Katalog

Magdalena Prajsnar, 2011-05-31
Korczyna

Język angielski, Program nauczania

Program zajęć kółka języka angielskiego dla klas czwartych

- n +

I WSTĘP – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program skierowany jest do uczniów klas czwartych szkoły podstawowej, którzy interesują się językiem angielskim. Ma on na celu umożliwienie im rozwijania tych zainteresowań. Jego zadaniem jest uzupełnienie wiedzy zdobytej już na lekcjach, a także pogłębienie i rozwijanie zamiłowań i talentów w tej dziedzinie.
Zajęcia kółka powinny przyzwyczajać uczestników do samodzielnej pracy, budzić aktywność, rozwijać zdolności i umiejętności, uczyć tworzenia własnych wypowiedzi (zarówno w formie ustnej jak i pisemnej). Nauczyciel bierze oczywiście pod uwagę potrzeby i możliwości dziecka adekwatne do wieku. Pamięta również o tym, że dzieci
w wieku 10 – 11 lat mają już zazwyczaj własny pogląd na świat, który je otacza, pogląd ten ma silny kierunek (dobry – zły), w związku z tym jest wrażliwy na punkcie uczciwości
i sprawiedliwości, często domaga się decyzji nauczyciela; rozumie i potrafi nazwać różnice pomiędzy rzeczywistością a fikcja; zadaje dużo pytań zazwyczaj słucha odpowiedzi, przy czym nie daje się zwieść zdawkowym odpowiedziom, wszystko chce zrozumieć; jest zdecydowany co lubi robić, a czego nie, chętnie współpracuje w grupie, uczy się z innymi
i od innych. Praca nauczyciela powinna polegać na formułowaniu problemów w taki sposób, aby wywoływały w uczniu chęć poznania danej kwestii, miały pewien stopień trudności i margines swobody w poszukiwaniu rozwiązań.
W początkowej fazie samodzielnej pracy ucznia trudności nie powinny być zbyt duże, gdyż mogłoby to zniechęcić uczestników zajęć. Nauczyciel powinien okazywać zadowolenie z każdego dobrowolnie podejmowanego wysiłku ucznia. Uczestnik zajęć odczuwa wówczas motywację do dalszej pracy, łatwiej pokonuje bariery oraz uodparnia się na trudności.
Program został sformułowany w aspekcie podmiotowym, co oznacza, że przyznaje on nauczycielom i uczniom dużą swobodę w projektowaniu procesu kształcenia. Cele są związane z zainteresowaniami i właściwościami rozwojowymi dziecka. Treści zaś podporządkowane są kształceniu umiejętności.
Praca w ramach koła powinna zachęcać do udziału w konkursach i olimpiadach
z języka angielskiego. W trakcie zajęć przekazujemy uczniom podstawowe wiadomości
i jednocześnie poznajemy ich zainteresowania i zdolności.
Zajęcia kółka powinny odbywać się raz w tygodniu w pracowni języka angielskiego. Jest to celowe ze względu na obecność w tej klasie pomocy naukowych (plansze z odmianą czasowników nieregularnych, plansza z konstrukcją there is…/there are…itd.). Charakter tych zajęć będzie odbiegał nieco formą organizacyjną od zajęć lekcyjnych. Nauczyciel będzie pełnił rolę doradcy planującego wspólnie z uczniami pracę. Będzie udostępniał niezbędne pomoce i materiały, wskazywał literaturę uzupełniającą, a także kontrolował rezultaty pracy uczniowskiej i ich wyniki. Dzieci natomiast będą miały możliwość zrozumienia, że uczenie się ma miejsce nie tylko w czasie obowiązkowych zajęć i prac domowych. Ponadto będą mogły przekonać się, że nauka języka obcego może być wielką przyjemnością.





Podczas zajęć kółka języka angielskiego uczniowie dowiadują się, że uczestnicząc
w nich będą mogli:
- pogłębić wiedzę
- rozbudzić własne zainteresowania
- przygotować się do konkursów i olimpiad
- podzielić się swoimi osiągnięciami
- wywołać u innych chęć doskonalenia języka obcego



II CELE OGÓLNE

Praca ucznia na zajęciach kółka języka angielskiego:

- zaspokaja i wzmacnia jego zainteresowania
- pogłębia i doskonali jego wiedzę
- pogłębia jego umiejętności i sprawności językowe
- wyrabia pracowitość i systematyczność
- wyzwala inicjatywę i aktywność
- budzi zainteresowanie krajami anglojęzycznymi



III CELE SZCZEGÓŁOWE

- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania nauką języka w wieku, w którym uczenie się języka jest naturalnym elementem rozwoju dziecka
- kształtowanie kluczowych umiejętności: porozumiewania się, rozwoju sprawności umysłowych, uczenia się, twórczego rozwiązywania problemów, współdziałania w zespole
- kształtowania pozytywnego stosunku do języka angielskiego
- wykorzystanie języka angielskiego w życiu codziennym
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe m.in. poprzez pozytywną informację zwrotną dotyczącą indywidualnych kompetencji językowych
- rozwijanie umiejętności mówienia o sobie, swoich zainteresowaniach, upodobaniach
- rozwijanie umiejętności pisania w języku angielskim
- rozwijanie umiejętności opisywania prostymi zdaniami danej sytuacji lub obrazka
- rozwijanie umiejętności czytania i tłumaczenia czytanego tekstu
- rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu ze słuchu
- rozwijanie zainteresowań kulturą i edukacją krajów anglojęzycznych
- stopniowe przygotowanie dzieci do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego
- zapewnienie uczniom maksimum kontaktu z językiem angielskim
IV TREŚCI PROGRAMOWE

1) Słownictwo:
Klasa i jej wyposażenie, ulubione zajęcia dzieci, polecenia wydawane przez nauczyciela, owoce i warzywa, choroby i dolegliwości, części ciała, wygląd, ubrania, dyscypliny sportowe, pogoda, rodzina, dom, miasto, ulica, liczebniki główne i porządkowe od 1do 100, zakupy, żywność, kraje i narodowości, podróże, zwierzęta, pory roku, plan dnia (dzień w którym uczeń idzie do szkoły i dzień wolny od zajęć lekcyjnych), określenia czasowe i przestrzenne, zawody, święta.

2) Gramatyka:
Czasowniki: be, have got, want, can/can’t i inne, rzeczowniki policzalne w liczbie pojedynczej i mnogiej, przedimki, zdania oznajmujące, przeczące i pytające w czasie Present Simple, Present Continuous, Past Simple, zaimki osobowe i dzierżawcze, dopełniacz saksoński, przedimek określony i nieokreślony, zaimki wskazujące, konstrukcja: there is/are, określniki some i any, przyimki.

3) Komunikacja:
Frazy i zdania wyrażające podstawowe funkcje językowe – powitanie, pożegnanie, przedstawianie się. Ponadto mówienie o swojej rodzinie, przyjaciołach, zainteresowaniach, o swoich zwyczajach i nawykach, pytanie o różnego rodzaju informacje (np. na dworcu, podczas zwiedzania miasta), przepraszanie, proszenie
o pomoc, kupowanie. Sposoby użycia tych fraz (zdań).

4) Kultura i cywilizacja:
Wybrane fakty (położenie w Europie, flaga, święta, zwyczaje, edukacja, waluta) dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego.

5) Wymowa:
Angielski alfabet, zwrócenie uwagi na różnice w wymowie i pisowni (krótkie formy), różnice fonetyczne między językiem polskim i angielskim ze szczególnym uwzględnieniem prostych zagadnień związanych z intonacją (np. zdanie oznajmujące, pytanie).

6) Wymagania:

- Słuchanie:
Rozumienie poleceń nauczyciela, rozumienie sensu wypowiedzi, wskazanie tematu przewodniego w wysłuchanej wypowiedzi.
- Mówienie:
Poprawne wymawianie poznanych słów, odpowiadanie na pytania w prostych sytuacjach życia codziennego, mówienie o sobie, o rodzinie, szkole, itp., prośba o pomoc.



- Czytanie:
Rozpoznawanie słów, zwrotów i prostych zdań oraz umiejętność przypisywania ich kontekstom werbalnym (proste definicje) i wizualnym, rozumienie prostych tekstów, krótkich instrukcji, narracji lub dialogu.
- Pisanie:
Poprawne zapisywanie słów, zwrotów i zdań, sporządzanie prostego opisu (osoby, porządku dnia, zwierzęcia), uzupełnianie zdań o uprzednio określonym znaczeniu.

V PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Cele założone w programie będą realizowane za pomocą następujących metod i form nauczania oraz środków dydaktycznych:

1) Metody:
ćwiczeń praktycznych, komunikacyjna, audiolingwalna, piosenka, gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, wizualna, rozmowa kierowana, pogadanka

2) Formy:
lockstep, turn – taking, praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa

3) Środki dydaktyczne:
podręczniki: Kuczyński M. Angielski dla twoich potrzeb, Dąbrowski K. Co za czasy, i inne, notatki własne, kserokopie ćwiczeń gramatycznych, repetytoria gramatyczne
i leksykalne, kserokopie tekstów do czytania, słowniki języka angielskiego, flashcards & pictures, magnetofon, kasety audio, kasety video, płyty CD.

VI ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA

Uczeń:
1. Wykazuje duże zainteresowanie językiem angielskim.
2. Aktywnie uczestniczy we wszystkich zajęciach.
3. Z zaangażowaniem podejmuje wszelkie działania przyczyniające się do opanowania tego języka w jak najlepszym stopniu.
4. Porozumiewa się z kolegami w języku angielskim, nie tylko w czasie zajęć szkolnych ale i poza szkołą.
5. Regularnie ćwiczy swoje umiejętności językowe.
6. Zna i potrafi wykorzystywać swoje mocne strony, pracuje nad słabymi.
7. Zna i stosuje zasady prawidłowej wymowy, poprawnie operuje akcentem.
8. Pracuje wytrwale, cierpliwie, umie skoncentrować się na pracy i nauce.
9. Potrafi efektywnie pracować w grupie.
10. Ma poczucie własnej wartości, radzi sobie z nieśmiałością w trakcie mówienia.
11. Uświadamia innym jak obecnie istotna jest znajomość języków obcych.
12. Zna swoje możliwości i nie zniechęca się ciężką pracą.


VII EWALUACJA PROGRAMU

Najistotniejszym elementem ewaluacji programu będzie obserwacja postępów dzieci na zajęciach oraz w czasie konkursów i olimpiad przedmiotowych. Istotna będzie również frekwencja uczestników na zajęciach kółka, zaangażowanie uczniów w realizację przedsięwzięć koła oraz zainteresowanie rodziców.
Istotnym elementem ewaluacji będą także ankiety przeprowadzone wśród uczestników zajęć pod koniec roku szkolnego, co stanowić będzie materiał do wnioskowania i wprowadzania ewentualnych korekt.


PRZYKŁADOWA ANKIETA DLA UCZESTNIKA ZAJĘĆ KÓŁKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Oceń w skali 1 – 6 poprzez wstawienia
w odpowiedniej rubryce znaku X 1 2 3 4 5 6
1. Z radością uczestniczyłem/am w zajęciach kółka języka angielskiego
2. Miałem/am możliwość rozwoju swoich zainteresowań
3. Pogłębiłem/am swoją wiedzę i umiejętności
4. Miałem/am wpływ na tematykę zajęć
5. Ogólna ocena osoby prowadzącej zajęcia



VIII REGULAMIN KÓŁKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

1. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (jedna godzina).
2. Uczeń uczęszcza na zajęcia regularnie.
3. Podczas pracy na zajęciach kółka uczniowie powinni być skoncentrowani.
4. Każdy uczeń prowadzi notatki w specjalnie przeznaczonym do tego zeszycie.
5. Otrzymane od nauczyciela kserokopie ćwiczeń składamy do teczki po to, aby
w późniejszym czasie móc z nich skorzystać np. w czasie obowiązkowych zajęć lekcyjnych, w domu lub w przyszłości ponownie na zajęciach kółka.
6. W czasie całorocznej pracy uczniowie pilnie śledzą najnowsze ciekawostki
z dziedziny języka angielskiego, ukazujące się w prasie, telewizji, Internecie, i starają się w poprawnej i budzącej ciekawość formie przekazać je kolegom.
7. Uczestnicy kółka dbają o odpowiedni poziom wiedzy i pomagają nauczycielowi języka angielskiego w prowadzeniu ćwiczeń na lekcji.

Wyświetleń: 6077


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.