Katalog Paweł Kuczera, 2011-05-29 Kornowac Matematyka, Konspekty Konspekt - pole prostokąta i kwadratuKONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE V PRZEDMIOT: Matematyka KLASA: V TEMAT: Pole prostokąta i kwadratu CELE LEKCJI: Cel ogólny Przypomnienie wzorów na obliczanie pola prostokąta i kwadratu Uczeń potrafi wykorzystać poznane wzory do rozwiązywania zadań Cele szczegółowe w zakresie wiadomości Uczeń zna i rozumie: jednostki miary pola wzór na obliczanie pola prostokąta i kwadratu pojęcie miary pola jako liczby kwadratów jednostkowych Cele szczegółowe w zakresie umiejętności Uczeń potrafi: obliczyć pole prostokąta i kwadratu obliczyć bok kwadratu, znając jego pole obliczyć bok prostokąta, znając jego pole i długość drugiego boku rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem prostokąta i kwadratu rysować prostokąty i kwadraty o podanych wymiarach METODY: Podstawowa strategia dydaktyczna: ćwiczeniowa Metody nauczania i uczenia się: dyskusja, praca indywidualna, elementy metody problemowej FORMY: praca indywidualna ucznia praca z podręcznikiem i ćwiczeniami praca całego zespołu klasowego (rozmowa ogólna, wspólne rozwiązywanie zadań z tablicy) ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansze do powieszenia na tablicy podręcznik i ćwiczenia tablica zeszyt karta pracy PRZEBIEG LEKCJI: I Czynności organizacyjne - Powitanie uczniów - Sprawdzenie obecności II Wprowadzenie do lekcji Zaznajomienie uczniów z tematem i celami lekcji Przypomnienie wiadomości na temat: Jednostki miary pola Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: jakie znacie jednostki miary pola? Wnioski zostają zapisane na tablicy. (Oczekiwane odpowiedzi: 1 mm2, 1 cm2, 1dm2, 1 m2, 1 km2). Wzory na obliczanie pól prostokątów i kwadratów Uczniowie przypominają sobie wzory na obliczanie pola prostokąta i kwadratu. (Oczekiwana odpowiedź oraz ). Uczniowie zapisują wzory do zeszytu wraz z odpowiednim rysunkiem oraz przykładem. III Lekcja właściwa Na tablicy zostaje powieszony kwadrat i prostokąt, wybrana osoba wypełnia czworokąt kwadratami jednostkowymi o boku 1 dm. Następnie uczeń oblicza pole czworokąta. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują otrzymane wyniki, następnie wyciągają wnioski (w razie potrzeby nauczyciel nakierowuje uczniów pytaniami: co jest potrzebne do obliczenia pola? Czy w kwadracie wystarczy długość jednego boku aby obliczyć pole ? Jaka jest zależność między polem a obwodem kwadrata i prostokąta ?). Na tablicy zostają zapisane proste przykłady polegające na: obliczeniu pola prostokąta mając dane jego boki obliczeniu pola kwadrata mając dane jego jeden bok obliczeniu pola kwadratu maja dany obwód obliczeniu pola prostokąta mając dany obwód i jeden bok Następnym etapem będzie rozwiązywanie zadań z karty pracy. W razie szybkiego tempa lekcji mogą zostać rozwiązane zadania z podręcznika: zadanie oraz zadanie 8 strona 178 oraz zadania z ćwiczeń. IV Zakończenie Podsumowanie lekcji – przypomnienie podstawowych jednostek powierzchni oraz wzorów. Zadanie domowe 1. Narysuj kwadrat o boku 5 cm, podziel go na kwadraty o boku 1 cm. Oblicz jego pole. 2. Narysuj prostokąt o wymiarach 50mm i 0,2dm, podziel go na kwadraty o boku 1 cm. Oblicz jego pole. 3. Oblicz pole kwadratu o obwodzie 28 cm. 4. Oblicz pole prostokąta o obwodzie 14 cm, jeśli jeden z jeden boków ma długość 2 cm. 5. Oblicz długość boku kwadratu oraz jego obwód, jeśli jego pole wynosi 36 cm2. 6. Oblicz pole dowolnego przedmiotu (zeszyt, książka, ćwiczenia, notes, ławka, tablica..) Wyświetleń: 4059
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |