Katalog Małgorzata Krom, 2011-06-01 Drygały Ogólne, Harmonogramy Harmonogram działań doskonalących z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w gimnazjum 2010-2011HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W ........ NA ROK SZKOLNY 2010/2011 Z CZĘŚCI MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZEJ II. PLAN DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH Z PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZYCH NA ROK SZKOLNY 2010/2011 Umiejętność wymagająca doskonalenia Działania, formy realizacji Osoby odpow. za realizację Termin Monitoro- wanie Uwagi BIOLOGIA : Wyszukiwanie i stosowanie informacji Analiza schematów ilustrujących przebieg fotosyntezy, oddychania; Wg rozkładu Zeszyty uczniowskie Wskazywanie i opisywanie faktów i zależności Doświadczenia biologiczne : - Formułowanie wniosków, - Analiza obserwacji, Analiza układów, Praca z atlasem anatomicznym i tekstem, Analiza rysunków i schematów ilustrujących łańcuchy pokarmowe, jw jw CHEMIA: Wyszukiwanie i stosowanie informacji Analiza układu okresowego pierwiastków, Ćwiczenia z układem okresowym jw jw Wskazywanie i opisywanie faktów i zależności Pisanie równań reakcji chemicznych. Analiza budowy atomu (wykonanie i wywieszenie tablicy) Analiza doświadczeń chemicznych: obserwacja i redagowanie wniosków, Ćwiczenia dotyczące określania właściwości pierwiastków, jw Tablica ścienna, Zeszyty uczniowskie BIBLIOTEKA: -Wszystkie powyższe umiejętności doskonalone są na bieżąco, ale sporadycznie tj. wówczas gdy uczniowie proszą o pomoc w odrobieniu pracy domowej . Na bieżąco WYCHOWANIE FIZYCZNE: -Wnioskowanie na podstawie faktów i wyników doświadczeń -Przewidywanie wyników doświadczenia , stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów -Wyjaśnianie zjawisk -Przetwarzanie, odczytywanie informacji z wykresu słupkowego, kołowego -Operowanie informacją -pomiar ręczny tętna spoczynkowego oraz tętna wysiłkowego, analiza wyniku i wysnucie wniosków, -kontrola ruchomości i elastyczności stawów i mięśni podczas ćwiczeń gibkościowych, -analiza zmian -indywidualny dobór ćwiczeń , -kontrola wydolności organizmu podczas biegu – analiza wyniku, -przedstawianie wyników konkursów sportowych w formie tabel, wykresów słupkowych i kołowych, -przetwarzanie informacji, - przetwarzanie informacji, - -odczytywanie informacji, czyli umiejętności rozumienia wyników, Na bieżąco Kontrola podczas ćwiczeń, Kontrola umiejętności wykonywania pomiarów Tworzenie tabel i wykresów GEOGRAFIA, FIZYKA i ASTRONOMIA - Przetwarzanie informacji przedstawionych na rysunku(mapie) , -praca z mapą polityczną Europy i Polski, -praca z mapami hipsometrycznymi, -praca z mapami tematycznymi (wykorzystanie map ściennych oraz map do ćwiczeń jako kart pracy), -wykonywanie kartodiagramów, diagramów prostokątnych i kołowych , ćwiczenie prawidłowości oznaczeń i odczytywania, Cały rok Prace uczniów, ćwiczenia, -Porównywanie informacji zawartych na schematach -analiza schematów znajdujących się w podręczniku ucznia, -karty pracy przygotowane przez nauczyciela, -analiza i przetwarzanie informacji zawartych w postaci : wykresu, tabeli. Formułowanie wniosków; -stosowanie zadań zamkniętych dotyczących analizy danych zawartych w tabeli, Cały rok Karty pracy, zeszyty przedmiotowe, -Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych; twórcze rozwiązywanie problemów, -rozwiązywanie zadań tekstowych, których treść zawiera konkretne przykłady z życia codziennego, -analiza wyników oparta na przykładach z życia codziennego Cały rok Zeszyty przedmiotowe MATEMATYKA -Układanie i rozwiązywanie równania odpowiadającego sytuacji opisanej warunkami zadania -dobieranie do treści zadania właściwego równania w zadaniach testowych i zadaniach na dobieranie, -rozwiązywanie dodatkowych zadań tekstowych za pomocą równania i układu równań, -prezentowanie na ogólnodostępnej tablicy na korytarzu zadań rozwiązanych kilkoma metodami jednocześnie, -stworzenie teczki „Jak rozwiązać zadanie za pomocą równania?” zawierającej m.in. wzorcowe prace uczniów, Zgodnie z rozkładem materiału -Prace uczniów, -wzorcowe rozwiązania, -teczka -Stosowanie cech podobieństwa trójkątów -rozwiązywanie zadań na stosowanie cech podobieństwa trójkątów na lekcjach i na zajęciach dodatkowych, -wykonanie planszy „Cechy podobieństwa trójkątów”, ....jw -plansza „Cechy pod.. trójkątów, -zeszyty uczn. Obliczanie pól powierzchni i objętości brył: -Obliczanie pól powierzchni dachów i zinterpretowanie wyników -utrwalenie wzorów na pola figur płaskich, -przeliczanie jednostek pola, -ćwiczenia we właściwym odczytywaniu informacji z rysunku i treści zadania, - odnoszenie sytuacji z zadania do życia codziennego, -rozwiązywanie zadań nietypowych z odniesieniem do życia codziennego, również egzaminacyjnych, ....jw -plansza, - karty pracy, -testy, -zeszyty przedmiotowe, -Posługiwanie się własnościami figur - stworzenie przez chętnych uczniów portfolio „ Własności figur płaskich, -obliczanie objętości brył w zadaniach nietypowych ....jw -podręczniki, -ćwiczenia, -zeszyty, -plansza -wzory Posługiwanie się funkcjami - ćwiczenia w odczytywaniu informacji z wykresów funkcji i przetwarzaniu tych informacji, JW - Rozwiązywanie problemów -Przeprowadzenie konkursu międzyklasowego i indywidualnego „ Mistrzowie rozwiązywania zadań problemowych” i „ Mistrzowie rozwiązywania zadań z treścią”, - przygotowanie dla chętnych uczniów prac długoterminowych o tematyce problemowej, - prezentowanie zadań problemowych na tablicy ściennej przy sali 42 w kąciku - Zadania z ARCHIWUM „X” - przeprowadzenie lekcji za pomocą metod aktywizujących na rozwiązywanie zadań problemowych , - zachęcanie uczniów do rozwiązywania zadań problemowych, Wg możliwości Pomoce dydaktyczne, - Ćwiczenie umiejętności rachunkowych. -wyrobienie w uczniach wytrwałości w poprawnym wykonywaniu obliczeń, -monitorowanie sprawności rachunkowych uczniów poprzez krótkie sprawdziany, -Zorganizowanie konkursu międzyklasowego „Mistrzowie rachunków gimnazjum 2010” ” i indywidualnego „Rachmistrz gimnazjum 2010”, -pełnienie roli „ekspertów” przez najlepszych uczniów. Cały rok -zeszyty, -sprawdziany, -testy, -wyniki konkursu, Posługiwanie się własnościami figur Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem własności figur płaskich i brył przestrzennych. Zgodnie z planem pracy Zeszyty przedmiotowe Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych Rozwiązywanie równań i układów równań oraz zadań z danymi literowymi. jw jw Przewidywanie wyniku, Stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów Rozwiązywanie zadań zagadek oraz zadań problemowych rozwijających twórcze myślenie. jw jw. ZAJĘCIA TECHNICZNE: - Posługiwanie się językiem symboli, -Operowanie informacją, -wskazywanie prawidłowości w funkcjonowaniu układów i systemów, -wnioskowanie na podstawie faktów, -przewidywanie wyników doświadczenia , stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów, Analiza schematów sytuacji drogowych i skrzyżowań. Interpretacja znaków drogowych, Zeszyty uczniowskie, Testy sprawdzające, Sprawdziany. Wg rozkładu INFORMATYKA: -Przetwarzanie informacji z diagramu kołowego. -Odczytywanie informacji z wykresu słupkowego. -przedstawianie informacji w postaci diagramu kołowego. - wykorzystanie programu „Excel” na zajęciach w kl. I-III PG, - wykonywanie arkusza kalkulacyjnego do tworzenia różnych wykresów kołowych i słupkowych, - odczytywanie danych z wykresu i ich interpretacja, -Wykorzystanie pakietu Microsoft Office Kl. I-III PG Wg planu pracy Wg rozkładu -posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych, -wykorzystanie języka HTML do tworzenia stron www (poznanie kluczowych znaczników, atrybutów i wartości) Koło inform. Kl. II PG I sem. kl.II PG Opracowała: M. J. Krom Wyświetleń: 900
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |