Katalog
Hanna Przesmycka Matematyka, KonspektyPowtórzenie działań na liczbach wymiernych
Konspekt lekcji matematyki
W KLASIE I GIMNAZJUM
wykorzystanie metod aktywizujących, praca z uczniem zdolnym
TEMAT: Powtórzenie działań na liczbach wymiernych
Cele przewodnie:
- powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z działu "Liczby wymierne" - przygotowanie do pracy klasowej
- aktywizacja uczniów zdolnych
Cele operacyjne:
uczeń
rozpoznaje liczby naturalne, całkowite, wymierne i niewymierne
wykonuje działania na liczbach całkowitych, ułamkach zwykłych i dziesiętnych, na liczbach wymiernych
zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i dziesiętne na zwykłe
szacuje wyniki
porównuje liczby wymierne
umie oceniać poziom własnej wiedzy i umiejętności
zauważa braki w swoich umiejętnościach
wie jak radzić sobie ze stresem
wie jak zachować się w nietypowych sytuacjach (przed publicznością)
rozumie konieczność utrzymywania dyscypliny i respektowania określonych zasad przez wszystkich uczestników zabawy
Metody:
- drama
- priorytety uczenia się
- gry dydaktyczne
>Formy:
- teleturniej wiedzy i umiejętności
Środki dydaktyczne:
- kartki z zadaniami do wykonania (kolorowe, o różnych kształtach)
- plansze do gier
- "koło fortuny"
- plansze z napisami: "dobrze umiem","umiem", "słabo umiem", "nie umiem"
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie
2. Przeprowadzenie teleturnieju
3. Ogłoszenie wyników oraz nagrodzenie uczestników i prowadzących
Ad. 1.
Kilka dni wcześniej uczniowie zostali uprzedzeni o powtórzeniu. Wybranym osobom zostały przydzielone role: prowadzącego (1osoba), ekspertów (2osoby), zawodników (6 osób).
Zadaniem wszystkich uczestników zabawy było jak najlepsze przygotowanie się z działu "Liczby wymierne".
Przewodniczący dodatkowo był odpowiedzialny za zorganizowanie teleturnieju:przygotowanie sali, stroje, eksponaty, itp.
Zadaniem ekspertów był wybóri przygotowanie zadań.
- Powitanie przez prowadzącego publiczności, gości (nauczyciel) i zawodników
- Przedstawienie przez prowadzącego zasad teleturnieju
- nazwa "Życiowa szansa na matematyczny sukces"
- w teleturnieju bierze udział sześciu zawodników
- zadania obejmują dział "Liczby wymierne"
- za każde poprawnie wykonane zadanie uczestnik otrzymuje dwa punkty za zadanie łatwiejsze(Ł) i trzy punkty za zadanie trudniejsze (T)
- wygrywa osoba, która uzyska największą liczbę punktów
- Przedstawienie zawodników
- na stanowisku pierwszym - Jaś
- na stanowisku drugim ... itd.
- Przedstawienie ekspertów
- ekspertami w dziedzinie liczb wymiernych są: Jola i Staś
Ad. 2.
- Każdy z uczestników kolejno losuje wykorzystując "koło fortuny" dziedzinę wiedzy - do wylosowania są: ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne, wyrażenia arytmetyczne, mniej - więcej (szacowanie wyników), który największy? (porównywanie liczb wymiernych), zamiana (ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie), przybliżenia.
- Z wylosowanej dziedziny poszczególni uczastnicy losują zestawy od I do VI zawierające po dwa pytania: jedno "Ł" i jedno "T" (łatwiejsze i trudniejsze)
- Zawodnik sam decyduje, na które z pytań udzieli odpowiedzi - wybrać może tylko jedno
- Zawodnicy wykonują wybrane zadania w określonym przez prowadzącego czasie
- Po upływie przewidzianego czasu zawodnicy udzielają odpowiedzi
- Odpowiedzi są oceniane przez ekspertów - oni to proponują ilość przyznanych punktów, wskazują błędy, podają poprawne odpowiedzi
- Po dokonamiu oceny przez ekspertów każdy z zawodników dokonuje samooceny - kartkę z zapisem dziedziny zaczepia na jednej z plansz z napisem: "dobrze umiem","umiem", "słabo umiem", "nie umiem"
- I tak kolejno przez wszystkie dziedziny
Ad. 3.
- Eksperci podliczają punkty poszczególnych zawodników
- Prowadzący ogłasza zwycięzcę teleturnieju
- Nauczyciel ocenia zawodników (np. za uzyskanie pow. 90% punktów - bdb, za pow. 75% - db, itd.)
- Nauczyciel ocenia ekspertów : za wybór zadań do teleturnieju, za wskazywanie i wyjaśnianie błędów zawodnikom
- Wszyscy uczniowie analizują wyniki z plansz "dobrze umiem","umiem", "słabo umiem", "nie umiem" - wybierają tematy wymagające dokładniejszego powtórzenia do pracy klasowej
Lekcja jest pomysłem na to jak wykorzystać grupę uczniów bardzo zdolnych, "przepytać" ze zrealizowanego materiału dużą grupę uczniów (co nie jest bez znaczenia zwłaszcza w licznych klasach) w atrakcyjny sposób, a jednocześnie wskazać uczniom braki w umiejętnościach i partie materiału wymagające dokładniejszego powtórzenia do pracy klasowej.
Konspekt nie zawiera przykładów zadań z poszczególnych dziedzin, gdyż wybór zadań zlecam wybranym ekspertom.
Zajęcia takie przeprowadziłam w swojej szkole w maju b.r. i byłam z nich bardzo zadowolona, a co najważniejsze - nie tylko ja ale też moi eksperci, bo mogli się wykazać, "średniacy", którzy byli zawodnikami - bo wolą odpowiadać siedząc w grupie na pytania przygotowane przez ich kolegów niż stojąc przy tablicy na pytania nauczyciela, jak również najsłabsi uczniowie, którzy stanowili publiczność, dobrze się bawili i tym razem nie nudzili się na lekcji.
Opracowanie: Hanna Przesmycka
P. G. Kosów Lacki
Wyświetleń: 5493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |