Katalog Aneta Krupa, 2011-06-02 Myszków Chemia, Konspekty Poznajemy budowę atomów i cząsteczekKLASA I GIMNAZJUM mgr Aneta Krupa Temat: Poznajemy świat atomów i cząsteczek ( ścieżka filozoficzna ). Cele lekcji • uczeń wie: - jak zbudowana jest materia; - jakie są najważniejsze założenia teorii atomistyczno – cząsteczkowej budowy materii; - że atom jest najmniejszą częścią pierwiastka zachowującą jego właściwości; - że istnieją różnice we właściwościach atomów różnych pierwiastków; • uczeń umie: - wykonać doświadczenie potwierdzające ziarnistość materii; - wykonać model dowolnej cząsteczki związku chemicznego; Metody nauczania • praktyczna: doświadczenie • słowna • ćwiczenia Pomoce • podręcznik • odczynniki: atrament, woda, manganian (VII) potasu; • sprzęt laboratoryjny: 2 probówki, zlewka; • papierowe modele atomów; • kulkowe modele atomów; Tok lekcji I. Sprawy organizacyjne. II. Wprowadzenie do lekcji Doświadczenie Temat: Obserwowanie zjawiska dyfuzji. a) W probówce z wodą umieszczamy jeden kryształek manganianu (VII) potasu-KMnO4 b) Do wody w probówce dodamy jedną kroplę atramentu Spostrzeżenia W obydwóch probówkach ( bez mieszania) następuje powolne rozpuszczanie i zabarwianie wody . Wniosek Zachodzi zjawisko dyfuzji czyli samorzutne mieszanie stykających się substancji. Cząsteczki jednej substancji (atrament, KMnO4) wnikają między cząsteczki drugiej ( wody ) - świadczy to o ziarnistej budowie materii i ciągłym ruchu cząstek, z jakich materia jest zbudowana. III. Lekcja właściwa (1) Atom jest najmniejszą cząstką materii. (2) Materia zbudowana jest z maleńkich cząstek, które są w ciągłym ruchu. (3) Dyfuzja - samorzutne mieszanie stykających się substancji. (4) Zjawisko dyfuzji jest dowodem istnienia atomów i cząsteczek, i świadczy o ziarnistej budowie materii. (5) Teoria atomistyczno - cząsteczkowa opracowana została przez John’a Daltona. Założenia tej teorii są następujące: a) atomy tego samego pierwiastka są identyczne pod względem masy i rozmiarów; b) atomy mają kształt kulisty; c) atom jest najmniejszą cząstką pierwiastka, która posiada wszystkie cechy tego pierwiastka; d) atomy łączą się, tworząc cząsteczki; e) związek chemiczny jest zbiorem takich samych cząsteczek; (6) Cząsteczka pierwiastka chemicznego powstaje po połączeniu co najmniej dwóch takich samych atomów np. O2 – jedna cząsteczka tlenu złożona z dwóch atomów; P6 - jedna cząsteczka fosforu złożona z sześciu atomów; 3H2 – trzy cząsteczki wodoru złożone z sześciu atomów; (7) Cząsteczka związku chemicznego powstaje po połączeniu co najmniej dwóch różnych atomów np. CO2 – jedna cząsteczka tlenku węgla złożona z jednego atomu węgla i dwóch atomów tlenu, łącznie trzy atomy; 3NaCl – trzy cząsteczki chlorku sodu złożone z trzech atomów sodu i trzech atomów chloru, łącznie sześć atomów; 4Al2S3 - cztery cząsteczki siarczku glinu złożone z 8 atomów glinu i 12 atomów siarki, łącznie 20 atomów; (8) Maria Skłodowska - Curie odkryła polon i rad oraz przyczyniła się do odkrycia zjawiska promieniotwórczości. (9) Model atomu, uwzględniając złożoność jego budowy, opracował Ernest Rutherford: • • • • Atom jako układ • • • • • krążą elektrony planetarny • • • • • • • • • • jądro • • • • (10)Twórcą mechaniki kwantowej oraz współczesnej teorii budowy atomu był Niels Bohr: pop powłoki elekronowe, po których krążą elektrony jądro IV. Praca domowa Podaj poprawny odczyt substancji wraz z ilością atomów: H2, 4Zn, 4N2, 3CaO, Al2O3, 3SiO2, 2K2O. V. Podsumowanie lekcji, oceny dla aktywnych uczniów. Wyświetleń: 3129
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |