Katalog

Małgorzata Krom, 2011-06-01
Drygały

Matematyka, Harmonogramy

Indywidualny plan działań doskonalacych z matematyki 2008-09

- n +

INDYWIDUALNY PLAN DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH NA R.SZK. 2008/2009

Przedmiot: MATEMATYKA
N-l przedmiotu: Małgorzata J. Krom

Stan
dard
Umiejętność wymagająca doskonalenia Po-
ziom
opan.
06/07 Po-
ziom
opan
07/08 Po-
ziom
opan
08/09 Wska-
znik
Szk/Pol.
08/09

Sposoby ćwiczenia umiejętności

Uwagi
I I.3-Posługiwanie się własnościami figur:
-wybranie figury o określonej liczbie osi symetrii,
-wybranie figury nie posiadającej środka symetrii










I.3-Stosowanie własności trójkątów.





I.3- Posługiwanie się własnościami figur płaskich i przestrzennych.












I.3- Obliczenie powierzchni parku na mapie wykonanej wdanej skali





I.2 - Obliczanie procentu danej liczby wyrażonej w procentach,

-Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych, operowanie procentami.


- Obliczyć miarę kąta odpowiadającego danemu wycinkowi koła,









I.2-Przeliczenie jednostek energii
i wybranie odpowiedniego zapisu wykładniczego

0,50

0,33















0,28





0,18




















0,27







0,66












0,48















0,22


























0,18







0,47












0,53



































0,65









0,54 - Wykonanie przez nauczyciela ściennych tablic matematycznych:
„Osie symetrii i środki symetrii figur”,
„Figury osiowosymetryczne” i omówienie ich na lekcjach.
-Wykonanie przez uczniów wycinanek o 1,2,3,4 ,...osiach symetrii.
-Wykonanie figur mających środki symetrii lub wycięcie gotowych modeli np. z gazet- jako praca domowa.
-Zabawa w rozpoznawanie w otoczeniu figur osiowosymetrycznych i środkowosymetrycznch.
-Ćwiczenia w przekształcaniu figur w symetrii osiowej, symetrii środkowej, symetrii obrotowej i translacji.
-Tworzenie przez uczniów ornamentów rysunkowych
i wycinanek oraz ich matematyczne opisywanie.
-Zorganizowanie prezentacji wszystkich prac i wykonanie gazetki lub albumu.


-Wykonanie i przedstawienie uczniom prezentacji „Wszystko
o trójkątach”
-Ćwiczenia na stosowanie własności trójkątów : rozwiązywanie krzyżówek, „ zabawa dydaktyczna Zgaduj – zgadula”, rozwiązywanie zadań na stosowanie własności trójkątów na lekcjach aktualnych i powtórzeniowych,
-Wykonanie planszy : „ Figury płaskie– wzory”, „Bryły- wzory”,
„Pola i obwody figur płaskich”, „Twierdzenie Pitagorasa”
i wykorzystywanie ich jako pomocy dydaktycznych.
-Wskazywanie odpowiedniego wzoru wśród innych poznanych.
-Rozpoznawanie figur po jej własnościach w zabawie dydaktycznej,
-Opisywanie własności figur- w zabawie dydaktycznej,
-Domino matematyczne,
-Układanka matematyczna,
-Rozwiązywanie zadań, również egzaminacyjnych na stosowanie własności figur płaskich i przestrzennych na aktualnych
i powtórzeniowych lekcjach,
-Karty pracy dla uczniów z WSiP.

-Ćwiczenia w obliczaniu długości, powierzchni i objętości figur
i brył podobnych, wykorzystanie do obliczeń skali podobieństwa.
- Ćwiczenia w zamianie jednostek długości, pola i objętości,
-Rozwiązywanie zadań o ww tematyce.




-Ćwiczenia w działaniach na procentach na lekcjach powtórzeniowych z działu „Procenty”, utrwalenie, uzupełnienie
i usystematyzowanie wiedzy, np. w zabawach dydaktycznych.
-rozwiązywanie różnorodnych zadań z zastosowaniem obliczeń procentowych, w tym zadań testowych,
-Ćwiczenie umiejętności rachunkowych w zbiorze liczb wymiernych,

-Sporządzanie na lekcjach diagramów kołowych w celu dokładnego utrwalenia zasad ich tworzenia, w tym obliczanie miary kątów odpowiadających danym wycinkom kołowym : na lekcji wychowawczej podsumowującej wyniki w nauce klasy IIIc, wykonanie gazetki ściennej „Nasze osiągnięcia w nauce w I sem. r.szk.2008/9”.
-Zadanie i ocenienie pracy domowej „Moje wyniki w nauce” i do wyboru : „Znaki zodiaku w naszej klasie”, „Rozmiary obuwia uczniów naszej klasy” lub inne dotyczące np. uczniów całego gimnazjum.

-Utrwalenie wiadomości i umiejętności z działań na potęgach,
-Ćwiczenia w zapisywaniu danych za pomocą notacji wykładniczej ze zwróceniem uwagi na dodatkowe utrudnienia (np. zamianę jednostek)
-Zapisywanie i odczytywanie wielkości geograficznych z użyciem notacji wykładniczej,
-Ćwiczenia w przeliczaniu jednostek długości, pola i objętości oraz stosowanie w zapisach również notacji wykładniczej,
- Wykonanie przez nauczyciela tablic ściennych: „Jednostki” (2x) i wykorzystywanie ich na lekcjach.

Tablice

g.wych.


pr.dom.




wycinanki





Prezent
acja

zab.dyd.


tablice


zgadula



domino
układanka


karty
pracy

pr.dom.








Zaj.
unijne





g.wych.



gazetka



Pr.dom.




plansze

plansze




tablice
II II.2-Operowanie informacją
-Oszacowanie średniej wieku populacji na podstawie piramid wiekowych,




II.2- Operowanie informacją :
- obliczenie na podstawie danych
z tabeli średniej rocznej temperatury powietrza.

0,45

0,38 0,90







0,61 *Ćwiczenie z uczniami :
-w zamianie ułamków zwykłych i liczb dziesiętnych na procenty oraz zamianie procent na liczby,
-w poprawnym odczytywaniu informacji z diagramów kołowych,
-przetwarzaniu informacji odczytanych z wykresów w celu przedstawienia ich w innej formie.
- Wykorzystanie na lekcjach wycinków z gazet.

-Wyrobienie w uczniach wytrwałości w wykonywaniu prostych , ale długich obliczeń,
-Ćwiczenie sprawności rachunkowej uczniów, powtórzenie
i utrwalenie algorytmów działań m.in. w zabawowej formie (np. wyścigi rzędów),
-Monitorowanie umiejętności sprawności rachunkowych uczniów poprzez krótkie sprawdziany,
-Mobilizowanie uczniów do wyćwiczenia sprawności rachunkowych na dobrym poziomie poprzez zorganizowanie konkursu międzyklasowego „Mistrzowie rachunków” oraz konkursu indywidualnego „ Rachmistrz gimnazjum 2009”
-Pełnienie przez najlepszych uczniów w klasie roli „Ekspertów”.






Wycinki
z gazet






Sprawdz.


Konkurs1
Konkurs2
„Ekspert”
III III.2 - Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych,
-ułożenie wyrażenia algebraicznego odpowiadającego danej sytuacji,







0,30


0,18 0,17 *Ćwiczenia :
-w czytaniu ze zrozumieniem zadań o bardziej skomplikowanej treści,
-poprawnym ujmowaniu związków między wielkościami ,
-zapisywaniu równania odpowiadającego sytuacji w zadaniu,
-prawidłowym rozwiązywaniu równań,
*Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą algebraiczną na lekcjach i w domu .






Pr.dom
IV IV.4 – Tworzenie i realizowanie planu rozwiązania

0,33
0,24
0,96 -Zachęcenie uczniów do podejmowania prób rozwiązywania zadań o bardziej złożonej treści,
-Wyrabianie w uczniach odczucia satysfakcji z wykonania choćby części trudnego zadania i postrzegania tego w kategoriach sukcesu,
-Rozwiązywanie zadań wymagających tworzenia i realizowania planu rozwiązania w różnych formach pracy, przy zastosowaniu różnych metod.



Opracowała :
Małgorzata J.Krom

Wyświetleń: 925


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.