Katalog

Kamila Szymańska, 2011-06-06
Wrocław

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć - oddział przedszkolny

- n +

TEMAT DNIA: Podróż na nieznaną planetę.

Cele ogólne:
- stworzenie aury tajemniczości;
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie;
- wspieranie swobodnych wypowiedzi dzieci;
- ćwiczenie umiejętności słuchania siebie nawzajem.

Cele szczegółowe:
- dzieci działają w atmosferze tajemniczości;
- działają z wyobraźnią;
- ćwiczą zdolności manualne –mała motoryka (klejenie, odklejanie nalepek, pisanie kredą);
- samodzielnie aranżują pracę plastyczną;
- samodzielnie wymyślają, zgadują co może znajdować się w paczce;
- uczą się sprzątać po sobie;
- podają sobie i pożyczają klej, nalepki itp.;
- wypowiadają się na forum i komunikują w parach (uczą się słuchać drugiej osoby).

Środki dydaktyczne:
- słuchawki komputerowe lub od innego urządzenia oblepione folią aluminiową spożywczą, doklejona karteczka z imieniem nauczycielki, opakowane w szary tekturowy karton, z napisaną nazwą przedszkola i grupy;
- przygotowane wcześniej i schowane w kącikach sali pojemniczki z kawałkami bibuły, plasteliny fluorescencyjnej, samoprzylepne ceny (naklejki, na których wypisuje się cenę w sklepie) w rażących kolorach, oryginalne guziki płaskie, kawałki materiałów z brokatem, srebrnych nitek itp., białe lub kolorowe kartki o formacie A4 lub A6 dla dzieci;
- kolorowa kreda;
- duże klocki, kartony tekturowe, koce, płachty materiałów, zabawki z sali do stworzenia kosmicznych pojazdów;
- bibuła miękka, folia aluminiowa, sznureczek, taśma, nożyczki i kleje, kredki pastelowe, naklejki, kawałki materiałów itp. –do stworzenia kosmicznego ubrania;
- cukierki Zozole musujące owinięte w kawałki folii aluminiowej, schowane dzień wcześniej (lub rano) w sali (można też poprosić panią, która przynosi posiłki, aby schowała cukierki podczas gdy dzieci będą na podwórku).


Przebieg zajęć:
1. Po śniadaniu nauczycielka zaprasza wszystkie dzieci na dywan, aby usiadły w kole, informuje o dotarciu pewnej paczki, którą wcześnie rano przyniósł listonosz do naszej grupy. Zadaje pytanie dzieciom: Co w niej może być, jak myślicie? –dzieci długo zgadują. Nauczycielka pozwala na wyczerpanie wszystkich pomysłów, przytakuje na każdy pomysł odpowiedzią typu: możliwe, może masz rację, kto wie, zobaczymy itp. Daje wszystkim szansę na wypowiedzenie się, nawet po kilka razy, jeśli jest taka potrzeba.
2. Oficjalne otwarcie paczki, wyjęcie srebrnego urządzenia z dołączonym bilecikiem, odczytanie przez dzieci bileciku (napis: „Pani Kamila”). Nauczycielka pyta dzieci, co to za urządzenie, dzieci rozpoznają słuchawki. Nauczycielka zakłada słuchawki na uszy i cichym, tajemniczym głosem powiadamia, że w tych słuchawkach coś słychać, nauczycielka prosi szeptem o ciszę, bo słyszy jakiś sygnał, nasłuchuje chwilkę, po czym mówi do dzieci pełnym grozy i zdumienia głosem, że to sygnał z kosmosu: „Kosmici mają dla Was jakieś zadania. Aha… w Sali są jakieś pudełeczka z naklejkami dla Was, poszukajcie jakiś tajemniczych pojemniczków.
3. Kontynuacja przekazywania poleceń z kosmosu: zróbcie prace plastyczne o tematyce kosmicznej, ułóżcie je płasko na stoliku, żeby można było zobaczyć z góry, z kosmosu.
4. Prezentacja prac: dzieci dobierają się w pary i opowiadają sobie, co znajduje się na ich obrazkach, następnie nauczycielka prosi aby np. Jaś opowiedział, co znajduje się na obrazku Krzysia i odwrotnie (nie mówimy o sobie, ale o koledze, można wtedy sprawdzić, czy dzieci potrafią słuchać drugiej osoby i powtórzyć to co usłyszały).
5. Wyjście na podwórko przedszkolne: zadanie kosmiczne nr 2: oznaczcie swoje podwórko tak, aby było je widać z kosmosu. Dzieci otrzymują kolorową kredę i mogą narysować jakiś duży i wspólny znak rozpoznawczy na ziemi (plac betonowy itp.). Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym.
6. Powrót do Sali, posiłek.
7. Kolejny sygnał z kosmosu: wykonajcie i przygotujcie kosmiczne pojazdy w podróż. Dzieci w grupach kilkuosobowych tworzą pojazdy dla siebie, wykorzystując duże klocki, krzesełka, duże kartony tekturowe, koce, płachty materiałów, zabawki z sali itp.
8. PODWIECZOREK –posiłek przed podróżą, nabierzmy sił i w drogę.
9. Następny sygnał z kosmosu: przygotujcie dla siebie skafander kosmiczny. Dzieci wykonują strój: z bibuły i folii aluminiowej (mają do dyspozycji sznureczek, taśmę, nożyczki i kleje , kredki pastelowe, naklejki, kawałki materiałów itp. Wg uznania nauczycielki)
10. UWAGA! Przygotować się: 3, 2, 1, START! Ruszamy! Pozwolić dzieciom na inwencję twórczą i wykorzystanie wyobraźni, nauczycielka jedzie w podróż wraz z dziećmi i bawi się z nimi, wędrując po różnych, nieznanych planetach.
11. Powrót na Ziemię, ostatni sygnał z kosmosu: nauczycielka potarza na głos to co słyszy w słuchawkach: „Stanąć przy drzwiach, 5 kroków prosto, 10 kroków w lewo, … , co to? Zobaczcie, to kosmiczny poczęstunek dla nas!” Nauczycielka wyciąga schowane cukierki owinięte w folię aluminiową i częstuje dzieci.
12. Rozejście się dzieci do domów, kontynuacja zabawy z tymi, którzy zostają dłużej w przedszkolu lub czas wolny na swobodną zabawę dzieci.
Wyświetleń: 1452


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.