AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Kaczmarczyk - Gaweł, 2011-06-22
Sosnowiec

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Warsztaty integracyjne dla uczniów gimnazjum, część II

- n +

autor: Magdalena Kaczmarczyk – Gaweł
pedagog Zespół Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich

Warsztaty integracyjne, część II

Temat: „Dobrze nam ze sobą” Uczestnicy: uczniowie klas I gimnazjum
Czas: ok. 45 minut
Cele:
- integracja grupy
- budowanie przyjaznej atmosfery w grupie
- uświadomienie uczestnikom barier komunikacyjnych
- wyczulenie uczniów na sygnały niewerbalne docierające do nich
- budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie
- nauka współdziałania w grupie
Pomoce dydaktyczne: gazety, duży arkusz szarego papieru, mazaki, farby, lista z przedmiotami do zabrania na łódź ratunkową (załącznik 1), karteczki z nazwami postaci do ćwiczenia: „Kim jestem”(załącznik 2)
Literatura: Stephen Bowkett: Wyobraź sobie, że…,WSiP, Warszawa 2000;
Jolanta Rojewska: Grupa bawi się i pracuje.cz. II, Oficyna
Wydawnicza UNUS, Wrocław 2000;
Ewa Konińska, Barbara Zachara: Profilaktyka pierwszorzędowa.,
Wyd. Rubikon, Kraków 2003


Przebieg zajęć

Prowadzący opowiada historię, w którą wplata ćwiczenia do wykonania przez grupę.

Dziś rano obudziliście się bardzo szczęśliwi i wypoczęci. Wychodzicie wesoło ze swoich kajut gdy nagle słyszycie syrenę alarmową. Wybiegacie szybko na pokład okazuje się, że statek uderzył o skałę i woda zaczyna go powoli zalewać. Macie tylko dwie, niewielkie tratwy ratunkowe, na które nie można zabrać zbyt wielu rzeczy musicie wspólnie się zastanowić, co będzie Wam najpotrzebniejsze i co możecie zabrać.

Ćwiczenie: Ratunkowy niezbędnik
Prowadzący dzieli uczestników na dwie grupy. Każdej z grup wręcza kartkę z listą przedmiotów, z której grupa może wybrać 10 pozycji. Mają na to 5 minut. Po pięciu minutach mają uzasadnić, dlaczego wzięli te przedmioty i czy łatwo im było wspólnie decydować, co im przeszkadzało i co pomagało w podjęciu decyzji.(8 minut).

Zapakowaliście już wszystko na tratwy, wsiadacie i płyniecie w kierunku, w którym płynął Wasz statek. Ale okazuje się, że Wasze tratwy zaczynają się rozpadać macie coraz mniej miejsca, ale nie możecie dopuścić by ktoś z Was wpadł do wody.


Ćwiczenie: Tratwa ratunkowa
Dzielimy uczestników na dwie grupy. Kładziemy przed nimi gazetę i informujemy, że jest to ich tratwa, na której maja się wszyscy zmieścić. Kiedy wszyscy już stoją prowadzący podaje komendę deska odpada. Wtedy wszyscy schodzą składają gazety na połowę i znowu musza się wszyscy zmieścić. Zabawa trwa do momentu, aż stanie się niemożliwe utrzymanie całej grupy na gazecie. Można nadać ćwiczeniu charakter konkursowy, informując uczestników, że wygra ta grupa, która utrzyma się na mniejszym kawałku gazety.(3 minuty).

Niestety nie udało się Wam utrzymać na tratwie i wpadliście do wody. Musicie płynąć wpław. Płyniecie i płyniecie już sami nie wiecie, jak długo. Tracicie świadomość. Część z Was budzi się i okazuje się, że jesteście na wyspie. Wszyscy ocaleli, ale część jest nieprzytomna. Zaczyna się przypływ i aby woda nie porwała Was ze sobą musicie przenieść nieprzytomne osoby w bezpieczne miejsce.


Ćwiczenie: Ofiary na piasku
Prowadzący dzieli uczestników na 4 5- cio osobowe grupy. W każdej z grup jedna osoba, to ofiara a cztery to ratownicy. Ofiara kładzie się na ziemi a ratownicy muszą ją bezpiecznie przenieść na drugą stronę Sali. Kiedy ją przeniosą kolejna osoba z grupy zostaje ofiarą. Zabawa trwa, aż wszystkie osoby wcielą się w role ofiar. Całość ćwiczenia wykonuje się w całkowitej ciszy.(10 minut).

Udało Wam się przenieść wszystkich w bezpieczne miejsce. Po chwili ofiary się budzą i nagle okazuje się, że połowa z Was straciła pamięć, a połowa z Was nie potrafi mówić nic innego tylko słowa: tak i nie. Musicie sobie nawzajem pomóc.

Ćwiczenie: Kim jestem
Uczestnicy dobierają się w pary. Jedna osoba z pary zadaje pytania by dowiedzieć się kim jest (straciła pamięć) a druga może tylko jej odpowiadać tak lub nie. Osoba, która odpowiada na zadawane pytania ma podaną na kartce nazwę postaci, którą jest osoba pytająca. Kiedy osoba, która straciła pamięć odgadnie kim jest następuje zamiana ról w parach. (5 minut)

Wiecie już wszyscy kim jesteście ale połowa z Was dalej nie może mówić. Osoby te będą skazane na to by porozumiewać się językiem ciała. Abyście mogli funkcjonować bez żadnego problemu musicie przećwiczyć czy zrozumiecie, co ma do powiedzenia Wasz niemówiący kolega i czy osoby niemówiące dobrze się rozumieją.

Ćwiczenie: Rozumiemy się bez słów
Prowadzący dzieli uczestników na dwie grupy. Jedna grupa wychodzi z sali. Wybieramy teraz osobę z sali, która będzie prezentować, tylko językiem ciała jakąś czynność. Kiedy gotowa jest do zaprezentowania wołamy pierwszą osobę zza drzwi i następuje prezentacja. Kiedy osoba prezentująca skończy wołamy kolejną osobę zza drzwi i teraz prezentuje, to co według niej zostało przedstawione osoba, która weszła do sali jako pierwsza. Zabawa trwa, aż wszystkie osoby zza drzwi nie obejrzą prezentacji. Gdy skończą się prezentacje pytamy osoby, która weszła do sali ostatnia, co widziała. Potem pytamy wszystkie osoby, co widziały. Pytamy czy sprawiło im trudność to zadanie i podkreślamy, że bardzo łatwo jest błędnie odczytać czyjś gest.(10 minut)

Potraficie się już świetnie dogadywać nawet nie używając słów i nawet nie zauważacie, kiedy wraca Wam wszystkim mowa. Zwiedziliście już wyspę i postanowiliście na niej zostać musicie ustalić reguły panujące w Waszym małym kraju i przydzielić każdemu rolę i zadania, jakie będzie wykonywał w Waszym państwie. Oddać mu do dyspozycji po kawałku wyspy, o który będzie dbał i na którym będzie pracował. Musicie również wyznaczyć miejsca wspólnych spotkań i zabaw, miejsca posiłków itd.

Ćwiczenie: Bajkowa mapa wyspy.
Wszyscy uczestnicy dostają duży arkusz szarego papieru, farby, mazaki. Ich zadaniem jest namalować mapę wyspy. Swoje domy i siebie przy pracy. Miejsca spotkań. Kiedy uczestnicy namalują już wszystko. Omawiają swoją pracę, kto jest kim, dlaczego ma taki, a nie inny dom, jakie mają miejsca rozrywek i czy podoba im się ta ich mała kraina. (15 minut).

Każdy z Was ma już swój dom na wyspie. Jest już późno, więc idziecie spać.

Ćwiczenie: Przebudzenie
Wszyscy się kładą. Prowadzący puszcza spokojne nagranie i mówi: jesteście bardzo zmęczeni, zasypiacie, śni Wam się, że jesteście w pięknej krainie pełnej kolorowych kwiatów. Jesteście wypoczęci i rozluźnieni. Nadchodzi ranek i budzicie się, otwieracie oczy i okazuje się, że wyprawa na odległe wyspy to też był sen. Jesteście wypoczęci i gotowi do pracy.
Wesoło sprzątacie swoje otoczenie ( 2 minuty).




































załącznik 1

Lista rzeczy do zabrania na tratwę ratunkową, możecie wybrać tylko 10 przedmiotów i uzasadnić swój wybór

1. sznurek
2. czasza od spadochronu
3. butelka rumu
4. słodka woda 20l.
5. proszek odstraszający rekiny
6. wędka
7. jedzenie ( trzydniowy pakiet dla 1 osoby)
8. paczka batonów
9. zapałki
10. lusterko
11. raca
12. kamizelka ratunkowa
13. kompas
14. latarka
15. nóż
16. krem do opalania
17. Biblia
18. szczotka na kiju
19. wiadro
20. gwoździe

























załącznik 2

Postacie do ćwiczenia: Kim jestem

1. Piotruś Pan
2. Kubuś Puchatek
3. Harry Potter
4. prezydent Bronisław Komorowski
5. Doda
6. Kuba Wojewódzki
7. Hubert Urbański
8. Andrzej Lepper
9. policjant
10. kot Garfield
11. Calineczka
12. kucharz
13. Artur Żmijewski
14. listonosz
15. Paweł Kukiz
16. Maryla Rodowicz
17. Alicja Janosz
18. Tom Cruise
19. Cezary Pazura
20. Donald Tusk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1609


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.