Katalog Monika Głowacka, 2011-06-06 Środa Wielkopolska Język niemiecki, Projekty edukacyjne Egzamina na 50 punktówEgzamin na 50 punktów – program pracy dla uczniów z trudnościami w nauce przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego z zakresu języka niemieckiego Program przeznaczony jest dla uczniów z opiniami z PPP oraz osiągających słabe wyniki w nauce z języka niemieckiego. Cele: - zwiększenie szans uczniów z trudnościami w nauce na napisanie egzaminu gimnazjalnego - eliminowanie stresu związanego z pisaniem egzaminu - budowanie poczucia własnej wartości i motywowanie do dalszych działań Metody: - analiza wyników egzaminów - zdiagnozowanie potrzeb uczniów - prowadzenie zajęć edukacyjnych z uczniami - przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli języka niemieckiego Formy realizacji - realizacja zajęć edukacyjnych w ramach 19 godziny oraz zajęcia dodatkowe - prowadzenie ćwiczeń motywujących do nauki Termin realizacji: Cześć A grudzień 2009 – kwiecień 2010 - 6 spotkań Cześć B wrzesień 2010 – kwiecień 2011 - 6 spotkań Opis działań programu: 1. Szczegółowa analiza wyników egzaminów. Wyodrębnienie prac uczniów posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz prac z bardzo niskim wynikiem. 2. Szczegółowa analiza wyników egzaminów tych uczniów. Wyodrębnienie zadań sprawiających najwięcej trudności. 3. Wnioski i propozycje działań naprawczych. 4. Przeprowadzanie wśród uczniów ankiety, mającej na celu zbadanie przyczyn niskiego wyniku na egzaminie. 5. Rozpisanie programu działań na podstawie zebranych danych. Szczegółowy rozkład zajęć: A: grupa uczniów z klas 3 gimnazjum (według starej podstawy programowej) 1. Jakich zadań możemy spodziewać się na egzaminie? Cel: - zapoznanie uczniów ze standardami egzaminacyjnymi, ogólnej procedurze przeprowadzenia egzaminu z języka obcego - zapoznanie z typami zadań Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych 2. Jak rozwiązywać zadania ze słuchu? Cel: - przypomnienie ogólnych zasad rozwiązywania zadań ze słuchu - zapoznanie z typami zadań Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych 3. Globalne rozumienie tekstu słuchanego – co to takiego? Cel: - przyzwyczajenie uczniów do rozwiązywania zadań ze słuchu - ćwiczenie umiejętności globalnego rozumienia tekstów Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych 4. Praca z tekstem – globalne rozumienie tekstu Cel: - przekazanie technik i strategii rozwiązywania zadań z zakresu rozumienia tekstu czytanego - ćwiczenie umiejętności globalnego rozumienia tekstów Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych 5. Zadania komunikacyjne są łatwe Cel: - przekazanie technik i strategii rozwiązywania zadań z zakresu zadań komunikacyjnych - ćwiczenie umiejętności reakcji językowych Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych 6. Jaki poziom trudności na egzaminie? Cel: - przekazanie technik i strategii rozwiązywania testów gimnazjalnych - eliminowanie stresu związanego z zadaniami Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych Część B 1. Rozwiązujemy testy gimnazjalne Cel: - Praktyczne zastosowanie poznanych zasad dotyczących rozwiązywania testów - ćwiczenie umiejętności z zakresu 3 standardów Materiały: informator, wybrane zadania z arkuszy egzaminacyjnych Tu wszystkie pozostałe zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na rozwiązywaniu testów gimnazjalnych. Analiza wyników egzaminów gimnazjalnych z języka niemieckiego z 2009 roku. Na 86 uczniów przystępujących do egzaminu 17 miało opinie PPP, z tego w 4 przypadkach była to dysgrafia, w 9 dysleksja, a w pozostałych 4 zalecenie dostosowania wymagań edukacyjnych do specyficznych potrzeb uczniów. Wśród uczniów z opiniami PPP 8 miało wynik poniżej 15 punktów, czyli poniżej 30%. Wśród uczniów bez opinii poradni taki wynik miało 7 uczniów. Wynik ten jest naprawdę bardzo słaby i jak okazało się po analizie wyników, osiągnęli go przede wszystkim uczniowie, którzy mają opinię PPP. Taka sytuacja może powodować, że uczniowie, których ciągle spotykają niepowodzenia szkolne, czują się bezradni i zagubieni wobec pisania egzaminu z języka obcego. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, bowiem stopień trudności zadań na egzaminach był taki, że nawet uczniowie z problemami w nauce powinni osiągnąć co najmniej wynik 20 punktów, około 40%. W celu zbadania tej sytuacji przeprowadziłam ankietę. Wynikało z niej, że uczniowie nie wierzą w to, że uda im się rozwiązać zadania. Uważają, że nauka języka obcego była trudna i takie zadania na pewno pojawiły się na egzaminie. Dlatego zadania czytali pobieżnie, często nie czytali do końca poleceń, czasem „strzelali” odpowiedzi. Na pytanie dlaczego nie zrobili zadania, które było proste i umieli je rozwiązać padały odpowiedzi, że nie wiedzą bądź nie przypuszczali, że to takie oczywiste. W dwóch przypadkach okazało się, że uczniowie nie umieli zrobić tego zadania. Z powyższego wynika, że niski wynik na egzaminie nie zależy tylko i wyłącznie od wiedzy uczniów. Wpływ na to ma też motywacja, dotychczasowe doświadczenia szkolne, wiara we własne możliwości i umiejętności. Aby zapobiec tej sytuacji w roku 2011 opracowałam i wdrożyłam program zadań edukacyjnych: Egzamin na 50 punktów – program pracy dla uczniów z trudnościami w nauce przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego z zakresu języka niemieckiego. Wyświetleń: 985
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |