AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Kaczmarczyk - Gaweł, 2011-06-22
Sosnowiec

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Warsztaty integracyjne dla uczniów gimnazjum, część I

- n +

autor: Magdalena Kaczmarczyk – Gaweł
pedagog Zespół Szkół nr 1 – Gimnazjum nr 5 w Siemianowicach Śląskich

Warsztaty integracyjne część I

Temat: „Dobrze nam ze sobą”
Uczestnicy: uczniowie klas I gimnazjum
Czas: ok. 45 minut
Cele:
- integracja grupy
- budowanie przyjaznej atmosfery w grupie
- uświadomienie uczestnikom barier komunikacyjnych
- wyczulenie uczniów na sygnały niewerbalne docierające do nich
- budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie
- nauka współdziałania w grupie
Pomoce dydaktyczne: kartki papieru symbolizujące kamienie, szaliki, różne przedmioty do ominięcia
Literatura: Stephen Bowkett: Wyobraź sobie, że…,WSiP, Warszawa 2000;
Jolanta Rojewska: Grupa bawi się i pracuje.cz. II, Oficyna Wydawnicza UNUS,
Wrocław 2000;
Ewa Konińska, Barbara Zachara: Profilaktyka pierwszorzędowa.,
Wyd. Rubikon, Kraków 2003


Przebieg zajęć

Prowadzący opowiada historię, w którą wplata ćwiczenia do wykonania przez grupę.

Wyobraźcie sobie, że wybieracie się w daleką podróż, np. na Wyspy Kanaryjskie. Za nim się, tam wybierzecie spotykacie się wszyscy u organizatora wycieczki. Wiecie już, że będziecie płynąć statkiem, żeby podróż przebiegała miło i przyjemnie powinniście się dobrze poznać. Na początek proponuję Wam ćwiczenie, które pozwoli Wam zapamiętać swoje imiona.

Ćwiczenie: Znam już Twoje imię.
Pierwsza osoba podaje swoje imię, następna powtarza jej imię i podaje swoje, i tak postępujemy, aż wszyscy podadzą swoje imiona. (5 minut)

Po tym pierwszym spotkaniu wracacie do domu i pakujecie swoje rzeczy.

Ćwiczenie: Pakujemy swoje rzeczy.
Prowadzący dzieli osoby na kilka grup. Jedna grupa pakuje swoje rzeczy do walizki, druga grupa pakuje swoje rzeczy do plecaka, następna grupa pakuje swoje rzeczy do worka, następna grupa pakuje swoje rzeczy do torby. Wszyscy uczestnicy siedzą w kręgu, brakuje jednego krzesła. Osoba, która nie ma krzesła podaje komendy, np. pakujemy walizki, osoby, które pakują walizki muszą zmienić się miejscami. Osoba, która zostanie bez krzesła prowadzi dalej zabawę.(4 minuty)

Spakowaliście już swoje rzeczy i udajecie się na przystań skąd ma odpłynąć Wasz statek. Droga na przystań jest wąska i kręta, na drodze leży wiele przedmiotów, które musicie ominąć, będziecie musieli też uważać, bo biegają tu wściekłe psy, przed którymi będziecie musieli uciekać. Może się zdarzyć, że po drodze traficie na śpiącego lwa i będziecie musieli przejść bardzo powoli i po cichu obok niego. Uważajcie, czyha tu na Was wiele niebezpieczeństw, w związku z tym musicie iść gęsiego trzymając się za ręce, aby nikt się nie zgubił. Musicie być bardzo uważni i zwracać uwagę na prowadzącego Wasz łańcuch, bo to on pierwszy dostrzeże niebezpieczeństwo i poprowadzi Was we właściwy sposób, dopasuje kroki i tempo marszu. Kiedy prowadzący się zmęczy zastąpi go osoba, która będzie szła jako ostatnia w łańcuchu.

Ćwiczenie: Łańcuch przyjaźni
Wszyscy uczestnicy chwytają się za ręce, tworząc długi łańcuch przyjaźni. Osoba, która jest na początku łańcucha reaguje na informacje prowadzącego i dopasowuje do tego odpowiednie kroki. Informacje docierają dość często i osoba prowadząca za każdym razem zmienia kroki i tempo prowadzenia. Po kilku zmianach kroków następuje zmiana pierwszej osoby. (3 minuty).

Wreszcie dotarliście do statku. Jest już bardzo późno i idziecie do Waszych kajut położyć się spać. Kajuty są dwuosobowe, a łóżka ciasne i zsunięte ze sobą w związku z tym niejednokrotnie wasze części ciała będą się ze sobą stykać. W końcu macie tego dość i szukacie innej kajuty i innego współlokatora, ale tu sytuacja się znowu powtarza.

Ćwiczenie: Ludzie do ludzi
Uczestnicy dobierają się parami. Prowadzący podaje komendy np. palec do palca, nos do nosa, kolano do kolana – wszyscy wykonują polecenia. Jedna osoba jest bez pary. Na komendę ludzie do ludzi wszyscy zamieniają się miejscami, kto nie znajdzie pary prowadzi zabawę dalej, podając komendy. (5 minut).

