Katalog

Iwona Kowalska, 2011-06-01
Tychy

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Zajęcia profilaktyczne

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ opracowany wspólnie przez uczniów klas III i nauczyciela chemii.

Uwaga: Scenariusz zajęć opracowywany przez uczniów spełnia swoje cele zarówno wśród uczniów, którzy układali scenariusz jak i tych , którzy będą brać udział w zajęciach przeprowadzonych na jego podstawie. Zalecane jest aby to uczniowie przygotowujący plan zajęć poprowadzili te zajęcia dla swoich kolegów i koleżanek z innych klas.
Czas zajęć : 2 godziny lekcyjne.

TEMAT: „................................................................................”
Uczniowie sami podają temat lekcji na końcu zajęć np.-Nie pal – szkoda życia
CELE:
- uświadomienie uczniom przyczyn sięgania po papierosy ,
- poznanie substancji chemicznych zawartych w papierosie
i ich wpływu na organizm człowieka,
- uświadomienie uczniom jakie korzyści daje niepalenie ,
- nabranie przez uczniów przekonania, co do konieczności ochrony zdrowia
- kształtowanie negatywnych postaw wobec palenia, wzmacnianie zachowań alternatywnych,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnej opinii,
- kształtowanie umiejętności kooperacji podczas pracy grupach.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.”Burza mózgów”
Uczniowie podają skojarzenia do słowa PAPIEROS i kolejno zapisują je na tablicy. Wspólnie z nauczycielem grupują skojarzenia a następnie ścierają tablicę tak aby tylko pozostały skojarzenia negatywne.

2. Uczniowie w grupach próbują odpowiedzieć na pytanie – Dlaczego uczniowie palą?.
Po wykonaniu zadania odczytują na głos odpowiedzi, po czym następuje krótka dyskusja .

3. Omówienie zagadnienia – skutki palenia papierosów.

a) Prezentacja krótkich filmów profilaktycznych związanych z nałogiem palenia papierosów, dostępnych w bibliotece szkolnej lub na ogólnodostępnych stronach internetowych np. „Palenie zabija”, „Nie pal szkoda życia”.

b) Uczniowie pod okiem nauczyciela demonstrują przygotowane wcześniej doświadczenie ukazujące skutki jakie mogą wywołać substancje zawarte w dymie papierosowym.

Opis doświadczenia;
W korku butli 5 litrowej wywiercamy otwór do którego wkładamy kawałek gumowej rurki. Na końcu rurki umieszczony zostanie zapalony papieros. W butli robimy blisko dna dziurki i zaklejamy taśmą klejącą. Do naczynia następnie wlewamy wodę i zakręcamy zakrętką z umieszczoną wcześniej rurką i papierosem. Papierosa zapalamy a taśmę klejąca odklejamy z butelki. Woda wylewająca się z butli umożliwia zebranie dymu papierosowego w zamkniętym naczyniu. Gdy cała woda się wyleje zaklejamy otwory ponownie taśmą. Pod zakrętką umieszczamy watę i przepuszczamy przez nią dym tytoniowy. Obserwujemy substancję osadzoną na wacie. Uwaga: aby dym tytoniowy nie wylatywał z butli można do wylotu naczynia przyłożyć druga butlę.
Uczniowie obserwują wynik doświadczenia i podają swoje przemyślenia i wnioski.

Uczniowie mogą oglądać filmy w trakcie przeprowadzania doświadczenia, którego wykonanie zajmuje ok. od 5 do 10 minut.

c) Uczniowie w grupach wyszukują informacje o substancjach zawartych w dymie tytoniowym i nikotynie oraz skutków jakie one wywołują na organizm człowieka ( w podręcznikach lub na podstawie oglądanej prezentacji multimedialnej). Następnie na dużym arkuszu brystolu rysują dużego papierosa obok wypisują substancje chemiczne zawarte w nikotynie i dymie papierosowym oraz skutki jakie one wywierają na organizm człowieka. Do papierosa dorysowują dym w kształcie czaszki.
Po zakończonej pracy następuje krótka dyskusja na temat skutków palenia (nie tylko tych zdrowotnych).

4. Wspólna dyskusja na temat – „Co daje niepalenie?”
Uczniowie na przygotowanych wcześniej kolorowych karteczkach wypisują swoje propozycje, które następnie odczytują i przypinają pod wywieszonym wcześniej napisanym na brystolu pytaniem.
Uczniowie rozwiązują zadanie:
Oblicz ile pieniędzy mógłby oszczędzić palacz wypalający paczkę papierosów dziennie w ciągu miesiąca, roku, 20 lat . Paczka papierosów kosztuje ok. 10 zł.
Po dokonaniu obliczeń uczniowie wyciągają wnioski i zastanawiają się co zamiast papierosów mógłby sobie kupić palacz.

5. Uczniowie na zakończenie zajęć rysują plakaty i układają hasła zniechęcające do palenia papierosów.
Jedno z haseł zostaje wpisane jako temat zajęć.

6. Uczniowie z wykonanych samodzielnie materiałów wykonują gazetkę w klasie lub na terenie szkoły.

7. Zakończenie zajęć – podsumowanie pracy, samoocena uczniów, wypełnianie kart ewaluacji (co mi się podobało w zajęciach a co bym zmienił).



Wyświetleń: 1393


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.