|
|
Katalog Anna Pakosz Lekcja wychowawcza, Plany metodyczne Plan pracy wychowawcy klasowegoPlan pracy wychowawcy klasowegoI Zapewnienie wszystkim uczniom udziału w planowaniu i realizacji zadań klasy i Samorządu Uczniowskiego.1. Uwzględnianie propozycji uczniów w modernizowaniu regulaminów konkursów wewnątrzklasowych i wewnątrzszkolnych. 2. Reprezentowanie własnej klasy, szkoły m.in. w zawodach sportowych, turniejach wiedzy "Tęga Głowa". 3. Kształtowanie umiejętności nawiązania kontaktów z obcymi - np. równoległą klasą z sąsiedniej szkoły, nawiązanie z nią stałej formy współpracy. 4. Umożliwianie uczniom włączania do realizacji ich propozycji dotyczących planowanych imprez klasowych i szkolnych. 5. Zapoznanie uczniów z programami nauczania i kryteriami ocen osiągnięć edukacyjnych i zachowania - oceną opisową. 6. Przygotowanie imprez klasowych z okazji omówienia z rodzicami obserwacji i analizy możliwości uczniów, przedstawienie opracowanych arkuszy oceny opisowej. 7. Zaplanowanie i zorganizowanie imprez okazjonalnych w ramach klasy, w tym zajęć z udziałem rodziców. II Budzenie wrażliwości na potrzeby innych i rozbudzanie gotowości do niesienia pomocy- aktywizacja społeczna. 1. Stworzenie okazji do niesienia pomocy innym, budzenie chęci działania. 2. Zwrócenie uwagi uczniów na potrzeby innych ludzi - zebranie i przekazanie darów dla dzieci z Domu Dziecka. 3. Uczestnictwo w zespołowym działaniu na rzecz innych - nawiązanie kontaktu z różnymi instytucjami, np. PCK. 4. Kształtowanie postaw opiekuńczych - uwrażliwianie na potrzeby młodszych kolegów ( współpraca z grupą przedszkolną, dziećmi ze Szkoły Życia ). 5. Stwarzanie okazji do treningu ról społecznych - współpraca z dziećmi niepełnosprawnymi. 6. Zaplanowanie pomocy ludziom, którzy tego potrzebują - chorym, starszym, bezradnym - w różnych życiowych sytuacjach ( np. odwiedziny, zbiórki odzieży i rzeczy użytecznych im potrzebnych ). 7. Wyzwolenie chęci sprawienia przyjemności innym ludziom - zapraszanie tych osób na różne klasowe uroczystości i święta, występy artystyczne w klubie seniora - Dom Dziennego Pobytu dla osób starszych. III Zawarcie kontraktu dotyczącego bezpiecznego zachowania się uczniów w szkole - eliminowanie agresywnych zachowań uczniów. 1.Zidentyfikowanie uczniów o postawach agresywnych i objęcie ich zajęciami w zespołach terapeutycznych. 2. Wykorzystanie w pracy wychowawczej w klasie pozytywnych przykładów zachowań uczniów z naszej szkoły. 3. Nauka dostrzegania klasy jako grupy uczniowskiej o określonych prawach i obowiązkach. 4. Bezwzględne egzekwowanie zakazu przebywania osób "obcych" na terenie szkoły. 5. Zaktywizowanie nauczycieli i poprzez nich uczniów podczas dyżurów szkolnych. 6. Wdrożenie i przestrzeganie warunków zawartego kontraktu dotyczącego bezpieczeństwa w szkole. IV Wzbogacanie wiedzy ekologicznej i kształtowanie zachowań proekologicznych. 1. Zaplanowanie i przeprowadzenie wycieczek łączących treści poznawczo - rekreacyjne z problematyką ochrony środowiska, np. wycieczka integracyjna - "Wielkie Grzybobranie". 2. Wyrabianie wrażliwości na problemy ochrony środowiska - pogadanki, udział w akcji "Sprzątanie Świata", zbieranie surowców wtórnych ( aluminiowych puszek, makulatury ). 3. Pobudzanie twórczej aktywności uczniów przez organizowanie, przeprowadzanie i branie udziału w konkursach o treściach ekologicznych ( konkursy plastyczne, przedstawienia teatralne ). 4. Podejmowanie się prac fizycznych na rzecz otoczenia - dbanie o czystość w szkole i poza jej terenem, sadzenie drzewek i krzewów, dbanie o rośliny. V Preferowanie prozdrowotnych zachowań uczniów - sport i rekreacja. 1. Zorganizowanie cyklu konkursów i imprez wyrabiających właściwe postawy zachowań ( np. Dzień Sportu w Szkole czy I Dzień Wiosny - promocja sportowego stylu życia ). 2. Zorganizowanie rozgrywek sportowych między klasami w ramach konkursu "Najbardziej usportowiona klasa". 3. Zorganizowanie cyklu zajęć z zakresu "Wychowania Komunikacyjnego". (pogadanki, spotkania z policjantem, praktyczne działanie - uczestnictwo w ruchu drogowym, konkursy plastyczne, konkursy wiedzy o ruchu drogowym). 4. Przeprowadzenie praktycznej nauki jazdy na rowerze. 5. Przygotowanie uczniów klas trzecich do egzaminu na kartę rowerową 6. Preferowanie zdrowego stylu życia, odżywiania - uwzględnienie cyklu pogadanek z pielęgniarką szkolną m.in. na temat dbania o higienę osobistą. VI Przygotowanie uczniów do bycia dawcami i odbiorcami kultury. 1. Prezentacja przedstawień teatralnych przez dzieci w szkole i poza jej terenem (m.in. udział w przeglądzie Małych Form Teatralnych w Miejskim Ośrodku Kultury, innych placówkach - szkołach, przedszkolach). 2. Udział w przedstawieniach i imprezach kulturalnych na terenie miasta (np. projekcje filmowe, teatrzyki, "Spotkania Jazzowe", wystawy artystyczne). 3. Organizowanie spotkań literackich - udział w zajęciach bibliotecznych. 4. Przeprowadzenie "Balu Karnawałowego" z licznymi konkursami dla dzieci. 5. Realizowanie imprez klasowych typu "Andrzejki", "Dzień Babci i Dziadka", "Urodziny Klasy", dyskoteka. 6. Przygotowywanie programów artystycznych z okazji różnych uroczystości szkolnych, np. "Obchody Dnia Patrona Szkoły". 7. Autoprezentacja dzieci przed ich rodzicami z okazji "Dnia Rodziny" - prace dzieci, taniec i śpiew, wspólne zabawy integracyjne dzieci, rodziców i wychowawcy. VII Objęcie opieką psychologiczno - pedagogiczną uczniów mających trudności w nauce i sprawiającymi trudności wychowawcze. 1. Otoczenie opieką uczniów sprawiających trudności wychowawcze ( rozmowy, kontakt z rodzicami, pedagogiem, psychologiem, lekarzem czy pielęgniarką szkolną, uczestniczenie w/w grupy dzieci w zajęciach terapeutycznych. 2. Zorganizowanie pogadanki lub szkolenia dla rodziców mających trudności wychowawcze z dziećmi (z pedagogiem szkolnym lub pracownikami Poradni Wychowawczo - Zawodowej). 3. Zaplanowanie i kontynuacja pomocy dla uczniów mających trudności dydaktyczne przez świetlicę szkolną. 4. Dokonywanie systematycznej analizy postępów i możliwości uczniów poddanych reedukacji i wyrównywaniu braków programowych - prowadzenie kart obserwacji ucznia. 5. Ustalenie i przestrzeganie terminu przynoszenia usprawiedliwień pisemnych. VII Współpraca wychowawcy z rodzicami uczniów. 1. Zaplanować pomoc dla dzieci z rodzin patologicznych wspólnie z Klasowymi Radami Rodziców. 2. Zachęcanie rodziców do brania udziału we wszystkich organizowanych spotkaniach i imprezach klasowych oraz szkolnych. 3. Zapoznanie rodziców z opracowanym przez nauczyciela planem pracy wychowawcy klasowego. 4. Przekazywanie na bieżąco informacji dotyczących uczniów ich rodzicom (na zebraniach, korespondencyjnie, telefonicznie, osobista wizyta w domu rodzinnym ucznia). 5. Zainteresowanie rodziców szkołą jako środowiskiem społecznym. 6. Zapoznanie rodziców z kontraktem zawartym między nauczycielem - wychowawcą i uczniami dotyczącego bezpiecznego zachowania się uczniów w szkole, uzyskanie akceptacji warunków kontraktu przez rodziców. 7. Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców. 8. Prowadzenie w sposób systematyczny i zaplanowany prelekcji w ramach pedagogizacji rodziców. 9. Zainteresowanie rodziców sprawami, problemami klasy, częsty kontakt z wychowawcą. 10. Uczestniczenie rodziców w życiu klasy, wspólne rozwiązywanie zaistniałych problemów, w tym związanych z pomocą materialną i sponsorowaniem ubogich dzieci z klasy, np. wycieczki szkolne, wyjścia do miejsc publicznych, gdzie należy uiszczać opłaty. 11. Nagradzanie rodziców za pracę społeczną na rzecz klasy i ich uczniów - wręczenie im "Dyplomów Uznania".
Opracowanie: mgr Anna Pakosz Wyświetleń: 7364
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |