Katalog Ewelina Zdziebko, 2011-06-16 Siemirowice Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanegoNauczyciel kontraktowy mgr Ewelina Zdziebko PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2013r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593; Dz. U. z 2007r. Nr 214, poz. 1580 Powinności nauczyciela kontraktowego: § 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego • analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; Karta Nauczyciela – Ustawa z dnia 28 stycznia 1982r.) VIII.-IX. 2010r. • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu • rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie kontraktu określającego przyjazne warunki współpracy oraz wzajemnej obserwacji zajęć IX. 2010r. • kontrakt • harmonogram współpracy 3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli • obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (raz na dwa miesiące) lub innych nauczycieli • omówienie obserwowanych zajęć okres stażu • scenariusze zajęć • arkusz hospitacji • port folio 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub innych nauczycieli • przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu (raz na dwa miesiące) lub innych nauczycieli • omówienie przeprowadzonych zajęć okres stażu • scenariusze zajęć • port folio 5. Poszerzanie wiadomości i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego • udział w warsztatach metodycznych, kursach doskonalących, szkoleniach, konferencjach • udział w kursie „Technologie informacyjne i edukacja multimedialna w praktyce szkolnej” okres stażu IV.-V. 2011r. • zaświadczenia o ukończonych warsztatach i kursach, o udziale w szkoleniach • potwierdzenie udziału w spotkaniach 6. Rozbudowa własnego warsztatu pracy • uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych materiałów i pomocy dydaktycznych • samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej • przygotowanie autoprezentacji okres stażu • materiały, pomoce, scenariusze zajęć i przedstawień, notatki • autoprezentacja 7. Aktywne uczestnictwo w działalności Rady Pedagogicznej • protokołowanie posiedzeń Rady Pedagogicznej • opracowanie w formie odczytu tematu przygotowanego na Radę Pedagogiczną okres stażu • protokoły • materiały i opracowania 8. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej • wpisy w dzienniku zajęć • prowadzenie obserwacji dziecka • prowadzenie tygodniowych planów pracy systematycznie w ciągu stażu • dziennik zajęć • karty obserwacji dziecka • tygodniowe plany pracy 9. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju • uporządkowanie zgromadzonych podczas trwania stażu dokumentów, materiałów, pomocy • sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego • złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym systematycznie w ciągu stażu V. 2013r. VI. 2013r. • segregator zawierający potwierdzone przez dyrektora dokumenty • sprawozdanie z planu • wniosek wraz z dokumentacją formalną § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania 1. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków • obserwowanie dzieci i rozmowy z nimi • rozmowy z rodzicami oraz spotkania indywidualne wynikające z zainteresowania i potrzeb rodziców • przeprowadzenie ankiety na temat sytuacji rodzinnej wychowanków okres stażu • listy obecności • wzór ankiety • notatki 2. Organizowanie i przygotowywanie uroczystości i imprez przedszkolnych • opracowywanie scenariuszy, materiałów i dekoracji do uroczystości i imprez przedszkolnych okres stażu • scenariusze spotkań, imprez okolicznościowych, sprawozdania, fotografie 3. Promowanie placówki poprzez udział dzieci w konkursach, festiwalach organizowanych przez inne przedszkola i różne instytucje • przygotowywanie dzieci do konkursów, wystąpień, festiwali okres stażu • zaświadczenia, podziękowania, potwierdzenia dyrektora, fotografie, opracowania 4. Poszerzanie wiadomości i umiejętności wychowanków • organizowanie lub współorganizowanie wycieczek dydaktycznych • organizowanie pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi (policjant, strażak, bibliotekarka, itp.) • nawiązanie współpracy z Jednostką Wojskową 4653, Klubem Garnizonowym, Szkołą Podstawową w Siemirowicach, Nadleśnictwem Cewice okres stażu • sprawozdania, potwierdzenia, fotografie, notatki 5. Organizowanie różnorodnych konkursów przedszkolnych • przygotowanie regulaminów, konkursów, dyplomów, podziękowań okres stażu • opracowane regulaminy konkursów, dyplomy, podziękowania § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania 1. Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz z zakresu prawa oświatowego • wyszukiwanie i wydrukowywanie potrzebnych informacji okres stażu • teczka zawierająca podstawowe akty prawa oświatowego 2. Publikacje w Internecie • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego rok szkolny 2010/2011 • strona internetowa (wydruki) 3. Wykorzystanie umiejętności obsługi komputera do przygotowania pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć • przygotowanie pomocy dydaktycznych, tygodniowych planów pracy, scenariuszy zajęć • opracowywanie gazetki ściennej oraz ogłoszeń i informacji dla rodziców okres stażu • pomoce dydaktyczne, tygodniowe plany pracy, scenariusze zajęć • zagadnienia tematyczne gazetki, notatki 4. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych • korzystanie ze stron internetowych MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl i innych okres stażu • wydruki, notatki 5. Opracowanie dokumentacji planu rozwoju zawodowego • przygotowanie dokumentacji okres stażu • dokumentacja planu rozwoju zawodowego § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych • udział w kursach, warsztatach służących poszerzaniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki okres stażu • potwierdzenia udziału (zaświadczenia) 2. Samodzielne studiowanie literatury psychologiczno-pedagogicznej • przygotowanie recenzji z przeczytanych lektur okres stażu • wykaz lektur, recenzje 3. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi oraz podczas współpracy z rodzicami i nauczycielami • identyfikacja problemów dotyczących dzieci i podejmowanie działań prowadzących do ich rozwiązania w oparciu o studiowanie literatury fachowej oraz na podstawie własnych doświadczeń okres stażu • opis i analiza zdobytej wiedzy i udokumentowanie jej w praktyce 4. Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów • rozwiązywanie konfliktów, integrowanie grupy, zapobieganie agresji poprzez wprowadzanie metod aktywizujących w pracy dydaktycznej okres stażu • notatki, wpisy w dzienniku § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania 1. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty • przeanalizowanie podstawowych aktów prawnych, śledzenie na bieżąco zmian w przepisach • zgromadzenie podstawowych aktów prawnych okres stażu • zbiór aktów prawnych, wykaz dokumentów, notatki 2. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w przedszkolu • analiza dokumentacji przedszkola: statutu przedszkola, obowiązujących regulaminów i innych dokumentów okres stażu • notatki z analizy dokumentów Zatwierdzam do realizacji: ………………………………………… …………………………………………….. data i podpis dyrektora podpis nauczyciela Wyświetleń: 1404
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |