Katalog

Sławomir Rewers, 2011-06-22
Topólka

Matematyka, WSO

PSO z matematyki

- n +

Przedmiotowy system oceniania z matematyki w roku szkolnym 2010/2011


Przedmiotowy system oceniania (w skrócie PSO) jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.03.2001 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323 oraz późniejszymi zmianami). PSO jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Polskich Noblistów w Kruszynie.

1. Kontakt między nauczycielem i uczniem :
a) uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości;
b) prace klasowe i odpowiedzi ustne są obowiązkowe;
c) prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy;
d) kartkówki nie muszą być zapowiadane i nie mogą być poprawiane; obejmują 3 ostatnie lekcje lub zadanie domowe;
e) uczeń nieobecny na pracy klasowej musi ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
f) pracę klasową napisaną na ocenę niedostateczną można poprawić; poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu 1 tygodnia od dnia poinformowania o ocenach; uczeń poprawia pracę tylko raz i brana jest pod uwagę ocena z pracy poprawionej;
g) po dłuższej nieobecności w szkole(powyżej 1tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany na pierwszej lekcji po powrocie do szkoły (nie dotyczy prac klasowych);
h) uczeń ma prawo do zgłoszenia 3 razy w półroczu nieprzygotowania się do lekcji; przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy :brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji; nieprzygotowanie do lekcji uczeń zgłasza na początku zajęć;
i) po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną;
j) uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną w I półroczu, ma obowiązek w przeciągu 14 dni roboczych zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu i formy zaliczenia semestru;
k) aktywność na lekcji nagradzana jest „plusem”; za 5 zgromadzonych „plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą; przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie dodatkowych zadań na lekcji, aktywną pracę w grupach;
l) przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia, wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych;
Narzędzia czas pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów:

Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
a) prace klasowe
b) kartkówki
c) odpowiedzi ustne
d) prace domowe
e) inne formy aktywności (konkursy, wykonanie pomocy dydaktycznych, itp.)
f) obserwacja ucznia: -przygotowanie do lekcji; -aktywność na lekcji; - praca w grupie.
Liczba i częstotliwość pomiarów jest zależna od klasy, liczby godzin.

2. Oczekiwane osiągnięcia uczniów w wyniku realizacji programu nauczania to wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne, opisane w rozkładach materiału dla poszczególnych klas.

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne;
Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe;
Stopień dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające;
Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające;
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające, dopełniające i wykraczające.
Wymagania konieczne (K) – dotyczą zapamiętywania, czyli gotowości ucznia do przypominania sobie podstawowych definicji, twierdzeń i wzorów. Uczeń potrafi wykonywać elementarne działania arytmetyczne. Potrafi zastosować gotowe wzory matematyczne i rozwiązać z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności. Zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki matematyki.
Wymagania podstawowe (P) – dotyczą zrozumienia wiadomości. Oznacza to, ze uczeń potrafi samodzielnie rozwiązać typowe zadania o niewielkim stopniu trudności, poprawnie określa właściwości funkcji elementarnych, figur płaskich i przestrzennych, itp.
Wymagania rozszerzające (R) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych. Oznacza to, że biegle posługują się rachunkiem algebraicznym oraz samodzielnie rozwiązują typowe zadania o podwyższonym stopniu trudności. Uczeń potrafi dowodzić proste twierdzenie.
Wymagania dopełniające (D) – dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych. Uczeń dowodzi twierdzenia, rozwiązuje nietypowe zadania. Posiada wiadomości ponadprogramowe, związane programowo z treściami nauczania.

3. Kryteria oceny:
a)ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel na tydzień przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej);
b)o zagrożeniu końcowo roczną oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją;
c)wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej;
d) punkty uzyskane z prac klasowych przeliczane są na stopnie według następującej skali:
Powyżej 100%- celujący,
100%-91%- bardzo dobry,
90% -75% - dobry,
74% - 50% - dostateczny,
49 %- 31 % - dopuszczający,
30 % - 0 % - niedostateczny,

f) Za kartkówki, prace domowe, odpowiedzi ustne nie przewiduje się oceny celującej;
g) ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku;
h) ocena roczna (półroczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen.


4. Informacja zwrotna
a) nauczyciel – uczeń:
- informuje ucznia o wymaganiach i kryteriach oceniania;
- pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju ;
- motywuje do dalszej pracy;
b) nauczyciel – rodzice :
- informuje o wymaganiach i kryteriach ocen;
- informuje o aktualnym stanie rozwoju i postępów w nauce;
- dostarcza informacji o trudnościach ucznia w nauce;
- dostarcza informacji o uzdolnieniach ucznia;
- daje wskazówki do pracy z uczniem;
c) nauczyciel – wychowawca klasy – dyrektor :
- nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach ucznia;
- nauczyciel lub wychowawca informuje dyrekcję o sytuacjach wymagających, jego zdaniem, interwencji.

5. PSO podlega ewaluacji.

……………………………………
mgr Sławomir Rewers
Wyświetleń: 1129


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.