Katalog Iwona Kowalska, 2011-06-01 Tychy Lekcja wychowawcza, Konspekty Zajęcia profilaktyczneSCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ opracowany wspólnie przez uczniów klas III i nauczyciela chemii. Uwaga: Scenariusz zajęć opracowywany przez uczniów spełnia swoje cele zarówno wśród uczniów, którzy układali scenariusz jak i tych , którzy będą brać udział w zajęciach przeprowadzonych na jego podstawie. Zalecane jest aby to uczniowie przygotowujący plan zajęć poprowadzili te zajęcia dla swoich kolegów i koleżanek z innych klas. Czas zajęć : 2 godziny lekcyjne. TEMAT: „................................................................................” Uczniowie sami podają temat lekcji na końcu zajęć np.-Nie pal – szkoda życia CELE: - uświadomienie uczniom przyczyn sięgania po papierosy , - poznanie substancji chemicznych zawartych w papierosie i ich wpływu na organizm człowieka, - uświadomienie uczniom jakie korzyści daje niepalenie , - nabranie przez uczniów przekonania, co do konieczności ochrony zdrowia - kształtowanie negatywnych postaw wobec palenia, wzmacnianie zachowań alternatywnych, - kształtowanie umiejętności wyrażania własnej opinii, - kształtowanie umiejętności kooperacji podczas pracy grupach. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1.”Burza mózgów” Uczniowie podają skojarzenia do słowa PAPIEROS i kolejno zapisują je na tablicy. Wspólnie z nauczycielem grupują skojarzenia a następnie ścierają tablicę tak aby tylko pozostały skojarzenia negatywne. 2. Uczniowie w grupach próbują odpowiedzieć na pytanie – Dlaczego uczniowie palą?. Po wykonaniu zadania odczytują na głos odpowiedzi, po czym następuje krótka dyskusja . 3. Omówienie zagadnienia – skutki palenia papierosów. a) Prezentacja krótkich filmów profilaktycznych związanych z nałogiem palenia papierosów, dostępnych w bibliotece szkolnej lub na ogólnodostępnych stronach internetowych np. „Palenie zabija”, „Nie pal szkoda życia”. b) Uczniowie pod okiem nauczyciela demonstrują przygotowane wcześniej doświadczenie ukazujące skutki jakie mogą wywołać substancje zawarte w dymie papierosowym. Opis doświadczenia; W korku butli 5 litrowej wywiercamy otwór do którego wkładamy kawałek gumowej rurki. Na końcu rurki umieszczony zostanie zapalony papieros. W butli robimy blisko dna dziurki i zaklejamy taśmą klejącą. Do naczynia następnie wlewamy wodę i zakręcamy zakrętką z umieszczoną wcześniej rurką i papierosem. Papierosa zapalamy a taśmę klejąca odklejamy z butelki. Woda wylewająca się z butli umożliwia zebranie dymu papierosowego w zamkniętym naczyniu. Gdy cała woda się wyleje zaklejamy otwory ponownie taśmą. Pod zakrętką umieszczamy watę i przepuszczamy przez nią dym tytoniowy. Obserwujemy substancję osadzoną na wacie. Uwaga: aby dym tytoniowy nie wylatywał z butli można do wylotu naczynia przyłożyć druga butlę. Uczniowie obserwują wynik doświadczenia i podają swoje przemyślenia i wnioski. Uczniowie mogą oglądać filmy w trakcie przeprowadzania doświadczenia, którego wykonanie zajmuje ok. od 5 do 10 minut. c) Uczniowie w grupach wyszukują informacje o substancjach zawartych w dymie tytoniowym i nikotynie oraz skutków jakie one wywołują na organizm człowieka ( w podręcznikach lub na podstawie oglądanej prezentacji multimedialnej). Następnie na dużym arkuszu brystolu rysują dużego papierosa obok wypisują substancje chemiczne zawarte w nikotynie i dymie papierosowym oraz skutki jakie one wywierają na organizm człowieka. Do papierosa dorysowują dym w kształcie czaszki. Po zakończonej pracy następuje krótka dyskusja na temat skutków palenia (nie tylko tych zdrowotnych). 4. Wspólna dyskusja na temat – „Co daje niepalenie?” Uczniowie na przygotowanych wcześniej kolorowych karteczkach wypisują swoje propozycje, które następnie odczytują i przypinają pod wywieszonym wcześniej napisanym na brystolu pytaniem. Uczniowie rozwiązują zadanie: Oblicz ile pieniędzy mógłby oszczędzić palacz wypalający paczkę papierosów dziennie w ciągu miesiąca, roku, 20 lat . Paczka papierosów kosztuje ok. 10 zł. Po dokonaniu obliczeń uczniowie wyciągają wnioski i zastanawiają się co zamiast papierosów mógłby sobie kupić palacz. 5. Uczniowie na zakończenie zajęć rysują plakaty i układają hasła zniechęcające do palenia papierosów. Jedno z haseł zostaje wpisane jako temat zajęć. 6. Uczniowie z wykonanych samodzielnie materiałów wykonują gazetkę w klasie lub na terenie szkoły. 7. Zakończenie zajęć – podsumowanie pracy, samoocena uczniów, wypełnianie kart ewaluacji (co mi się podobało w zajęciach a co bym zmienił). Wyświetleń: 1393
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |