![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Bogdan Siwiec, 2011-09-26 Kraków Historia, Plany wynikowe Plan wynikowy z realizacji programu historii rok I semestr II Liceum Ogólnokształcące Uzupełniające dla dorosłychOpracował: Dr Bogdan Piotr Siwiec bsiwiec@op.pl Cele: Kształtowanie szacunku dla różnorodności kulturowej państwa polskiego. I. T. Znaczenie unii w dziejach Polski średniowiecznej. Zagadnienia; stosunki polsko-węgierskie, znaczenie rządów Andegawenów w Polsce, problemy dynastyczne, geneza unii polsko-litewskiej, ewolucja związku polsko-litewskiego, Jagiełło na tronie polskim-okoliczności zawarcia unii, skutki polityczne, społeczne, kulturowe unii. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia pojęcie unii w epoce średniowiecza i porównuje z dzisiejszym, • lokuje w czasie unię polsko-węgierską i przedstawia jej główne założenia, • wymienia dynastie panujące w Europie Środkowej i Wschodniej, • omawia rządy Andegawenów w Polsce, • charakteryzuje zasady unii polsko-litewskiej. • wyjaśnia przyczyny unii polsko-litewskiej. Planowane osiągnięcia, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • rozwija umiejętności analizy porównawczej przekazów źródłowych, • rozumie na czym polega polityka dynastyczna, • przedstawia okoliczności zawarcia unii Polski z Litwą w XIV w., • dokonać bilansu kosztów i zysków związku polsko-litewskiego, • wykazuje w szerszym zakresie zainteresowanie dziejami państw i narodów, które współtworzyły dzieje Polski. II. T. Jagiellonowie wobec wyzwań epoki. Zagadnienia; problem krzyżacki w polskiej polityce zagranicznej od XIII-XVI wieku i jego rozwiązanie, wojna trzynastoletnia, pokój toruński, polityka dynastyczna w XV wieku. Rozwój kulturowy i gospodarczy Polski u schyłku średniowiecza. Ewolucja ustrojowa państwa polskiego; monarchia patrymonialna-monarchia stanowa. Kształtowanie się stanów w Polsce. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • przedstawia rolę rządów Jadwigi Andegaweńskiej w polityce Polski XIV wieku, • ocenia rządy i wkład Władysława Jagiełły w proces umacniania państwa polskiego, • definiuje pojęcie polityki dynastycznej, • analizuje stosunki polsko-krzyżackie, • ocenić traktat toruński pierwszy i drugi • przedstawić główne zasady ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej u schyłku średniowiecza. Planowane osiągnięcia słuchacza ponadpodstawowy Słuchacz: • dokonuje oceny skuteczności polityki dynastycznej Jagiellonów, • potrafi na mapie zrekonstruować przebieg Wielkie Wojny z Zakonem i zmiany terytorialne w wyniku wojny trzynastoletniej, • ustalać związki pokrewieństwa na podstawie tablic genealogicznych, • scharakteryzować przemiany w dziejach państwa i społeczeństwa polskiego w okresie późnego średniowiecza. III. T. Kultura średniowiecza jako odzwierciedlenie poglądu chrześcijańskiego. Zagadnienia; rozwój miast i uniwersytetów, nowe typy zakonów żebrzących, kultura i sztuka okresu pełnego średniowiecza, architektura gotycka, kryzys Kościoła w XIV wieku i jego przezwyciężenie. Literatura i sztuka schyłku średniowiecza, literatura w językach narodowych. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia czynniki, które wpłynęły na rozwój kultury średniowiecza, • omawia rozwój i przemiany chrześcijaństwa, • przedstawia rolę zakonów żebrzących, • przedstawia rolę uniwersytetów w tworzeniu średniowiecznej kultury, • korzystając z tekstów źródłowych opisuje średniowieczne wyobrażenia idealnego władcy oraz idealnego społeczeństwa, • wyjaśnia znaczenie terminów; scholastyka, waldensi, inkwizycja, rycerz, style romański, gotycki, asceza, hagiografia. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • ocenia rolę Kościoła katolickiego w kształtowaniu kultury średniowiecznej Europy, • wskazuje na mapie zabytki sztuki romańskiej i gotyckiej w Polsce, • na podstawie tekstu źródłowego charakteryzuje życie polskiego dworu książęcego w XII w., • wyjaśnia znaczenie terminów; eschatologia, euhemeryzm, zakony żebrzace (mendykanckie), zakony kontemplacyjne, transept, apsyda, • wymienia symboliczne daty wyznaczające epoki średniowiecza. IV. T. Poszerzenie horyzontu geograficznego na przełomie XV i XVI wieku. Zagadnienia; wielkie odkrycia geograficzne , naukowe i techniczne przesłanki odkryć geograficznych. Europa wobec odkrytych cywilizacji, nowożytny podział świata. Wzrost znaczenia Hiszpanii. Rywalizacja habsbursko-francuska. Wzrost zagrożenia tureckiego. Kulturowe i ekonomiczne znaczenie odkryć geograficznych. Upadek cywilizacji amerykańskich (Majów, Azteków, Inków). Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia dlaczego w XV wieku wzrosło zainteresowanie podróżami i odkrywaniem świata i ich znaczenie dla ukształtowania nowej epoki, • charakteryzuje polityczne, społeczne, religijne i kulturowo-cywilizacyjne wielkich odkryć, • wskazuje na mapie trasy podróży Kolumba, Vasco da Gamy i Magellana oraz terytoria zdobyte przez Portugalczyków i Hiszpanów , • omawia formy narzucania zwierzchnictwa przez Europejczyków nowo odkrytym terenom, • wskazuje na mapie państwa: Inków, Majów, Azteków i omawia przyczyny zagłady tych cywilizacji. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • omawia najważniejsze poglądy starożytnych geografów na temat kulistego kształtu Ziemi, • wskazuje na mapie trasę podróży i omawia znaczenie wyprawy Marco Polo, • na podstawie zebranych materiałów charakteryzuje cywilizacje Inków, Azteków i Majów oraz wyprawy konkwistadorów, • przedstawia przyczyny dominacji Europejczyków w Nowym Świecie i nad wielkimi imperiami Dalekiego Wschodu. V. T. Dualizm w rozwoju społeczno-gospodarczym Europy w XVI i XVII w. Zagadnienia; wpływ odkryć geograficznych na przemiany gospodarcze Europy, rola Polski w gospodarce europejskiej. Stany społeczne i ich funkcje. Szlachta i jej warstwy, status prawny szlachty, funkcje polityczne i ekonomiczne. Mieszczanie- rozwój miast i ich struktura społeczna, prawa miejskie, rzemiosło i handel. Wygląd miast i warunki życia. Gospodarka wiejska. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia na czym polega dualizm gospodarczy Europy, • omawia rolę pieniądza w gospodarce, • charakteryzuje pozycję ekonomiczną Holandii (ze szczególnym uwzględnieniem Antwerpii i Amsterdamu) oraz Rzeczypospolitej i Gdańska, • charakteryzuje pozycję społeczną szlachty, mieszczaństwa, chłopw, mniejszości etniczno-stanowych, • omawia funkcjonowanie systemu folwarczno-pańszczyźnianego, • wymienia przyczyny kryzysu gospodarczego Rzeczypospolitej w drugiej połowie XVII w. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • analizuje przyczyny przesunięcia centrum gospodarczego Europy z południa na północ, • omawia przyczyny intensywnego rozwoju Niderlandów Północnych i regresu gospodarki holenderskiej w XVIII w., • charakteryzuje rozwój Amsterdamu i objaśnia zasadę „więcej i taniej”, • omawia innowacje zastosowane przez Holendrów w transporcie, • omawia przyczyny kryzysu Włoch w XVII w. oraz przyczyny awansu gospodarczego Szwecji, • omawia skutki wydania przywilejów dla szlachty przez polskich władców. VI T. Renesans europejski. Humanizm a odrodzenie. Zagadnienia; nowa koncepcja człowieka i świata, wizerunek świata w twórczości artystycznej. Wybitni artyści i ich dzieła. Nowe style w architekturze i sztuce. Środowiska humanistyczne we Włoszech i na zachodzie Europy. Rozprzestrzenianie się myśli humanistycznej. Kontakty Polaków z humanistami europejskimi. Cudzoziemscy humaniści w Polsce. Uczeni polscy. Architektura i sztuka polskiego Renesansu. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • objaśnia genezę renesansu, • umiejscawia renesans w dziejach kultury europejskiej, • omawia cechy odrodzenia, • wymienia nowe elementy wprowadzone przez humanizm do kultury umysłowej i duchowej, • wymienia przedstawicieli odrodzenia i ich dzieła, • omawia wkład polskich przedstawicieli humanistów i uczonych w kulturę europejską. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • porównuje średniowiecze i renesans, • charakteryzuje humanizm i wskazuje jego wpływ na twórców renesansowych, • umiejętnie ocenia myśl humanistyczną na podstawie zabytków architektury, sztuki, literatury tego okresu, • objaśnia zasady manieryzmu, • objaśnia i ocenia rozwój szkolnictwa, nauki, astrologii i medycyny. VII. T. Rozłam chrześcijaństwa zachodniego. Zagadnienia; reformacja a reforma katolicka, wojny religijne w Europie. Kryzys Kościoła katolickiego, społeczne, ideologiczne i polityczne podłoża reformacji. Wystąpienie Lutra i jego wyzwanie. Religijny podział Niemiec (pokój w Augsburgu 1555 r.), wojny religijne we Francji. Edykt nantejski, protestantyzm w krajach skandynawskich, państwie polsko-litewskim. Zerwanie Anglii z Kościołem katolickim. Reforma Kościoła katolickiego-kontrreformacja. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wymienia najważniejsze przyczyny rozłamu w Kościele zachodnim, • wyjaśnia rolę humanizmu w kształtowaniu podstaw reformacji, • wymienia nazwiska najwybitniejszych reformatorów Kościoła zachodniego, • określa i wskazuje na mapie terytorialny zasięg rozwoju reformacji i wojny religijne w Niemczech, • wymienia działania podjęte przez Kościół rzymskokatolicki wobec reformacji, • wymienia najważniejsze postanowienia soboru trydenckiego, • zna okoliczności i datę wydania konfederacji warszawskiej, główne jej postanowienia, wyjaśnia znaczenie uchwalenia tego aktu, • wyjaśnia znaczenie terminów odpust, sekularyzacja, noc św. Bartłomieja, Kościół anglikański, kontrreformacja, inkwizycja • omawia sytuację polityczną i religijną we Francji i Anglii w XVI w. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • porównuje przyczyny i przebieg reformacji reformacji w Niemczech, Francji, Anglii, • na podstawie mapy określa zasięg i kierunki reformacji w Polsce, • objaśnia, dlaczego w Rzeczypospolitej w XVI-XVII w. nie doszło do wojen religijnych i prześladowań na tle wyznaniowym, • dostrzega rolę kultu maryjnego w działaniach kontrreformacji, • wyjaśnia przyczyny rozpowszechniania się reformacji w krajach europejskich, • wymienia i wskazuje na mapie kraje, które oparły się nowinkom religijnym i wyjaśnia przyczyny takiego stanu. VIII. T. Mapa polityczna nowożytnej Europy. Zagadnienia; polityka dynastyczna Jagiellonów i Habsburgów, zagrożenia tureckie, wojna trzydziestoletnia. Diaspora żydowska i jej kultura. Wzrost znaczenia sąsiadów Rzeczypospolitej. Rosja- stosunki z Moskwą-zagrożenie moskiewskie. Kształtowanie się absolutyzmu we Francji. Absolutyzm Ludwika XIV. Rewolucja w Anglii. Oliwer Cromwel Lordem protektorem. Podwaliny pod budowę Wielkiej Brytanii. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wymienia kręgi cywilizacyjne istniejące w Europie nowożytnej, • omawia powstanie silnych monarchii narodowych w XVI wieku, Rzeczypospolita Obojga Narodów, Czechy, Węgry- Jagiellonów, Habsburgowie na europejskich tronach, • wyjaśnia system organizacji francuskiej monarchii absolutnej oraz system rządów Ludwika XIV, • zna przyczyny i skutki wojny trzydziestoletniej • wyjaśnia dlaczego Turcję nazywano imperium na trzech kontynentach, • opisuje posługując się mapą rozwój terytorialny państwa moskiewskiego i ekspansję prawosławia, • wymienia charakterystyczne cechy ustroju państwa rosyjskiego w XVII w., • wyjaśnia rolę parlamentu w systemie politycznym Wielkiej Brytanii, • wymienia przyczyny osiedlenia się Żydów w Rzeczypospolitej, • charakteryzuje najważniejsze elementy kultury i obyczajowości społeczności żydowskiej, • wymienia najważniejsze zmiany ustrojowe, które dokonały się w Anglii w XVII w. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • wymienia najważniejsze elementy kultury islamu, • wymienia charakterystyczne cechy ustroju państwa tureckiego • wyjaśnia przyczyny migracji Żydów po Europie, • wymienia postanowienia brytyjskiej Karty Praw z 1689 r. • wyjaśnia istotę rządów parlamentarno-gabinetowych w Wielkiej Brytanii, • wymienia inne przykłady monarchii absolutnych w ówczesnej Europie, • porównuje nowożytną monarchię konstytucyjną z monarchią absolutną, • porównuje europejski absolutyzm z rosyjskim samodzierżawiem. IX. T. Rzeczypospolita Obojga Narodów. Zagadnienia: Sejm lubelski 1569 rok, unia lubelska (zacieśnienie unii Polski z Litwa. Rzeczypospolita jako kraj wielu kultur i religii. Kształtowanie się parlamentaryzmu polskiego w XV i XVI wieku( ukonstytuowanie się izby poselskiej w sejmie (1493 r.), Konstytucja nihil novi (1505 r.). Ruch egzekucyjny; egzekucja dóbr i egzekucja praw. Główni przedstawiciele obozu szlacheckiego. Położenie państwa w czasach panowania Jana Olbrachta, Aleksandra, Zygmunta I, Zygmunt August na tronie-koniec dynastii. Henryk Walezy, Stefan Batory, Wazowie na tronie polskim. Wolne elekcje w Polsce. Sejmy konwokacyjne i elekcyjne. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wymienia i wskazuje na mapie ziemie wchodzące w skład Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego przed i po 1569 roku., • wyjaśnia na czym polegał proces ewolucji ustrojowej państwa polskiego za panowania Jagiellonów, • wymienia instytucje ustrojowe stanowiące podstawę polskiego parlamentaryzmu, • wyjaśnia genezę i wymienia najważniejsze postanowienia artykułów henrykowskich, • wymienia kultury współistniejące na ziemiach polsko-litewskiej Rzeczypospolitej, • wyjaśnia znaczenie pierwszych wolnych elekcji dla dalszej ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej, • wymienia kolejne przywileje nadane szlachcie przez królów polskich, • wyjaśnia genezę przywilejów szlacheckich oraz ich znaczenie dla przemian ustrojowych w państwie Jagiellonów, • omawia sytuację Rzeczypospolitej w okresie bezkrólewia po śmierci Zygmunta Augusta, • wyjaśnia znaczenie terminów; interreks, elekcja, konfederacja, liberum veto, • wyjaśnia na czym polegał federacyjny charakter Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • charakteryzuje funkcjonowanie głównych elementów systemu politycznego Rzeczypospolitej, • ocenia zalety i wady systemu politycznego polsko-litewskiego państwa, • porównuje system polityczny Rzeczypospolitej z istniejącymi wówczas w innych krajach Europy, • wymienia najważniejsze elementy ideologii społeczno-politycznej szlachty, • charakteryzuje proces ewolucji instytucji ustrojowych. X. T. Znaczenie wojen XVII-wiecznych w historii Polski. Zagadnienia; Zygmunt III Waza- perspektywy unii ze Szwecją. Walki polsko-szwedzkie (najazd Szwedzki w 1655 r., Ujście, Kiejdany. Pierwsza i druga „dymitriada”, wojna obronna w drugiej płowie XVII wieku. Wzrost zagrożenia tureckiego. Próby wzmocnienia władzy królewskiej, rokosz Zebrzydowskiego. Konflikty z Kozakami (unia brzeska i jej skutki)Wybuch i przebieg powstania. Ugoda w Perejasławiu. Wkroczenie wojsk rosyjskich. Unia w Hadziaczu i wznowienie wojny z Rosją. Rozejm w Andruszowie-podział Ukrainy. Pokój Grzymułkowskiego. Zagrożenie tureckie. Sytuacja wewnętrzna i pokój w Buczaczu. Drugi Chocim. Jan III na tronie. Kontynuacja walki z Turcją i próba reorientacji polityki polskiej (traktat w Jaworowie). Odsiecz wiedeńska. Liga antyturecka. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia na czym polegało załamanie pozycji Rzeczypospolitej na arenie międzynarodowej w dobie Potopu szwedzkiego i jego następstwa • omawia przebieg wielkiej smuty w Rosji i wojnę Rzeczypospolitej z Rosją w pierwszej połowie XVII w., • rozumie znaczenie terminów; wielka smuta, dymitriada, lisowczycy, husaria, atamani, Kazacy, • przedstawia stosunki polsko-tureckie w pierwszej i drugiej połowie XVII w., • charakteryzuje sytuację Kozaków na Ukrainie w XVI w. i pierwszej połowie XVII w., • omawia znaczenie odsieczy wiedeńskiej dla dziejów ówczesnej Europy i Rzeczypospolitej, • omawia przyczyny wybuchu powstania Chmielnickiego i kolejne etapy wojny z Kozakami i Rosją w XVII w., Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • przedstawia chronologię konfliktów zbrojnych Rzeczypospolitej w XVII w., • wskazuje na mapie zmiany terytorialne związane z prowadzonymi wojnami, • zna próby reform militarnych Władysława IV, • charakteryzuje politykę dynastyczną polskich Wazów, • wymienia główne założenia polityki zagranicznej Jana III Sobieskiego, • wyjaśnia charakter ewolucji ustrojowej Rzeczypospolitej od pierwszej wolnej elekcji do końca XVII w. XI. T. Człowiek i kultura baroku. Zagadnienia; kultura w służbie religii, nowa wrażliwość estetyczna epoki (zmysłowość kultury baroku0, style w sztuce, barokowa architektura. Wielcy artyści osiągnięcia naukowe. Polski barok i sarmatyzm jako polski wkład w kulturę baroku. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • przedstawia osiągnięcia naukowe XVII w. i ich wpływ na postrzeganie świata, • wskazuje cechy sztuki XVII w. przykładzie dzieła malarskiego, rzeźby, architektury, • omawia rolę Kościoła katolickiego w promowaniu sztuki baroku, • rozumie i dostrzega specyfikę sarmackiej kultury polskiej w XVII w., • charakteryzuje barok dworski i barok katolicki, Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • porównuje barok katolicki, barok dworski, barok mieszczański, • przedstawia osiągnięcia naukowe baroku i ich wpływ na postrzeganie świata, • wyjaśnia znaczenie terminów; barok, rokoko, realizm, kształty rubensowskie, • dostrzega kulturotwórczą rolę dworu; szerzenie obyczajów i mody cudzoziemskiej oraz kultury zachodniej, • omawia rozwój sztuki, literatury, publicystyki, drukarstwa i szkolnictwa w Rzeczypospolitej tego okresu, • wymienia i wyjaśnia uwarunkowania zmian ideologii sarmatyzmu. XII. T. Rzeczypospolita oświeconych Kryzys państwa polskiego w XVIII wieku i jego upadek. Zagadnienia; wzrost znaczenia sąsiadów Polski w XVIII w. Polska za czasów Sasów. Ograniczenie suwerenności państwa, koncepcje reform, I rozbiór Polski. Panowanie króla Stanisława Augusta, Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja. Powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski. Ziemie polskie po upadku niepodległości. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia na czym polegała zmiana układu sił na arenie międzynarodowej w XVIII w., • wymienia okoliczności sprzyjające narastaniu obcej interwencji w wewnętrzna sprawy Rzeczypospolitej, • charakteryzuje sytuację polityczną Rzeczypospolitej w czasach rządów saskich, • wymienia przemiany cywilizacyjne, jakie dokonały się w Rzeczypospolitej w czasach Stanisława Augusta, • wymienia reformy Sejmu Wielkiego i podstawowe założenia ustrojowe sformułowane w Konstytucji 3 Maja 1791 r. • zna główne założenia reformy szkolnictwa- KEN. • wyjaśnia przyczyny i następstwa insurekcji kościuszkowskiej, • wymienia daty kolejnych rozbiorów i wskazuje na mapie terytoria włączone do sąsiednich państw. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • przedstawia założenia reform Rzeczypospolitej w czasach saskich • wyjaśnia znaczenie i zasięg przemian cywilizacyjnych w dobie stanisławowskiej, • wskazuje przykłady ingerencji obcych państw w wewnętrzne sprawy polski, • wymienia najważniejsze przejawy narastającego kryzysu suwerenności Rzeczypospolitej, • porównuje zasięg aneksji oraz charakteryzuje poszczególne zabrane obszary pod względem rozwoju gospodarczego, • omawia główne trendy w sztuce okresu Oświecenia, klasycyzm, malarstwo, teatr, • definiuje zasadę równowagi sił w Europie oraz wyjaśnia jakie działania podejmowąły państwa europejskie w celu utrzymania tej zasady, • wyjaśnia uwarunkowania międzynarodowe i wewnętrzne kolejnych rozbiorów. XIII. T. Świat i Europa w okresie Oświecenia. Zagadnienie; umysłowość oświecenia, myśl społeczna i polityczna. Rewolucja amerykańska- podłoże społeczne, polityczne i ideowe, powstanie Stanów Zjednoczonych. Rewolucja francuska. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wyjaśnia w jaki sposób eksplozja demograficzna stymulowała rozwój gospodarki europejskiej w XVIII w., • wymienia i wyjaśnia najważniejsze pojęcia epoki Oświecenia: postęp, natura, prawa naturalne, religia naturalna, deizm, ateizm, • wskazuje przyczyny wybuchu wojny o niepodległość kolonii brytyjskich w Ameryce, • potrafi określić na mapie położenie 13 kolonii brytyjskich, które podjęły walkę o niepodległość, • wymienia bezpośrednie i długofalowe przyczyny wybuchu rewolucji w 1789 r. oraz jej główne etapy, • wymienia główne założenia ideowe rewolucji francuskiej oraz jej podstawowe zdobycze • wyjaśnić na czym polegało zróżnicowanie społeczne-polityczne kolonii brytyjskich w Ameryce, • wymienić datę i główne postanowienia Deklaracji Niepodległości, • rozumie znaczenie rewolucji francuskiej dla historii Europy. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • wyjaśnia jakie idee Oświecenia legły u podstaw Deklaracji Niepodległości, • porównuje charakter i tempo zmian demograficznych w różnych regionach Europy w XVIII w., • analizuje w jaki sposób myśl oświecenia wpłynęłą na treść konstytucji amerykańskiej. • charakteryzuje sytuację społeczno-polityczną we Francji przed rewolucją, • ocenia wprowadzenie republiki i ścięcia króla dla dalszych losów rewolucji francuskiej, • porównuje zasady ujęte w Deklaracji praw człowieka i obywatela z rzeczywistymi rządami sprawowanymi w kolejnych etapach rewolucji, • wymienia główne założenia ekonomicznych koncepcji Adama Smitha, • wymienia główne założenia teorii Monteskiusza na temat organizacji władzy w państwie. XIV. T. Europa i Polska w epoce napoleońskiej. Zagadnienie; Reformy napoleońskie we Francji, cesarstwo, supremacja Francji w Europie, koalicje antynapoleońskie, sprawa polska w polityce napoleońskiej, udział Polaków w kampaniach napoleońskich. Polacy w walce o odbudowę państwa- utworzenie Księstwa Warszawskiego. Klęska Napoleona i jego upadek. Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom podstawowy Słuchacz: • wymienia przyczyny przejęcia władzy we Francji przez Napoleona, • wyjaśnia charakter ewolucji ustrojowej Francji za Napoleona- od konsulatu do cesarstwa, • wskazuje na mapie zasięg podbojów napoleońskiej Francji, • przedstawia okoliczności utworzenia Księstwa Warszawskiego i zasady nadanej mu konstytucji. • wylicza elementy ustrojowe Księstwa Warszawskiego nawiązujące do tradycji Pierwszej Rzeczypospolitej • zna genezę i dzieje Legionów Polskich we Włoszech, Planowane osiągnięcia słuchacza, poziom ponadpodstawowy Słuchacz: • wyjaśnia przyczyny, dla których wszystkie warstwy społeczne poparły dyktaturę Napoleona, • wymienia główne zasady zawarte w Kodeksie Cywilnym Napoleona, • analizuje przyczyny klęski Napoleona w kampanii moskiewskiej • wymienia nowe rozwiązana i wprowadzone do ustroju Księstwa Warszawskiego, nawiązujące do wzorów i zdobyczy rewolucji francuskiej. Zgłoś błąd Wyświetleń: 1926
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |