AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Brzezicka, 2011-07-07
Rabka

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć dla dzieci 7-letnich.Zabawy diagnozujące typ inteligencji dziecka

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ
EKOLOGICZNO - PRZYRODNICZYCH
DLA DZIECI 7-LETNICH

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci 7-letnich, uczniów kl I szkoły podstawowej. Przed każdą zabawą zamieszczono wskaźniki, które służą do określenia jaki rodzaj inteligencji przeważa u dziecka

Cel główny:
Diagnoza zdolności oraz wspomaganie rozwoju wszystkich typów inteligencji dziecka.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie zwinności ciała
- wyrabianie śmiałości i wiary we własne siły oraz możliwości
- wzbudzanie w dziecku poczucia sukcesu
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
- uświadomienie dzieciom, że ochrona środowiska jest obowiązkiem każdego człowieka
- rozwijanie aktywności twórczej
- poszerzenie wiedzy na temat ekologii

Pomoce dydaktyczne
Kartoniki z wyrazami o tematyce ekologicznej, zestaw liter, kartoniki z wyrazami, kosz z owocami i warzywami, kolorowe pojemniki, metalowe, plastikowe i papierowe przedmioty, płyta CD z muzyką, puszki aluminiowe, gazety, quiz przyrodniczy.

Przebieg zajęć:
I. Rozwijanie inteligencji językowej.
Wskaźniki:
1.Dziecko sprawnie posługuje się językiem i bez trudu zapamiętuje podane słowa.
2.Dziecko aktywnie uczestniczy w grach słownych
3.Uczeń tworzy nowe historie i opowiadania używając bogatego słownictwa.

Przebieg zabawy: Dziecko losuje kartonik z wyrazem o tematyce ekologicznej, odczytuje go po cichutku i układa zagadkę z tym wyrazem, przedstawia ją kolegom. Następnie nauczycielka mówi zagadkę a zadaniem dziecka jest jej rozwiązanie ułożyć z rozsypani literowej. Dzieci siedzą w kręgu, pierwsze dziecko podaje słowo. Zadaniem pozostałych dzieci jest podawanie wyrazów zaczynających się od ostatniej litery poprzedniego słowa. Na koniec dzieci łączą się w pary, każda para losuje po dwa kartoniki z wyrazem, następnie dzieci odczytują wyrazy i układają krótkie opowiadanie z uwzględnieniem tych dwóch słów. Opowiadanie przedstawiają kolegom.


II. Rozwijanie inteligencji logiczno-matematycznej.

Wskaźniki:

1.Dziecko bez trudu zlicza, porządkuje i klasyfikuje dane przedmioty.
2.Wykazuje duże zainteresowanie pracą z liczbami, schematami, dokonuje szybkiej kalkulacji.
3.Uczeń tworzy nowe zbiory według wymyślonych przez siebie wzorów i zależności.

Konkurs I
Każda grupa otrzymuje kosz z naturalnymi okazami.
Zadaniem dzieci jest nazwanie, prawidłowe zliczenie i przyporządkowanie do odpowiednich grup według poleceń nauczycielki:
Warzywa:: marchew, pietruszka, papryka, ogórek..
Owoce: jabłko, gruszka, banan, pomarańcza
Owoce suche: orzechy, kasztany , żołędzie.
Tworzenie zbiorów (klasyfikowanie) – grupy różnych roślin, miejsce ich występowania
- przeliczanie, szacowanie, których jest więcej, a których mniej)
Na planszy, nauczycielka poszczególnym zespołom zapisuje punkty.
Konkurs II
Segregacja śmieci- metal, papier, plastik dzieci segregują w pojemniki oznaczone odpowiednim napisem i kolorami [żółty, zielony i niebieski]. Ta grupa, która zrobi to najszybciej otrzymuje punkty.


III. Rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej.

Wskaźniki:
1.Uczeń potrafi konstruować, modelować prace, używając różnorodnych kolorów i materiałów
2.Dziecko chętnie bierze udział w zajęciach plastyczno-technicznych
3.Tworzy nowe modele, rysunki, rzeźby.

„Makieta lasu”. Praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik
Podział uczniów na zespoły:
I zespół – przygotowanie podstawy makiety
II zespół – wykonuje drzewa liściaste
III zespół – wykonuje drzewa iglaste
Rozdzielenie materiałów pomiędzy poszczególne zespoły.
Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.
Montowanie makiety – umieszczanie poszczególnych elementów makiety na płycie styropianowej,
Porządkowanie stanowisk pracy.
Zespołowa ocena pracy, wyeksponowanie makiety w widocznym miejscu.



IV. Rozwijanie inteligencji muzycznej.

Wskaźniki:
1.Dziecko umie bezbłędnie odtworzyć rytm i melodię po jednokrotnym wysłuchaniu.
2.Uczeń słucha uważnie muzyki i naśladuje usłyszane dźwięki
3.Tworzy bardziej skomplikowany układ rytmiczny, komponuje melodię.

Taniec w wykorzystaniem surowców wtórnych- plastikowych butelek.
Ustawienie: koło, prowadzący w środku koła, każdy trzyma w rękach 2 butelki.
Cz I- wszyscy wykonują rytmicznie uderzenia: 3x w uda, 3x w butelki. Następnie z koła wybierana jest osoba, która wystukuje dany rytm a pozostali go powtarzają.
Cz II- prowadzący pokazuje jak grupa ma tańczyć np. podskoki, wymachy rąk i inne ruchy. Potem zaprasza do środka kogoś z koła, kto będzie pokazywał różne kroki.
Cz III - dzieci poruszają się w rytm muzyki tworząc koło. Gestami naśladują sposób poruszania się drzew na wietrze oraz naśladują dźwięki ptaków i zwierząt w lesie, które słyszą w piosence.



V. Rozwijanie inteligencji interpersonalnej.

Wskaźniki:
1.Uczeń potrafi nawiązywać kontakty z innymi osobami i dobrze z tymi osobami współpracować.
2.Przyswaja nowe wiadomości poprzez wchodzenie w relacje z innymi.
3.Dziecko zachęca pozostałych aby uczestniczyli w zabawie zorganizowanej przez niego.

Przebieg zabawy:
Uczestnicy siedzą w kręgu. Każdy po kolei wypowiada zdanie (zdanie kierowane jest do osoby siedzącej obok po lewej stronie, można także wypowiedzieć jej imię) : Moniko, byłam w sklepie i kupiłam… np. nożyczki i pokazuje ruch ( przez cały czas trwania zabawy), jaki wykonujemy przy cięciu nimi, w drugiej rundce dodajemy inny przedmiot, np. wachlarz, hulajnogę. Uczestnik pokazuje nowy ruch ( oprócz poprzedniego) dopiero wtedy, gdy sąsiad mu go przekaże. .


VI. Rozwijanie inteligencji intrapersonalnej.

Wskaźniki:
1.Dziecko ma jasno zdefiniowane opinie i poglądy
2.Uczeń pracuje indywidualnie, bez konieczności motywowania go przez nauczyciela.
3.Przedstawia projekt, refleksje różniące się od pomysłów pozostałych osób

Burza mózgów na temat: Ty i ochrona środowiska. Dzieci mogą w dowolny sposób przedstawić swoje poglądy (praca plastyczna, ułożenie historyjki, ustna wypowiedź) na poniższe tematy (praca indywidualna):
- Jakie prowadzisz działania na codzień wspierające ochronę środowiska?
- Jak wyobrażasz sobie naszą planetę za 200 lat? (negatywne skutki wycinania lasów, zaśmiecania terenu itp.)

VII. Rozwijanie inteligencji ruchowej.

Wskaźniki:
1.Uczeń wykazuje zdolność panowania nad własnym ciałem i umiejętność rozłożenia różnych czynności w krótkim czasie.
2.Aktywnie uczestniczy w grach ruchowych i zajęciach sportowych.
3.Dziecko demonstruje innym osobom jak wykonać daną czynność

Zabawy ruchowo-sprawnościowe (w parach lub zespołowo)
-Wyścig wybranych par ze śmieciem niesionym na łyżkach wokół pachołków.
-Wyścig wybranych par z plastikową butelką między kolanami.
-Wyścig wybranych par z puszką aluminiową na głowie.
-Zgniatanie kulek z gazet na czas – kto zrobi więcej podczas liczenia do 10 (która drużyna wrzuci więcej kulek do obręczy).
-Podawanie butelki w rzędach – górą i powrót dołem; bokiem z jednej, a potem z drugiej strony (która drużyna szybciej to zrobi).
-„Slalom ekologiczny”- bieg między butelkami
- Zabawa „zanieś – przynieś” wyścig z butelką


VIII. Rozwijanie inteligencji przyrodniczej.

Wskaźniki:
1.Posiada bogatą wiedzę na temat przyrody oraz rozumie prawa natury i procesy w niej zachodzące.
2.Dziecko wykazuje ciekawość i pozytywny stosunek emocjonalny względem przyrody.
3.Uczeń prowadzi działania proekologiczne.

Quiz przyrodniczy
a) Zagadki przyrodnicze- zestawy składają się z zagadek dotyczących zjawisk atmosferycznych, zwierząt, owadów- rozwiązanie:
I zestaw- tęcza, rak, sowa
II zestaw- chmura, niedźwiedź, konik polny
b) „Tak, czy nie?”- wybieranie prawidłowej odpowiedzi
- W lesie głośno krzyczymy
- Segregujemy śmieci
- Auto myjemy w rzece
- Zrywamy kwiaty chronione
- Dzięcioł zjada korniki i chroni drzewa
c) Wybieranie prawidłowej odpowiedzi na temat zachowania w lesie:
-W lesie nie powinno się: krzyczeć, bo będzie gardło bolało
- Krzyczeć, bo można wystraszyć zwierzęta
-Krzyczeć, bo można wystraszyć ludzi zbierających grzyby
-Będąc w lesie możemy pusty kartonik po soku:
-Schować do kieszeni lub torby
-Wyrzucić pod krzak, żeby nikt nie widział
-Pozostawić na polanie, żeby ktoś posprzątał
Zagadki słuchowe, odgadywanie dźwięków natury z kasety
Układanie zielonych kółek na obrazkach z pojazdami przyjaznymi środowisku i czerwonych na obrazkach z pojazdami spalinowymi
-Zaznaczanie na ilustracjach kwiatów chronionych
-Wybieranie obrazków dzieci nieprawidłowo zachowujących się w lesie i ich omówienie
-Zaznaczanie na ilustracji błędów- obrazek zima
-Układanie puzzli z ptakami, praca w grupach- element współzawodnictwa
Wybieranie prawidłowej odpowiedzi:
Dzieci zobaczyły karmnik dla ptaków
- ominęły go
- pokruszyły chleb i wsypały do karmnika
- zburzyły go
Dzieci zobaczyły gniazdko:
- zaczęły w nie rzucać patykami
- stanęły cichutko i obserwowały
- krzyczały głośno






















Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2364


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.