Katalog

Alina Misiak
Uroczystości, Program nauczania

"Ratujmy naszą Planetę" - obchody Dnia Ziemi

- n +

Program autorski obchodów Dnia Ziemi w nauczaniu zintegrowanym pod hasłem
"Ratujmy naszą Planetę"

W tym roku postanowiliśmy uroczyście obchodzić święto naszej planety. W ramach edukacji ekologicznej zorganizowałam dla klas I - III konkurs ekologiczny w kilku etapach, który złożyły się różne zadania i konkurencje.

Cele edukacyjne
- poznanie podstawowych problemów ekologicznych,
- rozwijanie emocjonalnych więzi z otaczającą przyrodą,
- rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi i wartości naturalnego
środowiska, niedole zwierząt i piękno przyrody,
- kształtowanie zamiłowania do czystości i porządku w klasie, w szkole i w domu rodzinnym.

Uczniowie mojej klasy jako współorganizatorzy przygotowali przedstawienie teatralne pt.,, Zielony Skrzat". Po przedstawieniu odbywa się pierwsza konkurencja.

I. Quiz ekologiczny dla drużyn klasowych ( po 2 osoby z klasy ) Oto przykład pytań

Klasa I
1. Jak nazywa się ptak, który leczy drzewa?
2. Wymień dwa znane ci drzewa liściaste?
3. Ścieki to woda?
a) wykorzystywana w fabrykach i w życiu codziennym
b) spływająca po szybie
c) kapiąca z dachu

Klasa II
1. Co to jest środowisko?
2. Zdrowe warzywa to:
a) spryskane środkami chemicznymi
b) piękne i dojrzałe
c) wyhodowane na nawozie naturalnym
3. Ekologia zajmuje się:
a) polityką
b) ochroną środowiska przyrodniczego
c) malarstwem, poezją

Klasa III
1. Atmosferę zatruwają:
a) dzieci jeżdżące na rowerze
b) dymy i popioły przemysłowe
c) spaliny samochodowe
2. Jakie jest znaczenie lasu?
3. Jakie znasz formy ochrony przyrody?
II. Konkurencja to ,, Zielone zajęcia w terenie" z podziałem na klasy
( Konkurencje sportowe)
Klasa I - ,, Wyścigi z woreczkami"
Klasa II - ,, Bieg slalomem z piłkami na czas"
Klasa III - ,, Przenoszenie kubka z wodą na czas"

Po konkurencjach sportowych dzieci porządkowały cały teren wokół boiska szkolnego, wybierały miejsca i sadziły drzewka ozdobne. Drzewka zostały zakupione za pieniądze dzieci i nauczycieli, wcześniej została przeprowadzona akcja pod hasłem ,, Zielona złotówka".

III. Konkurencja ,,Zielone zadania " - realizowane w klasach pod kierunkiem wychowawców.

Przedstawiciele drużyn klasowych losują koperty z zadaniami :
- Edukacja przyrodnicza: układają puzzle zwierząt, uzupełniają odpowiedzi związane z ilustracją. - Edukacja polonistyczna: układają hasła ekologiczne rozsypanki wyrazowej , rozwiązują krzyżówki.
- Edukacja matematyczna: uczniowie rozwiązują zadania z treścią związane z ochroną środowiska.

IV. Konkurencja ,, Pokaz mody ekologicznej"
- wybór najbardziej zielonej klasy.

V. Konkurencja muzyczna
- klasy przedstawiają piosenkę o tematyce przyrodniczej.

VI. Konkurencja plastyczna
- podsumowanie konkursu plastycznego, wcześniej- klasy pod kierunkiem wychowawców przygotowały ,, Projekt zielonej szkoły"- prace zdobiły korytarz szkolny.

Każda konkurencja była punktowana, maksymalnie można było uzyskać 3 punkty.

VII. Powołana komisja podsumowała wyniki wszystkich konkurencji wybrano EKO - klasę, a pozostałym klasom wręczono dyplomy ,,Przyjaciel Przyrody".


Wnioski: Dzieci brały aktywny udział w organizowanych zajęciach. Podczas konkursowych zmagań panowała sympatyczna atmosfera. Zaplanowane cele zostały zrealizowane. Uczniowie zrozumieli, że ochrona przyrody jest ochroną zdrowia człowieka. Przyswoili sobie wiadomości i problemy ekologiczne. Wykazali się wiedzą z zakresu ochrony środowiska i dowiedli, że zasługują na miano Przyjaciół Przyrody.

Dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą nauczone proekologicznego myślenia, w okresie dojrzałym jest w stanie naprawić lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na Ziemi.

Opracowanie: Alina Misiak

Wyświetleń: 2960


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.