpłynęły na rozwój kultury średniowiecza, • omawia rozwój i przemiany chrześcijaństwa, • przedstawia rolę zakonów żebrzących, • przedstawia rolę uniwersytetów w tworzeniu średniowiecznej kultury, • korzystając z tekstów źródłowych opisuje średniowieczne wyobrażenia idealnego władcy oraz idealnego społeczeństwa, • wyjaśnia znaczenie terminów; scholastyka, waldensi, inkwizycja, rycerz, style romański, gotycki, asceza, hagiografia. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • ocenia rolę Kościoła katolickiego w kształtowaniu kultury średniowiecznej Europy, • wskazuje na mapie zabytki sztuki romańskiej i gotyckiej w Polsce, • na podstawie tekstu źródłowego charakteryzuje życie polskiego dworu książęcego w XII w., • wyjaśnia znaczenie terminów; eschatologia, euhemeryzm, zakony żebrzące (mendykanckie), zakony kontemplacyjne, transept, apsyda, • wymienia symboliczne daty wyznaczające epoki średniowiecza. Wyświetleń: 1553
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |