Program autorski obchodów Dnia Ziemi w nauczaniu zintegrowanym pod hasłem
"Ratujmy naszą Planetę"
W tym roku postanowiliśmy uroczyście obchodzić święto naszej planety. W ramach edukacji ekologicznej zorganizowałam dla klas
I - III konkurs ekologiczny w kilku etapach, który złożyły się różne zadania i konkurencje.
Cele edukacyjne
- poznanie podstawowych problemów ekologicznych,
- rozwijanie emocjonalnych więzi z otaczającą przyrodą,
- rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi i wartości naturalnego
środowiska, niedole zwierząt i piękno przyrody,
- kształtowanie zamiłowania do czystości i porządku w klasie, w szkole i
w domu rodzinnym.
Uczniowie mojej klasy jako współorganizatorzy przygotowali przedstawienie
teatralne pt.,, Zielony Skrzat".
Po przedstawieniu odbywa się pierwsza konkurencja.
I. Quiz ekologiczny dla drużyn klasowych ( po 2 osoby z klasy )
Oto przykład pytań
Klasa I
1. Jak nazywa się ptak, który leczy drzewa?
2. Wymień dwa znane ci drzewa liściaste?
3. Ścieki to woda?
a) wykorzystywana w fabrykach i w życiu codziennym
b) spływająca po szybie
c) kapiąca z dachu
Klasa II
1. Co to jest środowisko?
2. Zdrowe warzywa to:
a) spryskane środkami chemicznymi
b) piękne i dojrzałe
c) wyhodowane na nawozie naturalnym
3. Ekologia zajmuje się:
a) polityką
b) ochroną środowiska przyrodniczego
c) malarstwem, poezją
Klasa III
1. Atmosferę zatruwają:
a) dzieci jeżdżące na rowerze
b) dymy i popioły przemysłowe
c) spaliny samochodowe
2. Jakie jest znaczenie lasu?
3. Jakie znasz formy ochrony przyrody?
II. Konkurencja to ,, Zielone zajęcia w terenie" z podziałem na klasy
( Konkurencje sportowe)
Klasa I - ,, Wyścigi z woreczkami"
Klasa II - ,, Bieg slalomem z piłkami na czas"
Klasa III - ,, Przenoszenie kubka z wodą na czas"
Po konkurencjach sportowych dzieci porządkowały cały teren wokół boiska
szkolnego, wybierały miejsca i sadziły drzewka ozdobne.
Drzewka zostały zakupione za pieniądze dzieci i nauczycieli, wcześniej została
przeprowadzona akcja pod hasłem ,, Zielona złotówka".
III. Konkurencja ,,Zielone zadania " - realizowane w klasach pod kierunkiem
wychowawców.
Przedstawiciele drużyn klasowych losują koperty z zadaniami :
- Edukacja przyrodnicza: układają puzzle zwierząt, uzupełniają odpowiedzi
związane z ilustracją.
- Edukacja polonistyczna: układają hasła ekologiczne rozsypanki wyrazowej ,
rozwiązują krzyżówki.
- Edukacja matematyczna: uczniowie rozwiązują zadania z treścią związane
z ochroną środowiska.
IV. Konkurencja ,, Pokaz mody ekologicznej"
- wybór najbardziej zielonej klasy.
V. Konkurencja muzyczna
- klasy przedstawiają piosenkę o tematyce przyrodniczej.
VI. Konkurencja plastyczna
- podsumowanie konkursu plastycznego, wcześniej- klasy pod kierunkiem
wychowawców przygotowały ,, Projekt zielonej szkoły"-
prace zdobiły korytarz szkolny.
Każda konkurencja była punktowana, maksymalnie można było uzyskać 3 punkty.
VII. Powołana komisja podsumowała wyniki wszystkich konkurencji wybrano
EKO - klasę, a pozostałym klasom wręczono dyplomy
,,Przyjaciel Przyrody".
Wnioski:
Dzieci brały aktywny udział w organizowanych zajęciach. Podczas konkursowych zmagań panowała
sympatyczna atmosfera. Zaplanowane cele zostały zrealizowane. Uczniowie zrozumieli, że ochrona
przyrody jest ochroną zdrowia człowieka. Przyswoili sobie wiadomości i problemy ekologiczne.
Wykazali się wiedzą z zakresu ochrony środowiska i dowiedli, że zasługują na miano Przyjaciół
Przyrody.
Dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą nauczone proekologicznego myślenia, w
okresie dojrzałym jest w stanie naprawić lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego
poprzedników na Ziemi.
Opracowanie: Alina Misiak