Katalog

Iwona Kowalska, 2011-06-01
tychy

Fizyka, Konspekty

Scenariusz lekcji fizyki

- n +

Konspekt lekcji.
Rodzaj zajęć: lekcja fizyki w klasie pierwszej gimnazjum.
Nauczyciel: Iwona Kowalska

Temat lekcji: Prawo Pascala.

Cel lekcji: Utrwalenie pojęcia parcia, ciśnienia oraz poznanie treści prawa Pascala.

Cele operacyjne:
uczeń:
- umie wyjaśnić prawo Pascala na podstawie cząsteczkowej budowy materii,
- umie opisać budowę i zasadę działania prasy hydraulicznej i podnośnika hydraulicznego (pneumatycznego),
- umie podać przykłady zastosowania prawa Pascala w technice,
- przeprowadzić doświadczenie potwierdzające słuszność prawa Pascala,
- wie jaka jest treść prawa Pascala dla cieczy i gazów.

Cele kształcące:
- rozbudzanie i pogłębianie zainteresowań zjawiskami fizycznymi
- kształtowanie umiejętności obserwacji, opisywania i wyjaśniania zjawisk fizycznych
- doskonalenie umiejętność twórczego rozwiązywania problemów
- rozwijanie umiejętności wykonywania doświadczeń i prezentowania wyników obserwacji eksperymentów i przemyśleń pracy indywidualnej i zespołowej

Cele wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce życia codziennego
- rozwijanie umiejętności kulturalnego dyskutowania i argumentowania
- doskonalenie umiejętności właściwej organizacji pracy
- kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się i efektywnego współdziałania


Metoda pracy: ćwiczenia praktyczne, pokaz eksperymentów, dyskusja kierowana,

Forma organizacji pracy: praca indywidualna oraz w grupach.







PLAN LEKCJI:

1.Czynności organizacyjne.
2.Sprawdzenie i utrwalenie znajomości pojęcia ciśnienia i jego jednostek, siły nacisku , pojęcia ciśnienia hydrostatycznego i jego zależności od wysokości słupa cieczy – praca z kartą pracy
a) ciśnienie atmosferyczne
* pokaz dośw.1
Na stole kładziemy linijkę, tak aby wystawała na ok. 1/3 długości i przykrywamy kartka papieru. Następnie ręka uderzamy w linijkę.
Uczniowie obserwują efekty dośw. i próbują wyjaśnić zjawisko.
*dośw.2 (wykonuje uczeń )
Do zlewki wkładamy na dno kawałek zwiniętego papieru i wylot naczynia powoli zanurzamy w misce z wodą.
Uczniowie obserwują zjawisko i i próbują odpowiedzieć na pytanie dlaczego kartka nie zamoczyła się.
*dośw.3 (wykonują uczniowie)
Badanie zachowanie się balonika i pianki podczas obniżania ciśnienia.
Uczniowie wspólnie wykonują doświadczenie z nauczycielem i zapisują wyniki doświadczenia na karcie pracy.
b) ciśnienie hydrostatyczne
* Analiza rysunku zmiany objętości płuc w zależności od głębokości. Zapisanie wniosku na karcie pracy
* dośw. 4 (ćwiczenie dodatkowe może zostać pominięte)
Badanie zależności ciśnienia w wodzie od głębokości.
Do głębokiego naczynia z woda wkładamy odwrócona do góry dnem próbówkę i obserwujemy jak zmienia się poziom wody w jej wnętrzu podczas coraz głębszego jej zanurzania
Zapisanie wniosku na karcie pracy
3. Podanie drugiej części tematu lekcji, wprowadzenie prawa Pascala dla cieczy i gazów.

*doś. 5
Uczeń próbuje nadmuchać balon znajdujący się w pudełku. Uczniowie odpowiadają na pytanie; czy ciśnienie gazu w balonie rozchodzi się równomiernie na wszystkie strony?
* dośw. 6.
Do podziurawionego balonika wlewamy strzykawką wodę . Obserwujemy jak wypływa woda przez otwory. Uczniowie wykonują rysunek w karcie pracy i zapisują wniosek z doświadczenia, wykorzystując podane gotowe słowa i wyrażenia zapisane na tablicy.
4. Podsumowanie wiadomości.
Zapoznanie uczniów z postacią Blaise Pascala o raz omówienie jego słynnego doświadczenia z beczką. Zapisanie prawa Pascala w dzienniku badawczym wykonanie zadania podsumowującego w dzienniku badawczym.
Zadanie pracy domowej oraz zebranie kart pracy do oceny.
Dyskusja na temat – wpływu ciśnienia na organizm człowieka(ciekawostki o nurkowaniu) – jeśli zostanie trochę wolnego czasu po zrealizowaniu tematu lekcji .














Karta pracy uczeń: .............................
klasa:...............................
aktywność na lekcji:.....................
ciśnienie atmosferyczne
Zad1 Narysuj jak zmieniała się objętość ciała podczas zmian ciśnienia w pojemniku lub strzykawce.
Ciśnienie atmosferyczne obniżone ciśnienie

ciśnienie hydrostatyczne
Zad.2 Przyjrzyj się rysunkowi płuc człowieka po jego zanurzeniu na głębokość 30m i zapisz odpowiedni wniosek.
WNIOSEK:

Prawo Pascala
Zad.3 Wykonaj opis doświadczenia (rysunek) i zaznacz dokładnie jak wypływała woda przez otwory w baloniku. Zapisz wniosek wykorzystując słowa i wyrażenia zapisane na tablicy.





Wniosek:

Zad.4 Przeczytaj krótką informacje o odkrywcy poznanego dzisiaj prawa fizyki oraz zapoznaj się z jego słynnym doświadczeniem i odpowiedz na pytania.

Blaise Pascal (1623-1662) — francuski filozof, matematyk, pisarz i fizyk. Tematem jego badań były m.in. teoria prawdopodobieństwa i geometria, rozwinął idee Torricellego dotyczące próżni oraz ciśnienia w cieczach. Skonstruował jedną z pierwszych mechanicznych maszyn liczących.
Doświadczenie Pascala;
Pascal udowodnił, w słynnym doświadczeniu nazywanym „beczką Pascala”, słuszność swojego prawa oraz fakt, że wywierane ciśnienie nie zależy od ilości wody znajdującej się w zbiorniku, a jedynie od wysokości słupa cieczy. Doświadczenie polegało na rozsadzeniu solidnej beczki za pomocą niewielkiej ilości wody nalanej do cienkiej, wysokiej rurki zamontowanej nad beczką (patrz rysunek). Mimo, że wody nie było dużo, ogromne ciśnienie związane z wysokością słupa spowodowało rozszczelnienie beczki. Działo się tak, ponieważ — zgodnie z prawem Pascala — ciśnienie rozeszło się we wszystkich kierunkach jednakowo, także na boki.
Pytanie1
Jak zmienia się ciśnienie w cieczy w zależności od wysokości słupa cieczy?


Pytanie2
Czy ciśnienie wody zależy od ilości wody znajdującej się w zbiorniku?



Wyświetleń: 3318


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.