Katalog Agnieszka Pawelec, 2011-06-13 Czyżowice Geografia, Konspekty Dlaczego ziemia się trzęsie?Konspekt lekcji geografii w klasie pierwszej gimnazjum 1. Przedmiot: Geografia. 2. Dział: Wnętrze Ziemi 3. Temat: Dlaczego ziemia się trzęsie? 4. Ilość godzin na realizację tematu: 1. 5. Klasa: I 5. Literatura: Malarz R., Planeta Nowa 1, podręcznik geografii dla gimnazjum, Planeta Nowa 1 (zeszyt ćwiczeń) 6. Cel ogólny: uczniowie poznają główne cechy płytowej budowy litosfery oraz przyczyny i skutki ruchu płyt litosfery Cele operacyjne: Poziom wiadomości: po lekcji uczeń: - zna pojęcia: płyta litosfery, ryft oceaniczny, grzbiet śródoceaniczny, rów oceaniczny, hipocentrum, epicentrum, tsunami, - zna przyczynę ruchu płyt litosfery, - zna nazwę skali, w której zazwyczaj określona jest siła trzęsienia ziemi, - zna typy trzęsień ziemi. Poziom umiejętności: - potrafi wyjaśnić sposób powstawania ryftów oceanicznych, grzbietów śródoceanicznych i rowów oceanicznych, - potrafi wskazać zależności pomiędzy występowaniem trzęsień ziemi, a przebiegiem granic płyt litosfery, - potrafi rozpoznać na ilustracji hipocentrum i epicentrum trzęsienia ziemi, - potrafi wskazać na mapie ogólnogeograficznej świata obszary aktywne sejsmicznie, - analizuje dane zawarte w różnych źródłach informacji i formułuje wnioski, - wskazuje na mapie strefy ryftowe i strefy subdukcji - wymienia negatywne skutki trzęsień ziemi. Postawy: - kształci umiejętność poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji zawartych w różnych źródłach, - rozwija umiejętność wyciągania wniosków. 7. Pomoce dydaktyczne: tablica interaktywna, film, podręcznik, atlas, foliogramy, prezentacja multimedialna, mapy tematyczne, zeszyt ćwiczeń 8. Forma pracy: praca z całym zespołem klasowym, praca w parach 9. Metoda: pokaz, opis wyjaśniający, pogadanka, burza mózgów, praca z podręcznikiem i atlasem, 10. Tok lekcji: Wprowadzenie: 1. Nauczyciel w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości z poprzedniej lekcji przyczepia magnesami do tablicy karty, na których zapisano nazwy warstw wnętrza Ziemi. Następnie prosi wybranego ucznia o ułożenie ich we właściwej kolejności. 2. Wskazani przez nauczyciela uczniowie krótko charakteryzują kolejne warstwy wnętrza Ziemi. 3. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji. Podaje jej temat oraz przedstawia cele zajęć. Realizacja: 1. Nauczyciel omawia główne cechy płytowej budowy litosfery, wyróżnia płyty oceaniczne i kontynentalne 2. Nauczyciel z pomocą uczniów omawia ruchy płyt litosfery, wprowadzając nowe pojęcia: subdukcji i stref ryftowych (płyty zostały przyrównane do dwóch podręczników – grubszy to płyta kontynentalna, cieńszy to płyta oceaniczna) 3. Uczniowie mają za zadanie przeanalizować mapę w atlasie, a następnie zaznaczyć na tablicy interaktywnej odpowiednimi kolorami przebieg stref subdukcji, ryftowych i uskoków transformacyjnych 4. Uczniowie oglądają materiał filmowy, przedstawiający konsekwencje ruchu płyt litosfery (materiał filmowy zaczerpnięto z płyty dołączonej do podręcznika Nowej Ery) 5. Uczniowie zastanawiają się nad konsekwencjami powyższych ruchów, podając przykład trzęsienia ziemi 6. Nauczyciel prosi uczniów o porównanie występowania obszarów częstych trzęsień ziemi (sejsmicznych) z występowaniem płyt litosfery przedstawionych w atlasie lub na foliogramie – wyciągnięcie wniosków 7. Nauczyciel zapoznaje uczniów z rodzajami trzęsień ziemi (tektoniczne, wulkaniczne i zapadliskowe) oraz skalami służącymi do określania ich siły i skutków (Richtera i Mercallego) 8. Uczniowie w parach mają za zadanie podać nazwy państw na różnych kontynentach, w których występują częste trzęsienia ziemi, a następnie nazwy znanych im miast, w których te zjawiska odnotowano 9. Prezentacja symulacji trzęsienia ziemi o różnej sile w skali Richtera (zaczerpnięta ze strony scholaris) 10. Nauczyciel odczytuje uczniom fragment tekstu źródłowego, opisującego zjawisko tsunami. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie zjawiska o którym mowa w tekście oraz wskazanie jego przyczyn i skutków. Podsumowanie: Utrwalenie wiadomości poprzez wspólne rozwiązanie zadań wyświetlonych na tablicy interaktywnej – załącznik 2 (lub zeszyt ćwiczeń ćw. 2 str. 55) 11. Zadanie domowe: Odszukaj trzy przykłady ostatnich trzęsień ziemi na świecie. Podaj jaką siłę miały w skali Richtera. Opracowanie: mgr Agnieszka Pawelec Wyświetleń: 2660
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |