Katalog Katarzyna Wilk, 2011-05-26 Kędzierzyn-Koźle Zajęcia zintegrowane, Konspekty Temat: Doskonalimy nasze zmysły - węch. Konspekt zajęć rewalidacyjno- wychowawczych przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu znacznym i głębokim.KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH Konspekt zajęć rewalidacyjno- wychowawczych przeznaczony jest dla nauczycieli pracujących z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu znacznym i głębokim Autor: mgr Katarzyna Wilk 1. TEMAT : Doskonalimy nasze zmysły - węch 2. DATA : 29.01.2010 r. 3. RODZAJ ZAJĘĆ : Funkcjonowanie w środowisku 4. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ : 2 x 45 min 5. OSOBA PROWADZĄCA: mgr Katarzyna Wilk 6. CELE ZAJĘĆ : • utrwalanie znajomości i atrybutów związanych z aktualną porą roku • kształtowanie umiejętności wskazywania nosa • budzenie świadomości potrzeby dbania o higienę nosa 7. METODY PRACY: • metoda kręgu polisensorycznego według pór roku • metoda ćwiczeń praktycznych • pokaz 8. FORMY PRACY : • grupowa zindywidualizowana • indywidualna jednolita 9. ŚRODKI DYDAKTYCZNE : świeczka zapachowa, oliwka dla dzieci, śnieg, miska, kartki Podobna praca 90% Konspekt zajęć wychowawczych białego papieru, biała chusta, olejek miętowy, dzwoneczek, ilustracja zimy, herbata miętowa, głowa pajaca, lustro, karta pracy przedstawiająca ludzką twarz, słoiczki z przyjemnymi i nieprzyjemnymi zapachami (olejek różany, truskawkowy, cynamon, ocet, czosnek, zmywacz do paznokci), chusteczki higieniczne, wycięte z papieru, chusteczka materiałowa, kolorowa bibuła, klej. I CZĘŚĆ WSTĘPNA SPRAWDZENIE OBECNOŚCI Po przyjściu do klasy nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ich zdjęcia. Wymawia imiona uczniów i prosi ich o wskazanie siebie na zdjęciu. Nauczyciel zawiesza zdjęcia na tablicy. PORANNY KRĄG 1. Rozpoczęcie zajęć – zapalenie świeczki zapachowej. Wymawianie imion dzieci, zwrócenie uwagi na cechy ognia – ciepły, jasny. N. przybliża i oddala lampkę zapachową od oczu uczniów, a także zachęca do wodzenia wzrokiem za światłem poprzez wykonywanie lampką ruchów poziomych i pionowych. 2. Śpiewanie powitalnej piosenki. N. prosi każdego ucznia o podanie dłoni (polecenie słowne, gest), a następnie śpiewa piosenkę powitalną w której wymienia imię każdego ucznia : „Witaj..., jak się masz ? Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas.”. 3. Masaż dłoni. N. masuje dłonie poszczególnych uczniów olejkiem, mówiąc wierszyk : „Olejek, olejek pachnący mam. Olejek, olejek krąży tu i tam. O jak przyjemnie, o jak miło w rączkach...(imię ucznia) się zrobiło.” Następnie zachęca uczniów do powąchania swoich rąk – wydaje polecenie słowne, prowadzi dłonie uczniów do nosa. 4. Spotkanie z żywiołem. N. demonstruje uczniom śnieg, wodę w stanie ciekłym, stałym. Zachęca do poruszania w niej palcami lub dotykania śniegu. Zwraca uwagę na cechy wody, lodu, który jest twardy, śliski, zimny i mokry, śniegu. 5. Zabawa „śnieżkami”. Lepienie kul śnieżnych z papieru, rzucanie śnieżkami ( na miarę możliwości uczniów) w sposób dowolny. 6. Zakładanie na głowy dzieci chust w kolorze białym, zachęcanie do samodzielnego ściągania lub ściągania z pomocą nauczyciela 7. Zapach zimy – mięta. Nauczyciel zachęca uczniów do powąchania olejku miętowego. 8. Demonstracja instrumentu muzycznego – nauczyciel porusza dzwonkiem i śpiewa piosenkę: „ Mam dzwoneczek mam, na dzwoneczku gram! Jeśli jesteś z nami... (imię ucznia) zagraj ładnie nam!”. W trakcie grania na instrumencie nauczyciel przybliża i oddala dzwoneczek od uszu dzieci. Następnie zachęca uczniów do samodzielnej gry na dzwonku, a sam śpiewa piosenkę: „Śnieg pada, śnieg pada cieszą się dzieci, tu płatek, tam płatek, dużo ich leci. Tu płatek, tam płatek, dużo ich leci!” 9. Osłuchanie uczniów z powtarzanym przez nauczyciela wyrazem „zima”. Zachęcanie do wypowiadania przez ucznia głoski „a” (na miarę możliwości) lub wskazania zimy na ilustracji. 10. Zastosowanie bodźców smakowych – miętowa herbata. 11. Zakończenie kręgu – gaszenie świeczki zapachowej. II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU 1. Utrwalenie z uczniami niektórych części twarzy poprzez oglądanie głowy pajaca i recytację krótkiego wierszyka. Wskazywanie nosa. 2. Obserwacja swojego nosa przed lustrem, wskazywanie go. 3. Wskazywanie nosów kolegów, oglądanie ilustracji. 4. Wąchanie różnych zapachów: przyjemnych (olejek różany, truskawkowy, cynamonowy), nieprzyjemnych (ocet, czosnek, zmywacz do paznokci). Używanie sformułowania „nos wącha”. 5. Zatykanie nosa, oddychanie przez usta – nieodczuwanie zapachów. 6. Zwrócenie uwagi na inną funkcje nosa – oddychanie. Regulowanie własnego oddechu – szybko – wolno. 7. Zaprezentowanie chusteczek. Wyciąganie ich z pudełka, paczuszki. Oglądanie, dotykanie. 8. Higiena nosa, postępowanie w czasie kataru, używanie chusteczek i wyrzucanie. 9. Praca plastyczna: zdobienie papierowej chusteczki kolorową bibułą. 10. Zabawa ze śpiewem: „Mam chusteczkę haftowaną”. Wyświetleń: 1248
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |