Katalog

Agnieszka Dadał - Kowalik, 2011-07-20
Bolechowice

Język angielski, Program nauczania

Program nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej

- n +

PROGRAM KOŁA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Program jest przewidziany do realizacji w klasach IV – VI i zgodny z podstawą programową opracowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dla języka angielskiego w szkole podstawowej w klasach IV – VI. Program przeznaczony jest na zajęcia pozalekcyjne, które mają na celu rozszerzenie umiejętności językowych w oparciu o zagadnienia związane z kulturą Wielkiej Brytanii. Celem programu jest przybliżenie uczniom w sposób przejrzysty i atrakcyjny różnych zagadnień z wybranych dziedzin bliskich zainteresowaniom młodego człowieka, takich jak: kultura, sztuka, muzyka, film. Uczniowie uczęszczający na zajęcia będą pracowali z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, filmów DVD, Internetu. Poprzez tworzenie projektów uczniowie będą poszerzyć wiedzę i stosować ją w praktyce.
Program wprowadza propozycje rozwiązań metodycznych, których celem jest wykształcenie zachowań sprzyjających przyswajaniu języka obcego, pobudzaniu zainteresowania kulturą krajów anglojęzycznych.

1. Realizacja programu:

Program realizowany będzie w ciągu 1 godziny tygodniowo. Zajęcia skierowane będą do dzieci z klas IV – VI szkoły podstawowej.
Istotnym warunkiem pełnej realizacji programu jest:
- filmy DVD o tematyce krajów anglojęzycznych;
- dostęp do oryginalnych materiałów językowych;
- dostęp do pracowni językowej, komuterowej i Internetu;




2. Założenia programu:
Głównym założeniem programu koła będzie rozbudzanie wśród uczniów otwartości na inne kultury, motywowanie ich do doskonalenia umiejętności zdobytych na lekcjach, poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresie języka angielskiego oraz przybliżenie realiów kulturowych krajów angielskojęzycznych. Te założenia będą realizowane przy wykorzystaniu metod aktywizujących, uczących twórczego myślenia, współdziałania w grupie,
a także samodzielnego podejmowania decyzji. Program ma kształtować umiejętność dzielenia się wiedzą, a także samodzielnego myślenia, oceniania i wnioskowania.

3. Cele nauczania:
Cele nadrzędne:
- rozwijanie w uczniach szacunku i tolerancji, a także ciekawości wobec innych kultur;
- rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się (np. nauka korzystania ze słownika dwujęzycznego)
- rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary w możliwości;
- zapewnienie kontaktu z językiem obcym przez wykorzystanie autentycznych materiałów;
- zapewnienie dzieciom jak najwięcej okazji do stosowania języka obcego w praktyce poprzez projekty interdyscyplinarne (elementy tańca, pantomimy, muzyki, rysunku itp.)

Cele szczegółowe:
- poznawanie położenia geograficznego, stylu życia i zwyczajów mieszkańców Wielkiej Brytanii m.in.: święta, szkoła, film, jedzenie, domy, sporty, obyczaje, muzyka rozrywkowa;

- tworzenie projektów związanych z poruszaną tematyką;
- nabywanie i doskonalenie sprawności językowych z akcentem na mówienie, czytanie i słuchanie, pisanie;
- wypracowanie samodyscypliny uczenia się; Poznawanie zwyczajów i życia codziennego w

Cele wychowawcze:
- pogłębianie i umacnianie zainteresowania kulturą krajów anglojęzycznych,
a także rozwijanie szacunku dla innych kultur
- uczenie się współpracy w parze, grupie i odpowiedzialności za wspólne zadania;
- kształtowanie umiejętności komunikowania się w różnych sytuacjach
- wykształcenie w uczniu poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe;
- wdrażanie do samodzielności w uczeniu się;

4. Formy i metody pracy:
• Spontaniczne wypowiedzi „brainstorming”
• Rozmowy, gry edukacyjne, krzyżówki;
• Projekty
• Nauka przez piosenkę, recytację;
• Praca w parze, grupie;
• Praca z tablicą interaktywną, Internetem, filmami DVD;
• Praca ze słownikiem polsko-angielskim;

5. Tematyka zajęć:

1.Wprowadzenie do tematu „Wielka Brytania”
- Położenie geograficzne
- Regiony i ich stolice ( Regions and capitals)
- Mieszkańcy, narodowości (Scotland, Wales, England, Northern Irleand)
- Londyn i jego zabytki (The London Eye, Buckingham Palace, The Tower of London, The tube)
- Praca projektowa –charakterystyka regionów (plakat, przewodnik)
2. Brytyjska szkoła
- Typy szkół w Wielkiej Brytanii;
- Przedmioty nauczane w szkole;
- Rozrywka, hobby;
3. Jedzenie
- Kuchnia brytyjska
- Zdrowe i niezdrowe jedzenie;
- Słynna brytyjska herbatka (Five o’clock)
- Praca projektowa – tworzenie przepisów kulinarnych;
4. Muzyka
- Muzyka popularna, sławni wykonawcy;
- Praca z tekstami piosenek oraz nagraniami znanych utworów;
- Konkurs na najlepsze wykonanie piosenki;
5. Sport
- Sporty narodowe Brytyjczyków;
- Znani i lubiani sportowcy;
- Praca projektowa – mój idol;
6. Święta
- Święta obchodzone w Anglii
- Obyczaje związane z Bożym Narodzeniem, Wielkanocą, Halloween;
- Projektowanie kartek walentynkowych, bożonarodzeniowych;
7. Mieszkania, domy
- Angielskie domy- typy mieszkań
- Styl życia Brytyjczyków;
- Praca projektowa- Przygotowanie prezentacji typowego Brytyjczyka

6. Oczekiwane efekty działań edukacyjnych:

- znajomość najważniejszych zwyczajów i tradycji wywodzących się z krajów anglojęzycznych, poszerzenie wiedzy na temat tych krajów;
- zachęcenie do samokształcenia;
- umiejętność komunikowania się w języku angielskim w życiu codziennym;
- umiejętność współpracy z kolegami przy tworzeniu projektów;

7. Ewaluacja efektywności programu
Ewaluacja będzie odbywać się przez bieżącą obserwację dokonań edukacyjnych, ocenę prac projektowych, udział uczniów w imprezach, przedstawieniach. Przeprowadzona zostanie po każdym dziale tematycznym ankieta własnej pracy i postępów uczniów.

8. Literatura:
a) Virginia Evans, Jenny Dooley – “Access1”, “Access2” Express Publishing
b) Michael Vince, “Elementary Language Practice” Macmilan
c) Paul A. Davies, Tim Falle „Flashlight” Oxford University Press
d) Sarah Phillips Michaela Morgan, Mary Slattery “Incredible English” Oxford University Press

9. Źródła internetowe:
www.angliści.pl
www.longman.com.pl
www.britishcouncil.org/poland
www.oxforduniversitypress

oprac. Agnieszka Dadał - Kowalik
Wyświetleń: 3098


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.