Katalog Agata Bojdo, 2011-06-13 JAWORSKO Zawodowe, Konspekty Scenariusz zajęć praktycznych.Scenariusz zajęć praktycznych ( otwartych) Przedmiot: Zajęcia praktyczne Klasa: IITG- kucharz, liczba uczniów- 9 Data: 19.05.2011r. Temat jednostki lekcyjnej: Potrawy z kasz. Nazwisko nauczyciela: Agata Bojdo Typ zajęć: lekcja powtórzeniowo – syntetyzująca Cel ogólny: Doskonalenie i utrwalanie umiejętności sporządzania i dekorowania potraw z kasz CELE OPERACYJNE LEKCJI Uczeń zna: - podstawowe rodzaje kasz, - podział kasz ze względu na konsystencje po ugotowaniu - wykaz maszyn i urządzeń niezbędnych do wykonania ćwiczenia - czynności obejmujące obróbkę wstępną i cieplną kasz - zna technikę wykonania potraw - zna sposoby podania potraw Uczeń rozumie: - przydatność opanowania technik gotowania kasz - konieczność współdziałania z kolegami - wpływ higieny na jakość produkcji potraw - potrzebę oszczędzania surowców i energii, dbałość o sprzęt Uczeń potrafi: - zaplanować poszczególne etapy pracy - przygotować stanowisko do pracy - czytać ze zrozumieniem instrukcje i receptury - sporządzić zaplanowane rodzaje potraw - estetycznie i prawidłowo podać i udekorować potrawę do degustacji - ocenić jakość wykonanej potrawy - rozróżniać rodzaje kasz i ich zastosowanie w gastronomii - przestrzegać przepisy higieniczne i bhp w czasie zajęć METODA: - POKAZ - OBSERWACJA - ĆWICZENIA PRAKTYCZNE FORMA PRACY: - GRUPOWA INDYWIDUALNA ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Receptury, surowce, wyposażenie pracowni gastronomicznej, instrukcje do ćwiczeń, teksty źródłowe „ Ozdabianie potraw”, rzutnik multimedialny ,prezentacja „Potrawy z kasz” HASŁO BHP PRZESTRZEGANIE ZASAD BHP PODCZAS SPORZĄDZANIA POTRAW Przebieg zajęć I. Instruktaż wstępny 1. Wstępne czynności organizacyjno - przygotowawcze, sprawdzenie obecności uczniów, odzieży ochronnej, stanowisk pracy, samopoczucia uczniów, wyznaczenie dyżurnego 2. Podanie tematu Krótkie wprowadzenie w tematykę - prezentacja Podanie i zapisanie w zeszytach i dzienniku tematu zajęć - zapoznanie z celem głównym zajęć Pytania kontrolne z poprzednich zajęć /korelacja z technologią gastr./ a. Jakie są rodzaje kasz. b. Jak dzielimy kasze ze względu na konsystencje po ugotowaniu c. Na czy polega obróbka wstępna kasz d. Padaj zastosowanie kasz w żywieniu 3.Krótkie zapoznanie z przebiegiem zajęć 4. Podział na grupy; Przydzielenie zadań do wykonania; Omówienie receptur i sposobu ich wykonania GR.I. omówienie sposobu wykonania kotletów z sosem pieczarkowym z surówką z białej kapusty i pomidorów GR.II. Omawianie sposobu wykonania pierogów łąckich z surówką z kapusty pekińskiej GR.III. Omawianie sposobu wykonania babki z rodzynkami i bitą śmietana GR. IV .Omówienie sposobu wykonania krokietów z barszczem 5.Zapoznanie z kryteriami oceniania - strój i przygotowanie do zajęć - przestrzeganie czystości na stanowisku pracy - organizacja stanowiska pracy - wiedza zawodowa - umiejętności praktyczne - samodzielność w wykonywaniu zadań - umiejętność współpracy w grupie - jakość wykonanej potrawy i prezentacja 6.Przydział stanowisk do pracy Uczniowie wg. receptury gromadzą potrzebne produkty i sprzęt gosp. domowego EWENTUALNE PYTANIA UCZNIÓW II Instruktaż bieżący Wykonywanie przez uczniów zaplanowanych potraw w oparciu o receptury Kontrola bieżąca ze zwróceniem uwagi na: - dokładność i staranność wykonywanych potraw - właściwą organizację i tempo pracy - prawidłową postawę przy wykonywanych czynnościach - prawidłowe posługiwanie się sprzętem - przyglądanie się pracy uczniów udzielając instruktażu - zapobieganie błędom podczas sporządzania potraw - pokaz prawidłowego sposobu podania i dekorowania - zwrócenie uwagi na utrzymanie porządku w miejscu pracy III. Instruktaż końcowy 1.PRZYGOTOWANIE POTRAW DO DEGUSTACJI – NAKRYCIE STOŁU DEGUSTACJA Ocena organoleptyczna Każda grupa omawia i ocenia swoją potrawę 2. Omówienie przebiegu zajęć 3.Wskazanie dobrych i złych przykładów w toku pracy. 4.Indywidualna ocena uczniów 5.Wyróżnienie za pracę najlepszych uczniów 6. Wpisanie ocen do dziennika 7.Podanie tematu następnych zajęć i zadania domowego 8. Czynności organizacyjno – porządkowe Wyświetleń: 5937
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |