AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Gabriela Skonieczka, 2011-05-26
Zwiniarz

Plastyka, Konspekty

Claude Monet - twórca impresjonizmu. Konspekt lekcji plastyki w gimnazjum

- n +

Konspekt lekcji plastyki w gimnazjum
TEMAT: Claude Monet – twórca impresjonizmu.

1. Przypomnienie przez uczniów epok w kolejności chronologicznej, w celu usystematyzowania wiedzy na temat sztuki europejskiej.
SZTUKA:
- Starożytna
- Średniowiecza (styl romański i gotycki)
- Nowożytna (epoki: renesans, barok, oświecenie, romantyzm, kierunki i style artystyczne: manieryzm, rokoko, realizm, historyzm)
- Współczesna lub nowoczesna (za jej początek uznaje się pojawienie impresjonizmu)
2. Wyjaśnienie przyczyn powstania sztuki nowoczesnej na skutek kierunku artystycznego-impresjonizmu. ( KOMENTARZ:
• W 1874 r. w Paryżu miała miejsce wystawa, na której swoje prace wystawiło 6 artystów,w tym C. Monet.
• Impresjonistów często wyśmiewano, zarzucano, że strzelają do obrazu, stąd te porozrzucane, barwne plamy.
• Rady jednego z uczestników wystawy - dziennikarza. Twierdził, że artyści wciąż dają swoim obrazom takie same tytuły: widok na…, widok z …. Za jego namową C. Monet zmienia tytuł na „Impresja – wschód słońca”, stąd nazwa kierunku.
3. Wyjaśnienie pochodzenia i znaczenia terminu „impresjonizm”.
4. Claude Monet – odczytanie najważniejszych informacji. (Ja wcześniej proszę chętnego ucznia, aby przygotował referat/prezentację jako pracę dodatkową, którą oczywiście oceniam.)
5. Prezentacja obrazu „Impresja – wschód słońca”. Wspólne omówienie elementów nowatorskich.(Proponuję pokazanie dowolnego obrazu z poprzednich epok, na pewno uczniowie dostrzegą najważniejsze różnice.) Swobodne wypowiedzi uczniów o wrażeniach, jakie wywołuje obraz – w przypadku impresjonistów młodzież stosunkowo chętnie wyraża swoje opinie.
6. Najważniejsze cechy malarstwa impresjonistycznego:
- Stosowano 7 kolorów tęczy (KOMENTARZ: w owym czasie fizycy prowadzili badania nad zjawiskiem dyfrakcji – proszę uczniów o wyjaśnienie tego słowa, ponieważ najczęściej znają je z lekcji fizyki)
- Nie stosowano koloru czarnego (KOMENTARZ: nie ma go w barwach tęczy, natomiast miejsca zacienione otrzymywały od nieba kolor ciemnoniebieski, często tak intensywny, że można go odebrać jako czarny)
- Malowano bez wcześniejszego szkicu, szybko, a przez to niedokładnie (KOMENTARZ: artysta chciał utrwalić chwilowe, ulotne wrażenie)
- Malowano w plenerze (KOMENTARZ: było to możliwe dzięki farbom w tubkach, które łatwo można było z sobą zabrać)
- Kompozycja otwarta (KOMENTARZ: obraz był wycinkiem, fragmentem rzeczywistości)
- Nie stosowano konturów-granicę tworzył światłocień lub kontrast kolorystyczny (KOMENTARZ: w tym miejscu dobrze byłoby zaprezentować obraz bardziej wyrazisty, np.”Ranek w Etretat”, na podstawie którego łatwiej będzie uczniom dostrzec kontrasty oraz technikę malarką)
- Dywizjonizm - (technika gęstych, swobodnie położonych barwnych plamek) w ostatniej fazie impresjonizmu (nazywanej neoimpresjonizmem) zastąpiona została pointylizmem (regularnie ułożone plamki lub kropki) (KOMENTARZ: obie techniki powinny być uczniom znane z poprzednich lekcji. Byłoby dobrze zaprezentować w tym miejscu obraz G. Seurata „Modelka z profilu”)
- Artysta wielokrotnie malował to samo. (KOMENTARZ: pora roku, dnia, samopoczucie powoduje, że to samo wywołuje na nas inne wrażenie. W tym miejscu proponuję prezentację obrazów, np. „Nenufary”/ „Japoński mostek”/ „Katedra w Rouen”/ „Stóg”- w zależności od naszych zasobów)
7. Posumowanie – w trakcie omawiania cech malarstwa impresjonistów proponowałam kilka obrazów. Uczniowie mogą sprawdzić, czy wymienione cechy są charakterystyczne dla jednego z nich.
8. Innym sposobem podsumowanie, który stosuję na tych zajęciach, są wzajemnie zadawane pytania. W ten sposób zarówno uczniowie pytający, jak i udzielający odpowiedzi są zaangażowani, ponieważ sami wybierają sobie osobę, od której oczekują odpowiedzi.

Rozkład materiału zakłada, że na tej lekcji omówimy dzieła innych impresjonistów, także polskich. Mnie rzadko kiedy się to udało. Uważam jednak ten styl malarski za tak wdzięczny w omawianiu, że najczęściej poświęcam na niego jeszcze jedną godzinę.
Pogrubiony zapis można potraktować jako propozycję notatki.
W wielu miejscach zamieściłam komentarze. Są one wyłącznie moją sugestią, ale może dla kogoś z Państwa okażą się pomocne.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5253


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.