Katalog Danuta Zoń, 2011-05-31 Kaczyce Religia, Konspekty Zadośćuczynienie jako warunek chrześcijańskiego nawróceniaTemat: Zadośćuczynienie jako warunek chrześcijańskiego nawrócenia. Cele katechezy: 1)Uświadomienie potrzeby wynagrodzenia Bogu i bliźniemu za uczynione zło; 2)Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje czyny. Cele operacyjne: Uczeń: 1. wyjaśni słowo „zadośćuczynienie” 2. Uzasadni konieczność zadośćuczynienia za swoje winy; 3. Wskaże następstwa złego czynu dla sprawcy i otoczenia; 4. Poda przykłady zadośćuczynienia w różnych sytuacjach POMOCE: -Pismo Święte Nowego Testamentu na każdą ławkę lub wydrukowana perykopa Łk 19,1-10 -KKK 1459/str .349/ -Plansze z napisem: ZADOŚĆUCZYNIENIE WYNAGRODZIĆ ZROBIĆ COŚ WIĘCEJ ODPOKUTOWAĆ Oraz napis: POKUTĄ MOŻE BYĆ: /na osobnych planszach kolejno wypisane formy pokuty/; modlitwa. ofiara, dzieło miłosierdzia, służba bliźniemu, dobrowolne wyrzeczenie, cierpliwe znoszenie cierpienia, akceptacja codziennego krzyża Tok problemowy- metoda sytuacyjna Część wstępna-zaaranżowanie problemu. Zabawa w skojarzenia, „burza mózgów” związana ze słowem „zadośćuczynienie/ Uczniowie wymieniają: wynagrodzenie, pokuta, spowiedź, krzywda, niesprawiedliwość, zły czyn, szkoda, grzech/-wybrany uczeń zapisuje na tablicy podane przez uczniów propozycje. Podsumowanie nauczyciela: Z waszych propozycji wynika, że zadośćuczynienie związane jest z czyjąś krzywdą, szkodą, grzechem, dotyczy ono wynagrodzenia za zło, uporządkowania pewnych sytuacji, w których doświadczyliśmy niesprawiedliwości, krzywdy, cierpienia. Zastanowimy się dzisiaj: - co stanowi istotę zadośćuczynienia? -czy zawsze możliwe jest zadośćuczynienie? - w jakiej formie możemy zadośćuczynić wyrządzoną krzywdę? Rozwinięcie tematu W odpowiedzi na te problemy pomoże nam opis pewnej sytuacji. /Otwieramy Pismo św. Nowego Testamentu Łk 19, 1-10lub rozdajemy uczniom wydrukowany tekst perykopy. Uczniowie w ciszy zapoznają się z tekstem. Następnie wybieram 4 osoby i odczytują perykopę z podziałem na role. Zadaję pytanie uczniom, czy chcieliby wiedzieć coś więcej o tej sytuacji, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe. Wyjaśniam, jeśli to konieczne (lub pytam uczniów) ,kim byli celnicy w czasach Chrystusa, dlaczego gardzono nimi, itd Dzielę klasę na 4 grupy. Każda ma zastanowić się i odpowiedzieć na jedno pytanie związane z tekstem. Rozdaję karteczki z pytaniami: 1. Oceń, czy celnik postąpił słusznie. Uzasadnij swe stanowisko. 2.Jak zadośćuczynienie wpłynie na dalsze życie celnika(jakie będą jego konsekwencje dla niego, dla rodziny, pozycji społecznej ,itp.) 3. Czy potrzebne jest zadośćuczynienie w każdej sytuacji? Uzasadnij. 4. Czy możliwe jest zadośćuczynienie w każdej sytuacji? W czasie, gdy uczniowie pracują w grupach, wieszam na tablicy planszę ZADOŚĆUCZYNIENIE Pogłębienie Wybrany uczeń z każdej grypy czyta pytanie i ustnie referuje wnioski kolegów. W podsumowaniu sięgam do KKK- czytam tekst jako uzupełnienie wypowiedzi uczniów; „ Wiele grzechów przynosi szkodę bliźniemu. Należy uczynić wszystko, aby ją naprawić. Wymaga tego zwyczajna sprawiedliwość. Ponadto grzech rani i osłabia samego grzesznika, a także jego relację z Bogiem i drugim człowiekiem. Rozgrzeszenie usuwa grzech, ale nie usuwa nieporządku, jaki grzech wprowadził. Grzesznik powinien zrobić coś więcej, aby naprawić swe winy: powinien zadośćuczynić lub odpokutować za swe grzechy.” Przypinam na tablicy pozostale plansze ze slowami: wynagrodzić, odpokutować, zrobić coś więcej W krótkim komentarzu zwracam uwagę na słowa „coś więcej”. Nawiązuję do Zacheusza i pytam uczniów, co więcej zrobił Zacheusz?/ Wynagrodził 4-rokrotnie tym, których skrzywdził, rozdał połowę majątku ubogim/. Przechodzimy teraz do możliwości zadośćuczynienia. Rozdaję je grupom wypisane na kolorowych kartkach : -modlitwa -ofiara -dzieło miłosierdzia -służba bliźniemu, -dobrowolne wyrzeczenie, -cierpliwe znoszenie cierpienia -akceptacja codziennego krzyża, Uczniowie podchodzą do tablicy, glośno odczytują słowa i tłumaczą, co znaczy np. dobrowolne wyrzeczenie, itd. Utrwalenie materiału Proszę, ażeby uczniowie przepisali do zeszytu zapis z tablicy. Następnie losują karteczki z zapisaną przeze mnie sytuacją. Na zadanie domowe mają zastanowić się i napisać, w jaki sposób wymienione w przykładach osoby mogą wynagrodzić swą winę. Oto proponowane przeze mnie przykłady./ można je zmienić na inne, wymyślić własne, związane z problemami danej klasy, szkoły, środowiska. Jeśli starczy czasu, mogą to zadanie zrobić w klasie./ 1.Jacek posądził Krystiana o kradzież pieniędzy. Nazwał go przy całej klasie złodziejem. Nazajutrz okazało się, że pieniądze znalazła na parapecie pani sprzątaczka .Jak Jacek powinien wynagrodzić Krystianowi to posądzenie? 2. Kasia wzięła bez pozwolenia nową bluzkę swojej starszej siostry na dyskotekę. Zahaczyła rękawem o klamkę i bluzka się podarła. Co powinna zrobić Kasia? 3. Marlena przyjechała do cioci na urodziny. Po jej wyjeździe ciocia odkryła, że zniknęły jej złote kolczyki i pierścionek. Okazało się, że zabrała je Marlena i sprzedała koleżankom w szkole. Jak powinna wynagrodzić cioci krzywdę? 4. Rodzice dali Wojtkowi pieniądze na Komitet Rodzicielski. Na wywiadówce dowiedzieli się, że komitet nadal jest nie zapłacony. Rodzice przeżyli wstyd, gdyż na forum klasy bronili syna, tłumacząc, że na pewno wpłacił, gdyż dali mu pieniądze. Po powrocie do domu i rozmowie Wojtek przyznał się, że pieniądze wydał . Rodzice czują się oszukani, zawiedzeni i przeżywają gorycz wstydu. Jak Wojtek może naprawić tę krzywdę? Zakończenie: Modlitwa o odpowiedzialność za swoje czyny i abyśmy wielkodusznie ,wzorem Zacheusza, umieli wynagradzać za swoje grzechu Bogu i ludziom. Opracowała Danuta Zoń Wyświetleń: 1921
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |