AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jarosław Gorzko, 2011-07-20
Bierzwnik

Informatyka, Konspekty

INTERNET JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI

- n +

INTERNET JAKO ŹRÓDŁO INFORMACJI

Cele zajęć: uczniowie poznają zastosowanie Internetu

Metody nauczania: pokaz, ćwiczenia praktyczne

Pomoce dydaktyczne: zestaw komputerowy, MS WINDOWS

1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć, uświadomienie celu zajęć).

2. WWW – World Wide Web
Na stronach WWW można znaleźć informacje na najróżniejsze tematy. Każda strona ma swój adres, który wpisujemy w przeglądarkę internetową (np. Internet Explorer).

3. Portale internetowe (Porta z łac. Brama) są to tzw. „bramy do Internetu”, gdyż wiedzie przez nie droga do zgromadzonych w siecie informacji.(onet.pl, interia.pl, wp.pl, arena.pl)
Usługi oferowane przez portale:
• wyszukiwarki internetowe,
• katalogi stron WWW podzielone tematycznie,
• bogate serwisy informacyjne,
• bezpłatne konto poczty elektronicznej
Ćwiczenie:
Uczniowie uruchamiają przeglądarkę internetowa, w której otwierają stronę jednego z polskich portali internetowych i przeglądają jej zasoby.

4. Posługiwanie się wyszukiwarką internetową.
Informacji zgromadzonych na stronach WWW jest bardzo wiele. Nie oznacza to jednak łatwego odszukania informacji na interesujący nasz temat. Każda strona WWW, którą chcemy wyświetlić ma swój adres, a przecież nie sposób pamiętać adres wszystkich stron znajdujących się w Internecie. Dlatego trzeba nauczyć się posługiwania wyszukiwarką. Aby skutecznie wyszukać informacje za pomocą wyszykiwarki należy nauczyć się szczegółowo formułować zapytania w wyszukiwarkach.
Ćwiczenie:
Uczniowie wyszukują za pomocą wyszukiwarki informacje na temat sond kosmicznych.
✔ Uczniowie otwierają stronę WWW.ONET.PL
✔ rozpoczynają wyszukiwanie od wpisania wyrażenia sondy kosmiczne,
✔ wyszukiwarka odnalazła wiele stron (niektóre podają liczbę odnalezionych stron)
✔ wśród wyszukanych stron znajdują się takie, ma których słowa występują jedno obok drugiego (te na pewno zawierają poszukiwane informacje), są również takie, na których słowa są oddzielone od siebie (takie strony nie koniecznie zawierają poszukiwane informacje)
✔ aby zawęzić zakres poszukiwań i sformułować bardziej szczegółowo zapytanie, aby wyświetliły się strony zawierające tylko poszukiwane informacje należy poszukiwane wyrażenie ująć w cudzysłów „sondy kosmiczne”

Ćwiczenie:
Uczniowie wyszukują za pomocą wyszukiwarki z jednego z polskich portali informacji na temat swoich zainteresowań i hobby.


5. Pobieranie plików ze stron WWW
Na stronach WWW znajdują się nie tylko informacje, lecz także gotowe do skopiowania pliki, które zawierają np. programy komputerowe. Wiele programów dostępnych w Internecie należy do kategorii sharewere lub freewere, czyli można je pobrać za darmo. Istnieje wiele serwisów internetowych specjalizujących się w udostępnianiu takich aplikacji (np. www.dobreprogramy.pl). Operacja ściągania plików z różnych stron wygląda podobnie.

Ćwiczenie: Uczniowie poznają kolejne etapy pobierania plików z Internetu.
• Wchodzą na stronę www.dobreprogramy.pl,
• wyszukują program do ściągnięcia,
• klikają na nim prawym przyciskiem myszy i z menu wybierają polecenie ZAPISZ ELEMENT DOCELOWY JAKO,
• następnie w oknie ZAPISYWANIE JAKO wybierają miejsce na dysku twardym gdzie dany plik ma być zapisany,
• można wpisać dowolną nazwę dla tego pliku lub zostawić domyślną,
• klikając na przycisku ZAPISZ rozpoczyna się pobieranie pliku.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2661


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.