Po tak męczącej nocy wstajecie, wychodzicie na pokład i widzicie w oddali piękną wyspę. Bardzo chcecie do niej dopłynąć, położyć się na piasku i wyspać.
Płyniecie do wyspy. Musicie zakotwiczyć statek. Chcecie zarzucić kotwicę, ale okazuje się, że lina, na której jest zawieszona kotwica jest bardzo splątana. Musicie ją najpierw rozplątać.

Ćwiczenie: Uwolnić ręce
Wszyscy stoją w kręgu krzyżują ręce i łapią za ręce swoich sąsiadów. Bez przerywania łańcucha próbujecie go rozpleść. Nie wolno puścić ręki sąsiada. (5 minut).

Wreszcie udało się rozplątać linę. Zarzucacie linę, opuszczacie łodzie, wsiadacie i płyniecie do wyspy. Kiedy jesteście już bardzo blisko brzegu jakieś 15 – 20 metrów okazuje się, że nie możecie dalej płynąć bo z dna wystają kamienie, które mogłyby uszkodzić łodzie. Musicie wysiąść i postarać się przejść po wystających kamieniach na brzeg. Ponieważ połowa z Was nie potrafi pływać a woda tu jest jeszcze głęboka musicie się przeprawiać dwójkami. Idziecie bardzo ostrożnie, bo kamienie są bardzo śliskie, trzymając się razem za ręce. Uważajcie, żeby żadna noga nie wpadła do wody, bo pojawiły się w niej piranie.

Ćwiczenie: Przeprawa do brzegu.
Uczestnicy dzielą się na pary. Jednocześnie mogą iść 2-3 par, żeby ćwiczenie się nie przeciągało w czasie. Na podłodze rozkładamy kartki około 3 – 4 metry od siebie. Uczniowie łapią się za ręce i usiłują przejść na drugą stronę. Nie mogą się puścić za ręce i nie mogą postawić nogi poza kartkę. (5minut)

Dotarliście szczęśliwie do brzegu. Odpoczęliście na gorącym piasku, część z Was zasnęła i kiedy się obudziła okazało się, że nic nie widzą. Wszyscy jesteście już głodni, w związku z tym wybieracie się w głąb wyspy poszukać czegoś do jedzenia. Musicie chodzić parami, by jedna z osób kierowała krokami osoby, która straciła wzrok. Musicie być bardzo ostrożni i omijać wszystkie rośliny, których właściwości nie znacie, bo mogą Was poparzyć. Musicie uważać też na dziury w ziemi wykopane najprawdopodobniej przez zamieszkujące wyspę zwierzęta.

Ćwiczenie: Przewodnik niewidomego.
Osoby dobierają się w pary. Jednocześnie mogą iść 2-3 pary. Jedna jest przewodnikiem druga osoba niewidomą. Przewodnik ma tak poprowadzić niewidomego; tylko za pomocą informacji słownych: w prawo, w lewo, krok do przodu, krok w lewo itd;, żeby ten nie uderzył się o żaden ustawiony na trasie przedmiot, ani żeby nie wszedł na przedmioty leżące na ziemi. Kiedy wszystkie osoby niewidome dotrą na drugą stronę trasy następuje zmiana w parach i teraz przewodnik zostaje osobą niewidomą, a osoba niewidoma przewodnikiem.(5 minut).

Udało Wam się znaleźć pożywienie. Jesteście najedzeni, ale nagle dochodzą do Was jakieś okropne wrzaski. Uciekacie co sił w nogach z tego miejsca. Dobiegacie do Waszych łodzi i płyniecie do statku. Nie chcecie pozostać dłużej na wyspie, która jest, tak niebezpieczna. Dopływacie do statku i tu spokojnie chcecie odpocząć, ale przypomina Wam się, że Wasze kajuty są bardzo ciasne. Postanawiacie, że będziecie odpoczywać na zmianę w hamakach, bo jest ich tylko cztery.

Ćwiczenie: Hamak
Uczestnicy dobierają się w pięcioosobowe zespoły. Jedna osoba kładzie się na ziemi, a cztery pozostałe ostrożnie podnoszą ją do góry i delikatnie huśtają około 1 minuty. Potem ostrożnie kładą ją na ziemi i następuje zmiana. Następna osoba jest podnoszona. Ćwiczenie trwa do momentu, aż wszystkie osoby będą kołysane.(5 minut).

Zapada zmrok. Jest piękna gwieździsta noc, jesteście zmęczeni, udajecie się do swoich kajut i zasypiacie. Choć nie macie wystarczająco dużo hamaków układacie się na podłodze i jest wam dobrze czujecie kołysanie i powoli , powoli odpływacie. Rano budzicie się wypoczęci i szczęśliwi. Z ochotą zabieracie się do pracy

Ćwiczenie: Odpoczynek
Uczestnicy znajdują sobie wygodną pozycję, zamykają oczy i przez chwile pozostają w zupełnej ciszy spokoju. Po chwili uczniowie otwierają oczy i wracają do rzeczywistości. Na koniec wszyscy razem wykonują czynności porządkowe i sprzątają salę (5minut).
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1268


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.