AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Karczewska, 2011-07-13
Mąkoszyce

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Wiatr przyjaciel czy szkodnik?- konspekt zajęć zintegrowanych dla kl. I

- n +

Alicja Karczewska
SP Mąkoszyce
Konspekt zajęć z edukacji wczesnoszkolnej

Klasa: I
Blok tematyczny: Jesienne niespodzianki
Temat dnia: Wiatr – przyjaciel czy szkodnik
Temat lekcji:
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co to jest wiatr? Słuchanie ze zrozumieniem wierszy: „Co to jest?”, „Panie wietrze”. Ocenianie znaczenia wiatru w życiu człowieka.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- Słucha ze zrozumieniem tekstów czytanych przez nauczyciela i odpowiada na pytania do tekstu.
- Wie, co to jest wiatr.
- Rozumie znaczenie powiedzeń o wietrze.
- Rozróżnia pozytywne i negatywne działanie wiatru.
- Naśladuje odgłosy wiatru.
- Układa zdania do ilustracji.
- Potrafi pisać literę i, I oraz sylaby i wyrazy z tą literą.

Treści z podstawy programowej:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
- uczestniczy w rozmowie na tematy inspirowane literaturą,
- czyta i rozumie proste krótkie teksty,
- pisze proste krótkie zdania, dba o estetykę i poprawność graficzną pisma,
- nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
- zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia,
- korzysta z pakietów edukacyjnych pod kierunkiem nauczyciela.

Metody: rozmowa kierowana, słuchanie ze zrozumieniem, praca z tekstem, pisanie po śladzie i przepisywanie, słuchanie odgłosów wiatru z płyty, zabawa ruchowa, pokaz.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: wiersz – zagadka E. Stadtmüller pt. „Co to jest?”, rysunki różnych środków lokomocji poruszanych przez wiatr, płyta z nagraniem odgłosów wiatru, powiedzenia o wietrze zapisane na kartkach, podręcznik „Wesoła szkoła”.

Przebieg zajęć:

1.Rozwiązanie zagadki:
Nie ma ust – a dmucha.
Nie ma skrzydeł – a leci.
Czasem mrozi, czasem chucha.
Co to? Czy odgadną dzieci? (wiatr)
2.Rozmowa na temat wiatru. Dzieci w czasie swobodnej rozmowy poszukują odpowiedzi na pytanie „Co to jest wiatr?”. Wspólnie próbują zdefiniować pojęcie „wiatr”:
Wiatr – to powietrze przemieszczane z miejsca na miejsce.
Wiatr – to ruch powietrza.
3.Słuchanie ze zrozumieniem wiersza – zagadki E. Stadtmüller
pt. „Co to jest?” czytanego przez nauczyciela.

Gra w kominie,
szumi w drzewach,
figli wciąż mu się zachciewa,
dmucha, chucha, łobuzuje,
kapelusze ludziom zwiewa.

Szemrze, świszczy i szeleści,
czule senne liście pieści.

Cicho szepcze coś, coś nuci,
to gdzieś pędzi, to zawróci.

Na gałęzi przysiadł właśnie.
Bądźmy cicho, może zaśnie.

Po wysłuchaniu wiersza, dzieci swobodnie wypowiadają się na temat jego treści. Określają jego nastrój. Próbują odpowiedzieć na pytanie „Co to jest?”.
4.Słuchanie ze zrozumieniem wiersza L.J. Kerna Pt. „Panie wietrze” (P3 s. 14, ćw. 1). Odpowiedzi na pytania:
- W czym nie chodzi wiatr?
- Kogo wiatr udaje?
- Czym wiatr dmucha?
5. Ocenianie znaczenia wiatru w życiu człowieka – „Co robi wiatr?” (P3 s. 14, ćw. 2). Pozytywne i negatywne działanie wiatru.
6. Zabawa ruchowa: „Berek – wiaterek”.
N. wyznacza dwoje dzieci, które będą berkami. Berki dostają nieduże chusteczki. Biegają, powiewając chusteczkami; gdy kogoś „zberkują” – oddają im chusteczki. Dzieci zamieniają się rolami, a zabawa trwa dalej.

7. Tworzenie zbiorów „Środki lokomocji poruszane siłą wiatru”.
N. wiesza na tablicy ilustracje różnych przedmiotów, urządzeń, środków lokomocji : samolot, szybowiec, statek, żaglówka, latawiec, balon, tramwaj, samochód, wiatrak, lotnia, helikopter, rakieta. Dzieci tworzą zbiór przedmiotów, które poruszają się dzięki ruchowi powietrza.

8. Układanie zdań do ilustracji (P3 s. 15, ćw. 4).

9. Pisanie litery i, I oraz sylab i wyrazów z ta literą
(P3 s. 15, ćw. 5).

10. Naśladowanie odgłosów wiatru. N. odtwarza nagranie odgłosów wiatru. Dzieci rozpoznają je, a następnie naśladują szum wiatru różnej mocy.

11. Rozwiązywanie problemów „Co oznaczają wyrażenia?”
N. czyta i powiesza na tablicy powiedzenia o wietrze. Dzieci próbują tłumaczyć ich znaczenie.
Pomyślnych wiatrów!
Pędzić jak wiatr.
Iść pod wiatr.
Szukaj wiatru w polu.
Wiać, aż się kurzy.

12. Podsumowanie zajęć, ocena aktywności, ewaluacja.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki i prosi o pokolorowanie lub zakreślenie wybranej odpowiedzi na pytania:
1. Jak się dzisiaj czułeś na zajęciach?

Bardzo dobrze Dobrze Źle

2. Czy podobały ci się zajęcia?

TAK NIE

3. Czy zadania były łatwe do wykonania?

TAK NIE
Opracowała: Alicja Karczewska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5043


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.