AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Jasińska, 2011-05-25
Niemce

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak rozwiązywać konflikty i zachować dobre relacje z rozmówcą?

- n +

I. CELE:
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania konfliktów
- poznawanie różnych form zachowań ułatwiających relacje interpersonalne
- ćwiczenie zachowań prospołecznych
- nabywanie umiejętności prowadzenia negocjacji

II. METODY
- praca w grupach,
- praca indywidualna
- mini wykład
III. MATERIAŁY
- tablica
- karteczki samoprzylepne
- arkusz papieru i markery

IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie 1

Czas trwania: 20 minut
Wielkość grupy: do 30 osób
Pomoce: tablica, karteczki samoprzylepne.

Sposób realizacji:
Uczniowie ćwiczą w parach polecone przez nauczyciela zachowania mające na celu rozwiązywanie konfliktów lub postępowanie w sytuacjach trudnych wymagające zastosowania zachowań asertywnych np.:
- zachowanie się w sytuacji domagania się zwrotu pożyczonych pieniędzy.
Sposób ten ma dostarczyć uczniowi satysfakcji i doprowadzić do odzyskania pożyczonej kwoty, ale jednocześnie nie zranić uczuć osoby , która odda pieniądze i umożliwić dobre relacje i kontakt w przyszłości.
- zachowanie się w sytuacji gdy chcemy odzyskać pożyczoną książkę i odmówić pożyczenia kolejnej.
- zachowanie się gdy nie mamy ochoty z kimś rozmawiać, iść do kina czy na spotkanie.
- zachowanie się w sytuacji gdy ktoś próbuje zmienić nasz gust czy upodobania.
Przy negocjacjach:
a) nie wolno dać się sprowokować do agresji,
b) być stanowczym i bronić swoich praw, np. ,,nie pożyczę ci tej książki, bo jeszcze nie oddałeś poprzedniej, ,,nie dzwoń do mnie w porze obiadowej”, ,, nie chcę iść dzisiaj z tobą do kina, mam inne plany”, ,,nie mogę cię teraz gościć, szkoda, że nie zadzwoniłeś , że przyjdziesz, przełóżmy spotkanie na inny termin”, nie mów mi jak mam się ubierać, kiedy to robisz czuję się niezręcznie”, itp.
c) reagować na słuszną krytykę: np. ,,myślę podobnie”, ,,też tak sądzę”.
d) reagować na krytykę niesłuszną: np. ,,myślę jednak inaczej”, ,,ja tak nie uważam”, ,,mam inne zdanie na ten temat”.
f) wyrażać krytykę: np. ,,mnie się nie podoba ten kolor spodni”, ,,moim zdaniem te korale są ładniejsze” (zamiast, że coś jest brzydkie).
f) wyrażać aprobatę: np. ,,podoba mi się twoja fryzura, styl ubierania”, ,,jak ładnie dziś wyglądasz”
g) wyrażać uczucia pozytywne: np. ,,zależy mi na tobie”, ,,bardzo cię lubię”, ,,jest mi z tobą dobrze”.
h) wyrażać uczucia negatywne: - działanie obejmuje cztery kroki
1) najpierw udziel informacji, o co ci chodzi, np. ,,przeszkadza mi bardzo, kiedy stukasz nogą w moje krzesło, nie mogę się skupić”,
2) potem, jeśli nic się nie zmieniło, wyraź swoje uczucia w sposób zdecydowany i mocniejszym tonem np. ,,przeszkadzasz mi”,
3) następnie poinformuj, co zrobisz lub do kogo się zwrócisz, jeśli niepożądane zachowanie nie ulegnie, np. ,, jeśli nie przestaniesz, powiem pani”,
4) jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, zrób to, co zapowiedziałeś.
Pominięcie któregoś z tych kroków jest błędem, nie warto stwarzać zbyt silnego nacisku, niepotrzebnie wywołuje lub intensyfikuje agresję,
i) wyrażać osobiste poglądy : np. ,,lubię czytać kryminały niezależnie od tego, czy mają, twoim zdaniem, jakąś wartość, czy nie”, ,,Lubię serial ,,Na dobre i na złe”, choć rozumiem, że twoim zdaniem jest mało wartościowy. Ja jednak nie czuję się gorsza z tego powodu, że lubię oglądać takie, jak mówisz kicze”

(Można niektóre zwroty wypisać wcześniej na tablicy aby uczniowie w trakcie negocjacji mogli z nich korzystać)

Na koniec ćwiczenia uczniowie omawiają swoje odczucia związane z powyższymi próbami negocjacji, pod kątem:
- na ile jestem z siebie zadowolony/a,
- na ile, jak sądzę, jest zadowolony z rozmowy mój partner,
- co można zrobić, żeby cel, który sobie postawiliśmy, można było łatwiej osiągnąć,
- czego się boję,
- czego się wstydzę,
- co mi przeszkadza i jak temu zaradzić.

Podsumowanie
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na karteczkach zdań, które nie pasowały do nich. Uczniowie krótko uzasadniają w formie dyskusji, dlaczego. Celem dyskusji jest utrwalenie brzmienia i znaczenia tych zdań.

LITERATURA:

1. Backus W., Mówienie prawdy sobie nawzajem, Wyd. Pojednanie, Lublin, 1993
2. Hamer H., Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, Wyd. SGGW-AR, 1991
3. Król-Fijewska M., Trening asertywności, WSiP, Warszawa 1991.
4. Skorny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, WSiP Warszawa, 1992.
5. Bandura A., Walters R., Agresja w okresie dorastania, PWN Warszawa, 1968
6. Garczyński S., Współżycie łatwe i trudne, Iskry, 1969.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1409


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.