Katalog Anna Jasińska, 2011-05-25 Niemce Lekcja wychowawcza, Scenariusze Radzenie sobie z własną i cudzą agresjąI. CELE: - zapoznanie uczniów z pojęciem agresja, - umiejętność dokonywania analizy przyczyn zachowań agresywnych, - uświadomienie młodzieży różnorodności zachowań agresy6wnych jakie są przez nią stosowane i jakie wywołują skutki u ofiary, - wypracowanie metod radzenia sobie z agresją własną i cudzą II. METODY: - praca indywidualna ucznia - praca w zespole - dyskusja - rozmowa nauczająca III. MATERIAŁY: - załącznik 3 - tablica ,,Podstawowe wiadomości o agresji, uległości, asertywności” - 15 baloników i gumek do mocowania - tablica - kartki samoprzylepne i długopisy - duży arkusz papieru IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ: Ćwiczenie 1. Wielkość grupy: od 6 do 12 osób Czas trwania: około 10 minut. Pomoce: po jednej gumce mocującej i jednym baloniku dla każdego uczestnika, tablica. Sposób realizacji. ( Ćwiczenie to można potraktować jako ćwiczenie rozgrzewające) 1. Każdy uczestnik otrzymuje balonik i gumkę. 2. Uczestnicy nadmuchują swoje baloniki i za pomocą gumki przymocowują je do kostki prawych nóg. 3. Uczestnicy ustawiają się w kole, twarzą do środka. 4. Nauczyciel informuje uczestników, że ich zadaniem jest niszczyć baloniki innych osób, pozostawiając swój nietknięty. 5. Kiedy wszystkie baloniki już pękną, omawiamy ćwiczenie w całej grupie. Podsumowanie Prowadzący zapisuje na tablicy odpowiedzi na następujące pytania: - Jak czuliście się, kiedy wasz balon pękł? - Co wtedy zrobiliście? - Jak czuliście się, kiedy zniszczyliście balon należący do kogoś innego? - Czy podobało się wam to ćwiczenie? Jeśli tak, to dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego? W odpowiedziach nauczyciel wyszukuje słowa agresywne i uległe. Wyjaśnia, że podczas ćwiczenia dochodziło do konfliktów, podczas których jedni zachowywali się agresywnie, a inni ulegle. Gra miała na celu wygrywanie i dlatego byli w niej zwycięzcy i pokonani. Ćwiczenie 2 Czas trwanie: 30 minut. Pomoce: duży arkusz papieru, kolorowe markery, załącznik numer 3 Sposób realizacji: Nauczyciel przedstawia uczniom tablicę ,, Podstawowe wiadomości o agresji i uległości”, a następnie prosi uczniów o podanie własnej definicji terminu ,,agresja” . Pyta czy agresja jest potrzebna, zbędna czy szkodliwa oraz kiedy i jaka? Wychowawca pyta jakie rodzaje agresji znają uczniowie. Mogą to być głosy w dyskusji grupowej na ten temat lub dyskusja nad referatami przygotowanymi przez dzieci na podstawie podanych wcześniej lektur. Wychowawca może podpowiadać takie rodzaje agresji jak: destrukcyjna w założeniu, skierowana przeciw jednostce lub grupie społecznej i destrukcyjna w celu służenia interesom jednostki lub społecznym (tzw. agresja prospołeczna, kiedy np. ktoś bije napastnika, aby ocalić kogoś innego); inne kryteria: agresja atakująca i obronna; instrumentalna (aby coś uzyskać) i jako cel sam w sobie (,,bije, bo lubi to robić”); słowna i fizyczna, itp. Podsumowanie Wszyscy uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, który zapisuje odpowiedzi na arkuszu zbiorczym wg wzoru: - Co czuje ofiara agresji? - Co czuje agresor? - Jakie są skutki agresji? W podsumowaniu nauczyciel zwraca uwagę uczniów na wpływ zachowań agresywnych, na relacje z drugim człowiekiem (agresja rodzi agresję, agresja niszczy relacje, burzy poczucie bezpieczeństwa). Uświadamiamy dzieciom, że dużą rolę w przerwaniu agresji mają świadkowie. Każdy z nas może coś zrobić w przezwyciężeniu agresji, aby na świecie było mniej przemocy. Nie możemy być obojętni. LITERATURA: Bandura A., Walters R., Agresja w okresie dorastania, PWN Warszawa, 1968 Hamer H., Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, SGGW-AR, 1991 Aronson E, Człowiek istota społeczna, PWN Warszawa, 1978 Jakubowska B., Jakubowski J., Łypacewicz A., Rylke H., Ja i inni, WSiP Warszawa, 1985. Wyświetleń: 2379
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |