![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Parlak, 2011-09-22 ugoszcz Chemia, Konspekty Kospekt z chemii w III klasie gimnazjum - budowa i właściwości wielocukrówAleksandra Parlak- nauczyciel kontraktowy Konspekt lekcji chemii w III klasie gimnazjum Temat: Budowa i właściwości wielocukrów na podstawie skrobi i celulozy. Podręcznik Nowa Era Cele: Uczeń potrafi: - napisać wzór ogólny wielocukrów - podać główne właściwości fizyczne i chemiczne badanych cukrów - wykryć skrobię w produktach spożywczych - wymienić źródła występowania cukrów - wymienić zastosowanie skrobi i celulozy w życiu codziennym Pomoce dydaktyczne: skrobia, chusteczki higieniczne, woda, kwas solny stężony, wodorotlenek sodu, podręcznik , ćwiczenia, tablica interaktywna z płytą CD-rom. Przebieg zajęć 1. Uczniowie przypominają sobie z poprzednich lekcji podział sacharydów – ćwiczenia strona 96 zad.169 2. Nauczyciel podaje temat lekcji 3. Uczniowie wymieniają występowanie poznanych cukrów oraz, jeżeli wiedzą, wymieniają występowanie skrobi i celulozy 4. Uczniowie w małych grupach wypełniają tekst o skrobi – tablica interaktywna (strona 9/18. Następnie sprawdzamy wspólnie odpowiedzi. 5. Uczniowie poznają w jaki sposób tworzy się skrobia w procesie fotosyntezy, poznają również jej wzór sumaryczny 6. Nauczyciel pokazuje skrobię w postaci mąki ziemniaczanej i wspólnie z uczniami omawia właściwości fizyczne cukru ( stan skupienia, barwa, zapach, rozpuszczalność w wodzie zimnej, odczyn 7. Następnie nauczyciel omawia właściwości chemiczne (reakcja hydrolizy skrobi – doświadczenie z płyty CD- właściwości redukujące po hydrolizie skrobi) – 11/18 8. Wykrywanie skrobi w różnych produktach (reakcja z jodyną) – tablica interaktywna 9. Nauczyciel przygotowuje kleik skrobiowy z mąki ziemniaczanej w celu poznania właściwości pęczniejących skrobi (zastosowanie skrobi w przemyśle spożywczym) 10. Z tablicy interaktywnej uczniowie poznają występowanie celulozy 11. Nauczyciel wykonuje doświadczenia pozwalające pokazać właściwości chemiczne celulozy - reakcja celulozy zawartej w chusteczce higienicznej z kwasem solnym oraz wodorotlenkiem sodu 12. Nauczyciel pokazuje doświadczenie z płyty pokazujące hydrolizę celulozy 13. Uczniowie oglądają krótki film o produkcji papieru oraz poznają inne zastosowanie celulozy Podsumowanie: Wspólne omówienie niektórych właściwości poznanych cukrów. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń: ćwiczenie 171, 174, 176, 177 Praca domowa : zadania 173, 175 Wyświetleń: 1799
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |