Katalog

Paweł Kuczera, 2011-05-29
Kornowac

Matematyka, Konspekty

Konspekt - pole prostokąta i kwadratu

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE V


PRZEDMIOT: Matematyka
KLASA: V
TEMAT: Pole prostokąta i kwadratu

CELE LEKCJI:
Cel ogólny
Przypomnienie wzorów na obliczanie pola prostokąta i kwadratu
Uczeń potrafi wykorzystać poznane wzory do rozwiązywania zadań

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń zna i rozumie:
jednostki miary pola
wzór na obliczanie pola prostokąta i kwadratu
pojęcie miary pola jako liczby kwadratów jednostkowych

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń potrafi:
obliczyć pole prostokąta i kwadratu
obliczyć bok kwadratu, znając jego pole
obliczyć bok prostokąta, znając jego pole i długość drugiego boku
rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem prostokąta i kwadratu
rysować prostokąty i kwadraty o podanych wymiarach

METODY:
Podstawowa strategia dydaktyczna: ćwiczeniowa
Metody nauczania i uczenia się: dyskusja, praca indywidualna, elementy metody problemowej

FORMY:
praca indywidualna ucznia
praca z podręcznikiem i ćwiczeniami
praca całego zespołu klasowego (rozmowa ogólna, wspólne rozwiązywanie zadań z tablicy)

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
plansze do powieszenia na tablicy
podręcznik i ćwiczenia
tablica
zeszyt
karta pracy



PRZEBIEG LEKCJI:
I Czynności organizacyjne
- Powitanie uczniów
- Sprawdzenie obecności

II Wprowadzenie do lekcji
Zaznajomienie uczniów z tematem i celami lekcji
Przypomnienie wiadomości na temat:
Jednostki miary pola
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: jakie znacie jednostki miary pola? Wnioski zostają zapisane na tablicy. (Oczekiwane odpowiedzi: 1 mm2, 1 cm2, 1dm2, 1 m2, 1 km2).
Wzory na obliczanie pól prostokątów i kwadratów
Uczniowie przypominają sobie wzory na obliczanie pola prostokąta i kwadratu. (Oczekiwana odpowiedź oraz ). Uczniowie zapisują wzory do zeszytu wraz z odpowiednim rysunkiem oraz przykładem.

III Lekcja właściwa
Na tablicy zostaje powieszony kwadrat i prostokąt, wybrana osoba wypełnia czworokąt kwadratami jednostkowymi o boku 1 dm. Następnie uczeń oblicza pole czworokąta.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują otrzymane wyniki, następnie wyciągają wnioski (w razie potrzeby nauczyciel nakierowuje uczniów pytaniami: co jest potrzebne do obliczenia pola? Czy w kwadracie wystarczy długość jednego boku aby obliczyć pole ? Jaka jest zależność między polem a obwodem kwadrata i prostokąta ?).
Na tablicy zostają zapisane proste przykłady polegające na:
obliczeniu pola prostokąta mając dane jego boki
obliczeniu pola kwadrata mając dane jego jeden bok
obliczeniu pola kwadratu maja dany obwód
obliczeniu pola prostokąta mając dany obwód i jeden bok
Następnym etapem będzie rozwiązywanie zadań z karty pracy.
W razie szybkiego tempa lekcji mogą zostać rozwiązane zadania z podręcznika: zadanie oraz zadanie 8 strona 178 oraz zadania z ćwiczeń.

IV Zakończenie
Podsumowanie lekcji – przypomnienie podstawowych jednostek powierzchni oraz wzorów.
Zadanie domowe


1. Narysuj kwadrat o boku 5 cm, podziel go na kwadraty o boku 1 cm. Oblicz jego pole.

2. Narysuj prostokąt o wymiarach 50mm i 0,2dm, podziel go na kwadraty o boku 1 cm. Oblicz jego pole.

3. Oblicz pole kwadratu o obwodzie 28 cm.

4. Oblicz pole prostokąta o obwodzie 14 cm, jeśli jeden z jeden boków ma długość 2 cm.

5. Oblicz długość boku kwadratu oraz jego obwód, jeśli jego pole wynosi 36 cm2.

6. Oblicz pole dowolnego przedmiotu (zeszyt, książka, ćwiczenia, notes, ławka, tablica..)
Wyświetleń: 4059


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.