AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Jasińska, 2011-05-25
Niemce

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Umiejętność rozwiązywania konfliktów – negocjacje

- n +


I. CELE :
- nabycie umiejętności radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- zapoznanie z różnymi typami negocjacji
- wypracowanie sposobów negocjacji
- wypracowanie sposobów rozwiązywania konfliktów


II. METODY :
- praca w grupach
- praca indywidualna

III. MATERIAŁY:
- kartki
- długopisy
- teksty załączników 1 i 2

IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie 1.
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie listy co najmniej 10 swoich celów życiowych. Na liście mają znaleźć się dwa cele podane przez nauczyciela. W którym miejscu na liście, zależy od ucznia.
Cele podane przez nauczyciela:
a) zdobycie umiejętności niedopuszczania do sytuacji konfliktowych z ludźmi
b) umiejętność rozwiązywania konfliktów

Na sporządzenie listy, uczniowie mają 10 minut.
Po upływie wyznaczonego czasu wychowawca prosi o przyjrzenie się, czy w tych indywidualnych listach wartości cenionych w życiu, chodzi raczej o zaspokojenie egoistycznych potrzeb, czy o umiejscowienie własnej osoby jako członka społeczeństwa, który musi porozumiewać się z innymi i osiągać kompromis.

Ćwiczenie 2.
Nauczyciel czyta uczniom tekst (załącznik nr 1) , który przedstawia różne style negocjowania w sytuacjach konfliktowych. Uczniowie dyskutują nad poznanymi stylami, dokonując ich oceny pod kątem ich przydatności w różnych sytuacjach

Ćwiczenie 3.
Nauczyciel prosi uczniów aby dobrali się w pary i przećwiczyli, na dowolnie wybranym temacie konfliktu, miękki styl negocjacji (z zamianą ról). Następnie prosi o omówienie jak czuli się uczniowie w tych sytuacjach i dlaczego takie mieli odczucia. Czas trwania ćwiczenia – 7 minut.
Ćwiczenie 4.
Nauczyciel prosi o zamianę par i przećwiczenie z innym partnerem, na dowolnie wybranym temacie konfliktu, twardy styl negocjacji (z zamianą ról). Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie również omawiają swoje odczucia. Czas trwania - 7 minut.

Ćwiczenie 5.
Nauczyciel prosi o ponowną zamianę par i przećwiczenie stylu negocjacji opartego na zasadach. Uczniowie ponownie omawiają swoje odczucia związane z ćwiczeniem. Czas – 7 minut.
Wychowawca rozpoczyna dyskusję podsumowującą wszystkie ćwiczenia zadając pytania uczniom o ich odczucia związane z każdym ze stylów negocjacji.

Ćwiczenie 6.
Jeden z uczniów odczytuje wskazówki psychologiczne dla osobistego rozwoju (załącznik nr 9). Wychowawca przeprowadza grupową dyskusję nad nimi.

Ćwiczenie 7.
Polega na:
- grupowym scharakteryzowaniu wybranego konfliktu z terenu szkoły
- indywidualnym opracowaniu w punktach sposobu rozwiązywania tego konfliktu
- głośnym odczytaniu wszystkich pomysłów
- dyskusji nad wyborem optymalnego wariantu postępowania w omawianej sytuacji konfliktowej.

LITERATURA:

* Garczyński S., Współżycie łatwe i trudne, Iskry, 1969.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1384


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.