Katalog

Anna Jabłońska, 2011-06-09
Kielce

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

- n +

Sprawozdanie
nauczyciela mianowanego
z realizacji planu rozwoju zawodowego
ubiegającej się o stopień zawodowy
nauczyciela dyplomowanego


Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2008r.
Termin zakończenia stażu: 31.05.2011r.
Wstęp

Jestem nauczycielem mianowanym z 14-letnim stażem pracy. Pracuję w Zespole Szkół…………...
Ukończyłam studia magisterskie na Wydziale Pedagogicznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w ………..w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz studia licencjackie na Wydziale Nauk Humanistycznych ............ w ……………. w zakresie anglistyki o specjalności nauczycielskiej.
Po zapoznaniu się z treścią art. 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 01 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczyciela, a także ze znowelizowaną Kartą Nauczyciela, złożyłam na ręce dyrektora szkoły wniosek o zgodę na rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego i z dniem 01 września 2008 roku rozpoczęłam trwający 2 lata i 9 miesięcy staż.
Plan rozwoju zawodowego został zaakceptowany przez dyrektora szkoły i mogłam przystąpić do jego realizacji.
Podczas realizacji zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego gromadziłam rozmaite materiały, prowadziłam dokumentację na miarę własnych potrzeb, wykorzystywałam i doskonaliłam poznane techniki komputerowe.
Nadrzędnym celem, który przyświecał wszystkim moim działaniom dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym w trakcie realizacji planu rozwoju zawodowego był wszechstronny rozwój uczniów. Starałam się doskonalić swój warsztat pracy, a nabyte umiejętności wykorzystywać dla dobra ucznia i szkoły, w której pracuję. Podczas realizacji planu rozwoju zawodowego wzbogaciłam się o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Zyskałam nowe doświadczenia, które pomogły mi realizować założone wcześniej zadania. Dzieliłam się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami i wychowawcami. Współpraca z nimi, wymiana poglądów i opinii oraz wspólne rozwiązywanie problemów motywowały mnie do wprowadzania zmian i doskonalenia samego siebie.
W sprawozdaniu odniosę się do zadań jakie postawiłam sobie podczas pisania planu rozwoju zawodowego oraz postaram się podsumować moje dokonania.
W trakcie trwania stażu realizowałam zadania ujęte w art. 2 ust.2 Rozporządzenia MENiS z dnia 01 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela, co obejmuje:

§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na wskutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, w związku z zajmowanym stanowiskiem i pełnioną funkcją

Udział w warsztatach i konferencjach metodycznych adekwatnych do potrzeb nauczyciela
Praca nauczyciela wymaga stałego poszerzania wiedzy zarówno w obszarze nauczanego przedmiotu, jak i zakresie pedagogiki i metodyki. Aby wzbogacić własny warsztat i metody pracy na bieżąco uczestniczę w różnego rodzaju kursach, szkoleniach i konferencjach w ramach zewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Niektóre z nich to:
- Szkolenie na temat „Tworzenie i edycja grafiki komputerowej”(2008r.).
- Konferencja metodyczna zorganizowana przez wydawnictwo Macmillan „There’s more to Reading than…” (2009r.).
- Szkolenie na temat „O motywowaniu uczniów do nauki i dobrej komunikacji jako czynnika wpływającego na motywację” zorganizowane przez SODMiDN (2009r.).
- Szkolenie przeprowadzone przez SODMiDN na temat „Fundusze strukturalne wsparciem funkcjonowania szkoły” (2009r.).
- Warsztaty na temat „Tworzenie własnych programów nauczania i sposoby ich ewaluacji” (2009r.).
- Kurs „Więcej wiem, lepiej uczę” zorganizowany przez Centrum Innowacji Nova Idea (2010r.).
- Szkolenie „Ewaluacja w edukacji” zorganizowane przez SODMiDN (2010r.).
- Warsztaty na temat „Motywowanie ucznia. Metody i techniki pracy” zorganizowane przez SODMiDN (2011r.).
- Szkolenie „Metody aktywizowania uczniów na lekcji” zorganizowane przez SODMiDN (2011r.).
- Warsztaty metodyczne pod tytułem „Ucz z pasją odkrywcy – zmiany egzaminacyjne 2012” zorganizowane przez wydawnictwo Nowa Era (2011r.).
- Konferencja metodyczna „Co działa kiedy nic nie działa? Dwa światy dyscypliny w klasie” zorganizowana przez wydawnictwo Macmillan (2011r.).
- Szkolenie „Pierwsza pomoc przedmedyczna” zorganizowane przez SODMiDN (2010/2011r.).
Efekty:
- nabywanie i wykorzystanie nowych wiadomości i umiejętności zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- uatrakcyjnienie lekcji języka angielskiego poprzez wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie szkoleń;
- wymiana doświadczeń, poglądów i spostrzeżeń z innymi nauczycielami w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- udoskonalenie swojego warsztatu pracy w kwestii przygotowania uczniów do nowej matury ustnej 2012 z języka angielskiego;
- poszerzenie umiejętności wychowawczych służących efektywnemu radzeniu sobie z dyscyplinowaniem uczniów w klasie;
- zdobycie wiedzy w zakresie oceny sytuacji stwarzających zagrożenie życia lub zdrowia oraz niesienia pierwszej pomocy przedmedycznej.
Udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia
W czasie trwania stażu brałam również udział w szkoleniach prowadzonych przez członków Rady Pedagogicznej w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. Poprzez wzajemną wymianę doświadczeń, umiejętności czy stosowanych metod nauczania możemy wzbogacać warsztat pracy dydaktycznej i wychowawczej. A proponowane przez innych rozwiązania często inspirują nas do działania lub zmuszają do refleksji i prowadzą do korygowania dotychczasowych działań.
W roku szkolnym 2008/2009 przygotowałam i przedstawiłam na zebraniu Rady Pedagogicznej referat na temat „ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej wśród dzieci i młodzieży”.
W ramach WDN-u miałam również okazję zapoznać się m.in. z następującymi zagadnieniami:
- problem dyskalkulii wśród młodzieży;
- alkoholizm, jego przyczyny i skutki;
- agresja wśród młodzieży;
- zasady zdrowego odżywiania się sprzyjające uczeniu;
- osobowość nauczyciela;
- wpływ wychowania fizycznego na zdrowie człowieka;
- problem narkotyków wśród młodzieży.
Efekty:
- podniesienie jakości pracy szkoły dzięki zwiększeniu aktywności nauczycieli wdrażających innowacyjne działania wypracowane w ramach WDN-u;
- własny rozwój poprzez uczestnictwo w WDN-ach;
- wymiana wiedzy i doświadczeń na forum szkoły, a następnie wykorzystanie zdobytych wiadomości w pracy zawodowej.

Studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki i metodyki języka angielskiego
Przez cały okres stażu starałam się pogłębić swoją wiedzę i umiejętności poprzez lekturę dotyczącą różnorodnych zagadnień zarówno z psychologii czy pedagogiki, ale również odnoszących się do dydaktyki i metodyki nauczania języka angielskiego. Chciałam lepiej zrozumieć problemy pojawiające się w pracy z uczniem.
Przeczytałam wiele publikacji na stronach internetowych dotyczących takich problemów jak ADHD, dysleksja, zespół Aspergera, zaburzenia w jedzeniu. Regularnie korzystałam z porad metodycznych zawartych na stronach internetowych wydawnictw językowych i sugerowanych tam rozwiązań w nauczaniu języka angielskiego.
Również dzięki lekturze czasopisma dla nauczycieli „Języki obce w szkole” mogłam pogłębić swoją wiedzę i wspomóc się doświadczeniem i wiedzą innych nauczycieli. Rozwiązania przez nich proponowane starałam się dopasować do potrzeb i umiejętności moich uczniów.
Zapoznałam się także z takimi pozycjami jak: „Powodzenia i niepowodzenia szkolne” Jana Konopnickiego; „Metodyka nauczania języków obcych” Hanny Komorowskiej; „Dzieci potrzebują granic” Jana-Uwe Rogge; „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Feber i Elaine Mazlish, „Rozpoznanie i pomoc dziecku z zespołem Aspergera” Renaty Stefańskiej-Klar .
Wraz z innymi nauczycielami języka angielskiego podejmowałam decyzje w kwestii wyboru podręczników szkolnych oraz innych materiałów pomocnych w naszej pracy. Regularnie spotykałam się z przedstawicielami wydawnictw językowych (Oxford University Press, Macmillan, Pearson Longman, Nowa Era) by poznać nowości wydawnicze i zorientować się, który podręcznik spełni oczekiwania uczniów naszej szkoły.

Efekty:
- nabywanie i wykorzystywanie nowej wiedzy w pracy wychowawczej i dydaktycznej;
- uatrakcyjnienie lekcji języka angielskiego poprzez zastosowanie nowych metod i technik;
- motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego poprzez wprowadzenie na lekcjach ćwiczeń w formie gier i zabaw.

Realizacja zadań dydaktycznych
Chcąc wypracować jak najlepsze metody sprawdzania i oceniania swoich uczniów, opracowałam przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego. Jest on oparty na Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania. Dzięki jasnym kryteriom standardów wymagań edukacyjnych, jakie uczniowie powinni spełniać na poszczególne oceny, jestem w stanie rozpoznać poziom i postępy uczniów w opanowywaniu wiedzy i umiejętności. Natomiast rodzice i przede wszystkim uczniowie, po zapoznaniu z PSO na początku roku szkolnego, poznają wymagania, które są im stawiane .
Przedmiotowy system oceniania pozwala mi trafnie i obiektywnie oceniać wiedzę i umiejętności uczniów, przez co jakość pracy mojej szkoły ulega podwyższeniu.
Efekty:
- podwyższenie jakości pracy szkoły poprzez opracowane metody sprawdzania i oceniania uczniów;
- rozwijanie swojego warsztatu i bazy dydaktycznej oraz podwyższenie jakości własnej pracy;
- trafne i obiektywne ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów.

§ 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii komunikacyjnej i informacyjnej
Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technologii informacyjnej i komunikacyjnej
Nauczyciel, chcący sprostać wymaganiom współczesnego świata, w tworzeniu swojego warsztatu pracy musi korzystać z technologii komputerowej.
W związku z potrzebą tworzenia licznych pomocy dydaktycznych na zajęcia z języka angielskiego: kart pracy, scenariuszy zajęć, gier słownych, dyplomów na konkursy itp., stale korzystam z zasobów internetowych portali edukacyjnych oraz edytora tekstu Word. Najczęściej korzystałam z adresów: www.planetware.com, www.oup.com, www.anglisci.pl, www.teacher.pl, www.theteacgerscorner.net, www.theteachersgiude.com, www.profesor.pl.
Staram się systematycznie uzupełniać zbiór płyt CD i DVD, słowników multimedialnych orz programów komputerowych, które można wykorzystać do prowadzenia zajęć z języka angielskiego.
Jako wychowawca korzystałam z programów Microsoft Office Excel i Word. Opracowywałam statystyki oraz zestawienia klasyfikacji śródrocznej i końcoworocznej. Pisałam ankiety i krótkie testy psychologiczne na godziny z wychowawcą. Uczniowie z mojej klasy wychowawczej mogli wykazać się aktywnością przygotowując na takie lekcje referaty na interesujące ich tematy, stanowiące podstawę do późniejszej dyskusji.
W naszej szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny. Dzięki niemu rodzice mogą na bieżąco sprawdzać postępy swoich dzieci w nauce i zachowaniu oraz komunikować się z wychowawcą i innymi nauczycielami. Szkoła dysponuje również programem do wypisywania świadectw „Vulcan”, dzięki któremu dokumenty są estetyczne, a praca zajmuje mniej czasu.
Wykorzystanie komputera oraz Internetu jako pomocy w nauczaniu języka angielskiego
Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie młodych ludzi do życia w społeczeństwie informacyjnym, w którym znajomość technologii komputerowej oraz umiejętne się nią posługiwanie stanowi o poziomie życia.
Przez cały okres stażu przygotowując się do zajęć korzystałam z portali internetowych i programów edukacyjnych. Czerpałam z nich pomysły do przygotowywania ciekawych scenariuszy lekcji przystosowanych do poziomu moich uczniów. Na bieżąco śledziłam informacje od wydawnictw językowych (dotyczące zmian w egzaminach, nowości wydawniczych, organizowanych konkursów), które otrzymywałam drogą elektroniczną.
Zgodnie z podstawą programową na lekcjach języka angielskiego realizowałam tematy dotyczące technologii informacyjnej oraz korzystania z komputera. Dodatkowo w klasach trzecich liceum ogólnokształcącego w ramach zagadnienia maturalnego: nauka i technologia, poruszałam również tematy związane z zagrożeniami płynącymi z użytkowania Internetu oraz uzależnieniem od komputera i gier komputerowych. Aby uczniowie wykazali się większym zaangażowaniem i zainteresowaniem starałam się takie tematy przeprowadzać w pracowni informatycznej z wykorzystaniem komputera. Niejednokrotnie również zadaniem domowym uczniów było przygotowanie pracy z wykorzystaniem komputera lub strony internetowej.

Publikacje scenariuszy zajęć na stronach internetowych
W trakcie trwania stażu opublikowałam na stronie internetowej www.profesor.pl plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego, konspekt lekcji otwartej z języka angielskiego, test leksykalno-gramatyczny przygotowany na konkurs języka angielskiego oraz regulamin tego konkursu. Po zakończeniu stażu 31 maja 2011r. planuję również przekazać do opublikowania na tej samej stronie moje sprawozdanie z realizacji zadań założonych w planie rozwoju zawodowego.
Efekty:
- ciekawsze lekcje z języka angielskiego dzięki wykorzystaniu ćwiczeń na kartach pracy;
- poszerzenie umiejętności informatycznych uczniów poprzez zajęcia w pracowni komputerowej lub wykonanie zadań domowych;
- podniesienie atrakcyjności procesu dydaktycznego – lekcje języka angielskiego stają się ciekawsze dla uczniów;
- systematyczne dokształcanie się poprzez korzystanie z portali językowych;
- dzielenie się własną wiedzą i korzystanie z doświadczeń innych nauczycieli;
- ułatwione prowadzenie dokumentacji klasy, komputerowa edycja świadectw, estetyczne wykonanie dyplomów i testów.


§ 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów nauczycieli kontraktowych, prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych
W latach 2008-2011 dwukrotnie pełniłam funkcję opiekuna stażu: …………………………..– nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego oraz …………………………….. – nauczycielki ubiegającej się o stopień nauczyciela kontraktowego.
Prowadzenie nauczyciela stażysty rozpoczynałam od nawiązania współpracy poprzez ustalenie zasad i zadań do wykonania, które zostały ujęte w tzw. kontrakcie. Celem tych działań była stała wymiana opinii i doświadczeń oraz pomoc w uzyskaniu pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Współpraca z nauczycielami stażystami polegała przede wszystkim na:
• prowadzeniu zajęć w obecności nauczyciela stażysty;
• obserwowaniu zajęć prowadzonych przez stażystę;
• omawianiu mocnych i słabych stron warsztatu metodycznego, wyciąganiu konstruktywnych wniosków i korygowaniu błędów;
• dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem w zakresie stosowanych metod, tworzenia scenariuszy lekcji, oceniania;
• rozwiązywaniu problemów wychowawczych, np. utrzymaniu dyscypliny na lekcjach;
• analizowaniu sposobów dokumentowania działań i osiągnięć;
• przygotowaniu stażysty do napisania sprawozdania z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego.
Opieka nad młodymi stażem nauczycielami pozwoliła mi na nieco inne spojrzenie na własną pracę, stała się przyczyną do wprowadzenia pozytywnych zmian dla dobra ucznia, a tym samym i szkoły. Pozwoliła mi odświeżyć wiedzę z zakresu dydaktyki i zmobilizowała do dalszego rozwoju.
Efekty:
- wymiana wiedzy i doświadczeń dydaktycznych i wychowawczych z młodymi nauczycielami przedmiotu;
- wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli odbywających staż;
- ułatwienie nauczycielowi stażyście prowadzenia dokumentacji i uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego.

Opieka nad praktykantką
W kwietniu 2011 roku sprawowałam opiekę nad studentką II roku filologii angielskiej uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie, która zgłosiła się do naszej szkoły z prośbą o umożliwienie jej odbycia praktyki.
Organizacja praktyki studenckiej obejmowała dwa tygodnie zajęć. W ich trakcie zapoznałam studentkę z dokumentami szkoły tj. Statutem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1, Regulaminem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Przedmiotowym Systemem Oceniania oraz Programem Wychowawczym.
W pierwszym tygodniu praktyk praktykantka obserwowała prowadzone przeze mnie lekcje pogłębiając w ten sposób znajomość metod i form nauczania w zakresie języka angielskiego. W drugim tygodniu sama prowadziła zajęcia ujęte podstawą programową. Przygotowywała konspekty oraz dodatkowe materiały do zastosowania podczas lekcji.
Opieka nad praktykantką dała mi możliwość doskonalenia własnych metod pracy, podnoszenia jakości pracy szkoły. Wpłynęła na kształcenie nowych kadr nauczycielskich.
Efekty:
- wzbogacenie warsztatu pracy praktykantki o nowe formy i metody pracy;
- umożliwienie studentce zapoznania się z funkcjonowaniem szkoły ponadgimnazjalnej.
- poznanie własnych mocnych i słabych stron poprzez omawianie lekcji prowadzonych w obecności praktykantki;

Praca w Zespole Samokształceniowym bloku humanistycznego
W ramach Zespołu Samokształceniowego bloku humanistycznego systematycznie współpracuję z innymi nauczycielami. Doskonalimy metody i warsztat pracy poprzez wymianę poglądów i dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Omawiamy aspekty naszej pracy, przekazujemy przydatne informacje z kursów i szkoleń. Próbujemy wspólnie znaleźć rozwiązania nurtujących nas problemów.
Na zebraniu nauczycieli bloku humanistycznego przedstawiłam referat nt. metod aktywizujących w nauczaniu przedmiotów humanistycznych.
Z nauczycielami języków obcych na bieżąco wymieniamy się pomysłami i materiałami do zajęć, konsultujemy wybór podręcznika. Omawiamy wyniki uzyskiwane przez uczniów formułując wnioski do dalszej pracy w poszczególnych klasach. Oceniamy także tematy konferencji metodycznych, w których uczestniczyliśmy i przydatność otrzymanych materiałów szkoleniowych. Dzięki uczestnictwu w konferencjach metodycznych jestem w stałym kontakcie z nauczycielami języka angielskiego z innych szkół, z którymi dzielę się swoim doświadczeniem, pomysłami i materiałami.
Oprócz lekcji prowadzonych w obecności nauczycieli stażystów przygotowałam również lekcję otwartą z wykorzystaniem technologii informacyjnej dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli przedmiotów humanistycznych. Temat lekcji brzmiał: ”London and its landmarks”.
Miałam również możliwość obserwować trzy lekcje otwarte, które zostały przeprowadzone przez innych nauczycieli języka angielskiego z naszej szkoły. Po każdej z nich uczestniczyłam w omawianiu zastosowanych metod i przebiegu lekcji.
Stworzyłam teczkę zawierającą ciekawe materiały do przeprowadzenia lekcji wychowawczych oraz pomoce dydaktyczne z języka angielskiego. Materiały zostały umieszczone w bibliotece szkolnej i udostępnione wszystkim zainteresowanym nauczycielom.
Efekty:
- podniesienie poziomu kształcenia uczniów poprzez wzrost wiedzy kadry nauczycielskiej;
- doskonalenie umiejętności komunikacji i wymiany doświadczeń;
- poszerzenie wiadomości na temat metod aktywizujących w procesie dydaktycznym;
- ułatwienie sobie i innym pracy dydaktycznej.

Praca w komisjach konkursowych i egzaminacyjnych
Przez cały okres stażu pracowałam cyklicznie w komisjach próbnego egzaminu maturalnego, z którego sprawdzałam prace. Brałam również udział w pracach zespołu nadzorującego pisemną część egzaminu dojrzałości oraz przeprowadzałam i oceniałam część ustną egzaminu maturalnego z języka angielskiego.
W roku szkolnym 2010/2011 zorganizowałam i przeprowadziłam wewnątrzszkolny konkurs z języka angielskiego. Przygotowałam test leksykalno-gramatyczny oraz regulamin konkursu.
Efekty:
- doskonalenie warsztatu pracy i umiejętności organizatorskich;
- możliwość wykazania się przez uczniów wiedzą ponadprogramową;
- zmotywowanie uczniów do przyswajania wiedzy oraz zdrowej rywalizacji między sobą.
§ 8 ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych bezpośrednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.


Zajęcia przygotowujące do egzaminu maturalnego z języka angielskiego
W roku szkolnym 2009/2010 opracowałam program zajęć mających na celu przygotowanie uczniów klas trzecich do egzaminu maturalnego z języka angielskiego. Zasadniczym założeniem tych zajęć było poszerzenie wiedzy i słownictwa z poszczególnych obszarów tematycznych oraz rozwijanie zainteresowań i zdolności językowych.
Aby osiągnąć zamierzone efekty pracy starałam się stosować różnorodne metody pracy, które wymagają od ucznia aktywnej postawy, np. praca w parach lub grupach czy mini-inscenizacje. Skupiłam się na wypracowaniu u uczniów umiejętności swobodnego operowania językiem w różnych sytuacjach. Ponadto chciałam, by nabyli umiejętności językowe poprzez kontakt z autentycznymi wypowiedziami ustnymi (audycje radiowe, filmy) i pisemnymi (wycinki z gazet, fragmenty książek). Praca z niewielką grupą zainteresowanej młodzieży przynosi dobre efekty, gdyż nauczyciel jest w stanie skupić się na każdym uczniu i poświęcić mu wystarczająco dużo uwagi. Poza tym zaangażowanie młodzieży motywuje do ciągłego ulepszania własnych metod pracy i polepszenia jakości kształcenia.
Dzięki tym zajęciom poszerzyłam wiedzę uczniów na temat zagadnień kulturowych, pomogłam im dostrzec i uznać różnice co pozwoliło mi zrealizować aspekt wychowawczy, jakim jest wyrabianie w młodym człowieku tolerancji. Dodatkowo uczniowie poznali nowe techniki uczenia się i pokonali barierę mówienia w języku obcym.

Efekty:
- umiejętność opracowania i wdrożenia własnego programu;
- podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów;
- podnoszenie własnych umiejętności dydaktycznych.

Praca z uczniem słabym
W roku szkolnym 2009/2010 opracowałam program zajęć wyrównawczych dla uczniów mających problemy z przyswojeniem podstawy programowej z języka angielskiego, którego celem jest:
- wyrównanie poziomu wiedzy oraz umiejętności uczniów;
- stwarzanie uczniom słabym warunków umożliwiających im realizację niezbędnego minimum poprzez pracę indywidualną;
- niwelowanie przykrych doświadczeń związanych z niepowodzeniami uczniów na lekcjach języka angielskiego;
- rozwijanie zainteresowań i motywacji do pracy.
Oprócz kwestii edukacyjnych założyłam sobie również realizację celów wychowawczych. Chciałam wykształcić uczniach pozytywny stosunek do przyswajania nowej wiedzy oraz chęć do samodzielnego zdobywania wiadomości. Próbowałam ich przekonać, że tylko systematyczność prowadzi do sukcesu.
Podczas zajęć uczniowie ćwiczyli wymowę, poznali sposoby uczenia się słownictwa, pokonali strach przed wypowiadaniem krótkich zdań i udzielaniem informacji w języku angielskim. Starałam się zmniejszać ich niepewność poprzez np. chóralne powtarzanie słownictwa czy pracę w parach. Przełamanie onieśmielenia przy wypowiedziach ustnych niekiedy zachęcało uczniów do zwiększenia wysiłku w uczeniu się języka.
Efekty:
- pokonywanie niepewności przez ucznia;
- rozwijanie zainteresowania przedmiotem;
- osiąganie zadowalających wyników w nauce przez uczniów;
- wzbogacanie warsztatu pracy o pomoce niezbędne w pracy z uczniem mało zdolnym.


Współpraca z rodzicami
W podejmowanych przez szkołę działaniach bardzo dużą rolę odgrywają kontakty z rodzicami. Wychowawca stale współpracując z rodzicami wspiera ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Część rodziców systematycznie uczestniczyła w spotkaniach ze mną. Z innymi utrzymywałam stały kontakt telefoniczny. Zapobiegło to wytworzeniu się poważnych problemów wychowawczych, gdyż rodzice na bieżąco byli informowani o frekwencji i zachowaniu swoich dzieci. Ponadto mieli możliwość korzystania z dziennika elektronicznego, przez co kontrolowali postępy w nauce i oceny otrzymywane przez uczniów. Na wywiadówkach wspólnie omawialiśmy problemy dydaktyczne i wychowawcze oraz planowaliśmy wyjścia uczniów i imprezy klasowe.
Utrzymywałam również kontakt z kuratorami rodzinnymi dwóch uczennic. Dzięki temu mogłam lepiej poznać sytuację moich podopiecznych i zrozumieć ich problemy z adaptacją w grupie rówieśniczej.
Na pierwszym spotkaniu z rodzicami przeprowadziłam ankietę pt. „Potrzeby rodziców w zakresie realizacji tematów wychowawczych oraz oczekiwania wobec wychowawcy”. Na dalszych przedstawiłam informację na temat zażywania narkotyków i dopalaczy, zagrożenia bulimią i anoreksją, depresji wśród młodzieży.
Szkoła jest otwarta na współdziałanie z rodzicami nie tylko w rozwiązywaniu sytuacji problemowych, ale także na współpracę na rzecz szkoły. Wielu rodziców pomogło tworzyć pozytywny wizerunek naszej placówki uczestnicząc w imprezach szkolnych, sponsorując akcje szkolne czy angażując się w uroczystości szkolne.
Efekty:
- systematyczna kontrola postępów w nauce, zachowaniu i frekwencji;
- angażowanie rodziców w działania wychowawcze szkoły.



§ 8 ust. 2 pkt 4b
Wykonywanie zadań egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.

W roku 2005 uzyskałam kwalifikacje do przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka angielskiego. Przez cały okres stażu aktywnie wykonywałam powierzone mi zadania egzaminatora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
W każdym roku szkolnym w sesji wiosennej pełniłam funkcję przewodniczącego przedmiotowego zespołu egzaminacyjnego i byłam odpowiedzialna za zorganizowanie i prawidłowy przebieg pracy PZE.
Posiadanie kwalifikacji egzaminatora oraz czynny udział w sesjach egzaminacyjnych pozwoliły mi na bardziej wnikliwą analizę procesu dydaktycznego przygotowującego uczniów do egzaminu maturalnego. Po analizie trudności, jakie sprawiły uczniom poszczególne zadania egzaminacyjne, wiem do jakich elementów kształcenia powinnam przywiązywać większą uwagę, co bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia efektywności mojej pracy jako nauczyciela języka angielskiego.
Znajomość kryteriów oceniania i schematów punktowania jest mi niezbędna do sprawdzania i punktowania próbnych pisemnych egzaminów maturalnych z języka angielskiego przeprowadzanych każdego roku w naszej szkole. Ułatwia również układanie i ocenianie sprawdzianów pisemnych, których zadaniem jest przygotowanie uczniów do egzaminu dojrzałości i zapoznanie ich z formą arkusza.
By zaznajomić się ze zmianami jakie są planowane w ustnej części egzaminu maturalnego z języka angielskiego w roku szkolnym 2011/2012, uczestniczyłam w konferencjach metodycznych poświęconych temu tematowi zorganizowanych przez wydawnictwa Nowa Era i Macmillan.


Efekty:
- zwiększenie efektywności mojej pracy;
- efektywniejsze przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego;
- poznanie nowych procedur egzaminacyjnych i sposobów oceniania wypowiedzi ustnej podczas egzaminu maturalnego.


§ 8 ust. 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Rozwijanie zainteresowań uczniów

W okresie stażu pracowałam zarówno z uczniem słabym jak i zdolnym mając szczególnie na uwadze podniesienie poziomu motywacji do nauki języka angielskiego. Wiadomym jest, że człowiek chętniej wykonuje prace, które sprawiają mu radość i dają satysfakcję. Dlatego tez dbałam o to, by zapewnić uczniom dostęp do zadań, w których mogliby się wykazać swoimi talentami, np. aktorskimi czy plastycznymi. Proponowałam wykonywanie projektów z uwzględnieniem własnych zainteresowań bądź na tematy przeze mnie wybrane. Uczniowie odgrywali scenki, które sami przygotowywali. Moi podopieczni mogli również zaprezentować swoje gusty muzyczne przedstawiając grupie swoich ulubionych wokalistów i piosenki.
W okresie świątecznym uczniowie mieli możliwość przygotowywać materiały związane z Wielkanocą, Bożym Narodzeniem czy obchodami nowego roku i prezentować je na forum klasy.
Chcąc zainteresować licealistów kulturą angielską proponowałam im zajęcia z wykorzystaniem Internetu bądź oparte na fragmentach filmów czy wycinkach z gazet. Sugerowałam również zapoznanie się z biografiami sławnych ludzi Wielkiej Brytanii.
Uczniom osiągającym dobre wyniki w nauce proponowałam książki lub opowiadania w języku angielskim.
Efekty:
- rozwijanie zainteresowania uczniów nauką języka angielskiego;
- poszerzanie wiedzy dotyczącej kultury krajów angielskojęzycznych;
- lepsze poznanie zainteresowań i talentów uczniów.
Organizowanie wycieczek edukacyjno-krajoznawczych
Ważnym elementem pracy dydaktyczno - wychowawczej jest organizacja wycieczek edukacyjno-krajoznawczych. Po otrzymaniu wychowawstwa staram się dopasować ich tematykę do temperamentu, możliwości finansowych i umiejętności swoich uczniów. Do każdej wycieczki opracowuję cele, przebieg trasy, regulamin i listę uczniów.
Zasadniczymi celami organizowanych przeze mnie wycieczek edukacyjno-krajoznawczych są:
• rozbudzenie zainteresowania uczniów pięknem własnego regionu i kraju;
• krzewienie zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu wolnego;
• poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów;
• zintegrowanie zespołu klasowego i lepsze wzajemne poznanie się uczniów;
• wdrażanie do samodzielnego poznawania rzeczy, interpretowania zjawisk i procesów.
Podczas trwania stażu uczestniczyłam z młodzieżą z klasy wychowawczej w ogólnoszkolnych rajdach pod hasłem „Miejsca Pamięci Narodowej” na kielecczyźnie. W marcu 2011 roku uczniowie wzięli udział w XIII Pielgrzymce Maturzystów do Częstochowy.
W związku z faktem, iż pełniłam obowiązki wychowawcy klasy humanistycznej dużo uwagi poświęciłam edukacji kulturalnej młodzieży. Regularnie wychodziliśmy do muzeum, kina i teatru. Klasa wzięła udział w spotkaniach filmowych z reżyserami Andrzejem Barańskim i Józefem Gębskim, które połączone były z prezentacją filmów i dyskusją. Zorganizowałam również wyjście do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach na spotkanie w czwartą rocznicę śmierci papieża Jana Pawła II oraz na sesję naukową „Dwugłos o Sienkiewiczu”. Uczniowie mojej klasy wzięli także udział w finale i gali Ogólnopolskiego Konkursu Na Spot Filmowy Promujący Ideę Transplantologii.
W ramach przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego uczniowie wzięli udział w lekcji bibliotecznej w Pedagogicznej Bibliotece Publicznej w ………………, podczas której zapoznali się z zasadami tworzenia bibliografii.
Podczas wycieczek i wyjść staram się zachęcić swoich wychowanków do poznania ciekawych miejsc i ludzi. Staram się by każde takie wyjście owocowało nowymi wiadomościami i wzrostem chęci do samodoskonalenia. Ponadto mam doskonałą okazję do nawiązania dobrych relacji z moimi wychowankami.
Efekty:
- integracja zespołu klasowego;
- nawiązanie dobrych kontaktów z wychowankami;
- kształcenie u młodzieży samodzielności;
- urozmaicanie sposobów spędzania czasu wolnego przez młodzież.

Organizacja uroczystości szkolnych
Uroczystości i rocznice szkolne są integralnym i stałym elementem życia zespołu ogólnoszkolnego. Upowszechniają one dorobek kulturowy, sprzyjają aktywności uczniów, kształtują postawy twórcze.
Organizacja imprez szkolnych ma przede wszystkim spełniać wartości wychowawcze, powinna opierać się na współpracy uczniów i nauczycieli oraz zaspokajać potrzebę aktywności młodych ludzi. Podczas pracy nad przygotowaniem apelu wśród wychowanków kształtuje się poczucie solidarności i współodpowiedzialności za powodzenie przedsięwzięcia.
W czasie trwania mojego stażu byłam współorganizatorką trzech apeli. We wrześniu 2009 roku odbył się apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Zaprezentowane na nim zostały szkolne talenty wokalne, taneczne, sportowe i aktorskie. W 2010 i 2011 roku przygotowałam z koleżankami ze szkoły apele na zakończenie roku szkolnego maturzystów.
Organizowałam również imprezy klasowe. Co roku pomagałam uczniom w przygotowaniu Wigilii klasowych, obchodów Dnia Chłopaka i Dnia Kobiet. Moi wychowankowie wyszli także z inicjatywą udziału we mszy poświęconej pamięci ofiar katastrofy w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 roku (odbyła się ona 15.04.2011r.).
Efekty:
- rozwijanie talentów młodych ludzi;
- pobudzanie aktywności młodzieży;
- upowszechnianie dorobku kulturowego;
- nawiązanie lepszych relacji z uczniami.

Poznanie sytuacji środowiskowej i rodzinnej uczniów
Istotą zadań należących do wychowawcy klasy jest sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami i kierowanie życiem zespołowym klasy. Prowadząc planową pracę wychowawczą zmierzałam do pełnej realizacji celów wychowawczych szkoły przede wszystkim przez stworzenie zwartego zespołu uczniowskiego. Aby było to możliwe musiałam poznać swoich wychowanków, ich cechy psychiczne, warunki życia, sytuację rodzinną i środowiskową.
Po otrzymaniu wychowawstwa w roku szkolnym 2008/2009 przeprowadziłam wśród uczniów ankietę na temat ich sytuacji rodzinnej, środowiskowej i materialnej. Następnie przeanalizowałam jej wyniki. Wiedzę na temat moich uczniów uzupełniałam podczas spotkań z rodzicami w trakcie indywidualnych rozmów. Poznanie sytuacji rodzinnej pozwoliło mi w późniejszym czasie zrozumieć pewne zachowania młodych ludzi i ich przyczyny.
Przez cały okres pełnienia obowiązków wychowawcy klasy starałam się poświęcać dużo czasu na indywidualne rozmowy z uczniami na temat ich smutków i radości. W przypadku pojawienia się problemów wewnątrzklasowych omawialiśmy je wspólnie na godzinach wychowawczych stosując zasadę tolerancji i zaufania. Dzięki przeprowadzaniu testów osobowości mogłam zdobyć nowe informacje na temat uczniów. Wspólne wyjścia poza teren szkoły pozwoliły mi na poznanie młodzieży z zupełnie innej strony.
Niejednokrotnie zwracałam się o pomoc do pedagoga szkolnego. Wspólnie omawiałyśmy możliwe sposoby rozwiązania problemu, rozmawiałyśmy uczniami starając się znaleźć wyjście z sytuacji. Również rodzice moich wychowanków mogli kontaktować się z pedagogiem w razie pojawienia się niepokojących sygnałów.
Dzięki poznaniu młodzieży nie tylko usprawniłam pracę wychowawczą, wspomogłam również rozwój psychiczny i społeczny wychowanków.
Efekty
- lepsze poznanie uczniów;
- pomaganie wychowankom w rozwiązywaniu problemów;
- wspomaganie psychicznego i społecznego rozwoju uczniów;
- nawiązanie kontaktu z rodzicami, współpraca w przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym.

§ 8 ust. 2 pkt 4 e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.

Pozyskiwanie sponsorów pomocy dydaktycznych
Od wielu lat współpracuję z przedstawicielami wydawnictw językowych: Pearson Longman, Oxford University Press, Macmillan czy Express Publishing. Dzięki tej współpracy pozyskałam wiele podręczników i pomocy dydaktycznych, jak książki do gramatyki języka angielskiego czy przykładowe zestawy maturalne, które mogę wykorzystać podczas lekcji. Poprzez korzystanie na zajęciach z różnych materiałów, nie tylko podręczników, uczniowie mogą poszerzyć swoją wiedzę, a nauczyciel jest w stanie dopasować ćwiczenia do poziomu umiejętności w klasie.
Efekty:
- możliwość wykorzystania zróżnicowanych materiałów na lekcjach;
- poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów.

Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie
Jestem realizatorem Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i członkiem Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego w ……………...
W roku szkolnym 2009/2010 w naszej szkole powstał Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, którego jestem współautorką. Głównymi założeniami programu jest zmniejszenie skali zjawiska przemocy w rodzinie, poprawienie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie i zwiększenie dostępności pomocy oraz zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.
Przez ostatnie dwa lata brałam czynny udział w cokwartalnych spotkaniach Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego. W zebraniach tych uczestniczyli pracownicy Urzędu Miasta ………………., sądu, policji, prokuratury, pomocy społecznej, placówek oświatowych i służby zdrowia. Celem działania Zespołu jest skoordynowanie wszelkich działań instytucji i organów zaangażowanych w niesienie pomocy osobom krzywdzonym oraz przeciwdziałanie zjawisku przemocy.
Na zebraniach omawiane były m.in. przepisy prawne regulujące sprawy mieszkaniowe (w związku z eksmitacją z domu agresora) czy postępowanie prawne w sprawach o wykorzystywanie seksualne nieletnich.
W zespole pracują ludzie z rozmaitych grup zawodowych, przez co każdy poruszany problem mógł być omówiony w różnych aspektach. Dzięki temu uzyskałam wiedzę gdzie i jak szukać pomocy w przypadku stwierdzenia, że uczeń może być ofiarą przemocy domowej. Dowiedziałam się również na jakie zachowania powinnam zwracać uwagę by móc zdiagnozować takie zjawisko.
Jako wychowawcy i nauczyciele jesteśmy często bezpośrednim ogniwem między uczniem potrzebującym pomocy a instytucją pomocową. Dzięki nawiązaniu współpracy z pracownikami takich instytucji możemy udzielić większego wsparcia wychowankom pochodzącym z rodzin dysfunkcyjnych. Jesteśmy również w stanie wypracować efektywniejsze metody postępowania z uczniem borykającym się z lękami i problemami stwarzanymi przez te rodziny. Niestety, tacy uczniowie często zaprzeczają istnieniu jakichkolwiek problemów. Są zastraszeni lub wstydzą się, często oczekują tylko rozmowy i zrozumienia, są przeciwni podjęciu jakichkolwiek działań, nie widząc w nich celowości.
Efekty:
- podniesienie poziomu własnej wiedzy;
- nawiązanie współpracy z pracownikami instytucji pomocnych w rozwiązywaniu problemu przemocy w rodzinie;
- wymiana doświadczeń i wiadomości.

Zorganizowanie wyjścia uczniów do Aresztu Śledczego w ……………
W styczniu 2010 roku zorganizowałam dla mojej klasy wychowawczej zajęcia edukacyjno-profilaktyczne w Areszcie Śledczym w ……………, których zasadniczym zadaniem jest zapobieganie uzależnieniom i przeciwdziałanie przestępczości wśród nieletnich. W trakcie tych zajęć uczniowie mogą zobaczyć więzienie, poznać warunki poruszania się po nim, sposoby utrzymywania kontroli i porządku wewnętrznego. Uzyskują także informacje na temat podkultury przestępczej. Wszystko odbywa się w obecności nauczyciela oraz personelu więziennego (funkcjonariuszy działu ochrony i penitencjarnego).
Po areszcie oprowadził nas wychowawca zajmujący się terapią osadzonych. Wyjaśnił on młodzieży za jakie przewinienia można zostać skazanym na karę więzienia oraz jak funkcjonuje jednostka penitencjarna.
Młodzież została oprowadzona po kilku oddziałach Aresztu Śledczego. Moi wychowankowie mieli okazję zobaczyć różne cele zamieszkiwane przez osadzonych, świetlice, w których prowadzi się zajęcia terapeutyczne i inne pomieszczenia zakładu (jadalnia, tzw. spacerniak).
Ponadto uczniowie mieli możliwość porozmawiania z dwoma osadzonymi, którzy opowiedzieli o swoich wykroczeniach i o karze, jaką za nie otrzymali, o swoim życiu w areszcie i prawdopodobnych przyczynach, które doprowadziły ich do złamania prawa. Widok młodych ludzi odbywających kary wieloletniego więzienia był na pewno mocnym przeżyciem dla moich wychowanków.
Myślę, że udział w takich zajęciach profilaktycznych przyniesie znacznie więcej korzyści niż np. wysłuchanie referatu czy obejrzenie filmu. Młodzież mogła niejako na własnej skórze odczuć specyfikę zamkniętego zakładu czy usłyszeć charakterystyczny dźwięk zamykanych okratowanych drzwi. Dowodem na to były przejęte twarze i zachowanie pełnej powagi podczas całego pobytu w Areszcie.
Efekty:
- zapoznanie z wybranymi informacjami na temat służby więziennej i systemu penitencjarnego;
- poznanie zasad życia więziennego osadzonych;
- ukazanie negatywnych następstw nadużywania alkoholu i innych środków odurzających;
- przeciwdziałanie uzależnieniom i zachowaniom przestępczym wśród młodzieży.

Współpraca z pedagogiem szkolnym
Wychowawca, nawet zaopatrzony w gruntowną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, jest w głównej mierze dydaktykiem. Dlatego współpraca z pedagogiem szkolnym jest konieczna. Dobry nauczyciel-wychowawca zauważa problemy, w miarę swoich możliwości zapobiega im. W międzyczasie sygnalizuje o nich pedagogowi, by wspólnie opracować bardziej skuteczne metody przeciwdziałania trudnościom ucznia.
Pedagog szkolny jest w stanie odciążyć nauczyciela-wychowawcę w wielu obszarach pracy pedagogicznej. W jednych miejscach wesprzeć, w innych przejąć rolę, a w jeszcze innych współdziałać w osiąganiu zamierzonego celu.
W mojej pracy wychowawczej kontakty z pedagogiem dotyczyły:
• pomocy w tworzeniu planu wychowawczego klasy i planowaniu tematyki godzin wychowawczych;
• pomocy przy organizowaniu i przeprowadzaniu godzin do dyspozycji wychowawcy;
• organizacji zajęć integracyjnych dla klasy pierwszej;
• rozeznania w specyficznych kłopotach uczniów w nauce i kierowania ich na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
• rozwiązywania konfliktów powstałych w zespole klasowym;
• pomocy w kontaktach z rodzicami;
• profilaktyki uzależnień i trudności wychowawczych;
• problemu wagarów uczniów.
Dzięki współpracy z pedagogiem szkolnym udawało mi się na bieżąco rozwiązywać problemy, z którymi zetknęłam się w mojej pracy wychowawczej. Myślę, że takie współdziałanie usprawnia działalność wychowawczą i znacznie ułatwia pracę nauczycielowi. Jest również korzystne dla młodzieży potrzebującej wsparcia.
Efekty:
- rozwiązywanie na bieżąco problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- zapobieganie uzależnieniom młodzieży (w głównej mierze od nikotyny);
- zapobieganie wagarom;
- usprawnienie pracy wychowawcy.

§ 8 ust. 2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych i innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.

Opracowanie planu pracy wychowawcy klasowego i tematów godzin do dyspozycji wychowawcy
W trakcie stażu latach 2008-2011 pełniłam obowiązki wychowawcy klasy humanistycznej liceum ogólnokształcącego. W opracowanym przeze mnie planie pracy wychowawczej zawarłam założenia Planu Wychowawczego Szkoły biorąc pod uwagę specyfikę i potrzeby klasy. Program ten realizowałam na bieżąco.
W planie pracy wychowawczej uwzględniłam następującą tematykę:
• organizacja zespołu klasowego,
• egzekwowanie wypełniania obowiązków szkolnych, higiena, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
• zapobieganie drugoroczności,
• kształtowanie osobowości i zainteresowań uczniów,
• praca opiekuńczo-wychowawcza i prace użyteczne na rzecz szkoły i klasy,
• tradycje, obchody świąt i uroczystości,
• życie towarzyskie i kulturalne, sport i turystyka,
• współpraca z rodzicami,
• przygotowanie do egzaminu dojrzałości.
Jako uzupełnienie planu wychowawczego corocznie opracowywałam tematykę godzin do dyspozycji wychowawcy, która bazowała na Planie Wychowawczym Szkoły i została zatwierdzona przez dyrektora szkoły. Na lekcjach wychowawczych poruszałam zagadnienia asertywności, szacunku i tolerancji wobec innych, kultury osobistej, uczciwości i respektowania norm moralnych, punktualności.
Dużo uwagi poświęciłam procesowi integracji zespołu klasowego. Wspólnie z pedagogiem szkolnym we wrześniu 2008 roku przeprowadziłam zajęcia integracyjne, dzięki którym udało mi się lepiej poznać uczniów, ich zainteresowania i problemy. Zespół klasowy składał się w większości z dziewcząt, z których każda miała swoje zdanie, co prowadziło do kłótni i wzajemnych złośliwości. Na bieżąco starałam się pomagać w rozwiązywaniu pojawiających się problemów wewnątrzklasowych. Współdziałałam również z pedagogiem szkolnym i dyrekcją szkoły w sytuacjach problemowych, np. w kwestii wagarów uczniów. By im zapobiec często informowałam telefonicznie rodziców o nieobecności uczniów, wymagałam usprawiedliwiania nieobecności w ciągu trzech dni oraz informowałam uczniów jakie konsekwencje ich spotkają w razie braku poprawy frekwencji.
Przygotowywałam uczniów do wyboru studiów i zawodu, omawialiśmy sposoby poszukiwania pracy i wymagania stawiane młodym ludziom. Wybrałam się z uczniami na Politechnikę Świętokrzyską na Kielecki Salon Maturzystów Perspektywy 2010, gdzie mogli poznać oferty uczelni z całego kraju.
W trakcie pracy wychowawczej troszczyłam się o jak najlepsze wyniki moich wychowanków w nauce. Systematyczny kontakt z nauczycielami uczącymi w mojej klasie oraz z rodzicami pomógł mi kontrolować postępy w nauce.
Starałam się również, by młodzież czynnie uczestniczyła w wydarzeniach kulturalnych. Pod moją opieką uczniowie wychodzili na projekcje filmowe, spektakle teatralne czy do muzeum.
Moja praca wychowawcza i wszystkie działania zespołowe, w których aktywnie uczestniczyłam, przyniosły oczekiwane efekty.
Efekty:
- nabycie przez ucznia umiejętności i wiedzy przydatnych w życiu;
- podniesienie jakości funkcjonowania szkoły poprzez udzielanie młodzieży pomocy w rozwiązywaniu problemów;
- zwiększenie kontroli nad młodzieżą i jej bezpieczeństwa poprzez wdrożenie programu wychowawczego;
- nawiązanie dobrych kontaktów z wychowankami;
- rozwiązywanie na bieżąco pojawiających się problemów dydaktycznych i wychowawczych;
- zdobycie nowych doświadczeń w pracy z młodzieżą.

Opis i analiza dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych.
W czasie trwania stażu dokonałam analizy sytuacji dwóch uczniów z klasy wychowawczej. Podjęłam starania, by w sposób racjonalny, ale z wyczuciem i empatią rozwiązać zaistniałe problemy. Jeden z przypadków dotyczył ucznia ze stwierdzonym zespołem Aspergera, kolejny - uczennicy, która w drugiej klasie zaszła w ciążę.
W swojej dokumentacji stażu przedstawiam szczegółowy opis tych przypadków.
Wyświetleń: 13421


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.