![]() |
![]() |
Katalog Joanna Michalska, 2011-08-21 Dębowiec Przyroda, Scenariusze Pojezierze Mazurskie – powtórzenieCele lekcji Wiadomości – uczeń - wie, jakie formy polodowcowe możemy spotkać w Polsce - wie jak powstają niektóre z nich - nazwie główne jeziora Krainy Wielkich Jezior - wyliczy główne miasta leżące na szlaku Krainy Wielkich Jezior - zna różnice pomiędzy środowiskiem wodnym a lądowym - zna strefy w jeziorze oraz jak rośliny przystosowały się do życia w jeziorze Umiejętności – uczeń - wskazać na mapie jez. Śniardwy i Hańcza - obliczyć z mapy odległości pomiędzy poszczególnymi miejscowościami - odczytań z mapy osobliwości danego terenu - wybrać z tekstu najważniejsze wiadomości Typ lekcji: w całości poświęcona na powtórzenie Środki dydaktyczne: mapa hipsometryczna i krajobrazowa Polski, mapa turystyczna Pojezierza Warmińsko – Mazurskiego, przewodniki po Polsce, Szkolna Encyklopedia, słowniczek geograficzny, podręcznik, karta pracy ucznia (KPU) Metody: pogadanka, praca z podręcznikiem, praca tekstem źródłowym Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Przebieg lekcji: I. Część wstępna: przywitania, sprawdzenie obecności, rozwieszenie map II. Część zasadnicza lekcji 1. Pogadanka, uczniowie odpowiadają na pytania: a) Gdzie w Polsce możemy zaobserwować rzeźbę polodowcową? (na północy) b) jakie formy rzeźby polodowcowej możemy spotkać na tych terenach? (jeziora, pagórki morenowe, sandry, pradoliny, głazy narzutowe) c) omówienie, jak powstają niektóre z nich 2. Pytania dotyczące jezior i życia w wodzie a) Jeziora – jakie to środowisko życia, jakie są różnice pomiędzy środowiskiem wodnym a lądowym b) W jaki sposób rośliny przystosowały się do życia w wodzie? Jakie strefy możemy spotkać w jeziorze? c) wymieniają rodzaje roślin, jakie możemy spotkać w strefie przybrzeżnej d) Jak nazywają się drobne organizmy, które żyją we wszystkich strefach jeziora? 3. Część dot Pojezierza Mazurskiego a) gdzie powinniśmy się udać aby najlepiej móc obserwować życie w wodzie jeziora i dlaczego? (Poj. Mazurskie) b) Z mapy pojezierza i krajobrazowej odczytują największe i najgłębsze jezioro c) Karta pracy ucznia ćw II d) po wykonaniu ćwiczenia II uczniowie, w trzech grupach obliczają odległości rzeczywiste, w linii prostej pomiędzy: Ruciane Nida – Mikołajki Mikołajki – Giżycko Giżycko – Węgorzewo e) z map odczytują jakie ciekawostki krajobrazowe można spotkać na trasie pomiędzy tymi miejscowościami miejscowościami) układają główną stronę internetową lub broszurę mającą na celu zachęcić do dowiedzenia tych terenów. Planują, co napisać i jak rozmieścić to na stronie, podają informacje ważne, niezbyt długie, tworzą hasło reklamowe. III. Część końcowa: 1. Przedstawienie prac 2. Ocena prac uczniów Karta pracy ucznia Pojezierze Mazurskie – Karta pracy ucznia I. Z podanych trzech fragmentów podaj ten, który opisuje Pojezierze Mazurskie. a) `Nadbiega niska fala, łagodnie przewala się, igrając z promieniami słońca wytaczającego się coraz wyżej na kopułę nieba. Jezioro Mamry, jego zatoki i odrębne części, wpadają w ucho nieznanym podźwiękiem jakby szlachetnego metalu przykrytego patyną starości b) Niezwykły akwen, położony na północno-wschodnim krańcu Polski, łączy cechy jeziora i zatoki morskiej. Oddzielony od Bałtyku wąskim wałem Mierzei Wiślanej i połączony z morzem cieśniną Pilawską. Po jego stronie południowej wyrasta Wysoczyzna Elbląska a od zachodu graniczy z nizinnymi, płaskimi Żuławami. c) Pasmo górskie leżące w na granicy z Czechami i Słowacją, oddalone o 80 km od Katowic. Na niektóre szczyty Beskidu Śląskiego, jak Czantoria, Skrzyczne i Szyndzielnia, można wyjechać kolejką linową. Najlepiej przyjechać tu zimą na narty, w lutym na zapusty, latem na spacery po górach i na Tydzień Kultury, jesienią by zobaczyć niezwykłe barwne pejzaże. II. Z mapy wypisz najważniejsze miejscowości Pojezierza Mazurskiego i nazwy jezior, które leżą w ich sąsiedztwie - - - - III. Jest 20 lipca, korzystając z wiadomości z lekcji napisz jak będzie wyglądał rozkład temperatury w jeziorze Śniardwy (temperatura powietrza wynosi ok. 25 C) Wyświetleń: 1593
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |