AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Arleta Kowalska, 2011-05-31
Hrubieszów

Edukacja europejska, Różne

Program działań Szkolnego Klubu Europejskiego "Archimedes" działającego w Gimnazjum Nr 1 w Hrubieszowie

- n +

Arleta Kowalska

PROGRAM SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO „ARCHIMEDES” DZIAŁAJĄCEGO W GIMNAZJUM NR 1
IM. KRÓLA WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W HRUBIESZOWIE



Założenia programu:

Program jest skierowany do uczniów klas I-III gimnazjum do realizacji
w formie nieobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych. Program SKE „Archimedes” daje członkom klubu możliwość poszerzania wiedzy na temat kontynentu europejskiego, wzbogacania swojej wiedzy na temat procesu tworzenia i funkcjonowania Unii Europejskiej oraz państw członkowskich. Działalność w Szkolnym Klubie Europejskim umożliwia uczniom rozwijanie umiejętności aktywnej współpracy w grupie, planowania i realizacji założonych celów. Członkowie klubu poszukując informacji na temat państw członkowskich UE uczą się tolerancji i szacunku wobec innych narodów.



CELE PROGRAMU


1. Wzbogacanie wiedzy na temat środowiska geograficznego i podziału politycznego Europy.
2. Poszerzanie wiedzy na temat procesu tworzenia się Unii Europejskiej i jej rozszerzenia.
3. Wzbogacanie wiadomości na temat drogi Polski do Unii Europejskiej.
4. Poszerzanie wiedzy na temat funkcjonowania Unii Europejskiej.
5. Rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości w różnych źródłach wiedzy na temat warunków przyrodniczych, historii, kultury, sztuki i gospodarki państw członkowskich.
6. Kształtowanie postawy tolerancji i szacunku wobec odmiennych kultur narodów.
7. Rozwijanie umiejętności aktywnej współpracy w grupie, planowania i realizacji założonych celów.
8. Budowanie poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka, środowisko naturalne i dziedzictwo kulturowe.
9. Uświadamianie potrzeby współpracy między krajami.
10. Propagowanie idei ochrony dziedzictwa kulturowego całej Europy przy jednoczesnym zachowaniu odrębności kultury poszczególnych państw.



FORMY REALIZACJI CELÓW



Założone cele są realizowane poprzez:


- organizowanie informacyjnych spotkań,
- gromadzenie materiałów z zakresu problematyki europejskiej,
- organizowanie imprez i obchodów ogólnoszkolnych o tematyce europejskiej (np. „Dnia Unii Europejskiej”, „Dnia Europy”, itp.)
- projekcje filmów o Europie, państwach europejskich i Unii Europejskiej,
- rozwiązywanie i przygotowanie testów o tematyce europejskiej,
- organizowanie i udział w konkursach o tematyce związanej z Europą, Unią Europejską oraz państwami członkowskimi,
- prowadzenie lekcji europejskich,
- przygotowywanie i prezentacja inscenizacji związanych z problematyką europejską,
- przeprowadzanie ankiet,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- wykonywanie gazetek ściennych,
- wystawy prac plastycznych,
- wykonywanie pomocy dydaktycznych,
- współpracę z innymi Klubami Europejskimi,
- prowadzenie kroniki działalności klubu.

ZARYS TREŚCI



Program obejmuje cztery bloki tematyczne, których treści są realizowane
w ciągu nauki uczniów w gimnazjum. W ramach poszczególnych bloków tematycznych członkowie:



1. Europa – nasz wspólny kontynent.

- opisują i wskazują na mapie położenie geograficzne Europy,
- wymieniają i wskazują na mapie główne elementy pionowego i poziomego ukształtowania powierzchni Europy
- znają „rekordy” Europy np. najdłuższą rzekę, najwyższy szczyt itp.,
- wskazują na mapie politycznej państwa członkowskie Unii Europejskiej i ich stolice.



2. Jak powstawała Unia Europejska?

- wskazać postacie mające znaczenie dla tworzenia UE – Ojców Europy
- opisać sytuację polityczną Europy w momencie tworzenia się idei integracji europejskiej
- wymienić wspólnoty europejskie i państwa do nich należące,
- opisać etapy rozszerzania się UE
- opisać „Polską drogę do Unii Europejskiej”



3. Funkcjonowanie Unii Europejskiej.

- znają symbole i hymn UE
- wymieniają i opisują filary UE,
- znają instytucje UE i wiedzą czym one się zajmują,
- opisują związki gospodarcze istniejące między krajami członkowskimi,
- znają prawa obywateli państw członkowskich UE,
- oceniają pozycję Unii Europejskiej na świecie



4. Kraje członkowskie Unii Europejskiej – charakterystyka.

- opisać położenie i warunki przyrodnicze państw członkowskich UE,
- wymienić charakterystyczne informacje historii, kultury, sztuki i gospodarki państw członkowskich
- wyszukiwać, przetwarzać i prezentować informacje na temat Europy, UE i państw członkowskich


W poszczególnych latach nacisk na wybrany blok tematyczny kładzie się
w zależności od wiedzy i zainteresowania członków klubu, a jego odzwierciedleniem jest sporządzany plan pracy klubu na każdy rok szkolny.




EWALUACJA PROGRAMU


Ewaluacja cząstkowa programu SKE „Archimedes” odbywa się na bieżąco na spotkaniach członków klubu oraz po zrealizowaniu poszczególnych działań podjętych przez uczniów. Ocena zrealizowanych działań obejmuje wskazanie mocnych i słabych stron działania oraz sformułowanie wniosków i zaleceń do kolejnych zadań.
Całościowa ewaluacja programu nastąpi po każdym zakończonym cyklu nauki uczniów w gimnazjum w formie ankiet przeprowadzonych wśród członków klubu i ich analizy.




Opracowała
Arleta Kowalska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 656


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.