Katalog Dorota Chudzyńska, 2011-06-30 Łódź Religia, Konspekty Konspekt lekcji Scenariusz katechezy dla klasy V przygotowany przez mgr Dorotę Chudzyńską – katechetkę Temat katechezy: Ukazanie Maryi na tle kobiet ST Cele lekcji: uczeń wie: - że Bóg poprzez ludzi wypełnia swój plan zbawienia - zapoznaje się z przykładami wiernych kobiet ST - że Maryja jest wzorem wiernej i posłusznej Bogu kobiety uczeń potrafi: - wskazać cechy poznanych kobiet ST i odnaleźć je w życiu Maryi - naśladować postawy poznanych kobiet - wyjaśnić, na czym polega związek Maryi z dziełem zbawienia - współpracować z Bogiem w Jego planie zbawienia Metody: - praca z tekstem w grupach - rozsypanka - praca z podręcznikiem - pogadanka Formy pracy: - grupowa - jednostkowa, indywidualna. Środki: - nagranie bicia dzwonów - teksty o kobietach ze ST - tekst rozsypanki - Ewangelia wg Łk 1, 26-35.37-38a - tekst „Anioł Pański” - rysunek Zwiastowania Pańskiego - wizytówka Plan katechezy: I Część wstępna: 1. Przypomnienie cech, postaw i życia niektórych bohaterów ST i ich odniesień do cech, życia i postaw Jezusa Chrystusa. 2. Wprowadzenie do tematu: - dzięki komu Jezus przyszedł na świat? - czy w Piśmie świętym znajdziemy kobiety mające odniesienie do cech, życia i postaw Matki Jezusa – Maryi? II Część główna: 1. Praca w grupach nad tekstami o życiu wybranych kobiet ze ST. 2. Ułożenie rozsypanki i podanie jej treści, jako notatki przez każdą grupę. 3. Wybranie cech, postaw z życia poznanych kobiet, które realizowała w swoim życiu Matka Jezusa – Maryja. 4. Zapoznanie się z tekstem „Zwiastowania Pańskiego”. 5. Wyjaśnienie zwyczaju bicia dzwonów przed modlitwą „Anioł Pański” 6. Prezentacja modlitwy „Anioł Pański”. III Część końcowa: 1. Zachęta do naśladowania niektórych cech poznanych kobiet. 2. Indywidualna deklaracja do współpracy z Bogiem przez naśladowanie wybranej postaci. 3. Wypisanie deklaracji o chęci naśladowania wybranej kobiety Wymagania - podstawowe: - uczeń podaje przykłady wiernych kobiet ze ST; - uczeń wyjaśnia na czym polega związek Maryi z dziełem zbawienia; - rozszerzone: - uczeń opowiada treść „Zwiastowania” - uczeń wyprowadza wnioski z tekstu modlitwy „Anioł Pański” - uczeń umie zastosować naśladowanie cech poznanych postaci w swoim życiu. Grupa I SARA Była żoną Abrahama. Wiele lat czekała, aby urodzić potomka, który odziedziczy ich majątek. Jej niewolnica śmiała się z niej. Choć miała 90 lat Bóg obiecał jej, że urodzi syna i stało się tak. Urodziła syna (choć było to niemożliwe) w podeszłym wieku. Grupa II ANNA Bardzo kochała swego męża i pragnęła dać mu potomka. Jednak to nie było możliwe. Dlatego długo modliła się i codziennie przychodziła do świątyni, by prosić Boga o syna. Obiecała Bogu, że gdy urodzi się syn, odda go na służbę do świątyni. I Bóg wysłuchał jej modlitwy, więc Samuela – swojego syna przedstawiła kapłanowi Helemu i razem służyli Bogu w świątyni. Ofiarowała swego syna na całe życie Bogu. Grupa III RUT Przeprowadziła się do kraju swojego męża po jego śmierci. Zamieszkała ze swoją teściową w Betlejem. Poznała jej pobożność i sama tak jak ona modliła się i pomagała mniej zamożnym. Była pobożna, religijna i dobra. Grupa IV DEBORA Była prorokinią i rozsądzała różne sprawy sporne między Izraelitami. Pomogła Barakowi – wodzowi wojsk izraelskich i wraz z jego wojskim zwyciężyli wroga. Służyła Bogu z wielką gorliwością. Grupa V ESTERA Była zwykłą dziewczyną izraelską, ale Bóg zechciał aby została żoną króla. Gdy jej narodowi zagrażały: więzienia i wyniszczenie go, poprosiła swego męża – króla o łaskę dla swojego ludu. Uratowała swój lud od wrogów. Grupa VI JUDYTA Była wdową. Bardzo kochała swój kraj i swoje miasto. Kiedy zagroził im wróg, podstępnie zabiła głównego dowódcę wrogich wojsk i uratowała swój naród. Była patriotką i chciała, by jej naród żył w wolności. Teksty do rozsypanki* Urodziła syna (choć było to niemożliwe) w podeszłym wieku. Ofiarowała swego syna na całe życie Bogu. Była pobożna religijna i dobra. Służyła Bogu z wielką gorliwością. Uratowała swój lud od wrogów. Była patriotką i chciała, by jej naród żył w wolności. *Wszystkie teksty rozsypanki pocięte zamieszczam w kopertach zatytułowanymi imionami kobiet. Zadaniem uczniów jest odpowiednio je dopasować do postaci. Wizytówka Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Ja ……………………………….. pragnę współpracować z Bogiem naśladując ……………………… …………………………………... Wyświetleń: 1982
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |