AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Karczewska, 2011-07-13
Mąkoszyce

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

"Legenda o Wiśle" Konspekt zajęć zintegrowanych dla klasy III

- n +

Alicja Karczewska
SP Mąkoszyce
Konspekt lekcji
z edukacji polonistyczno – środowiskowej dla kl. III



Blok tematyczny: WODA W PRZYRODZIE
Temat dnia: Płynie Wisła, płynie

Temat lekcji:
Wyodrębnianie elementów realistycznych i fantastycznych w „Legendzie o Wiśle”. Wyszukiwanie fragmentów na określony temat. Poznanie biegu rzeki od źródła do jej ujścia. Pisownia wyrazów z „ó”.

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- odpowie na pytania po wysłuchaniu tekstu,
- wyróżni elementy realistyczne i fantastyczne w legendzie,
- wyszuka w tekście fragmenty na określony temat,
- odszuka na mapie Wisłę, jej źródło, ujście i duże miasta nad nią leżące,
- określi prawy i lewy brzeg rzeki, nurt oraz koryto rzeczne,
- poznane nazwy geograficzne pisze wielką literą,
- zna legendy związane z naszą ojczyzną.

Treści z podstawy programowej:
- słuchanie baśni, opowiadań i legend,
- baśnie i legendy narodowe,
- rozmowy, swobodne wypowiedzi uczniów,
- czytanie głośne sylab, wyrazów, zdań i tekstów,
- czytanie ciche ze zrozumieniem,
- przepisywanie wyrazów powiązane z ich uzupełnianiem i przekształcaniem,
- pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni.

Metody: opowiadanie, praca z tekstem, pokaz, ćwiczenia praktyczne.

Formy: indywidualna, zbiorowa, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: magnetofon, piosenka „Tylko nad Wisłą”, zagadki, rebus, krzyżówka, kartki ze słownictwem, mapa Polski, karty pracy, plakat przedstawiający elementy rzeki.

Przebieg lekcji:

1.Podział klasy na dwuosobowe grupy. Rozwiązywanie krzyżówki i rebusu jako wprowadzenie do tematu lekcji.
Hasło krzyżówki: rzeka. Hasło rebusu: Wisła.
2.Pokazanie na mapie Polski rzeki Wisły od jej źródła aż do ujścia. Odczytanie nazw miast, przez które przepływa.
3.Słuchanie „Legendy o Wiśle” czytanej przez nauczyciela.
4.Odpowiedzi na pytania nauczyciela. Wyodrębnienie postaci. Głośne indywidualne czytanie fragmentów tekstu odnoszących się do poszczególnych bohaterów i zdarzeń.

Wymień głównych bohaterów legendy?
Kim był król Beskid?
Czym władała królowa Borana?
Ile dzieci miała królowa i jak miały na imię?
Jak Borana podzieliła władzę między swoje dzieci?
Jaka była Czarnocha, a jaka Białka?
Co zrobiła skała?
Kim był Czantor i o co poprosił siostry?
Co rozkazała Ziemia Czantorowi?
Jak powstała rzeka Wisła?

5.Zestawienie ilustracji w podręczniku z fragmentami tekstu. Wyraziste czytanie fragmentów utworu.
6.Wyróżnienie elementów realistycznych i fantastycznych w legendzie.
realistyczne: fantastyczne:
pasmo gór Beskidy król Beskid
pola królowa Borana
łąki córka Białka
strumyki: Biała Wisełka córka Czarnocka
Czarna Wisełka syn Lan
Wisła rycerz Czantor
góra Czantoria
Wykonanie zadania 1. karta 15

7.Wypowiedzi uczniów opisujące siostry: Białkę i Czarnochę. Porównanie wyglądu i zachowania. Bogacenie słownictwa o wyrazy określające cechy. Podpisywanie portretów sióstr. Zadanie 2. karta 15.
8.Ćwiczenia śródlekcyjne. Improwizacja ruchem piosenki pt. „Tylko nad Wisłą”.
9.Wyrazy bliskoznaczne do wyrazu „król”. Zadanie 4. karta 15.
10.Uzupełnianie wyrazów brakującymi literami. Pisownia z „ó” niewymiennym. Zadanie 6. karta 15.
11.Ponowne pokazanie na mapie Wisły. Odszukanie źródła i ujścia. Wykonanie zadania 9. karta 15.
12.Omówienie plakatu przedstawiającego poszczególne elementy rzeki: źródło, koryto rzeki, prawy i lewy brzeg, zakola, dopływy, ujście.
Umieszczenie napisów: Barania Góra, Morze Bałtyckie. Kraków, Warszawa, Gdańsk.
Wykonanie zadania 1. karta 16. Nalepianie podpisów na rysunku przedstawiającym bieg rzeki.
13.Rozwiązywanie zagadek.

1.Tam, gdzie ono bije, strumyczek się wije. (źródło)

2.Mówi się o nim: że jest zimny, górski i rwący. (potok)

3.Każda rzeka je ma na swoim końcu. Wisły jest do Morza Bałtyckiego.
(ujście)
4.Spał pod śniegiem, pod lodem, drzemały w nim rybki.
Gdy słońce zaświeciło, pobiegł srebrny, szybki.
Wpadnie potem do rzeki, zwolni bieg, spoważnieje.
Teraz po kamykach psotnie toczy się i śmieje. (strumyk)

14.Podsumowanie lekcji i ocena aktywności.
15.Zadanie domowe.
Nauczyć się czytać fragmentu zaznaczonego na zielono oraz wykonać zadanie 2. karta 16. - uzupełnienie tekstu dotyczącego przemieszczania się wody w rzekach wyrazami z ramki.

Opracowała:
Alicja Karczewska



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5003


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.